دانشنامه پرندگان, مرغ

جوجه کشی مرغ به روش سنتی

جوجه کشی طبیعی از مرغ

راه های جوجه کشی طبیعی در مرغ

در گذشته و زمانیکه ماشین های جوجه کشی هنوز رواج نیافته بودند، جوجه کشی از مرغان خانگی به صورت طبیعی انجام میگرفت. البته هم اکنون نیز برخی از پرورش دهندگان محلی و روستاییان برای تولید جوجه های یک روزه به روش سنتی و طبیعی جوجه کشی انجام می دهند. در این مقاله از وب سایت اندیشه سبز شما با جوجه کشی مرغ به روش سنتی آشنا خواهید شد.

جوجه کشی طبیعی از مرغ

نکات مهم قبل از جوجه کشی طبیعی

قبل از اقدام به جوجه کشی طبیعی انتخاب مرغ مناسب مهم می باشد. چرا که در روش سنتی نمی توان به اجبار مرغ را وادار به جوجه کشی نمود. در حقیقت مرغ مد نظر باید آمادگی داشته باشد و اصطلاحا کرچ شده باشد. رفتار مرغ کرچ شده با مرغ معمولی کاملا متفاوت است. حالت کرچ شدن در مرغ ها کاملا غریزی می باشد و به نژاد مرغ بستگی دارد. برخی نژادهای اصلاح شده هرگز کرچ نمیشوند. اما نژادهای محلی و لاری برای کرچ شدن مناسب میباشند.

دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
» مناسب ترین دستگاه برای جوجه کشی از مرغ
» دارای نمایشگر دیجیتالی دما و رطوبت
» با آموزش رایگان جوجه کشی
قیمت : 5,450,000 تومان

توصیه میشود این مقاله را مطالعه بفرمایید. چطور مرغ را کرچ کنیم

در مرحله اول باید به جمع آوری تخم های نطفه دار بپردازید. لازم به ذکر است که تخم مرغ های معمولی هیچ وقت به جوجه تبدیل نمی شوند. بنابراین اگر هیچ خروسی در بین مرغان حضور نداشته باشد، نمی توانید جوجه کشی کنید. برای تولید تخمهای نطفه دار می بایست عمل جفت گیری بین خروس و مرغ رخ داده باشد. تخم های نطفه دار در حقیقت همان تخم مرغ هایی هستند که در هنگام شکستن آنها یک لکه و نقطه خونی وجود دارد.

این لکه خونی همان نطفه می باشد که تحت شرایط دما و رطوبت خاصی رشد میکند و به جوجه تبدیل میشود. اما حتی با ایجاد شرایط مناسب ممکن است برخی از تخم های نطفه دار به جوجه تبدیل نشوند. یکی از دلایل اصلی این نوع مشکلات، تغذیه ضعیف مرغ، بیماری ها و مشکلات ژنتیکی می باشند. همچنین در بین گله می بایست به اندازه کافی خروس باشد تا تخم مرغ ها بارور شوند. معمولا به ازای هر چهار مرغ، یک خروس در بین گله رها میکنند.

تخم های نطفه دار تا قبل از جوجه کشی باید تحت شرایط خاصی نگه داری شوند. همچنین در انتخاب تخم های نطفه دار می بایست به شکل و ظاهر تخم بسیار دقت نمود. تخم مرغ هایی که دارای ترک و سوراخ و یا اشکال نامتعارف می باشند، برای جوجه کشی مناسب نخواهند بود.

حداکثر به مدت یک هفته می توان تخم نطفه دار را نگه داری نمود. زیرا هر چقدر تخم نطفه دار کهنه تر شود، نطفه درون تخم ضعیف تر شده و به جوجه تبدیل نمیشود. به طور متوسط می توان 12 عدد تخم در زیر مرغ کرچ شده قرار داد. وقتی یک مرغ وارد فاز کرچی میشود، ممکن است یک تا سه روز طول بکشد تا او به طور کامل کرچ شود.

در این مدت، سر و صدای زیاد و سایر فعالیت های مزاحم باعث می شود که او “کرچی خود را بشکند” و تخم هایش را رها کند.

اگر نمی توانید محل جداگانه ای را برای مرغ خود فراهم کنید، با آویز کردن پرده کوتاه روی ورودی لانه، به او حریم بیشتری اختصاص بدهید.

انتخاب بهترین مرغ برای جوجه کشی

برای جوجه کشی سنتی ، نژاد مرغ مناسب را انتخاب کنید. بهترین نژادهای مرغ که به خوبی کرچ میشوند شامل نژاد سیلک و ابریشمی (Silkies)، نژاد کوشین (Cochins)، مرغ ارپینگتون (Orpington) و مرغ جنگجوی انگلیسی (Old English Games) و نژاد بلک استار، نژاد لاری و مرغ بومی می باشند.

بسیاری از نژادهای دیگر نیز وجود دارند که کرچ میشوند، اما این را بخاطر بسپارید که یک مرغ مسن و یا بسیار جوان برای جوجه کشی طبیعی مناسب نخواهد بود. زیرا هیچ تضمینی نیست که آنها مادر خوبی برای جوجه هایشان باشند. به عنوان مثال، بعضی از مرغها با وجود اینکه کرچ میشوند، اما به طور مداوم روی لانه نمی مانند و تخم های نطفه دار را رها میکنند. مرغان جوانی که برای اولین بار کرچ شده اند و یا مرغان پیر بیشتر دچار این مشکل میشوند.

مرغ مناسب برای جوجه کشی طبیعی

همچنین بعد از جوجه کشی نیز مرغ مادر باید بتواند از جوجه هایش در برابر خطرات محیط بیرون و حیوانات همچون سگ،گربه و سایر مرغ ها محافظت کند. لذا انتخاب یک مرغ و پرورش دهنده مناسب برای جوجه کشی مهمترین قدم در جوجه کشی سنتی است.

برای شناسایی مرغ کرچ شده می توان رفتار آنها را تحت نظر گرفت. مرغ کرچ شده علاقه زیادی به خوابیدن در لانه و نشستن بر روی تخم ها دارد. حتی غذاها و دان های زیاد نیز برای او وسوسه کننده نخواهند بود. او دوست دارد که شب و روزش را در داخل لانه بگذراند.

اگر به مرغ کرچ شده نزدیک شوید با صدای بلند به شما هشدار می دهد و فرار نمیکند. همچنین مرغ کرچ شده گوش هایش را تیز میکند. با خونسردی و به دقت محیط اطراف را زیر نظر دارد. همچنین صدای مرغان کرچ شده تغییر پیدا میکند.

اگر برای جوجه کشی به مرغ خود اعتماد ندارید، قبل از قرار دادن تخم های نطفه دار در زیر او، مرغ را برای چند روز آزمایش کنید تا ببینید که آیا او در لانه می ماند و یا نه. چرا که شما مرغی را نمی خواهید که در طی جوجه کشی لانه را ترک کند و باعث تلف شدن تخم های نطفه دار شود. برای این منظور میتواند از تخم های مصنوعی استفاده کنید.

لانه مرغ کرچ شده

برای مرغ کرچ شده یک مکان خلوت و دنج آماده کنید. بهتر است که محل جوجه کشی از سایر طیور جدا باشد. محل مد نظر باید راحت و کمی از سطح زمین فاصله داشته باشد. زیرا سطح زمین مخصوصا در طول شب ها سرد است. می توانید از یک کارتن و یا لانه اماده استفاده کنید. کف لانه را با کاه و یا تراشه چوب پر کنید و با دست خود حالت گودی به آن بدهید.

همچنین در نظر داشته باشید که محل نگه داری مرغ کرچ شده و تخم های نطفه دار باید کمی تاریک، تمیز و به دور از حشرات و جوندگان موزی باشد. حیوانات شکارچی همچون گربه و حیواناتی همچون سگ که باعث ترس مرغ می شوند، نباید به محل جوجه کشی دسترسی داشته باشند. برای مرغ کرچ شده فضای کافی در نظر بگیرید.

لانه برای جوجه کشی طبیعی از مرغ

ظرف آب و غذا را با فاصله مناسب و در دسترس مرغ قرار دهید. اگر ظرف آب و غذا زیاد نزدیک مرغ باشد، امکان ریخته شدن آب در لانه و آسیب دیدن تخم های نطفه دار وجود دارد. هر روز دان و آب مرغ کرچ شده را بررسی کنید. برای تغذیه مرغ کرچ شده در دوران جوجه کشی می توانید از گندم و خرده نان استفاده کنید. مرغ کرچ شده تمام حواسش به تخم های نطفه دار می باشد.

او وقت بسیار کمتری به خوراک اختصاص می دهد و معمولا در طول روز یک و یا دو بار اقدام به غذا خوردن و آب خوردن می نماید. اطمینان حاصل کنید که مرغ در همه اوقات به غذا و آب دسترسی داشته باشد. از یک ظرف آب با لبه کوتاه استفاده کنید تا جوجه ها بتوانند از اب داخل ظرف بنوشند و در آن غرق نشوند.

تا حد ممکن از مزاحمت مرغ و دست زدن به تخم های نطفه دار خودداری کنید. مرغ کرچ شده تمام کارهای لازم جهت چرخش و تنظیم دما و رطوبت تخم ها را انجام می دهد. تخم های نطفه دار گرما و رطوبت لازم را از بدن مرغ دریافت میکنند. اگر قصد بررسی تخم ها و نطفه بینی را دارید، عجله نکنید. برخی اوقات لازم است که تخم ها کندلینگ و نوربینی شوند، زیرا تخم های بدون نطفه سریع فاسد میشوند و می توانند باعث آلوده شدن سایر تخم ها شوند.

بهترین زمان برای نطفه سنجی مابین روز هفتم الی دهم میباشد. در زمان نطفه سنجی اگر تخم مرغ پوسیده ای و یا بدون رگ های خونی به هم پیوسته مشاهده کردید، آن را از لانه بیرون بیاندازید.

دوره جوجه کشی طبیعی مرغ

همان طور که گفته شد مدت زمان جوجه کشی طبیعی مرغ به طور معمول 21 روز می باشد. از روز 18 ام به بعد و در روزهای اخری مرغ معمولا بدون کمترین جابجایی، در لانه روی تخم ها باقی می ماند. در حقیقت در روزهای اخر جوجه کشی، زمان هچ جوجه ها و خروج آنها از تخم فرا می رسد. این دوره در جوجه کشی هچر نام دارد و حساس ترین دوره میباشد. اگر در این دوره مرغ لانه را ترک نمود بهتر است به فکر یک جایگزین سریع همچون دستگاه جوجه کشی خانگی باشید.

