بلدرچین

جلوگیری از تولک رفتن بلدرچین ها

تولک رفتن و پر ریزی سریعتر در بلدرچین - اندیشه سبز

چه کار کنیم که بلدرچین ها، زودتر از موعد مقرر دچار تولک ( پر ریزی ) نشوند.

در حالت طبیعی، یک بلدرچین زمانی دچار پر ریزی خواهد شد که حداقل 8 الی 10 ماه سن داشته باشد. تعداد تخم های بلدرچین های تولک رفته به نسبت قابل توجهی پایین می آید و حتی ممکن است قادر به تولید تخم هم نباشند. اگر شرایط سنی گله پرورشی نزدیک به هم باشد همه آنها باهم وارد دوره پر ریزی خواهند شد. در این مقاله از وبسایت اندیشه سبز ، به بررسی دلایل پر ریزی و راه های کنترل و پیشگیری از آن می پردازیم .

از کجا بفهمید که بلدرچین ها دچار تولک شده اند؟ 

شرایط تولک رفتن پرنده یک نقطه آغار و یک نقطه پایان دارد که به ترتیب عبارتند از :

  • پر ریزی نواحی سر و گردن
  • سینه
  • بدن
  • و در نهایت بال ها و دم

مادامی که بلدرچین تمام پرهای خود را از دست نداده است و پرهای جدید نروئیده باشد، به آن تولک جزئی می گویند. وقتی هم که تمام پرها می ریزد و پرهای جدید می روید به این مرحله توک رفتن کامل می گویند. زمانی تولید تخم در بلدرچین ها متوقف می شود که مرحله پر ریزی به قسمت بال و دم آنها رسیده است.

دلایل تولک زودرس چیست؟

هر مزرعه داری موظف است تا با تمام اصول و شرایط نگهداری بلدرچین ها آشنا باشد و تجربیات لازم را در این زمینه به دست بیاورد. جلوگیری از تولک رفتن زود رس بلدرچین ها هم، یکی از پارامترهای لازم برای پرورش بلدرچین است. پرورش دهندگان اگر آگاهی های لازم را در این زمینه به دست بیاورند، حتی الامکان می توانند از تولک رفتن زود هنگام بلدرچین ها جلوگیری کنند.

دلایل تولک زودرس چیست - اندیشه سبز

دلایل زیادی وجود دارد که موجبات پر ریزی بلدرچین ها را سرعت می بخشد و عبارتند از :

استرس دمایی: عدم استفاده از عایق های پوششی مناسب باعث می شود ، تغییرات نابهنگام دمای هوا، شرایط روحی و جسمی بلدرچین ها را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را دچار استرس دمایی کند.
عدم رعایت بهداشت در محیط های پرورشی : تا مادامی که شرایط نامطلوب بسترهای پرورشی را سازماندهی نکنید، بلدرچین ها زودتر از موعد مقرر به پر ریزی مبتلا می شوند.

بحران آب: شاید بلدرچین ها بتوانند ساعت ها تشنگی را تحمل کنند ولی وقتی این مسئله به طول بینجامد، نه تنها تولید تخم شان کاهش می یابد بلکه وارد مرحله تولک رفتن هم می شوند پس مهم است که آبخوری، شلنگ و لوله های جریان آب را کنترل کنید تا مبادا دچارشکستگی و یخ زدگی باشند.

بیماری: هر بلدرچینی که دوران سختی را برای بهبود بیماری طی کند زوتر به تولک می رود.

عدم نور رسانی: اگر مقدار سیکل های نوری را در سالن های پرورشی رعایت نکنید و سیستم نور رسانی به مدت طولانی قطع شود، بلدرچین ها زودتر دچار تولک می شوند.حتی در فصل های سرد که آفتاب زودتر غروب می کند، سعی کنید، از نور مصنوعی و یا لامپ های آفتابی استفاده کنید.

ترس و هیجان زیاد: از بروز هر نوع آلودگی صوتی به داخل بسترهای پرورشی جلوگیری کنید تا به بلدرچین ها شک وارد نشود.

ورود حیوانات وجانوران موذی: اگر راه های ورود حشرات و جانوران موذی را مسدود نکنید حضور مداوم آنها در داخل بستر، بلدرچین ها را به وحشت می اندازد.

اصول صحیح تغذیه: غذا های سالم و کافی که طبق فاکتورهای غذایی بلدرچین ها نوشته شده است را، در اختیار گله پرورشی خود بگذارید. هرگز در صدد تغییر ناگهانی برنامه غذایی آنها نباشید.

بستر و فضای ناکافی: تراکم بیش از حد، باعث عدم دریافت منابع غذایی و آب می شود مخصوصا اگر در محیط پرورشی، به اندازه کافی هم دانخوری و آبخوری وجود نداشته باشد.

چرا ظاهر برخی از بلدرچین ها مناسب نیست و پرهای آنها به اندازه کافی براق نمی باشد؟

هر بلدرچینی که پرهای براق و شفاف تری داشته باشد ، از سلامت جسمی خوبی برخوردار است حتی کسانی که تجربه زیادی در پرورش بلدرچین دارند، وقتی برای خرید به مزارع پرورشی مراجعه می کنند، اولویت انتخاب خود را معطوف به شفافیت پرهای پرندگان می کنند.

