بلدرچین

بلدرچین ها در طبیعت بیشتر در خطر انقراض هستند

چرا بلدرچین هایی که در طبیعت زندگی می کنند - اندیشه سبز

چرا بلدرچین هایی که در طبیعت زندگی می کنند، بیشتر در خطر انقراض هستند ؟

بلدرچین جزو آن دسته از پرندگانی هستند که کمتر مهاجرت می کنند. آنها برای ادامه حیات، زندگی در میان درختچه های انبوه ، مزارع کشاورزی ، علفزارها و گستره های گیاهی را ترجیح می دهند. این در حالتی است که، بارندگی و فراوانی نعمت، در تمام مناطقی که آنها در آنجا زندگی می کنند، حکم فرما باشد چون تداوم خشکسالی و سرمای زمستان چیزی نیست که هر موجود زنده ای با آن سازگار باشد در غیر این صورت، بلدرچین ها هم قادر به ادامه نسل نخواهند بود و جمعیت آنها به کمترین حد ممکن می رسد. در این مقاله از وبسایت اندیشه سبز به بررسی دلایل در خطر بودن بلدرچین ها در طبیعت می پردازیم. با ما همراه باشید …

بلدرچین در طبیعت

بلدرچین ها سالیان سال است که در طبیعت زندگی می کنند و در برابر هر نوع عوامل طبیعی و غیر طبیعی دام آورده و به تولید نسل خود دامه می دهند. پرنده های شکاری از قبیل شاهین ، جغد جانورانی مثل روباه ، راسو ، راکون و خزندگانی مثل مار و آفتاب پرست ها، بلای طبیعی چون برف و بوران ، توفان و تگرگ ، سیل ، باران های شدید ، خشکسالی ، آتش سوزی ، آفت کش هایی که کشاورزان در مزارع کشاورزی استفاده می کنند ،

گذر گله های بلدرچین از میان جاده ها و برخوردشان با ماشین های جاده ای و بسیاری از عوامل دیگر، در مرگ و میر و از بین رفتن نسل بلدرچین ها، بسیار تاثیر گذار است ولی بیشترین عاملی که در انقراض بلدرچین ها حائز اهمیت است و زیست شناسان بر سندیت آن اتفاق نظر دارند؛ شکار غیر قانونی و بی رویه شکارچیان محلی است.

آنها توصیه می کنند، حد الامکان شرایطی به وجود آید که بلدرچین ها، قادر به ادامه نسل باشند و گونه های نایاب یکی پس از دیگری از نقشه طبیعت حذف نشوند.

مثل:

  • ایجاد بسترهای طبیعی مناسب در زمین های بلا استفاده و قدیمی برای  پرورش بلدرچین ها
  • اعمال مدیریت صحیح و در عین حال نامحسوس برای کنترل شرایط زندگی آنها در مناطقی که مالک به خصوصی ندارد.
  • برآورد نیازهای غذایی بلدرچین ها تا مادامی که آنها در مزارع و علفزارها زندگی می کنند.
  • عدم دستکاری و از بین بردن درختچه ها، بوته زارها و علفزارهای طبیعی تا آنها به زندگی و لانه سازی در میان این بسترهای طبیعی ادامه دهند .
  • فرهنگ سازی مردم منطقه نسبت به حفظ محیط زیست بلدرچین ها و عدم شکار کردن آنها .
  • آماده کردن بسترهای مناسب برای ورود بلدرچین های سایر مناطق تا به راحتی با بلدرچین های بومی آمیزش داشته باشند.

کسانی که دوستدار محیط زیست و حفظ نسل این پرنده های مفید هستند بهتر است، مطالعه بیشتری در این باره داشته باشند تا قادر به تامین نیازهای آنها برای ادامه زندگی در دامن طبیعت باشند حتی اگر آنجا جزو زمین های تحت تصرف شما باشد چون بلدرچین ها نمی توانند قادر به ادامه زندگی و تولید نسل باشند مگر اینکه مالکان زمین های کشاورزی ، شکارچیان ، اداره ی منابع طبیعی وزارت کشاورزی ، سازمان حفاظت از محیط زیست و سایر نهادهای نظارتی، تمام تلاش خود را برای حفظ این گستره طبیعی به کار برند.

ایجاد انجمن های حفاظت از پرندگان ، عکاسی از بلدرچین ها و شرایط زندگی آنها ، اجرای قانون منع شکارچیان از شکار این پرنده ها و بسیاری از موارد دیگر می تواند در ادامه نسل و عدم انقراض آنها نقش به سزایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.