مراحل جوجه کشی طبیعی مرغ

بگذار روند طبیعی جوجه کشی مسیر خود را طی کند. پس از خروج جوجه ها از تخم، سعی نکنید که آنها را از زیر مرغ جدا کنید. نگران جوجه ها نباشید، آنها دقیقاً همان جایی هستند که باید باشند. مرغ ها به طرز شگفت آور در انجام چند وظیفه بین جوجه کشی و مراقبت از جوجه های تازه متولد شده خوب عمل میکنند.

مرغ معمولاً 36 ساعت یا کمی بیشتر در لانه خواهد ماند و جوجه های خارج شده را در زیر بال خود نگه می دارد. در این زمان بدن جوجه ها خشک شده و کیسه زرد همراه بدن جوجه ها به طور کامل جذب بدن آنها میشود. سپس برای تغذیه جوجه ها می توانید از پودر ذرت، خرده های نان خشک، گندم اسیاب شده و حتی تخم مرغ آب پز استفاده کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

207 دیدگاه در “جوجه کشی مرغ به روش سنتی

  1. طاهری گفت:

    سلام ، تخم هایی که چند روز در یخچال نگهداری شده اند را میتوان برای جوجه کشی استفاده کرد؟ کلاً بهترین روش نگهداری تخم مرغها قبل از شروع جوجه کشی چیست؟
    سوال دوم اینکه میتوان کاری کرد که مرغ کورچ شود؟

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      متاسفانه تاثیر منفی تو راندمانتون خواهد داشت
      نگهداری در دمای 15 الی 18 درجه هست
      برای کرچ شدن مرغ محیط نگهداریشو تاریک کنید مقداری خمیر ترش بهش بدین
      از گیاهان محرک کرچی مثل بابونه و اسطخودوس تولونش استفاده کنید

  2. علی گفت:

    سلام ببخشید مرغ من کرچ شده ۵تا تخم زیرش گذاشته بودم که جوجه هایش در اومده ولی تقریبا یه هفته مونده بود جوجه ها در بیان دوباره ۴تا تخم‌کرده و الان خوابیده تخم ها هم نگاه کردم خون شده و تیره بنظزتون بزارم‌بخوابه یا بردارم تخم هارو؟چند روز می‌تونه بخوابه بالای ۳۰روز آسیب نمی‌بینه مرغ؟

    1. admin-ra گفت:

      سلام علی
      چون توی دوره ی کرچی مرغ زیاد غذا نمیخوره و انرژی زیادی رو هم برای خوابیدن روی تخما صرف می کنه
      برای همین بله ممکنه ضعیف بشه
      این بستگی به خودت داره ولی اگه برنداشتی تخمارو بهتره بعد از این دوره ی کرچی تخماشو زودتر برداری
      لونه رو توی محیط تاریکی نذاری و آبخوری و دانخوریشو ازش دور کنی
      تا از حالت کرچی خارج بشه

  3. امین گفت:

    سلام من یک مرغ جوجه داردارم که جوجه هاش 1 ماه داره جا ندارم برای مرغ مادر میخواستم دستی جوجه هاش رو جدا کنم میشه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      بله میشه.

  4. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر مرغ کرچ دارم ومیخوام تخم بلدرچین بذارم زیرش خواستم بپرسم چندتا تخم بلدرچین میشه زیر مرغ گذاشت

    1. admins-r گفت:

      سلام
      باید تست کنید ببیندی چقدر جامیشه
      همه مرغ ها یا تخم بلدرچین ها که هم اندازه نیست و اسه همینم بهتر تست کنید که چقدر میتونید بزارید.

  5. یاس گفت:

    سلام ببخشید من مرغ کرچ خریدم زیرش ۱۰ تا تخم مرغ نطفه دار گذاشتم ببخشید از روز ۱۶ به بعد روی تخم ها پی پی میکنه و اجازه نمیده تمیز شون کنم . آیا احتمال داره جوجه ها خفه بشن ؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      اول این که باید تخم مرغ ها تمیز باشه تا جوجه ها به دنیا بیان
      بعد مرغ شما همیشه این کارو انجام میده؟

  6. علی گفت:

    سلام امروز مرغ من کرچ شده و پر های پشتش ریخته و زخمی شده یعنی مرغ های دیگه زدنش و این که تخم مرغ تخمگذار میشه زیر مرغ بزاریم

    1. admins-r گفت:

      سلام علی
      بله میشه بذارید.

  7. یاسین گفت:

    سلام
    من ۳۰ تا جوجه ۲ ماهه دارم مرغ ویروس قاطی هستن نژاد محلی امروز دیدم یه جوجه داره با یه جوجه دیگه جفت گیری میکنه و بعد از جفت گیری هر ۲ تاشون بی‌حال شدن و صداشون تعقیر کرد
    مگه جوجه تو این سن جفت گیری میکنه
    الان مریض نمیشن اینایی که جفت گیری کردن

    1. admins-r گفت:

      سلام
      اگه به سن بلوغ رسده باشن نه مشکلی نیست

      غذا چی میدی بهشون

  8. Ali گفت:

    سلام.مرغ بعداز ۴ روز یه مدت چندساعته از روی تخمها بلند شده.و باتوجه به سردی هوا تخمها کاملا سرد و خیلی سرد بود و بعد باز مرغ رو بردم داخل لانه نشست رو تخمها.ایا تخمها رو بردارم از زیرش به دلیل این چندین ساعت که نلوده رو تخمها و خیلی سرد شده یا باشه زیر مرغ

    1. admins-r گفت:

      سلام علی
      نمیتونم صد در صد بگم بهت که جوجه ها زنده هستن یا نه ولی خب میتونی یکمم صبر کنی شایئد بازم نشست و جوجه شدن
      یه کار دیگه هم که میتونی بکنی اینه که خودت تخمارو برداری و ببینی داخلش نطفه هست یا نه اگه بود از شون جوجه کشی کنی
      که هم میتونی از دستگاه جوجه کشی تخم مرغ استفاده بکنی و هم این که بزاری کنار بخاری و روشون رو بپوشونی ولی خب کناربخاری احتمال جوجه شدن خیلی کمه ولی با دستگاه جوجه کشی بیشتره.

  9. aref گفت:

    سلام من مرغم تازه کرک شده 20عددتخم گذاشتم زیرش زیاد هسته یا نه

    1. admins-r گفت:

      تا جای که همشون جا بشن و گرم بمونن اشکالی نداره به نظر من

  10. خادمی گفت:

    سلام مرغ معمولا روزی یک یا دو مرتبه تخم های خود را ترک کرده و به مدت 10دقیقه شاید هم بیشتر برنگردد تخم ها که دمای 37 درجه داشتن به دمای 15 نیز یا کمتر میرسند رچراخراب نمیشوند ایا این کار به سود تخم است پس چرا در دستگاه جوجه کشی این فرایند نیست ممنون اگر کسی پاسخ بده

    1. admins-r گفت:

      سلام
      چون دستگاه جوجه کشی نیازی به غذا و آب و چرخ زدن برای حرکت ماهیچه هاش نداره

  11. علی گفت:

    سلام من ۲ عدد مرغ لاری و یک خروس لاری چند وقت پیش خریدم یکی از لاریا ۱۹ عدد تخم گذاشت و کرچ شد ۶ روز پیشم جوجهاش در امد اون یکی مرغ لاری هم ۱۶ عدد تخم گذاشت ولی کرچ نشد الا بد ۸ روز دوباره شروع کرده به تخم گذاشتن آیا به نظر شما کرچ میشه چون میخوام ازش جوجه بگیرم نمیدونم چکار کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام علی
      نمیشه گقت میشه یا نمیشه فقط تو باید شرایط رو برای کرچ شدن آماده کنی
      چه غذایی میده بهش؟
      دما محیطش چقدره؟
      کجا نگهداریش میکنی؟

  12. علی گفت:

    سلام من یک مرغ لاری دارم تا الا ۱۶ عدد تخم گذاشته روی تخمها چند قطره آب ریخته به نظر شما آیا تخمها جوجه میشن

    1. admins-r گفت:

      سلام علی اره چرا نشه
      با چند قطره اتفاق خاطی نمیفته
      فقط باید تخما نطفه دار باشن تا جوجه در بیاد

  13. امیر گفت:

    سلام یک مرغ دارم ۲۷ روزه روی،تخمها خوابید هنوزجوجه ها سر از تخم در نیومدن بعد از بیست هفت روز یکی از،تخم مرغارو شکوندم دیدم جوجه داشت اما زرده جذب نشده بود زنده بود مخواستم ببینم چرا انقد طور کشیده باید هنوز صبر کنم یا نه لطفا راهنمای کنید با تشکر

    1. admins-r گفت:

      سلام امیر طول دوره جوجه کشی مرغ 21 روز هست و بیشتر از اون امکان داره که جوجه به دنیا نیاد
      دلایلشم بدون نطفه بودن، نطفه ضعیف بودن، درست نبودن محیط نگهداری و … میتونه باشه.
      چه غذایی به مرغات میدی؟

      1. ناشناس گفت:

        سلام بعد سی روز یک تخم مرغ از زیر مرغا بلند کردم دیدم صدا حوجه میات مخواستم ببینم چرارانقد طور کشید امیدی هست جوجها در بیان

        1. admins-r گفت:

          سلام اون یکی تخم ها رو هم نگا میکری داگه صدای میومد باز میزاشتی سر جاش
          اگه صدا نمیاد حتما دیگه قرار نیست به دنیا بیان.

