جت هیتر برای گلخانه مناسب است یا نه؟

آیا جت هیتر برای گلخانه مناسب است یا خیر؟

حوزه کشاورزی و کشت محصولات آن یکی از عرصه های پر رنگ و نقش می باشد که به دلیل نیازهای اساسی و غذایی انسان ها رونق خوبی دارد. از این رو این شاخه همیشه در حال پیشرفت و توسعه می باشد و افراد زیادی را به خود جذب میکند.

با توجه به اینکه در فصل های سرد ، کشت برخی از گیاهان و محصولات به روش سنتی و طبیعی میسر نمی باشد ، پرورش دهندگان با استفاده از گلخانه ها ، شرایط مطلوب برای کشت را فراهم می نمایند. در گلخانه ها یکی از تجهیزات بسیار اساسی ، هیترها می باشند. زیرا در فصل های سرد باید گرمای مورد نیاز گیاهان را تأمین نمود تا محصولات کشت شده بتوانند بدون آسیب رشد کنند.

اما در زمینه گرمایش گلخانه ها استفاده از هر هیتری مجاز نیست ، زیرا سلامت محصولات و گیاهان آن در گرو هوای پاک و سالم می باشند. در غیر اینصورت فرد پرورش دهنده دچار خسارات سنگینی میشود. مناسب بودن و یا نبودن جت هیتر برای گلخانه سوالی است که بسیاری از پرورش دهندگان در ذهن خود با آن درگیر هستند.

در این مقاله به صورت تخصصی به بحث در این رابطه پرداخته ایم. توصیه میشود برای اطلاعات بیشتر مطالب را تا انتها مطالعه بفرمایید.

جت هیتر و ساختار آن

جت هیترها نوعی از بخاری های موشکی شکل می باشند که در انواع طرح های دودکش دار و بدون دودکش ساخته میشوند. این هیترها می توانند با انواع سوخت گازی و گازوئیلی و یا هر دو با هم (دوگانه سوز) کار کرده و گرما تولید کنند. جت هیترها مجهز به دیگ آتش ، مشعل و فن می باشند.

فن در ابتدای این دستگاه و ورودی آن نصب شده که هوای سرد را به داخل جت هیتر مکش می نماید. سوخت مصرفی از طریق مجموعه سوخت رسانی و مشعل ، در درون کوره دستگاه مشتعل شده و گرمای زیادی تولید میکند.

جت هیتر و ساختار آن

در جت هیترها این گرما به کمک نیروی پرتابی فن از خروجی هیتر به بیرون منتقل میشود. همچنین هوای سرد مکش شده توسط فن در داخل هیتر گرم شده و به همراه گرما از هیتر خارج می گردد. البته بخشی از این هوا و اکسیژن برای آتش گرفتن سوخت در داخل دیگ دستگاه مصرف میشود. می دانید که بدون اکسیژن سوخت های فسیلی مشتعل نمیشوند.

نصب و راه اندازی جت هیترها ساده است و عملکرد آنها نیز خودکار می باشد. بدین معنی که با تنظیم ترموستات دستگاه به صورت خودکار در زمان کاهش دما ، حرارت ایجاد خواهد شد. همین طور در زمان رسیدن به گرمای کافی دستگاه به طور موقت خاموش میشود.

بررسی گرمای ناشی از جت هیتر دوکش دار و بدون دود کش و تأثیرات آن در گلخانه

راندمان ایجاد حرارت در جت هیترها مخصوصا نوع بدون دودکش آن بسیار بالا میباشد و تقریبا تمام سوخت را به گرما تبدیل میکند. اما در کنار این گرما ، علاوه بر دی اکسید کربن ، آلاینده های خطرناکی نیز آزاد میشوند.

از جمله این گازهای خطرناک و سمی می توان به گازهای مونواکسید کربن ، آلاینده های گوگردی همچون اکسید نیتروژن ، و دی اکسید گوگرد اشاره نمود. تأثیر مخرب این آلودگی ها بر سلامت گیاهان گلخانه بسیار شدید می باشد.

در جت هیترها غلظت آلایندهای سوخت بسیار بالا است به طوری که علاوه بر گیاهان ، سلامت افراد حاضر در گلخانه نیز به خطر می افتد. در محیط های سربسته و بدون سیستم سیرکوله دائمی استفاده از این دستگاه ها مسمومیت و خفگی برای افراد به دنبال می آورد. همچنین گرمای ناشی از جت هیترها در گلخانه ها رشد گیاهان را تحت تأثیر قرار می دهد و موجبات خسارات سنگین را به بار می آورد.

بررسی غلظت آلاینده های ناشی از سوخت بر سلامت گیاهان در گلخانه

سوخت گازوئیل در مقایسه با گاز ، آلاینده بیشتری به هنگام اشتعال تولید میکند. اما نمی توان از حجم آلودگی های ناشی از گاز طبیعی و یا مایع در هنگام اشتعال در جت هیترها چشم پوشی کرد. آلاینده های خطرناکی همچون مونواکسید کربن ، اکسیدهای نیتروژن  ، اکسیدهای گوگرد ، سولفور دی اکسید و … از جمله خطرناک ترین و مضرترین این آلاینده ها می باشند که در جت هیترها به داخل گلخانه هدایت میشوند.

