ساخت دستگاه جوجه کشی

انواع موتورهای جوجه کشی و تکنولوژی ساخت آنها

انواع موتورهای جوجه کشی و تکنولوژی ساخت آنها - اندیشه سبز

معرفی انواع موتورهای جوجه کشی و تکنولوژی های آنها

موتور جوجه کشی یک عضو حیاتی و حساس در دستگاه جوجه کشی است که وظیفه چرخاندن تخم ها را بر عهده دارد. بدون وجود موتور جوجه کشی ، جوجه آوری تخم ها به شدت کاهش خواهد یافت چرا که جنین در داخل تخم برای رشد کامل باید از تمام قسمت های آن تغذیه کند و در صورتی که تخم ها ثابت باشند، دسترسی جنین به تمامی قسمت های داخل تخم از بین خواهد رفت. 

با توجه به اهمیت موتور جوجه کشی و کاربرد گسترده آن در انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی ، صنعتی و حتی دست ساز، در این نوشته قصد داریم شما را با انواع موتورهای جوجه کشی و تکنولوژی به کار رفته در آنها آشنا کنیم. 

آیا وجود موتور در دستگاه جوجه کشی لازم است؟

وجود موتور جوجه کشی در داخل دستگاه لازم و ضروری است، زیرا با استفاده از موتور می توان تخم ها را به صورت مداوم چرخاند بدون اینکه نیاز به حضور کاربر در کنار دستگاه باشد. چرخش مداوم تخم ها برای تغذیه جنین از تمامی قسمت های زرده و رشد کامل می باشد. حتی در جوجه کشی طبیعی نیز پرنده مادر با استفاده از نوک خود تخم ها را میچرخاند.

در زمان های قدیم بشر برای افزایش راندمان جوجه کشی ناچار به چرخاندن تخم ها با دست بودند که در صورت زیاد بودن تخم ها این کار بسیار وقت گیر بود، به مرور زمان بشر با قرار دادن تخم ها در داخل شانه و ساخت اهرم هایی این کار را برای خود راحت کردند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به لطف وجود برق ، تمامی فرایندهای جوجه کشی به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان انجام می گیرد.

مزایای استفاده از موتور جوجه کشی نسبت به چرخش دستی

اگر قصد ساخت دستگاه جوجه کشی داشته باشید، حتما به یک موتور چرخاننده تخم احتیاج پیدا خواهید کرد. اما اگر نمی خواهید زیاد هزینه کنید باید به صورت دستی تخم ها را بچرخانید که این کار وقت زیادی را از شما خواهد گرفت، چون هر 3 ساعت یکبار باید تخم ها را به اندازه 45 درجه بچرخانید. چه بسا که حین چرخش توسط دست ممکن است شوک ها و ضرباتی به تخم وارد شود. 

بنابراین از مزایای موتور جوجه کشی می توان به چرخش آهسته و مداوم تخم ها اشاره کرد که نیاز کاربر به حضور در کنار دستگاه را از بین خواهد برد و به صورت شبانه روزی تخم ها را چرخش خواهد داد.

موتور دستگاه جوجه کشی شترمرغی - اندیشه سبز

آشنایی با انواع موتورهای جوجه کشی

حال که با اهمیت و کاربرد موتورهای جوجه کشی آشنا شدید، لازم است در مورد انواع موتور های جوجه کشی ، تکنولوژی به کار رفته در آنها و ظرفیت آنها آشنا شوید تا در صورت انتخاب و خرید موتور جوجه کشی ، به صورت هوشمندانه اقدام کنید.

موتور جوجه کشی چه تفاوتی با دیگر موتورهای چرخشی دارد؟

تفاوتی که موتورهای جوجه کشی با سایر موتورهای موجود در بازار دارند، به سرعت چرخش آنها مربوط می شود، به عنوان مثال موتورهای معمولی با سرعت 1000 دور در دقیقه میچرخد اما موتورهای جوجه کشی دارای گیربکس داخلی بوده و با سرعت 1 دور در دقیقه میچرخد که کاملا مطلوب چرخاندن تخم های نطفه دار می باشد. 