  14. علی گفت:

    سلام مرغ ما کرچ شده و تقریبا روزای آخره در اومدن جوجه هاست یکیش امروز در اومده بود بیرونش آوردم کمی جلوش خوراک دام پودر شده ریختم خورد و گذاشتم سر جاش آقا جاشون خوبه ولی من از تغذیه جوجه ها میترسم

    داخل یه سبده میتونم با سبد جابه جاش کنم بزارم تو یه اتاق؟

    1. admins-r گفت:

      سلام علی اصلا دست نزن بزار مادرشون غذا بده
      بعد بهشون آب و شکر بده و غذایی استارتر

  15. سعید گفت:

    سلام خسته نباشید جوجه از تخم بیرون آمد میشه جدا کرد خودم مراغبت کنم داخل جعبه یا حتما باید جای مادرش باشد

    1. admins-r گفت:

      سلام سعید
      اگه تجربه کافی نداری اصلا این کارو نکن چون خیلی سخت هست.

  16. کاظم گفت:

    سلام خسته نباشید مرغی که روتخم میخابه میتونم هرروز روزی بیست دقیقه بیارمش بیرون غذا بدم خاک بازی کنه بعد بزارم رو تخم تا ۲۱ روز مشکلی پیس نمیاد میسه راهنماعیم کنید ممنون میسم

    1. admin-m گفت:

      سلام خودش بلند نمیشه ؟ نباید زیاد دور بشه از محلش ولی ایراد نداره این کار رو انجام بدین غذاش رو بذارید کنار لونش تا خودش هم بخوره . آب رو با فاصله بذارید که نریزه روی تخم ها
      ولی 20 دقیقه زیاده همین که غذا خورد میتونید برش گردونید

  17. ناشناس گفت:

    سلام تخم مرغ تا چه دمایی زنده می‌ماند آخه من میخوام جمع کنم بعد یک باری بزارم

      1. صابر گفت:

        سلام من ۲۴ساعت میشه ۱۰عدد تخم مرغ زیر مرغ گذاشتم ولی تخم مرغ ها تو یخچال نگهداری میشدن این تخم مرغ ها جوجه میشن یان ؟روز دوم میتونم تخم مرغ هارو بردارم چندتا دیگه بذارم یان

        1. admin-m گفت:

          سلام احتمال خیلی خیلی کم و نزدیک به صفره که جوجه بشن نباید اصلا تخم نطفه دار رو توی یخچال قرار داد نطفه از بین میزه
          بله روز دوم میتونید تخم نطفه دار تازه بذارید زیرش

        2. ناشناس گفت:

          سلام نه

  18. حسین گفت:

    سلام خدمت ادمین عزیز.
    یه سوال داشتم.هر جور هم میخونم مطالب رو نگرفتم باز.من ۳ تا مرغ یه خروس دارم نژاد همشون محلی هست بجز یه مرغ که نژادش لهستانی هست.
    خواستم بدونم نژاد لهستانی کرچ میشه؟؟؟
    و این که از کجا بفهمم تخم مرغ نطفه دار هست چطور تخم هارو برسی کنم؟آیا نیازه که همشون رو برسی کنم یا از شکل تخم میشه فهمید.
    ممنون میشم راهنمایی کنید❤️

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بله کرچ میشه
      قبل از تشکیل جنین نمیتونید بفهمید که تخم نطفه داره یا خیر . تشکیل جنین هم 4 روز بعد جوجه کشی هست که بهتره روز هفتم نطفه سنجی بشه
      از شکل تخم نمیشه فهمید

  19. فاطیما گفت:

    من نه مرغ دارم نه اصلا تا حالا به مرغ دست زدم. پسرم پرسید مامان مرغ ها که یک مدل تخم میزارن و نمیشه تشخیص داد کدوم خوراکیه کدوم جوجه، از کجا معلومه این تخم مرغ هایی که میخریم توش جوجه نباشه. واقعا هیچ جوابی واسش نداشتم چون خودم هم با ۳۷ سال سن هنوز نمیدونستم. اومدم مقاله ی شما و پرسش و پاسخ ها رو خوندم و یاد گرفتم. خیلیییی بامزه و جالب بود اصلا دلم مرغ و خروس خواست😅

    1. andisheh-m-admin گفت:

      تخم مرغ هایی که میخریم نطفه ندارن. تخم مرغی که نطفه داره هم قابل خوردنه و هیچ ایرادی نداره خوردنش مگر اینکه جنین توش رشد کرده باشه که بدون خوابیدن مرغ روش و شروع پروسه جوجه کشی میشه گفت غیر ممکنه رشد جنین
      خوشحالیم که متن براتون مفید بوده

  20. امیر گفت:

    سلام یک مرغ دارم جوجهاش در آمدن مونده دوتا تخم هنوزشونا از بالا پهنی تخم شکوندم دیدم جنین تکون میخوره به نظرتون ممیره یا در میات لطفا راهنمای کنید

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مشخص نیست باید صبر کنید ببینید

  21. محمدرسول گفت:

    سلام دوست عزیزم 21روزگذشته ولی هنوز تخمها جای نک ندارن با اینکه ازبعضی تخمها صدای جوجه میاد اگه از21بگذره خفه نمیشن سوال بعدم سرمای1درجه بالای صفردرجه باعت مرگ جوجه هانمیشه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام گاهی تا 23 روز هم طول میکشه به صورت طبیعی جوجه کشی میکنید از تخم ها یا توسط دستگاه ؟
      از 21 روز که گذشت میتونید خیلی کم قسمت پهن تخم رو آروم بشکنید تا خود جوجه بتونه بیاد بیرون
      توی این دمای مثبت یک درجه جوجه یک روزه میمیره . تا دو هفتگی باید در دمای نزدیک به 30 درجه نگهداری بشن میتونید براشون لامپ مادر مصنوعی تهیه کنید بعدش در دمای 25 درجه نگهداری بشن

  22. امیر گفت:

    سلام یک مرغ دارم پنج روز منده جوجهاش در بیان یکی از تخمها فاسد بود پکید همه تخم مرغا کثیف شدن بوی بد گرفتن اگر تمیز شون کنم جنین داخل تخم نمی‌میرند اطفا جواب بدین

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام . وقتی مرغ برای غذا خوردن میره با چراغ قوه یا فلش گوشی داخل تخم رو چک کنید هر کدوم خالی بود و نطفه تشکیل نشده بود بذارید بیرون . بقیه رو هم خیلی آروم با یه دستمال خشک تمیز کنید. سعی کنید خیلی آروم این کارهارو بکنید و بدون سرو صدا تا آسیب نبینن

  23. مجید گفت:

    سلام وقت بخیر.والله من دوتا از مرغام کرچ شدن و تخم نطفه دار زیرشون گذاشتم مکان تاریک دور از رفت و آمد سایر مرغ ها هست بعد آب و غذا با فاصله معین براشون گذاشتم خلاصه تمام امکانات لازم رو براشون فراهم کردم ولی متأسفانه تخم ها به جوجه تبدیل شدن ولی باز نشدن و جوجه ها درون تخم تلف شدن نا گفته نمونه که جوجه ها هم کامل نشده بودنددلیلش چی هست و برای سیری بعدی باید چیکار کنم؟؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      هیچ تضمینی برای جوجه شدن تخم زیر مرغ کرچ وجود نداره ، تنها راهی هم که میتونید بررسی کنید که چرا جوجه نشدن اینه که یه دوربین بزاری بالا سرش نگاه کنی ببینی چندساعت یبار پا میشه میره دور دور !!
      همینطور نباید زیاد تخم بزاری زیرشون که بتونه اونارو بچرخونه

  24. ناشناس گفت:

    سلام الان مرغ من بیست یک روز هست که روی تخم ها خوابیده اما هنوز نوک نزدن جوجه ها چکار کنم خفه نشن

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام با استفاده از چراغ قوه یا نور فلش گوشی نطفه سنجی کنید تخم هارو ببینید اصلا جوجه تشکیل شده یا نه
      خیلی کم قسمت پهن تخم رو باز کنید تا بتونن خارج بشن

  25. عليرضا گفت:

    سلام و قت بخير ديروز دوتا از جوجه هام بعد از بيستمين روز سر ار تخم در اوردن ولي پنج تا ديگه مونده امروز روز ٢١ هست و من نگران أونها شدم كه تلف نشن ميشه راهماييم كنيد

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام نه نگران نباشید گاهی تا 23 روز هم طول میکشه . نطفه سنجی کنید تخم هارو ببینید اصلا تشکیل شدن تکون میخورن ؟
      اگه نیومدن بیرون میتونید قسمت پهن تخم رو یکم باز کنید تا بتونن خارج شن

  26. N.H گفت:

    سلام وقت بخیر ….امروز هجدهمین روز هست که مرغم روی تخم ها خوابیده متاسفانه امروز به یکی از تخم ها نوک زده وخونیش کرده البته داخل ش را نگاه کردم جوجه زنده هست چیکار کنم؟ نوک زدن ش طبیعیه؟🙏❤( ۵ عدد تخم گذاشتم اب و غذا هم در نزدیکی مرغ هست)

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بله نوک زدنش به تخم طبیعیه میخواد به جوجه کمک کنه

  27. عرشیا گفت:

    سلام. خسته نباشید من یک مرغ دارم که روی بالکن کرچ شده الان روز 5 ممکن هوای گرم تخم و خراب کنه ایا لازم مرغ جابه جا کنم تخم ها رو دست میزنم خیلی گرمن
    خیلی ممنون از پاسخگویی شما

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام براش سایه بان بذارید حداقل . احتمال داره جا به جاش کنید کلا بلند شه و دیگه نخوابه رو تخم
      گرم بودن تخم ها عادیه به هر حال زیر مرغ گرم میشن اما اگه دما خیلی بالا بره بله احتمال خراب شدن تخم زیاده صبر کنید ببینید چی میشه

    2. پارسا گفت:

      سلام من مرغ کرچ الان زیر خودش را خیس کرده نشته روی تخم تخم خراب میشه یا نه

      1. admin-m گفت:

        سلام بله احتمالش هست تخم ها سرد بشن میتونید کاه های خیس رو با کاه خشک و تمیز سریع جایگزین کنید و تخم هارو آروم بذارید جای خشک . فقط لونه رو جابجا نکنید

  28. آرمین گفت:

    سلام من 22 روزه مرغ لاریم روی تخم ها خوابیده الان یکیش زیرش نوک زنی بیرونی داشت اما وقتی یکم تخم رو شکت زیر مرغ تخم خورد شد کمی و کیسه زرده مانندی به نافش چسبیده بود و من هم چون تخم کمی لهداشت میشد خاستم از تخم درش بیارم اما وضعش خراب شد دیه نفس نمیکشه میشه بگید چرا اینطور شده.
    درضمن بقیه جوجه ها تازه دارن نوک زنی بیرونی رو شروع میکنن میترسم اینا هم زیرش خورد بشن بمیرن چیکار میتونم بکنم.

