مقالات لبنیاتی

آشنایی با انواع شیردوش های گوسفندی، گاوی، بزی و نحوه کارکرد آنها

انواع ماشین شیردوش برقی برای گاو و گوسفند - اندیشه سبز

انواع شیر دوش های گاوی، گوسفندی و بزی کدامند؟

اگر دامدار هستید و قصد خرید شیردوش را دارید، بهترین قدم برای شروع پروسه مکانیزه کردن دامداری ، مطالعه همین مقاله است و یا اگر قصد راه اندازی واحدهای پرورش گاو و گوسفند و … را دارید، خرید یک شیردوش برقی یا حتی دستی کمک زیادی به صرفه جویی در زمان شما خواهد کرد و شیر به دست آمده نیز از لحاظ بهداشتی کاملا تمیز و عاری از میکروب خواهد بود.

شیردوش ها دستگاه های مفیدی هستند که عمل دوشیدن شیر از انواع مختلف دام همچون ، گاو، گوسفند ، بز ، شتر و … را به صورت اتوماتیک انجام می دهند، معمولا شیردوش ها در دو نوع برقی و دستی وجود دارند که در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد. عموما عشایر و دامداران روستایی، با فشار دادن به پستان دام شیر را از آن خارج می کنند، این عمل تا امروز نیز ادامه دارد. اما با استفاده از دستگاه شیردوش برقی یا دستی گاو و گوسفند، این کار به صورت خودکار و با کمترین زحمت انجام می شود، ضمن اینکه انگشتان و دست فرد دوشنده شیر خسته نمی شود و فشار خیلی خیلی پایینی نیز به پستان دام وارد می شود که نتیجه آن کاهش استرس و افزایش شیر دهی آن است.

در مقاله مزایا و معایب استفاده از شیردوش برقی به صورت کامل به این مبحث پرداخته شده و امیدواریم که با مطالعه مقاله ذکر شده با مزایای استفاده از این دستگاه ها در واحد دامداری صنعتی و حتی سنتی خود آشنا شوید. دستگاه های شیردوش در انواع مختلفی ساخته شده اند که هر کدام برای دام های خاصی قابل استفاده هستند. در ادامه این مقاله از اندیشه سبز اطلاعات مفیدی در مورد انواع دستگاه های شیردوش و کاربردهای آنها به دست خواهید آورد.

شیردوش گوسفند 1 و 2 واحد
شیردوش گوسفند 1 و 2 واحد
» طراحی شده بصورت اختصاصی برای گوسفند دوشی
» دارای موتور و پمپ درجه یک
» دارای لاینرهای طراحی شده از مواد مرغوب بدون ایجاد حساسیت در دام
قیمت : 19,600,000 تومان25,000,000 تومان

انواع شیر دوش بر اساس نحوه کارکرد

دستگاه های شیردوش در دو نوع برقی و دستی وجود دارند، نوع برقی آن بسیار پر فروش تر است زیرا به راحتی به برق تکفاز وصل شده و شروع به دوشیدن دام می کند. اما نوع دستی آن برای مناطقی مناسب است که به برق 220 ولت دسترسی ندارند و از نیروی دست برای دوشیدن دام استفاده می کنند. نکته مثبت اینکه شیردوش های دستی قیمت کمتری داشته و به راحتی نیز حمل می شود و برای افراد دارای چند راس دام گزینه مناسبی است.

اما شیردوش های برقی برای دامداری های بزرگ و افراد دارای چند صد راس دام بسیار مفید بوده و آنها را از استخدام نیروی کار جهت دوشیدن دام ها بی نیاز خواهند کرد. در صفحه شیردوش می توانید انواع آنها را مشاهده کنید.

شیردوش ثابت یا متحرک

این تجهیزات دامداری دو دو مدل ثابت و متحرک تولید می شوند. نوع ثابت آن به دیوار متصل بوده و برای انجام فرایند شیردوشی باید دام ها را به محل اتصال دستگاه برده و لاینرها را به پستان دام متصل کرد. 

اما شیر دوش های متحرک یا سیار دارای چرخ بوده و به راحتی امکان حمل و جا به جایی دارند. این دستگاه برای دامداری های کوچک و متوسط مناسب است و نیازی به نصب و راه اندازی ندارند. 

انواع شیردوش - اندیشه سبز

در شیر دوش های سیار تمامی تجهیزات لازم برای شیر دوشی دام بر روی آنها نصب می باشد. ظرفیت مخزن این شیردوش ها معمولا بین 20 الی 50 لیتر متغیر است. برخی از مدل های این دستگاه به صورت تک مخزنه و برخی نیز به صورت دو مخزنه ساخته میشوند. همچنین شیردوش های سیار در انواع تک واحد و دو واحد تولید میگردند. شیردوش سیار تک واحد از یک دام میتواند شیر دوشی کند، درحالی که شیردوش دو واحد همزمان میتواند از دو دام شیر دوشی نماید. معمولا شیردوش های دو واحدی دارای دو مخزن می باشند.

