بلدرچین, دانشنامه پرندگان

دانسته های اولیه که باید در مورد بلدرچین بدانید

دانسته های اولیه مهم در پرورش بلدرچین

دانسته های اولیه که باید در مورد بلدرچین بدانید

آیا درباره بلدرچین و شرایط پرورش آن اطلاعاتی به خصوصی دارید؟  در این مقاله به موارد بسیار مهمی و با ارزشی در باره بلدرچین ها اشاره شده است که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

گوشت بلدرچین

ارزش مصرف گوشت بلدرچین :

به جرات می توان گفت که ارزش غذایی گوشت بلدرچین، آنقدر سرشار از سود و فایده است که نه تنها قابل مقایسه با گوشت مرغ نیست، بلکه مصرف آن خاصیت دارویی هم دارد مخصوصا اگر به کودکان، سالخوردگان و افراد بیمار بدهید تا بخورند.

 

تخم بلدرچین

ارزش غذایی تخم بلدرچین:

تخم بلدرچین اندازه بسیار کوچکتری نسبت به تخم مرغ دارد ولی در عوض سرشار از فسفر، ویتامین، پروتئین، فیبرهای انرژی زا، امگا3 و کلسترول کم اما بسیار مفید است از این رو بسیاری از پزشکان و متخصصین تغذیه توصیه می کنند که؛ زنان باردار، کودکانی که ضعف جسمی دارند یا ضعیف و لاغر اندامند، افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی ، از تخم بلدرچین برای جبران و کنترل مواردی که به آن اشاره شد استفاده کنند.

پرورش دهندگان هم توصیه می کنند که؛  اگر بتوانید بازاریابی خوبی برای فروش تخم های بلدرچین پیدا کنید، با پرورش و نگهداری از چندین مولد تخمگذار، برای رسیدن به این مقصود استفاده کنید.

 

توجیه اقتصادی:

به خاطر استقبال روز افزون مردم از تولیدات گوشت و تخم این پرنده، بسیاری از پرورش دهندگان ترجیح می دهند که، بلدرچین پرورش دهند چون نه تنها جیره مصرفی آن بسیار ارزان قیمت است، متقابلا گوشت و تخم آنها قیمت بالاتری دارد مخصوصا اینکه دروره پرورشی این پرنده آنقدر کوتاه مدت است که در کمتر از دو ماه به بلوغ جنسی می رسد و آماده برای جفتگیری ، تخمگذاری و کشتار است. بسیاری از کارشناسان صنعت طیور بر این باورند که پرورش بلدرچین ریسک کمتری دارد و هر پرورش دهنده ای به این کار مشغول شود، بدون شک  در کمترین زمان ممکن به سودآوری از این پرنده خواهد رسید.

بهترین سن پرورشی:

اگر قصد دارید به شغل پرورش و نگهداری از بلدرچین ها مشغول شوید، خرید جوجه های یکروزه را به شما پیشنهاد می کنیم چون نه تنها قیمت مناسب تری دارند بلکه با واکسینه کردن جوجه به دست خودتان، آنها از خطر مبتلا شدن به انواع بیماری ها در امانند.

پرورش پرنده بلدرچین

روش نگهداری:

مکانی که شما برای نگهداری 800 قطعه بلدرچین احتیاج دارید، یک فضای 12 متری است ولی اگر از قفس ها استفاده کنید نه تنها تعداد گله های پرورشی افزایش می یابد( با گذاشتن قفس ها بر روی هم ) بلکه آبخوری و دانخوری ها یی که در قفس ها تعبیه شده است به راحتی قابل تعویض و ضد عفونی کردن هستند ضمن اینکه می توانید کف قفس ها را هم از فضولات آنها پاکسازی کنید تا سلامت آنها بیشتر تضمین شود ولی اگر  به بستر سازی کف محل بسنده کنید، شرایط نگهداری آنها از هر نظر ، نسبتا غیر قابل کنترل می شود.

جوجه کشی بلدرچین

جوجه گیری از بلدرچین:

بلدرچین ها وقتی وقتی وارد سن 45 روزگی می شوند،  در شرایط جنسی خوبی به سر می برند چون بلوغ آنها کامل شده است و قادر به جفتگیری و تولید مثل هستند البته به شرطی که مراقب تغذیه و بهداشت آنها باشید.فصل بهار و تابستان زمان خوبی برای تخمگذاری گله های مادر است ضمن اینکه بلدرچین های اهلی شرایط استثنائی تری دارند و می توانند در تمام طول سال به جفتگیری و تخمگذاری مشغول باشند. 18 تا 23 روز بسته به نژادی که برای پرورش انتخاب کرده اید جوجه آوری از آنها به طول می انجامد.

اگر تعداد مولدین شما بیشتر باشد، متقابلا تعداد تخم های شما هم بیشتر خواهد شد پس یک دستگاه جوجه کشی تهیه کنید و به مولدین یک دوره استراحت کوتاه مدت بدهید تا دوباره برای جفتگیری و تخمگذاری آماده شوند.

دستگاه های جوجه کشی تمام اتوماتیک قادرند، بدون دخالت کاربر و فقط با انتخاب نام پرنده مورد نظر ( بلدرچین) دما و رطوبت مورد نیاز ( دمای 37.5 درجه و رطوبت65 درصدی) را برای تخم های نطفه دار به صورت کاملا اتوماتیک، تنظیم کنند ضمن اینکه اکسیژن رسانی هم به صورت بهینه صورت می پذیرد و چرخش  تخم ها کاملا خودکار است.

 

جوجه بلدرچین

بیماری و بهداشت:

مقاومت بدنی بلدرچین ها در برابر بیماری آنقدر زیاد است که کمتر دچار بیماری می شوند ولی اگر پرورش دهندگان به بهداشت قفس یا بستر، تغذیه،
نظافت آبخوری و دانخوری آنها اهمیتی ندهند، مطمئنا دچار اضطراب و بیماری های ویروسی مثل آنفولانزا، مارک، نیوکاسل و … خواهند شد.

 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.