مقالات گرمایشی

انواع جت هیتر و کاربرد آنها

معرفی مدل های مختلف جت هیتر - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

جت هیتر چیست و در چه صنایعی کاربرد دارد؟

جت هیتر نوعی بخاری صنعتی است که در مدل های مختلف ساخته میشود و در صنایع و مشاغل گوناگونی همچون صنایع مرغداری ، دامداری ، سوله های بزرگ ، کارگاه های صنعتی ، پروژه های ساختمانی و … مورد استفاده قرار میگیرد. از مهمترین ویژگی های مثبت این نوع بخاریها میتوان به راندمان بالا در ایجاد حرارت ، نصب ساده و آسان و مصرف مناسب و بهینه سوخت در آنها اشاره کرد. در این نوشتار با انواع جت هیتر و کاربرد هر یک از آنها آشنا خواهید شد.

جت هیتر را بر اساس اندازه ، نوع سوخت و موقعیت نصب آن در انواع مختلف جت هیتر گازسوز، گازوئیلی ، دوگانه سوز ، برقی و جت هیتر گاز مایع دسته بندی میکنند. هر کدام از این جت هیترها مزایا و قابلیت های مخصوص به خود را دارند.

لازم به ذکر است که جت هیترها به طور کلی در دو نوع دودکش دار و بدون دودکش ساخته میشوند. نوع بدون دودکش تمامی گرمای ناشی از اشتعال سوخت را بدون هر نوع پرت حرارتی به داخل سالن انتقال میدهد.

جت هیتر دودکش دار 110 هزار کیلوکالری
جت هیتر دودکش دار 110 هزار کیلوکالری
» بهره گیری از دودکش برای تامین گرمای پاک مورد نیاز سالن های صنعتی
» دارای راندمان حرارتی بسیار بالا
» امکان عملکرد اتوماتیک با استفاده از ترموستات محیطی
قیمت : 43,000,000 تومان50,000,000 تومان

جت هیتر چیست و در چه صنایعی کاربرد دارد - اندیشه سبز

از این رو گرمای این نوع جت هیترها دارای مقادیر زیادی آلاینده می باشد و نمی توان از آنها در هر نوع مکانی استفاده کرد. جت هیترهای بدون اگزوز در سالن هایی قابل استفاده می باشند که سالن مد نظر همیشه تهویه مطبوع داشته باشد.

زیرا در صورتیکه هوای داخل سالن دائما تهویه شود ، آلاینده های ناشی از سوخت نیز به راحتی از سالن خارج میگردد.

جت هیتر دودکش دار نیز برخلاف انواع دیگر جت هیترها (هیتر بدون اگزوز)، آلاینده های آزاد شده در حین اشتعال را به بیرون انتقال میدهد. گرمای ناشی از این جت هیتر بسیار پاک میباشد و از آن می توان در مکان هایی که به گرمایش پاک نیاز دارند ، استفاده کرد.

در گلخانه هایی که کشت محصولات حساس در آنها صورت میگیرد، بهتر از از دیگر انواع هیتر برای تولید گرمایش استفاده شود و جت هیتر در این سالن ها مورد استفاده قرار نگیرد. دلیل این مورد عدم انتقال صددرصدی گازهای مضر تولیدی توسط جت هیتر دودکش دار به بیرون از سالن می باشد.

مزایای جت هیترها:

در مقایسه با بسیاری از سیستم های گرمایشی انواع مختلف جت هیترها بعنوان نسل جدید بخاری های صنعتی مزیت های زیادی دارند که از جمله مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشد:

  • این دستگاه ها نصب ساده و راحت تری نسبت به بیشتر سیستم های گرمایشی دارند.
  • نگه داری و تعمیر این نوع سیستم های گرمایشی آسان تر می باشد.
  • جت هیترها مخصوصا نوع بدون دودکش آن در ایجاد حرارت راندمان بسیار عالی دارند. راندمان جت هیتر بدون دودکش بالای 98 درصد و راندمان جت هیتر دودکش دار 65 درصد میباشد.
  • جت هیترها در گرم کردن سالن های صنعتی سرعت بسیار خوبی دارند و در مدت زمان کوتاه دمای سالن را به درجه حرارت مطلوب می رسانند.
  • در مقایسه با برخی از هیترها و سیستم های گرمایشی ، جت هیترها مصرف سوخت و مصرف انرژی بهینه تری دارند.
  • این نوع هیترها قابلیت اتصال به ترموستات محیطی را دارند و از این طریق می توان به صورت خودکار دمای سالن را همیشه گرم نگه داشت.
  • جت هیترها تنوع مختلف در نوع سوخت مصرفی و یا توان حرارتی دارند و بسته به نیاز می توان از هر کدام از آنها استفاده کرد.
  • عمر مفید طولانی نیز یکی دیگر از ویژگی های مثبت جت هیترها میباشد.

جت هیتر گازسوز: سوخت مصرفی این نوع جت هیترها گاز شهری میباشد. نوع بدون دودکش این جت هیتر در مقایسه با انواع جت هیتر گازوئیلی آلودگی کمتری ایجاد میکند. جت هیتر های گازی بدون دودکش یکی از پر مصرف ترین و اصلی ترین بخاری ها در سالن های مرغداری می باشند.