انواع شیر دوش بر اساس نوع حیوان

همانطور که اشاره شد، شیردوش هر حیوانی ویژگی های خاص خود را دارد که آن را از دیگری متمایز نموده است. در ادامه به تفاوت های آنها اشاره خواهد شد. 

متفاوت بودن اندازه لاینر 

شیردوش مربوط به هر حیوانی، لاینر متفاوتی دارد که متناسب با اندازه پستان آن طراحی شده است. هنگام خرید شیردوش گوسفندی یا شیردوش بزی ، به کوچک بودن اندازه لاینرها توجه کنید. شیردوش های گاوی و شتری لاینرهای بسیار بزرگتری دارند.

تفاوت در قدرت موتور

با اینکه موتور به کار رفته در شیر دوش حیوان های مختلف از یک برند و از یک مدل هستند، اما در برخی موارد ممکن است شیردوش گوسفندی و گاوی موتور کوچکتر و کم مصرف تری نسبت به شیر دوش گاوی و شتری داشته باشد. هم چنین در صورتی که شیردوش مورد نظر دو واحدی باشد، بایستی از موتور قدرتمند تری در آن استفاده شود.

اجزاء اصلی دستگاه شیر دوش

برای اینکه بتوان فشار اطراف پستان دام را کاهش داد، این دستگاه ها مجهز به پمپ خلاء می باشند. همچنین از اجزای اصلی این دستگاه ها میتوان به خرچنگی ، بیدون شیر ، لوله های انتقال دهنده ، لاینر ، پولساتور برقی یا بادی، پمپ تخلیه شیر ،  جترکاپ و … اشاره نمود.

اجزاء اصلی دستگاه شیر دوش - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

پولساتور و پمپ خلاء از جمله قطعات مهم این دستگاه می باشند که پولساتور برای ایجاد پالس و پمپ خلاء وظیفه کاهش فشار را برعهده دارد. جنس بیدون این دستگاه ها و سایر قطعات فلزی بر اساس استانداردها از استیل و یا آلومینیوم ساخته می شود. استیل گریدهای مختلفی دارد ولی بهترین آن برای دستگاه شیردوش استیل نگیر می باشد. از آنجایی که ممکن است دستگاه شیردوش باعث انتقال بیماری در بین دام ها شود ، لذا باید آن را بتوان با آب و مواد ضد عفونی کننده شستشو داد و تمامی قطعات آن باید ضد زنگ باشند. شیردوش ها مجهز به سطح سنج بوده و از این طریق میتوان به میزان شیر به دست آمده از هر دام پی برد.

یکی از مزایای عالی شیردوش عدم ایجاد سر و صدای زیاد می باشد و در نتیجه استفاده آن دام ها بسیار آرام می باشند. لازم به ذکر است که دام ها اگر احساس ترس کنند ، شیر کمتری می توان از آنها برداشت نمود.

مزایای عالی شیردوش برقی - سایت اندیشه سبز

شیردوش ها مزایای زیادی دارند. این دستگاه ها هزینه های اضافی و هزینه های کارگری را به حداقل میرساند. همچنین به کمک شیردوش می توان در مدت زمان کوتاه ، شیر بیشتری از دام ها برداشت نمود. کار کردن با این دستگاه ها بسیار ساده بوده و فقط باید موارد بهداشتی همچون لباس تمیز ، بهداشتی بودن محیط و … را رعایت نمود. همچنین بهتر است که پستان دام مد نظر قبل از دوشیدن شسته و تمیز شود تا هیچ نوع آلودگی در شیر ایجاد نشود.

نتیجه گیری و جمع بندی

در زمینه دامپروری و پروش دام ، شیردوش ها رایج ترین دستگاه ها می باشند که برای شیر دوشی دام ها استفاده میشوند. این دستگاه ها علاوه بر حفظ بهداشت کامل شیر ، باعث افزایش سرعت شیردوشی و افزایش حجم آن می گردند. در راستای رفع این نیاز دامپروران ، تولیدکنندگان مختلفی این دستگاه ها را تولید میکنند. نکته قابل توجه در زمینه خرید این نوع دستگاه ها ، کیفیت قطعات به کار رفته در ساخت آنها می باشد. زیرا برای افزایش راندمان و دوام دستگاه ، سازنده باید در عین رعایت استانداردها از قطعات با کیفیت در ساخت این دستگاه ها استفاده کند.

گروه اندیشه سبز با سابقه ای 26 ساله در امر تولید تجهیزات صنعتی ، مفتخر به تولید انواع تجهیزات لبنیاتی از جمله دستگاه های شیردوش می باشد. شیردوش های اندیشه سبز در انواع مختلف و برای دام های متفاوت ساخته میشوند. تبعیت از ضوابط بهداشتی و استاندارهای لازمه ، راندمان عالی به همراه عمر مفید طولانی از ویژگی های اصلی این شیردوش ها می باشد. شایان ذکر است که این دستگاه ها از 12 ماه ضمانت نامه معتبر و 10 سال خدمات پس از فروش نیز برخوردار هستند.

اندیشه سبز برای شما مخاطبین عزیز امکان مشاوره رایگان نیز فراهم نموده است. لذا اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می تواند با شماره زیر تماس برقرار نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

شماره تماس

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.