    1. Admin گفت:

      سلام
      برای اون کاری نمیتونی بکنی
      اجازه بده روال طبیعی بره جلو و پروبالش نپیچ !

  29. یونس گفت:

    سلام آقا خسته نباشد
    من ۲۲روزه که مرغمو خوابوندم دیروز ۲تا از جوجه هایش از تخم در اومد اما بقیش هنوز در نیومده من به خاطر اینکه دفعه قبل جوجه ها زود تر در اومدن یکی از تخم های مرغرو شکوندم و یه جوجه کوچیک توش بود الان مرغ می خوابه رو تخم ها ؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      اره میخوابه ، دس نزن به تخم ها

      1. ناشناس گفت:

        سلام خسته نباشی۱۹روز است تخم مرغ گذاشتم زیر مرغ حالا مرغ مرده است حالا تخم مرغها چکار کنم حالا یک راهی هست

        1. admin-m گفت:

          سلام آب و دون نخورده اصلا لابد . بلند میشده از روی تخم ؟ راهی نیست روز های اخر هست میتونید بالای تخم مرغ لامپ رشته ای نصب کنید و زیرش ظرف آب بذارید اما امید چندانی نیست

  30. رسول گفت:

    سلام من ۲ تا مرغ دارم که تخم میزارن
    الان ۵ روزی میشه که خروس براشون گرفتم و جفت گیری میکنن
    برای جوجه کشی از چه زمانی باید تخم ها رو جمع کنم و از چه روزی نطفه دار میشن؟
    بعد تخم ها رو کجا نگه داری کنم؟
    زیر مرغها ماسه هست . حتما باید کاه بریزم برا جوجه کشی یا همون ماسه خوبه؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      توضیحات داخل پست کامله
      اصولا با یک بار جفتگیری هم
      تخم ها اماده میشن و بعد از 3 روز اون تخم نطفه دار (برخی میگن 1 روز! )
      شما از همین امروز جمع کن

      اصول نگهداری در پست زیر :
      نگهداری و انبار تخم های نطفه دار

      برای کرچی باید شرایط اماده باشه ، پست زیر رو بخون :

      شرایط کرچی مرغ

  31. علی گفت:

    سلام من یه مرغ دارم که الان 22روزه که روی تخم هاشه اما جوجه هاش درنماین دیروز یکی شو شکستم دیدم جوجه زندس اما هنوز زرده جمع نشده باید چکار کنم بنظر تون

    1. Admin گفت:

      سلام
      کاری نداشته باش و صبر کن
      تا روز 25 26 صبر کن

  32. امیر حسین گفت:

    من جوجه ام همین نیم ساعت پیش دنیا امده اوردمش خانه یه پارچه زدم روش مشکلی نداره؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام باید اجازه میدادین زیر مرغ بمونه . یه لامپ رشته ای تهیه کنید و بالای کارتن اویزون کنید جوجه باید تا دو هفته در دمای بالای 30 درجه بمونه
      پارچه رو از روش بردارین پاهاش ضعیفه هنوز ممکنه فلج بشه زیر پارچه یا خفه بشه

  33. وحيد گفت:

    سلام وقت بخير
    ممنون از راهنمايي هاتون
    خواستم بدونم كه من چند تا تخم مرغ گذاشتم زير بوقلمون الان ٢٠ روز گذشته و صداي جوجه ها مياد اما تخم ها ترك نخوردن ميترسم كه جوجه ها خفه بشن خودم ميتونم كمكشون كنم بيان بيرون؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام . خیلی آروم قسمت پهن تخم رو باز کنید یکم . جوجه رو از توی تخم درنیارید تا خودش اینکارو بکنه

  34. n گفت:

    سلام وقت بخیر من ۱۳ روزه مرغم خوابیده روی تخم مرغ هاش امروز صبح که واسه خوردن غذا اومد بیرون دیدم یه تخم مرغ هاش خیلی کم ترک برداشته از چیه اخه وقتی خودش میره بخوابه دوباره خیلی بد میفته روی تخم مرغ ها حس میکنم بخاطر همین باشه یعنی باید این تخم مرغ بردارم؟!

    1. سلام
      اره ممکنه خودش شکونده باشه
      از زیرش بردار اون تخمو و بنداز بره
      نه تنها جوجه نمیشه ، فاسد میشه بقیرم خراب میکنه

  35. علی گفت:

    سلام مرغ ما ۲۳روز میشه خوابیده ۳تاشو در آورد ۳تا ی دیگه نشان زده بود ما خودمون درشون آوردیم العان حالشون خیلی بده چی کار کنیم زنده بمونن؟؟؟؟

    1. سلام
      نباید درمیاوردی ! باید فقط دور سرش رو باز میکردی !
      محیطشون رو گرم گرم کن ، یه لانه بساز داخل خونه توش لامپ بزار
      بهشون انرژی پلاس بده ، از داروخانه دامپزشکی خریداری کن ، شاید زنده بمونن

  36. مرتضی محمدی گفت:

    سلام وقتی مرغ کرچ شه دیگ تخم نمیزاره پس من از کجا بدونم باید تخم هاشو جمع کنم.و تا جمع شدن تخم باید کجا نگه دارم

    1. سلام
      اگه جفت داشته باشه و جفتگیری کنه مشخص میشه که تخم ها نطفه دار هستن . در نتیجه شروع میکنه تخم گذاری ، اون تخم ها باید در محیطی مناسب و با شرایط مناسب نگهداری بشه . پست زیر رو بخون جواب سوالته :

      شرایط نگهداری تخم نطفه دار

  37. احمد گفت:

    سلام روز بخير
    مرغ من ١١ تا تخم ديزش گذاشتم امروز روز ٢٣ هستش ٣ تاش جوجه شده ولي هنوز مرغ بلند نشوده نميدونم بلندش كنم يا بزارم بحال خودش ؟

    1. سلام
      2 روزم صبر کن بعد بلندش کن

  38. زهره گفت:

    سلام . وقتتون بخیر . خسته نباشید .
    من یه مرغ کرچ داشتم 9تا تخم زیرش گذاشتم امروز روز بیست و سوم هست . مرغ دوتاشو چند روز پیش شکست و دیدم که توش هیچی نیست . اما از بقیه هم خبری نیست . تخم مرغها هم سنگینه و معلومه که فاسد نیستن .چرا بقیه جوجه ها از تخم درنمیان ؟

    1. سلام
      اگه مرغ کامل روشون خوابیده و از این نظر مشکلی نیست ، پس مشکل از تخم ها هست و نطفه مناسبی نداشتن

  39. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون یه سوال داشتم من یه مرغ دارم که کرچ شده و تخم نطفه دار زیرش گذاشتم الان تقریبا یک هفته میشه روی تخم ها خوابیده.
    همه چیز خوبه فقط مشکل اینکه اب و غذا نمیخوره کنارش گندم و ظرف اب گذاشتم ولی هیچی نمیخوره هرروز چک میکنم چیزی نمیخوره میترسم بمیره باید چیکار کنم؟

    1. سلام
      یکم مولتی ویتامین بریز دهنش
      یکم کنسانتره یا همون دان مخصوص بخر بزار کنارش

  40. سالم گفت:

    سلام من مرغ رو زیرش تخم های خودشو گزاشتم دیروز امروز تخم بوقلمون اومد دستم گزاشتم زیرش تخم خودش زودتر میاند بیرون بعد ۲۱ روز اون تخم بوقلمونا رو چی کار کنم تا جوجه بشن

    1. سلام
      باید بزاری داخل دستگاه جوجه کشی !
      راهکار دیگه ای نداره چون مرغ بلند میشه

  41. حسین گفت:

    سلام خدمت شما :مرغ ما از ده تا تخم سه تا را باز کرده ولی هنوز بقیه دیگه مانده است باید چکار کنم تخم ها هم سالمه پات نشده

    1. سلام
      صبور باش ان شالله که از روشون پا نمیشه

  42. آرمان سهرابی آذر گفت:

    سلام من مرغم کرچ شده از هیچ جا تخم مرغ نطفه دار پیدا نکردم مجبور شدم تخم های خودشو بزارم درسته نطفه دار هستن ولی کوچک هستن تخم ها . الان از شانس من فردا اون روز که مرغ رو خوابوندم تخم مرغ نطفه دار نوسط یک نفر که سفارش کرده بودم بدستم رسید الان میتونم جایگزین اون کوچیکا بکنم ؟ اون کوچیکا اندازه دو تخم بلدرچین هستن . (هنوز یک روز نشده که مرغ خوابوندم میتونم عوض کنم؟)

    1. سلام
      اره بزار جا اونا
      اونارم برندار

  43. Marymam گفت:

    سلام دوتا تخم مرغ گذاشتم زیر کفتر جوجه ها21روز شدن کاملن اما در نیومدن چکار باید کرد؟؟؟

    1. سلام
      تخم مرغ برار کفتر بزرگه
      چند روزم صبر کن

  44. سوسن گفت:

    سلام الان یکماه هست که مرغ من از جوجه ها مداقبت میکنه
    چطور میتونم جداش کنم از جوجه ها؟

  45. صادقی گفت:

    سلام خسته نباشید،
    لطفا بفرمایید از کجا میشه خمیرترش تهیه کرد؟
    و اینکه چه مقدار الکل و گند در چند روز به مرغ بدیم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، از نانوایی یا که خودت با ارد گندم و خمیر مایه یکم درست کن.
      یه حبه قند کوچک رو با الکل سفید خیس کن بنداز تو گلوی مرغ فقط برای یکبار اون هم 10 روز بعد از شروع تخمگذاری

  46. Amir گفت:

    سلام امیدوارم حالتون خوب باشه من ۴ تا تخم نطفه دار گذاشتم زیر مرغم نزادشم لاری است تخم ها هم مال خودش هستن تا به الان ۱۱ روز گذشته نطفه سنجی کردم و یکی از تخم ها نطفه نداشت برداشتم و ۷ تا تخم نطفه دار محلی خریدم و به اون ۳ تا اضافه کردن سوالم اینجاس که ایا ۷ تا اضافه کردم به اون ۳ تا که زیر مرغ بودن و نطفه داشتن مشکلی پیش میاد یا نه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، کارتون اشتباه بوده الان اون اولی ها 11 روز زودتر متولد میشن و بعد 3 روز دیگه مرغ از رو تخم ها هر کاری بکنید بلند میشه و به جوجه ها رسیدگی خواهد کرد. اون یکی تخم ها ولی هنوز کامل جوجه نشدن و تلف میشن.