غلظت پایین این آلاینده ها نیز برای رشد گیاهان مضر است چه برسد به غلظت های متوسط و زیاد که متأسفانه در جت هتیرها غلظت این گازها زیاد می باشد.

اگر غلظت آلاینده ها در محیط گلخانه پایین باشد به صورت طبیعی ، گیاهان سبز جذب بیشتر این آلاینده ها را از طریق روزنه های خود کنترل و محدود می کند. البته باید گفت که واکنش همه گیاهان به سطح آلاینده ها یکی نیست.

برخی از گونه ها حساسیت بیشتری نشان داده و ممکن است حتی غلظت پایین نیز به شدت به بافت آنها آسیب برساند. همچنین بسیاری از گیاهان و محصولات کشاورزی در صورتی که در معرض هوای آلوده قرار بگیرند ، مقاومت آنها نسبت به آفت ها و سرما کمتر شده و بسیار آسیب پذیر میشوند.

اگر غلظت آلودگی هوای محیط گلخانه زیاد باشد ، به طور کلی گیاه خشک شده و از بین می رود. زیرا منافذ باز در گیاهان این گازها را جذب میکنند. با ورود این آلودگی ها به بافت اصلی گیاه ، متابولیسم سلولی آن تحت تأثیر قرار گرفته و مختل میشود. در نتیجه این دخالت ، رشد گیاه متوقف و گیاه به سرعت پژمرده میشود.

بررسی غلظت آلاینده های

غلظت های متوسط گیاه را از پای در نمی آورند ، اما فعالیت فتوسنتز آن به شدت کاهش پیدا میکند. همچنین در این شرایط فعالیت ریشه نیز کمتر شده و تعرق گیاه از طریق برگ و سایر قسمت ها از بین می رود. در نتیجه این تغییرات توزیع مواد غذایی در اندام های مختلف گیاه به درستی شکل نمیگرد و کیفیت محصولات و باردهی گیاه ، افت قابل توجهی پیدا میکند.

در غلظت های  پایین ، گیاه در نگاه اول به رشد خود ادامه می دهد و شاداب به نظر می رسد. اما در اصل مقاومت گیاه در برابر تغییرات آب و هوایی ، شوک های دمایی ، دماهای پایین ، کم آبی ، رطوبت پایین ، و آفت ها و بیماری های گیاهی پایین می آید.

به طوری که در شرایط معمولی گیاه دوام بیشتری در برابر این تهدیدات دارد ولی در محیط هایی با غلظت پایین آلودگی ،حساسیت آن بیشتر شده و گیاه آسیب پذیرتر خواهد بود. در این شرایط پرورش دهنده با وجود برقراری شرایط متعادل در محیط کشت باز هم به میزان بهره برداری مطلوب دست پیدا نخواهد کرد. بدن معنی که کیفیت و میزان باردهی محصولات آن چنان که باید باشد نخواهد بود.

نتیجه گیری وجمع بندی

هوای داخل گلخانه باید تمیز و عاری از هر نوع آلاینده خطرناک باشد تا کیفیت محصولات کشت شده و سلامت آنها تضمین شود. همان طور که ذکر شد ، حتی کوچکترین آلودگی هوایی باعث آسیب دبدن گیاهان در محیط گلخانه می شود.

بنابراین بهترین هیتر برای استفاده در گلخانه هیتری است که گرمای پاک ایجاد کند. از آنجایی که جت هیترها بیشتر آلودگی ها و گازهای ناشی از سوخت را به داخل گلخانه راه میدهند ، استفاده از آنها در گلخانه توصیه نمیشود.

در واقع جت هیترها راندمان تولید و میزان بهره برداری از طریق کشت گلخانه ای را کاهش میدهند و استفاده از آن در گلخانه به صرفه نخواهد بود. برای تأمین گرمای گلخانه باید از تجهیزات گرمایشی مخصوص گلخانه استفاده شود.

از جمله بهترین بخاری های مخصوص گلخانه می توان به هیترهای طرح اسپانیایی و جت هیترهای برقی اشاره نمود. این هیترها گرمای بسیار پاک تولید میکنند و استفاده از آنها برای گرمایش گلخانه بسیار مناسب می باشد.

جز موارد اشاره شده ، جت هیتر های دودکش دار نیز به گلخانه ها استفاده میشوند. جت هیترهای دودکش دار بیشتر در مراکزی استفاده میشود که تناسبی بین خرید بخاری گلخانه و سوداوری گلخانه وجود نداشته باشد. در نتیجه از نمونه جت هیترهای دودکش دار استفاده میشود که هزینه ی پایینتری نسبت به بخاری های کابینتی دارند. این جت هیتر ها دارای راندمان 50 درصدی می باشند.

50 درصد از انرژی تولیدی که به حاوی آلاینده ها می باشد توسط این دودکش به بیرون از سالن منتقل می شود و باقی انرژی موجود در گلخانه پخش میشود. توجه به این مورد که تنها 50 درصد توان در اختیار گلخانه قرار خواهد گرفت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

در صورتیکه در زمینه گرمایش گلخانه خود و هیتر مناسب با آن نیاز به مشاوره دارید ، متخصصان ما آماده ارائه راهکار و مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشند. برای استفاده از این امکان با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

سوالی داری کلیک کن 👋