بلدرچین هایی که از نظر ظاهری در وضعیت نامطلوبی به سر می برند، ممکن است چنین مشکلاتی را داشته باشند :

دمای سالن بیش از مقدار تعیین شده است و این باعث خشکی وشکنندگی پرهای بلدرچین ها می شود.

تعداد بلدرچین ها در داخل قفس بیش از حد مجاز است و یا در قفس نامناسبی اسکان داده شده اند.

بلدرچین ها یی که نوک شان چیده نشده است مدام به سایر بلدرچین ها حمله می کنند و موجب وحشت آنها می شوند.

نور آفتاب نباید به صورت مستقیم ، داخل بستر بتابد و از طرفی هم ساعات روشنایی نباید بیش از حد مجاز باشد.

وجود استرس، بیماری و انگل های خارجی مثل کرم، کنه و شپش

نکته : بلدرچین های نیمچه در سه دوره متفاوت پر ریزی های خفیف دارند که این مسئله مربوط به دوره رشد آنهاست و اصلا ربطی به تولک رفتن آنها ندارد چون بعد از سپری کردن این ایام ،دوباره تخم خواهند گذاشت.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

10 دیدگاه در “جلوگیری از تولک رفتن بلدرچین ها

  1. ناشناس گفت:

    سلام خوبین مهندس من 250 عدد بلدرچین درقفس یکنیم در یکنیم دارم الان پر ریزی داره دمای قفیس هم 32هستش آب وغذا پبششم داعم میزارم چرا این چنین میشن

    1. admins-r گفت:

      سلام دوست عزیز
      داخل مقاله کامل توضیح داده شده که چرا بلدرچین پرریزی میکنه
      پیشنهاد میکنم حتما مقاله رو بخونین تا به صورت کامل با دلایلش آشنا بشین.

      اگه دیدین جوابتون رو توی مقاله پیدا نکردین میتونین دوباره سوالتون رو بپرسین.

  2. ناشناس گفت:

    ,سلام من 20عدد بلدرچین دارم که از 22روزگی دستم بودان تا سن 75روز به تخم امدن الا بعداز 1ماه تخم گذاری یک دانه از نرها پراش دور گردانش ریخته و یکی دیگه هم بعداز چند وقط این جور شد دان گهر دانه میدام هر بلدرچین 50گرم در روز ویتامین ها هم خوبشو گرفتم و دادم مصرف کنند دما هوا هم گرم هست فقد یک دوسه روزی هست خوب شد هوا و متراژ که دارم برای پرورششون 2متر در 2متر هست به ارتفاع نیم متر

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام دمای هوا نباید بالاتر از 27 درجه سانتیگراد باشه . اگر علائم دیگه ای ندارن احتمالا وارد دوره تو لک شدن
      مکمل کلسیم هم براشون تهیه کنید

  3. امیر گفت:

    من یک بلدرچین خریدم ماده هست پر های پشتش ریخته نشانه بیماره است؟
    بعد فروشنده گفت تخم میزاره درسته؟

    1. اینکه تخم میزاره یا نه نمیدونم
      پرهاش هم اگه زیرش قرمز نیست ممکنه از کمبود ویتامین باشه ، غذاش رو خوب کن و بهش مولتی ویتامین مخصوص بده خوب میشه

  4. مهدی اقازاده گفت:

    سلام خسته نباشد ۲ تابلدرچین ماده داشتیم یکی سفید یکی چیچلی خاکی که پراش کم میریخت و یه دوهفته تی نریخت الان ماده که سفید بود مرد و اونکی دوباره ۲ روزه پراش کمی میریزه بنظر شما باید چه کنیم

    1. سلام
      مفید نبودن غذای مصرفی و همینطور عدم دریافت ویتامین های مورد نیاز میتونه عامل ریختن پر باشه
      همینطور محیط غیربهداشتی و تهویه ضعیف هم میتونه یکی از عوامل تلف شدن پرنده باشه
      سایر عوامل باید ببرسی بشه همینجوری نمیشه گفت

  5. Iman گفت:

    سلام. من دو تا بلدرچین ماده دارم دوماه پیش خریدمشون اما هنوز تخم نمیزارن الانم یکیشون به پرریزی افتاده چیگار کنم به تخم بیفتن و اینکه این پرریزی نشانه ببماری هست یا نه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. f.gh گفت:

      با سلام، شرایط نگهداری محیط آنها به لحاظ دما و رطوبت و نور مساعد تخمگذاری نبوده و حتی خوراک آنها نیز می تواند در این زمینه دخیل باشد و پرنده ها دچار پر ریزی فصلی شده اند و تولک رفته اند. اگر اسهال ندارند و بی حال نیستند و اشتهای خوبی دارند، نشانه بیماری نیست. برای تخمگذاری بلدرچین ها مقاله عوامل موثر بر تخمگذاری بلدرچین را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.