موتورهای جوجه کشی در واقع همان موتور های گیربکس دار هستند که با ترکیب موتور و گیربکس بر قدرت موتور افزوده شده و از سرعت آن کاسته شده است. این موتورها در مدل ها و برند های مختلفی ساخته شده اند که از جمله آنها می توان به موتورهای خورشیدی، حلزونی و شفت مستقیم تقسیم بندی می شوند.

معتبرترین موتور های شفت مستقیم قابل استفاده در دستگاه جوجه کشی از نوع KTYZ هستند که در دوربین های مدار بسته ، دستگاه های گردان مرغ و سایر تجهیزات پزشکی و نظامی نیز استفاده می شود. 

این موتورها توسط کارخانه های مختلفی مانند لاندا، نان استاپ، اچ پی، ژنگ و… اقدام به ساخت این موتورها می کنند، اما اندیشه سبز با طراحی اختصاصی این موتور ها و تولید در کشور مالزی ، توانسته موتورهایی با کیفیت تر و با دوام تر عرضه کند که از یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش نیز بهره مند است. 

هر کدام از موتور های ktyz دارای توان خاصی هستند که برای دستگاه های جوجه کشی با ظرفیت های مختلف قابل استفاده است. در ادامه شما را با انواع موتور های KTYZ آشنا خواهیم کرد :

⓵ موتور 50KTYZ

این موتور کوچکترین موتور از خانواده موتورهای ktyz است که برای دستگاه های جوجه کشی خانگی مانند ایزی باتورها قابل استفاده است و در دستگاه های جوجه کشی نیمه صنعتی مانند 126 تایی، 168 تایی، 252 تایی و 336 تایی قابل استفاده است. قدرت این موتورها طوری است که در زمان واحد می تواند 300 الی 400 تخم را بچرخاند و با برق 220 ولت خانگی کار می کند. 

⓶ موتور 60KTYZ

این موتور کمی قدرتمند تر از موتور 50ktyz است و برای 600 الی 700 تخم مناسب است. این موتور ها قابلیت چرخش 360 درجه و چرخش 45 درجه به راست و 45 درجه به چپ را دارند که حرکات آنها توسط خازن و برد جوجه کشی کنترل می شود. 

⓷ موتور 68KTYZ

این موتور با قدرت بالایی که دارد توانایی چرخش 2000 تخم را دارد و در دستگاه های 1008 تایی و 2016 تایی اندیشه سبز از آن استفاده می شود، بنابراین اگر قصد ساخت دستگاه های جوجه کشی بزرگ را دارید، می توانید از این موتور استفاده کنید. موتور 68KTYZ با برق 220 ولت کار می کند. این موتور نیز مانند سایر موتور های KTYZ از نوع گیربکس دار بوده و با سرعت 1 دور در دقیقه می چرخد. 

⓸ موتور 80KTYZ

این موتور پرقدرت تر از تمامی موتورهای فوق بوده و برای استفاده در دستگاه های جوجه کشی شترمرغی  و دستگاه های صنعتی بسیار بزرگ کاربرد دارد. این موتور نیز با سرعت 1RPM یا همان 1 دور در دقیقه کار می کند و با برق تکفاز خانگی کار می کند.

در ساخت موتورهای جوجه کشی از چه تکنولوژی استفاده شده است؟

موتور های الکتریکی معمولی و بدون گیربکس با سرعت بسیار بالایی می چرخند، در واقع چون کنترلی بر روی میزان جریان برق ورودی و میدان مغناطیسی نیست، موتور با تمام توان خود میچرخد اما برای کنترل سرعت موتور می توان از خازن استفاده کرد که با کاهش ولتاژ ورودی بر سرعت موتور کنترل داشته باشد.

در ساخت موتورهای جوجه کشی از چه تکنولوژی استفاده شده است - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

روش دیگر استفاده همزمان از خازن و گیربکس است که گیربکس ها شامل مجموعه چرخ دنده های فولادی است که در داخل جعبه موتور قرار گرفته و سرعت آن را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد، اما به جای آن بر قدرت موتور می افزاید، به همین دلیل است که موتور های ktyz توانایی تحمل و حرکت دادن هزارن تخم نطفه دار را دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.