  47. حامد گفت:

    با سلام.ممنون از سایت پرمحتوای شما‌.پیرو فرمایشات شما عرض کنم که دوستانی که اقدام به جوجه کشی از مرغ کرچ شده میکنند توجه داشته باشن که تا زمانیکه مرغ روی تخم ها میخوابه احتمال بدنیا اومدن جوجه وجود داره.غریزه خود مرغ خیلی قوی تر از هر نطفه سنجی و تشخیص فردی داره.یکی از دلایل جوجه نشدن تخم ها تعداد زیادی تخم ها میباشد.خواهشن ۱۰ تا تخم بیشتر نذارید زیر مرغ.کمی پودر قند و الکل سفید به صورت محلول به مرغ بدید تا سریعتر کرچ بشه و دیرتر تخم ها رو رها کنه.موفق باشید

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیلی ممنون از نظر شما که به بقیه کاربرا هم کمک میکنید.
      موفق باشید.

  48. سروک یوسفی گفت:

    ببخشید تخم هام حالا ۲۱ روزه هستند بعضی ها نوک زدن ولی مورچه رفته تو دو سه تایی از تخم ها البته مورچه ها تعدادشون محدوده مثلا ۱۰ تا ۱۵ تایی

    1. f.gh گفت:

      سلام، کار خاصی نمیتونید انجام بدید یه دو روز دیگه هم صبر کنید تا جوجه ها بیرون بیان اگر جوجه ای نوک زده و 20 ساعت گذشته میتونید به بیرون اومدنش کمک کنید ولی باید حواستون باشه. یکم در این مورد تحقیق کنید.

  49. قاسم گفت:

    سلام همه جوجهام در اومدن فقط یکی مونده که الان دو سه روز گذشته ولی در نیومده ممکنه مرده باشه ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله احتمال بسیار قوی تلف شده. ایا نوک نزده؟ روز چندم جوجه کشی هستید؟

  50. سجاد گفت:

    سلام من دوتا مرغ و یه خروس دارم الان ۳ بار. هست دوبار زیر مرغ یه باره تو دستگاه گذاشتم جوجه بعد ۲۰ روز یه جیگ میزنه تو همون تخم میمیره. علت از خروس هست

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممکنه به تغذیه شون هم ربط داشته باشه. خروس پیر نیست که؟ شما سعی کنید خروس دیگه ای بندازید کنار مرغ هاتون و حتما غذای خوب بهشون بدهید تا دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی نشن.

  51. حامد بامری گفت:

    سلام من بیست تا مرغ دارم چهارتاشون کرک میشن ولی بقیش تخم نمیزارن یه بارهم که تحم میزارن دیگه خبری نیست تا ده روز دیگه تخم میزارن چکار کنم اگه میشه ۱۰ تا ۱۳تخم میزارم زیرشون ولی ۲ سه تا چهارتا نهایتش ۶ جوجه از تخم بیرون میاد

    1. سلام
      تغذیشون چیه ؟ سنشون چقدره ؟ فضلشون مشکلی نداره ؟ محیط نگهداری کجاس ؟ شلوغه ؟

  52. سعید گفت:

    با سلام ، وقتتون به خیر ، مرغ کرچ بنده پوسته یکی از تخم هاش رو شکسته ، ولی پرده تخم سالمه و جوجه داخلش هم زنده هستش ، امروز روز ۱۶ هستش که روی تخم ها خوابیده ، من اون تخم شکسته رو بردارم یا بمونه ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، احتمال پارگی اون غشاء و نفوذ میکروب به داخل تخم خیلی زیاده و اینطوری بقیه جوجه ها هم در خطر عفونت قرار میگیرند. بهتره اون تخم رو بردارید یا اگه فکر میکنید مشکلی پیش نمیاد کاریش نداشته باشید.

  53. محمد مهدی گفت:

    مرغ در روز هشتم بعد جوجه بستن 10الی12ساعت تخم هارو ول کرده تخم ها خراب شدن با سردی هوا

    1. f.gh گفت:

      سلام، 10 ساعت خیلی زیاده به احتمال بسیار زیاد خراب شدن. اگه مرغ روشون میخوابه فعلا ادامه بدهید تا روز آخر

  54. طاها گفت:

    سلام ممنون از مقالع شما من ی مرغ کرچ خریدم مخام داخل خونمون بخابونمش به نظرتون غربیبی میکنه و بلند میشه چجوری و کجا بخابونمش لطفا سریع جواب ببدی ممنون میشم

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه از حالت کرچی بیرون نیومده در یک محیط خلوت با دمای معمولی و کم نور یک لانه براش درست کنید. مثلا داخل یک جعبه مقداری کاه یا پوشال چوب بریزید و بر روی آن تخم نطفه دار قرار بدین. مرغ رو در لانه بخوابونید تا جوجه کشی رو شروع کنه. حواستون باشه که ترس و استرس، رفت و امد زیاد و … باعث میشن تا مرغ لانه رو ترک کنه. این مطلب رو هم بخونید: چطور مرغ رو کرچ کنیم

  55. سلیمی گفت:

    سلام، ضمن تشکر بابت اطلاعات خوبی که در اختیار ما می گذارید، سوال من اینه که یه مرغ کرچ دارم که ۱۵ تا تخم زیرش گذاشتم، تا دیروز توی بالکن و در سایه بود، به دلیل ترس از گرمای هوا به داخل خونه منتقلش کردم، امروز روز ۱۹ ام هستش که روی تخم ها خوابیده، خواستم بدونم این مدتی که هوا گرم شده، احتمال از بین رفتن نطفه ها وجود داشته؟ ممنونم

    1. f.gh گفت:

      سلام، جای نگرانی نیست، گرم شدن محیط در درجه اول باعث استرس مرغ میشه که در این شرایط ممکنه مرغ از رو تخم ها بلند شه. به جوجه کشی ادامه دهید. موفق باشید.

  56. S گفت:

    سلام
    جوجه کله و یه پاش بیرونه از ۷ونیم صبح تا ساعت ۱۲ ولی کلی مورچه توش میرن و میان چی کار باید کنم نباید خودم پوست تخم مرغ رو ازش جدا کنم؟ و اینکه هی مرغه اشتباهی اینو هم قاطی تخم های دیگه زیرش میکنه میترسم خفه شه میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، تا الان باید بیرون اومده باشه اگرنه به خروج جوجه کمک کنید.

  57. لیلاذوقی گفت:

    سلام امروز 21روزه که مرغ مادرروی تخم هاخوابیده ولی هرروزیک ساعت برای غذاخوردن ازلانه خارج شده امروز4تخم شکست وجوجه هاخارج شدن یکیشون زیرمرغ زنده هست ودوتای دیگرزیرمادردیدیم مرده یکی ديگرهم کلکسیون بودوکمی جون داشت که اون رابرداشت لای پشم توافقات گذاشتیم آب قنددادیم ولی اونم مرد.
    دلیل اون دوتایی که زیرمرغ ازتخم بیرون اومدن کامل مردن چیه
    ممنون ميشم زودراهنمایی کنید برای بقیه تخمهاچیکارکنم اگه دراومدن

    1. f.gh گفت:

      سلام، جوجه وقتی از تخم بیرون میاید باید حتما یا زیر مادرش باشه یا زیر مادر مصنوعی چون به دمای گرم 35 درجه ای نیاز داره وگرنه تلف میشه. در ضمن تلف شدن جوجه بعد از هچ دلایل مختلف دیگه ای هم داره مثل له شدن زیر پای مرغ، ضعیف بودن و … و تا 10 الی 24 ساعت نباید به جوجه متولد شده چیزی داد زرده اش جذب نمیشه.

  58. ایزدی گفت:

    سلام وقت بخیر ممنونم از مطلب بسیار خوب تون؛ما یک بوقلمون کرچ و یک غاز ماده کرچ داریم و بوقلمون آنقدر غاز را زد که از روی تخمها بلند شد و نشست رو تخم غاز؛ از پریروز تو تخم صدا جیک جیک می آمد ما نگران شدیم خفه بشه کمی تخم را شکستیم و سر و گردن و یک پای جوجه در آمد جیک می کرد چشماش باز بود اما از غشای سفید دورش خون کمی هم می آمد؛ ما تخم را همان طور زیر بوقلمون بردیم تا گرم بمونه و کم کم بیاد بیرون؛ اما متاسفانه بعد 2 ساعت که رفتیم جوجه هنوز تو تخم بود و در حال جان دادن بود متاسفانه نشد نجات ش بدیم و من خیلی ناراحت هستم برای همین نمی خواهم دیگر این اتفاق رخ بده؛ میشه راهنمایی کنید چه کار هایی باید می کردیم تا جوجه از بین نره؟متشکرم

    1. f.gh گفت:

      سلام، شما باید بوقلمون کرچ شده رو جدا میکردید چون جوجه کشی غاز به رطوبت بیشتری نیاز داره و بوقلمون نمیتونه به خوبی تأمین کنه. در ضمن بصورت غریزی جوجه باید به اون مرحله از رشد رسیده باشه که خودش تخم رو نوک بزنه و خارج شه. وقتی رطوبت کم باشه پوسته تخم شکنندگی لازم رو نداره و جوجه داخلش خفه میشه. این موارد خیلی حساس هستند. شما باید چندمین روز جوجه کشی رو بدونید. زمانیکه جوجه تخم رو نوک زد ولی بعد از 10 الی 20 ساعت نتونست بیرون بیاد میشه به خروج جوجه کمک کرد.

