مقالات گرمایشی

پیشگیری از خطرات دستگاه های گرمایشی در گلخانه

خطرات ناشی از هیترها در گلخانه - اندیشه سبز

پیشگیری از خطرات دستگاه های گرمایشی در گلخانه

هیترها در گلخانه نقش بسیار پررنگی ایفا میکنند. زیرا رشد گیاهان در گلخانه ها نیاز مبرم به گرمای کافی دارد. در خصوص گرمایش گلخانه از روش های مختلفی استفاده میشود. نکته قابل توجه در این زمینه ، میزان امنیت هیتر می باشد. زیرا در هیترها ، احتمال وقوع خطراتی همچون آتش سوزی ، انفجار محفظه آتش ، برق گرفتگی ، ایجاد گازهای سمی و خفه کننده و … وجود دارد.

تمامی این خطرات برای افراد حاضر در گلخانه و گیاهان مورد کشت میتواند تهدید بزرگی به حساب آید. از این رو از هر هیتری نمی توان برای گرمایش گلخانه استفاده کرد. بخاری گلخانه علاوه بر ایجاد گرمای پاک باید بی خطر بوده و احتمال وقوع خطراتی همچون برق گرفتگی و آتش سوزی در آنها پایین و در حد صفر باشد، در غیر این صورت خسارات مالی و جانی می تواند رخ دهد. در این نوشتار به بررسی انواع خطرات ناشی از این دستگاه ها و پیشگیری های لازم در این خصوص پرداخته ایم.

هیتر 110000 PF
هیتر 110000 PF
» تولید گرمای کاملا پاک و بی خطر در محیط گلخانه
» بهره گیری از سیستم ایمنی چندفازی برای جلوگیری از بروز حادثه
» دارای راندمان حرارت دهی بالا
قیمت : 30,500,000 تومان

خطر برق گرفتگی

در وسایل گرمایشی خطر برق گرفتگی بر اثر اتصالات ناشی از سیم پیچی دستگاه و یا نوسانات غیر استاندارد برق رخ میدهد. این خطرات معمولا در هیترهای فاقد کیفیت بیشتر پیش می آید. برای اینکه در هیتر گلخانه خطر برق گرفتگی پیش نیاید ، تابلو برق و مرکز کنترل آن می بایست کاملا ایمن سازی شده باشد.

خطر برق گرفتگی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

یکی از بهترین ابزارها برای کنترل بهتر این دستگاه ها ، استفاده از فیوزهای کم آمپر و ترمینال RTP در تابلو برق دستگاه می باشد. فیوزهای کم آمپر با دریافت ولتاژهای پایین و یا بالا، برق ورودی دستگاه را قطع نموده و از آسیب رسیدن به قطعات الکتریکی دستگاه جلوگیری می نمایند. در صورتیکه قطعات هیتر همچون کنترل چشمی ، سیستم جرقه زن و … در اثر نوسانات غیر استاندارد سوخته شوند کارکرد هیتر مختل خواهد شد.

خطر آتش سوزی و انفجار محفظه آتش

از آنجا که هیترهای گلخانه ای با استفاده از سوخت هایی همچون گاز و گازوئیل گرما تولید میکنند ، در صورت عدم کنترل حرارات در آنها ، خطر آتش سوزی میتواند محیط گلخانه را تهدید کند. آتش سوزی در اثر بالا رفتن دمای بیش از حد داخل محفظه دیگ و در نتیجه انفجار آن رخ می دهد. از این رو دمای هیتر گلخانه باید به صورت اتوماتیک قابل کنترل بوده و هیتر مجهز به ترموستات باشد.

بعنوان مثال با مجهز بودن هیتر به چندین ترموستات در قسمت هایی همچون دیگ ، بدنه و فن آن می توان حرارت قسمت های مختلف آن را کنترل نمود. از طریق ترموستات محیطی ، دمای گلخانه در محدوده ثابت، تنظیم می شود. با رسیدن دمای محیط گلخانه به درجه مشخص شده ، هیتر خاموش میشود و در نتیجه از ایجاد گرمای اضافی جلوگیری می کند. گاهی اوقات نیز ممکن است دمای داخلی کوره بر اثر حرارات زیاد و کارکرد پی در پی هیتر بیش از حد بالا برود.

خطر آتش سوزی و انفجار محفظه آتش - اندیشه سبز

این اتفاق زمانی رخ می دهد که نرخ خارج شدن گرما از سالن گلخانه و نرخ ورود سرما به داخل گلخانه زیاد باشد. در نتیجه هوای سالن همیشه پایین و سرد خواهد بود و هیتر برای رفع گرمای از دست رفته به صورت طولانی روشن خواهد بود.