این نوع جت هیترها در مرغداری های گوشتی از هفته دوم تا زمان کشتار مورد استفاده قرار میگرند. علت اصلی استفاده از این نوع جت هیترها در مرغداری ، راندمان بسیار بالا و تقریبا کامل (100 درصدی) آنها می باشد و اینکه همیشه در سالن های مرغداری سیستم تهویه و سیرکوله هوا فعال است.

جت هیتر گاز مایع: جت هیترهای گازسوز در دو مدل ساخته میشوند که در نوع اول جت هیتر با گاز شهری و در نوع دوم جت هیتر با گاز مایع تغذیه میشود. جت هیترهایی که با گاز شهری گرما تولید میکنند در ظرفیت های مختلفی ساخته میشوند. اما جت هیترهایی که از طریق گاز مایع حرارت ایجاد مینمایند در توان های پایین و ابعاد کوچکتر تولید میشوند همچون جت هیتر گاز مایع 30 هزار و 15 هزار . در واقع کاربرد و مزیت اصلی جت هیترهای گاز مایع قابیلت حمل آسان و پرتابل بودن آنها است.

جت هیتر گاز مایع - اندیشه سبز

زیرا این نوع جت هیترها به سادگی جابجا میشوند. می توان برای گرمایش وسایل نقلیه در زمستان ، سالن ها ، سقف های کشسانی و در صنعت ساختمانی و پروژه های ساخت به منظور خشک کردن مصالح ساختمانی و غیره از آنها استفاده نمود. جت هیترهای گاز مایع علاوه بر مصرف سوخت پایین ، مصرف برق بسیار بهینه ای دارند و در ایجاد گرما راندمان بالایی از خود نشان میدهند.

ناگفته نماند که این نوع هیترها بدون دودکش بوده و تمامی گرما را به بیرون پرتاب مینمایند. استفاده از این نوع جت هیترها در مکان هایی که لوله کشی گاز شهری در آنجا در دسترس نیست می تواند بسیار مفید واقع گردد. برای کارکرد جت هیتر گاز مایع کافی است که دستگاه به برق 220 ولت و کپسول گاز مایع (گاز LPG) وصل نمود و از حرارت مستقیم دستگاه بهره برد.

جت هیتر گازوئیلی و نفتی: منبع سوخت این نوع جت هیترها گازوئیل و یا نفت سفید میباشد. این نوع جت هیترها نیز در انواع دودکش دار و بدون دودکش ساخته میشوند. بکار گیری جت هیتر گازوئیلی به دلیل ارزان بودن سوخت و در دسترس بودن گازوئیل در بسیاری از صنایع توجیه اقتصادی دارد.

جت هیتر گازوئیلی و نفتی - اندیشه سبز

استفاده از این نوع جت هیترها در صنایع و مشاغلی که  گازی شهری در آن در دسترس نمی باشد توصیه میشود. برخی از نمونه های این جت هیتر مجهز به باک می باشند و از این طریق می توان با ذخیره سوخت در مخزن آنها برای ساعت های طولانی از دستگاه استفاده کرد.

جت هیتر دوگانه سوز: این نوع جت هیترها علاوه بر گاز شهری با سوخت گازوئیلی نیز میتوانند کار کنند و حرارت ایجاد نمایند. جت هیترهای دوگانه سوز در مقایسه با سایر جت هیترها از قیمت بیشتری برخوردار می باشند. این نوع هیترها نیز در دو مدل اگزوز دار و بدون اگزوز و در ظرفیت های مختلف تولید میشوند.

جت هیتر برقی: یکی دیگر از انواع جت هیترها نوع برقی آن می باشد، ساختار جت هیتر برقی همانند سایر جت هیترها میباشد با این تفاوت که در این نوع دستگاه ها گرما از طریق المنت های برقی و حرارتی ایجاد میشود. جت هیتر برقی نیازی به اگزوز و دودکش ندارد زیرا این نوع هیترها گرمای بسیار پاک و بدون آلودگی ایجاد میکنند.

نتیجه گیری

در این نوشتار از بلاگ اندیشه سبز به توضیح انواع جت هیتر پرداختیم. به هنگام خرید جت هیتر برقی با گازی باید دقت نمود که کدام نوع هیتر بسته به سوخت مصرفی برای فضای مد نظر قابل استفاده است. همچنین ظرفیت دستگاه نیز باید بررسی شود که آیا برای محل مورد استفاده جوابگو است یا نه. خریداران به هنگام خرید و انتخاب جت هیتر باید به این نکات توجه نمایند تا با انتخاب هیتر مناسب مجبور به تعویض و پرداخت هزینه های اضافی نباشند.

گروه اندیشه سبز با تولید و طراحی انواع مختلف جت هیتر و ارائه مشاوره رایگان قبل خرید یکی از تولید کنندگان این نوع گرماسازها در داخل کشور است. برای بهره گیری از خدمات مشاوره و دریافت راهنمایی با شماره های زیر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.