  59. مصطفی کمالی گفت:

    سلام خسته نباشید بنده ۱۵ برج قبل ۱۵ تا تخم مرغ زیر مرغ کرچ گذاشتم ۲ تا رو مرغ شکوند امروز صبح سه تا تخم ها ترک بداشته بودند وجوجه هاش به دنیا اومدن ولی بقیه خبری نیست تخم دیگه جوجه هاشون در میاد ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، باید یکی دو روز دیگر هم صبر کنید همیشه در جوجه کشی برخی از جوجه ها دیر بیرون میان دلیل اصلی هم به خاطر نگهداری بیش از حد تخم ها قبل از جوجه کشی است یا اینکه دمای کم.

  60. مقدم گفت:

    سلام. وقت بخیر.
    هشتا تخم زیر مرغ گذاشته بودم. چهارتاش دیروز باز شده که روز بیستم بوده و امروز صب که چک کردم دیدم سه تا تخم هنوز زیر مرغه و یکی دیگه مثل اینکه دیشب جوجه داشته از تخم بیرون میومده که خفه شده زیر مادر. سرش و نصف تنش بیرون تخم بود و پاهاش داخل تخم مونده بود. سرش انگار تهت فشار بوده زیر مادر. میخواستم بدونم برای اون سه تا تخم دیگه چی کار کنم این اتفاق نیفته ؟ و اینکه اون چهارتا جوجه دیگه رو امروز میتونم بهشون غذا بدم؟ همش زیر بال مادرشونن. ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. f.gh گفت:

      سلام، چاره ای نیست باید منتظر بمانید اون یکی جوجه ها هم خودشون بیرون بیان. البته در برخی موارد میشه به هچ جوجه ای که تخم رو شکسته کمک کرد. در مورد تغذیه هم بعد از 24 ساعت میشه به جوجه ها دان پودر شده مخصوص جوجه داد. همچنین در ابتدا یکم آب قند بهشون بدهید تا انرژی بگیرن.

  61. امیر علی گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید زیر مرغ تخم مرغ گذاشتیم و الان 22 روز می گذرد روز 20 ام یکی از جوجه ها در آمد ولی از بقیشون خبری نیست.نمی تونیم ببینیم تخم مرغ ها ترک خوردن یانه چون مرغه روی تخم مرغ ها خوابیده و بلندش هم می کنیم زودی می ره روشون می شینه
    چی کار کنم؟
    چندروز دیگه باید صبر کنم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، یکی دو روز دیگر هم صبر کنید، احتمالا جوجه ها تلف شده اند. تو این مدت اصلا مزاحم مرغ نشین تا تخم ها سرد نشن.

  62. مهران گفت:

    ضمن درود و تشکر از مطالب جامع و ارزشمندی که در اختیار ما قرار میدید، دمتون گرم.
    اطلاع ندارم که پرسشم تکراریست یا خیر!
    لطفاً، بفرمایید که،
    تصور بفرمایید امروز تخمی رو از لانه مرغی برداشتم، چند روز بعد میتونم این تخم رو زیر مرغ کرچ قرار بدم؟!
    و پیشنهاد می‌فرمایید کجا و در چه شرایطی نگهداری بشه،؟
    سپاس.

    1. سلام
      خوشحالیم که راضی بودید
      به پست زیر مراجعه کنید راهنمایی کامل موجوده :
      نگهداری از تخم نطفه دار

      1. مهران گفت:

        عالی و کامل،
        سپاس،
        موفق باشید

      2. کشفی گفت:

        علت خفگی جوجه ها در تخم چیه ؟ 🥺

        1. Admin گفت:

          سلام
          در اینستاگراممون به صورت کامل در چندین ویدیو این مورد رو تشریح کردیم
          https://www.instagram.com/eig.1372/

  63. Kataki گفت:

    سلام
    ببخشید
    یه مرغ مادر و پنج عدد جوجه 30 روزه
    کلا جدا از بقیه گله بودن، الان بعد 30 روز مرغ شروع کرده به نوک زدن و حمله به جوجه های خودش، علتش چیه؟ چیکار باید بکنم؟

    1. سلام
      اینگونه رفتار ها دیده میشه حتی ممکنه باعث کور شدن و کشتن جوجه ها هم بشه. بسته به تجربه ماده و شرایط نگهداری پر استرس و تغذیه و … داره

  64. سید امین حسینی گفت:

    عرض سلام دارم خدمت دوستان عزیز و ادمین گرامی میخواستم از شما ادمین عزیز و زحمت کش کمال تشکر و قدردانی داشته باشم به سبب اینکه طی این دوره جوجه کشی لطف کردن و من رو راهنمایی کردن و از رهنمود های ایشون بسیار استفاده کردم امید وارم هر جا که هستید در کنار خانواده در سلامت و تندرستی باشید.
    باتشکر
    البته این رو هم بگم که سر جمع از۱۶تخم،۱۱تاش از تخم بیرون اومد که متاسفانه شب اول یکی از جوجه ها زیر پای مرغ گرفتار شده بود و تلف شده بود و الان۱۰جوجه باقی مونده البته از۱۶تخم تنها۱۲تاش جوجه کامل شد که یکیش قبل از تولد توی تخم تلف شده بود و جوجه کامل تشکیل شده بود اما توی تخم مرده بود و حتی تو تخم کمی کپک هم زده بود.
    و من دز اول واکسن خوراکی نیوکاسل رو هم به جوجه هام دادم.
    اینا رو گفتم که نتیجه جوجه کشی این دوره رو بهتون گفته باشم.
    انشاءالله بقیه عزیزانی که مشکل دارن و مشکلاتشون اینجا می پرسن هر چه زود تر مشکلشون بر طرف شه.
    در پناه حق یا علی خدا نگهدار🌷🌷

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما اقای حسینی عزیز، از اینکه راهنمایی های ما برای شما مفید و نتیجه بخش بوده خرسندیم. ما هدفمون کسب رضایت شما کاربران عزیز می باشد.
      همانطور که در سوالات قبلی بهتون گفته بودم، تعداد تخم ها زیاد بوده، انشااله در دوره های بعدی با قرار دادن تعداد مناسب تخم زیر مرغ به نتایج بسیار بهتری دست خواهید یافت.
      موفق و موید باشید.

  65. سینا گفت:

    سلام من الان 22روزه ک تخم زیر مرغ هستش ولی خبری نیست ب نظرتون چند روز دیگه بمونم یا خراب شدن؟توضیح کامل لطفا؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، حتی اثری از نوک زدن هم بر روی پوسته تخم ها وجود نداره؟ یک روز دیگر هم صبر کنید اگر خبری نشد همگی تخم ها خراب شده اند یا جوجه داخلشون تلف شده. دوره جوجه کشی مرغ 21 روزه است ولی گاها به خاطر تغییرات دما و رطوبت یکی دو روز دیرتر هم طول میکشد.

  66. ابوالفضل گفت:

    سلام
    ببخشید تا چند روز بعد از خوابیدن مادر روی تخم ها میشه تخم جدید اضافه کرد یک هفته بعد میشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، همه تخم ها رو باهم زیر مرغ بذارین تا جوجه ها با هم متولد بشن. به هیچ عنوان بعد از یک هفته تخم جدید اضافه نکنید.

  67. سید امین حسینی گفت:

    خواهش می کنم زود جابمو بدین چون اگه دیر بجنبم جوجه ها تلف میشن

    1. f.gh گفت:

      دوست عزیز سوالات به نوبت پاسخ داده میشوند، با توجه به تعداد بالای سوالات باید کمی صبر کنید. از صبوری شما متشکریم.

  68. سید امین حسینی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    امشب۳/۲/۱۴۰۰،۲۱روزگی جوجه ها درتخم تموم میشه و با توجه به سونو گرافی که انجام دادم اکثر تخم ها به جوجه تبدیل شدن اما تا الان که صبح هنوز هیچکدوم ی نوکم نزدن حد اکثر تا کی تو تخم زنده میمونن ؟و اینکه میتونم خودم پوسته رو بشکنم؟
    از ی طرف میترسم جوجه ها تو تخم تلف شن از طرف دیگه نگرانم و فکر میکنم هنوز وقت به دنیا اومدنشون نباشه و اگه پوسته رو بشکونم ممکن به دلیل نارسی بمیرن
    لطفا کمکم کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، تا روز 21 حداقل باید نوک میزدن گاها جوجه کشی مرغ به دلیل تغییرات دما و رطوبت تا 23 روز هم طول میشکد. ولی باید بدانید که به طور طبیعی اگه جوجه در زمان معین از تخم خارج نشه هموجا تلف میشه.
      در این نوع موارد اگه پوسته نوک زده باشه محل نوک زده رو میشه با احتیاط برداشت به شکلی که فقط سر و نهایتا گردن جوجه بیرون بیاد مابقی رو جوجه خودش باید طی کنه.

  69. ابوالفضل گفت:

    سلام من الان دو روز هست ک مرغم رو روی تخم ها گذاشتم ولی امروز دیدم ک یکی از تخم هارو شکسته بود و مرغم هم داشت می‌خوردش تخم مرغ شکسته هم روی بعضی از تخم ها ریخته بود
    نمیدونم چرا همچین کاری رو کرده بود من هروز برای خوردن آب و دونه میبرمش بیرون ولی دیدم ک تخم رو خورده بود چرا همچین کاری رو کرده بود
    من هر کدوم از تخم هارو ک زرده روشون ریخته بود رو با دست مال خشک کردم
    بنظر شما تخم ها خراب شدن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، متأسفانه برخی مرغ ها در زمان کرچی تخم می خورن، ممکنه به خاطر کمبود کلسیم باشه. باید هر روز غذا و دان کنار لانه اش بذارین ولی حواستون باشه آبخوری فاصله کافی با لانه داشته باشه تا آب رو تخم ها ریخته نشه.
      در مورد تمیز کردن هم زیاد جای نگرانی نیست.

  70. M.king گفت:

    سلام و خسته نباشید من ی مرغ کرچ داشتم که ۳ شب بیشتر رو تخماش نخوابید و رفت ولی همون موقع ی مرغ کرچ دیگه داشتم و تخمارو گذاشتم زیر اون ی چند تا تخم تازه هم گذاشتم زیرش تا در کل بشه ۱۲ تا الان ۶ تا جوجه ب دنیا اومده و اون بقیه نه نوک زدن و نه از توشون صدای جوجه میاد امروزم یکی رو شکوندم و دیدم توش ی جوجه با ی کیسه زرده مانند هست توش الان میخوام بدونم اگه جوجه ها رو بردارم مرغ روی بقیه تخم ها میخوابه و یا همه جوجه های توی تخم‌مرغ های باقی مونده تلف شدن و بندازمشون دور؟
    خواهشا زود جواب بدید چون الان جوجه ها ۱ روزُ نیمه زیر مادرشونن

    1. f.gh گفت:

      سلام اگه فقط 3 روز فاصله بینشون هست مشکلی نداره مرغ جوجه کشی رو ادامه میده ، جوجه های تازه متولد شده هم باید زیر پر و بال مرغ باشند تا هم گرم نگهداری بشن و هم استرس نگیرن.