در این صورت نیز دمای محفظه آتش و دیگ هیتر بسیار بالا می رود و در نتیجه این گرما احتمال انفجار محفظه قوت میگیرد. برای جلوگیری از این خطر ، باید کوره هیتر نیز مجهز به یک ترموستات باشد تا با بالا رفتن دمای آن ، به سرعت هیتر خاموش شود.

خطر انفجار محفظه در پی تجمع گازهای ناشی از سوخت در داخل دیگ رخ میدهد. اگر به هر نحوی دودکش و یا مسیر خروج این گازها مسدود باشد، بر اثر تجمع گازهای ناشی از اشتعال سوخت ، احتمال انفجار دیگ هیتر بالا میرود.

از این رو برای خروج این گازها و گرمای اضافی ، هیتر باید مجهز به سوپاپ اطمینان باشد. در این صورت گازهای داغ انباشته شده در داخل دیگ از طریق سوپاپ اطمینان هیتر به بیرون منتقل میشوند و خطر انفجار محفظه از بین می رود.

خطر مسمومیت و یا خفگی افراد حاضر در گلخانه

به هنگام اشتعال سوخت مقدار زیادی از گازهای سمی و آلاینده های خطرناک آزاد میشود. برخی از کشاورزان از گاز دی اکسید کربن برای افزایش فعالیت فتوسنتز در بین گیاهان استفاده کرده و برای این نیاز از هیترهای بدون دودکش استفاده میکنند.

خطر مسمومیت و یا خفگی افراد حاضر در گلخانه - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

شایان ذکر است که در اثر اشتعال سوخت فقط گاز دی اکسید کربن از آن خارج نمی شود ، سایر گازهای خطرناک همچون مونو اکسید نیز از آن آزاد میشوند که به عنوان گاز خفه کننده و عامل مرگ خاموش آن را می شناسیم. از این رو کسانی که در گلخانه در معرض این گاز قرار گیرند دچار مسمومیت شده و حتی ممکن است بر اثر خفگی جان خود را از دست بدهند. از این رو بهترین راه استفاده از هیترهای دودکش دار می باشد تا فقط گرمای پاک آنها در اختیار گیاهان قرار بگیرد.

توجه کنید که برخی از هیترهای دودکش دار نیز امکان خروج آلودگی به صورت کنترل نشده در فضا را دارا می باشند. این مورد بخصوص در جت هیترهای دودکش دار قابل مشاهده می باشد و می تواند آسیب بسیاری به کسب و کار شما بزنید . از این رو پیشنهاد میشود که در گلخانه ها از هیترهای کابینتی که خروجی کاملی برای انتقال آلودگی به بیرون از محیط دارند استفاده شود .

جمع بندی و نتیجه گیری

نقش گرما در روند رشد و نموی گیاهان در داخل گلخانه را نمی توان انکار کرد. اما برای تأمین گرما در گلخانه می بایست از تجهیزات گرمایشی مخصوص گلخانه و ایمن شده استفاده گردد تا خطری سلامت افراد حاضر در گلخانه و محصولات آن را تهدید نکند. از این رو توصیه میشود به هنگام خرید بخاری گلخانه به امنیت هیتر مد نظر نیز بسیار دقت نمایید. حدالامکان هیتر گلخانه نباید باعث ایجاد آتش سوزی و یا ایجاد خسارت به پرورش دهنده گردد.

اندیشه سبز بعنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده های تجهیزات گلخانه در راستای رفع نیاز گلخانه داران ، اقدام به ساخت هیترهای آتش درون بسیار ایمن می نماید. این هیترها گرمای بسیار پاک و بدون آلاینده ایجاد میکنند و با انواع سوخت گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز کار میکنند. همچنین امنیت این هیترها به دلیل چهار لایه تعبیه شده در هیتر ، بسیار بالا می باشد و احتمال وقوع خطراتی همچون آتش سوزی و یا اتصال برق در آن صفر است.

از این رو با خیالی راحت و بدون هیچ دغدغه ای می توان برای گرمایش سالن گلخانه خود از این هیتر استفاده نمود. ناگفته نماند که این هیترها در مصرف سوخت نیز بهینه عمل می کنند. هیترهای ساخت گروه اندیشه سبز دارای 12 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش نیز می باشند.

اندیشه سبز برای شما عزیزان امکان مشاوره رایگان نیز فراهم نموده است ، لذا در صورت نیاز به راهنمایی می توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.