  71. سید امین حسینی گفت:

    سلام امروز۲۸/۱/۱۴۰۰روز۱۳هستش که تخم مرغ های من زیر مرغ هستن اون دو تا تخم رو نتونستم مادرم رو راضی کنم که خارجشون کنیم و هیچ تغییری نکردن و جای بقیه رو تنگ کردن .می خواستم بدونم احیانا این روز های آخر چه اقداماتی رو انجام بدم که جوجه ها صحیح و سالم از تخم بیرون بیان چون قبلا مورد داشتیم که جوجه کاملا تشکیل شده اما نتونسته از تخم خارج شه و در تخم مرده لطفا اقدامات احتمالی از قبیل مرطوب کردن تخم ها را عرض بفرمایید و اینکه نظرتون چیه دو روز آخر یعنی روز های۲۰و۲۱مرغ رو از روی تخم ها در نیارم که احیانا جوحه ها نمیرن و بعد از به دنیا اوندن جوجه ها تا چند روز مرغ رو از روی اون ها خارج نکنم؟
    باتشکر

    1. f.gh گفت:

      سلام، روزهای هچ یعنی 3 روز اخر خیلی حساسه و نباید مزاحم مرغ بشین یا اونو بلند کنید. تخم ها باید به خوبی گرم بشن. رطوبت محیط رو اگه میتونید 65درصد کنید ولی به طور طبیعی مرغ رطوبت لازم رو تأمین میکنه. وقتی جوجه ها به دنیا میان باید حتما زیر پر و بال مادرشون باشند چون به دمای گرم نیاز دارند و اینطوری استرس شون از بین میره. اگه خودتون میخواهید از جوجه ها مراقبت کنید، باید 24 ساعت بعد از تولد اونا رو جدا کرده و یک محیط گرم با دمای 35 درجه به همراه دان مخصوص جوجه براشون فراهم کنید. بعد دما رو به تدریج کم کنید ولی تا 14 روزگی نباید زیر 30 درجه بیاد.

      1. سید امین حسینی گفت:

        خیر میخوام جوجه ها کاملا طبیعی زیر مادرشون بزرگ شن و از مادرجداشون نمی کنیم.
        می خواستم بدونم تو همین روز های هچ لازمه که روزی یک بار تخم ها رو بچرخونم ؟
        و اینکه بعد از تولد جوجه ها از چه واکسن یا دارویی استفاده کنم (در گذشته ی داروی مایعی بود که سفید رنگ بود و به مدت چند روز تو چشم جوجه ها مینداختیم که بعدا دامپزشک روستا گفتش که اون دارو رو باید تزریق کنید و ما تو سری آخر جوجه ریزی مون که یک سال پیش بود این کار کردیم اسم اون دارو رو نمی دونم)ولی در کل چه دارو هایی رو باید بهشون بدیم؟
        و ی سوال دیگه هم دارم اینکه ی مرغ دارم که حدود یک ماه که رفتار کرچی از خودش نشون میده اما تخم میزاره و روزی چندین ساعت تو لونه میمونه ولی نه تمام روز میخواستم بدونم چکار کنم که از کرچی دراد و تخم گذاری رو شروع کنه؟

        1. f.gh گفت:

          در زمان هچ نیازی به چرخش تخم ها نیست و نباید مزاحم مرغ بشین چون اگه تخم ها سرد بشن جوجه داخلش خفه میشه و میمیره.
          در مورد دارو هم باید از دامپزشک بپرسید اطلاعی ندارم.
          برای بیرون آوردن مرغ از حالت کرچی هم میتونید مرغ رو با آب سرد بشورید یا اینکه شکمش رو به مدت چند دقیقه داخل یک تشت آب سرد قرار بدین.

  72. گفت:

    سلام
    مرغ کرچ حدود سه روز روی تخم مرغ ها خوابید اما روز چهارم ظرف آب رو با پاش خالی کرد روی تخم مرغ ها اما دوباره روی اونها خوابید .آیا خیس شدن تخم مرغ ها ایرادی داره؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله باعث خراب شدن تخم های نطفه دار میشه، باید ظرف آب رو با فاصله مناسب از لانه قرار بدهید.

  73. داود گفت:

    الان ۲۳ روزه گذشته ولی تخم ها جوجه نشدن تمامی تخم ها هم تبدیل به جوجه شدن از طریق نور سونوگرافی کردیم ولی چرا اینقدر طول کشیده که بدنیا بیان

    1. f.gh گفت:

      سلام، تا الان باید حداقل نوک میزدند. متأسفانه ممکنه جوجه ها داخل تخم تلف شده باشند، این مشکل به خاطر تنظیم نبودن دما و رطوبت، ضعیف بودن نطفه ها یا کهنه بودن تخم های نطفه دار، تغذیه ضعیف در مرغ های مولد یا بیماری در مرغ مولد پیش می اید.

  74. سید امین حسینی گفت:

    سلام من یک مرغ کرچ دارم که یک هفته ای میشه تعداد۱۶تخم مرغ نطفه دار توسط آشنامون زیر اون قرار داده شده بود متاسفانه به دلیل زیاد بودن تخم ها و کوچیک بودن مرغ جوانم مدام تخم ها از زیر مرغ جدا میشن در واقع جاشون نمیشه به طوری که چند دفعه دیدم که بعضی تخم ها زیر مرغ نیست سرد شدن و امروز با استفاده از چراغ قوه گوشیم تخم هارو برسی کردم تا ببینم رشدی داشتن یا نه متاسفانه دو تا از تخم ها که بیرون از زیر مرغ مونده بود رشدی نکرده بودن و بعد از۷روز تنها یک خط خونی روی زرده اون ها قرار داشت در حالی که بقیه شون رشد کرده بودن و چندین رگ و اندازه ی نخود نطفه سیاه توش بود الان به نظرتون اون دوتا دیگه به جوجه تبدیل نمی شن؟و این رو هم بگم که۴تای دیگه ازتخم ها تا حدودی رشد کرده بودن و از ی جایی به بعد متوقف شده بودن(نسبت به ۱۰تای دیگه رشد کمتری داشتن)بفرمایید سرنوشت اینها چه میشه؟
    و لطف کنید پاسخ سوال سوم هم رو هم بدین :اینکه راه چاره برای جاشده و یکسان شدن گرمای زیر مرغ بین همه تخم ها چیه؟
    باتشکر و سپاس بی نهایت ازشما و سایت خوبتون خیلی ممنون میشم پاسخ سوالاتم رو ارائه بفرمایید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، تعداد تخم هایی که زیر مرغ گذاشتین خیلی زیاده اینکارتون از اول اشتباه بوده با توجه به جثه مرغ معمولا 10 الی 15 عدد تخم میشه زیر مرغ گذاشت اگه جثه مرغ کوچیک باشه که همون 8الی 10 تا کافیه.
      اون دو تا تخم که گفتین یک حلقه خونی داشتند، خراب شده اند حتما بردارید، در مورد اون 4 تا هم دقیقا نمیشه گفت.
      در مورد سوال سوم شما راه چاره کم کردن تعداد تخم ها می باشد تا مرغ بتونه همه تخم ها رو پوشش بده وگرنه تلفات بیشتری خواهید داشت.

  75. مبینا گفت:

    سلام من دوتا تخم مرغ محلی نطفه دار درون پتو و پارچه نرم گذاشتم تو دمای خونه که بخاری تنظیم میشه و تقریبا نزدیک بخاری به نظرتون اگه بهش دست نزنم جوجه میشن
    خیلی دوست دارم جوجه بشن !!!؟؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیر به جوجه تبدیل نخواهند شد. تخم نطفه دار برای تبدیل شدن به جوجه علاوه بر گرمای 37.5 درجه به رطوبت، اکسیژن، تهویه هوا و چرخش روزانه نیز نیاز دارد.

  76. امید گفت:

    من یک دستگاه دارم که توش تخم مرغ محلی نطفه دار گذاشتم و اتفاقی انهارا تو روز پنج بار تکان می دادم ایا جوجه در می اید و الان روز ۱۸ان تخم هاست

    1. f.gh گفت:

      سلام، متأسفانه دوست عزیز تکان دادن تند باعث خراب شدن تخم نطفه دار میشه. ایا نطفه سنجی انجام نداده اید؟ چند روز دیگه هم صبر کنید.

      1. امیر گفت:

        سلام برای تغذیه جوجه تازه متولد شده باید آب قند گذاشت پیش شون تا سر حال بیان . این نان خوشک هایی که گفتید باید خیس باشه ؟؟

        1. f.gh گفت:

          سلام، بعد از 24 ساعت از تولد جوجه میشه بهش یکم آب شیرین داد. اینکار هم باعث میشه انرژی بگیره و هم به جذب بهتر کیسه زرده کمک میکنه. بعدش جوجه رو میتوان با پودر ذرت و پودر کنجاله سویا تغذیه کرد. پودر گندم و خرده نان برای جوجه تا 10 روزگی خوب نیست. حواستون باشه که جای جوجه یک روزه باید گرم باشه( 34 درجه)

  77. عارف گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید مرغم الان تو روز ۱۸ که رو تخم ها خوابیده
    ولی تو روز ۱۰از روی تخم ها به مدت نیم ساعت بلند شد ولی بعد از نیم ساعت باز روشون خوابید و الان ۱۸روزه که روشون خوابیده
    به نظرتان در روز دهم به تخم ها آسیب نرسیده است

    1. f.gh گفت:

      با سلام، به دمای محیط بستگی داره ولی زیاد جای نگرانی نیست امیدوارم تا 3 روز دیگه همشون به جوجه تبدیل بشن.

  78. نیما گفت:

    سلام ببخشید من۲تا مرغ کورک داشتم ک دوتا ۱۵تا تخم گذاشتم زیر دوتا مرغ و از دوتا مرغ ۲۶تا جوجه عمل اومد اومدم ۲۶تا جوجه رو گذاشتم زیر یک مرغ چون اون یکی مرغ تخم گذارم بود و خواستم تخم بزاره۶ جوجه هاش رو دادم ب اون مرغ آیا اشتباه ؟در ضمن مرغ مادر الان خیلی خوب از جوجه هاش هم مراقبت میکنه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، باید به خوبی به تغذیشون برسید. مرغ مادر نمیتونه همه جوجه ها رو گرم نگه داره. دمای زیر 28 درجه برای جوجه ها تا سن 14 روزگی خطرناکه به این مورد هم باید دقت کنید.

  79. 0901******* گفت:

    به دور از چشم مرغ مادر هرچنتا جوجه چند روزه میتوان ب جوجه های زیر مرغ اضافه کرد
    مرغ را برای چند دقیقه از جوجه ها دور کنین سپس جوجه های چند روزه رو اضافه کنین
    تجربه خودم

  80. محمود علیزاده گفت:

    سلام میشود جوجه چن روزه را جای تخم هایی که تلف شدن بصورت مخفیانه زیر مرغ قرار داد

    1. f.gh گفت:

      با سلام دقیقا نمی توان رفتار مرغ رو پیش بینی کرد ولی ممکنه جوجه رو با نوکش بزند. این کار را با احتیاط انجام دهید و رفتار مرغ رو برای مدت طولانی زیر نظر بگیرید.

      1. پوریا گفت:

        با سلام من ۱۵ تخم زیر مرغ گرچ گذاشتم الان روز ۶هست.و امشب متوجه شدم یکی از تخما ضربه کوچیکی خورده و یک ترک ریز برداشته.ایا باید این تخم رو جدا کنم؟یا بزارم بمونه.ممنونم.

        1. f.gh گفت:

          سلام، 15 تا یکم زیاده خب
          به نظرم بهتره برش دارید ولی اگه شخص با تجربه تری رو سراغ دارید به راهکار اونا گوش بدید.

  81. محمدحسن گفت:

    باسلام اقا من ۱۰تا تخم زیر مرغم ک کرچ شده گذاشتم الان ۷روزه که روتخم ها خوابیده من متوجه شده که یکی از تخم ها ترک برداشته ولی داخل تخم جوجه رشد کرده حالا تخم رو بردارم یا بمونه زیر مرغ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، متأسفانه ترک و مو برداشتن تخم ها باعث ورود آلودگی به داخل تخم و تضعیف جنین می شود. احتمال تلف شدن جوجه داخل این نوع تخم بالا می باشد. پیشنهاد میکنم بهداشت محیط جوجه کشی را به دقت رعایت کنید و اجازه دهید این تخم همچنان زیر مرغ کرچ شده بماند. اگر متوجه شدید جنین داخلش مرده آن را دور بیاندازید.

      1. بهناز گفت:

        سلام وقت بخیر
        یه مرغ کر چی دارم که ۱۵ روز رو تخم ها خوابیده و روزانه نیم ساعت میومد دونه و آب میخورد ، اما امروز که روز ۱۵ ام هست چند ساعت لونه رو ترک کرده و تخم ها سرد شدن ، به نظر شما امیدی برای اینکه تخم ها تبدیل به جوجه بشن هست ؟ و اینکه چه راه حلی پیشنهاد میکنید؟ ممنون

        1. سلام
          ان شالله که هست
          ممکنه استرس بهش وارد شده باشه اینجوری کرده
          هیچ راه حلی نداره

  82. ارام گفت:

    سلام من حدود ۳۰تا مرغ محلی دارم مدتیست مریض شدن تازگی خوب شدن کی میتونم اقدام به واکسن آنها بکنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، واکسیناسیون مرغ ها باید تحت نظر دامپزشک انجام گیرد. خودسر پرنده ها رو واکسن نزنید.

  83. علیرضا گفت:

    سلام الان دوروز سه تا از جوجه هام دراومدن از تخم بقیه شون زیر مرغ هستن روز 21 هستش بردارم تخمهای در نیومد را!؟
    ممنون میشم زود جوتب بدید

    1. f.gh گفت:

      سلام، یکی دو روز دیگر هم صبر کنید. برای تغذیه جوجه های متولد شده بعد از 24 الی 30 ساعت بهشون آب شیرین و سپس دان جوجه بدهید.

  84. ناصری گفت:

    آیامرغ مادر وجوجه هاش واکسن میخان؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگر تعدادشون کمه خیر. افراد محلی و روستایان به ندرت مرغان خود را واکسینه میکنند. اگر تعداد مرغ های شما زیاده برای واکسن زدن باید به دامپزشک مراجعه کنید تا بر اساس آلودگی آن منطقه و بیماری های موجود مرغ های شما را واکسینه نماید.

  85. علی گفت:

    چکار کنم مرغم جوجه بخواد و تخم مرغ نطفه دار چگو نه بفهمم هست

  86. علی گفت:

    چکار کنم مرغم جوجه بخواد

    1. f.gh گفت:

      با سلام، جوجه کشی طبیعی مرغ ها کاملا غریزی است و نمی توان آن ها را وادار نمود. ولی اگر شرایطش رو فراهم کنید احتمال کرچی مرغ و جوجه کشی از تخم های نطفه دار افزایش می یابد. مقاله کرچ شدن مرغ را مطالعه بفرمایید.

    2. سعید حسینی گفت:

      سلام وقت بخیرممنون از اطلاعات بسیار خوبتون
      یه سوال داشتم ممنون میشم زود پاسخ بدید من یک مرغ کرچ داشتم که 21روزه رو تخمهاش خوابیده اما هنوز هیچ جوجه ایی در نیومده آیا تخم ها خراب شدن ؟ چیکار باید بکنم ؟

      1. f.gh گفت:

        سلام، اگه تا الان حتی نوک هم نزده باشند، خراب شده اند. دوره جوجه کشی مرغ 21 روز هستش و تا روز 21 اکثر جوجه ها متولد میشن ولی گاها یکی دو روز هم بیشتر طول میکشد.

  87. مریم گفت:

    سلام.ببخشید من مرغم کرچ شده چند روزه زیرش تخم گذاشتم زیرش خاک اره گذاشتم ولی تخمهاشو میاره روی زمین روشون میخوابه.چکارش کنم؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، خاک اره برای لانه مرغ کرچ شده مناسب نیست. باید از کاه و یا پوشال چوب استفاده کنید. ولی کاه بهترین گزینه است.

      1. Akbari گفت:

        سلام مرغ من کرچ شده من تخم هاشوجمع کردم درجای خنک جلوی کولرنگهش داشتم البته مال سه تامرغ ولی امروزگذاشتم یخچال گذاشتم تقریبا۸ساعت تویخچال موندالان مرغم خوابیده میتونم تخم هاروبزارم زیرش لطف کنیدپاسخ بدیداولین باراین کارومیکنم دوست دارم تخم مرغهای خودم باشه

        1. f.gh گفت:

          سلام، دمای کمتر از 10 درجه برای تخم نطفه دار خطرناکه و یاعث اسیب جدی به جنین میشه و اون تخم به جوجه تبدیل نمیشه. تخم نطفه دار باید در دمای 16 الی 18 درجه نگهداری بشه با رطوبت 65 درصد و روزی 5 یا 6 بار هم چرخیده بشه. مقاله زیر رو حتما بخونید:
          شرایط نگهداری از تخم نطفه دار

          1. محسن جاوید گفت:

            سلام وقتتون بخیر
            جوجه های به دنیا اومده تا چند وقت میتونن با مادرشون بمونن.بعد از یک ماه میشه جوجه ها رو از مادرشون جدا کرد؟

          2. سلام
            بله میشه
            همون یک ماه هم خوبه بعد یک ماه ولشون میکنه غالبا

          3. ناشناس گفت:

            سلام مرغم ۱۰تا۱۵تا تخم گذاشته ایا چند بار به جفت نیاز داره تا کرچ شه

            اگه کرچ شه جسش کوچیکه میتونم۶تا۷تا تخم بزارم مشکلی نیست

          4. admin-ra گفت:

            سلام
            مرغ توی هر دوره ی تخم گذاریش به طور طبیعی کرچ میشه و این یه پدیده ی غریزی هست
            با یه بار جفت گیری مرغ می تونه تا 30 روز تخم نطفه دار تولید کنه
            برای تحریکش به کرچی می تونی براش خمیر ترش درست کنی بدی و یا برگ گیاهانی مثل بابونه و اسطخدوس رو بذاری کنار لونه ش
            بوی اونا مرغو به کرچ شدن تحریک می کنه
            لونه هم باید تاریک باشه و دماش متعادل باشه
            این بستگی به توان مرغت داره
            اگه قبل از تخم گذاری به اندازه ی کافی تقویت شده باشه مشکلی براش پیش نمیاد

  88. عرشیا گفت:

    سلام
    من چگونه مرغ محلی را کرچ کنم مرغ من کاکل دار است من احتمال می دم که نژاد روسیه هست من می خواستم بدونم که چطور مرغم را تحریک کنم تا جوجه بزاره

    1. میلاد گفت:

      سلام میتونی بامشورت دامپزشک هومون پرولاکتین بدی.

  89. محمدمهدی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید یک پرسش داشتم اونم اینه که بنده مرغ سبرایتم کرچ شده و ۲۱ روز هم گذشته و روی ۹ تا تخم خوابیده هنوز هم که ۲۱ روز گذشته جوجه ها از تخم بیرون نیومدن؟؟؟چرا؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید😢

  90. مهران گفت:

    سلام خسته نباشین…
    ببخشین اگه بخوام تخم مرغ هایی که برا به وجود امدن جوجه حالا در دستگاه یا به روش دیگری بزارم همش جوجه خروس باشه باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، این نوع موارد بسیار نادر بوده و معمولا درصد بالایی از جوجه های تازه متولد شده ماده می باشند. جوجه های خروس نیز قابل نگه داری و پرورش می باشند و در بازارهای محلی با قیمت بیشتر از مرغ به فروش می رسند.

      1. علی گفت:

        سلام روی تخمهای مرغ من کمی قطره آب ریخته آیا به نظر شما زیر مرغ بزارم جوجه میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.