مجموعه نکات مهم به هنگام خرید هیتر و بخاری برقی

راهنمای خرید بخاری برقی

معمولا برای تأمین گرما در مکان های مختلف همچون منزل، محیط کاری و اداری، مغازه، گلخانه و … از تجهیزات گرمایشی گازسوز بیشتر استفاده میشود. چرا که هزینه مصرف سوخت در این نوع بخاری ها بسیار به صرفه تر از دیگر بخاری ها است. اما همیشه نمی توان از هیترهای گازی بهره برد. به خصوص در مکان هایی که فاقد لوله کشی گاز هستند، گرمایش محل با استفاده از بخاری های برقی صورت میگیرد.

هر چند بخاری برقی در مقایسه با نوع گازسوز هزینه سوخت بالایی دارد، اما در صورت انتخاب نوع با کیفیت و با دوام آن تا حدودی می توان هزینه ها را کاهش داد. در این مقاله از وب سایت اندیشه سبز در مورد نکات مهم هنگام خرید بخاری برقی صحبت نموده ایم. با مطالعه این مقاله می توانید برای محل خود بهترین هیتر برقی را انتخاب کنید.

مزیت های مهم بخاری برقی

بخاری برقی ها نصب و راه اندازی آسانی دارند و برای استفاده از آنها نیاز به زیرسازی و یا اقدامات خاصی نمی باشد. کافی است که در محل مورد استفاده به برق دسترسی داشته باشید. دیگر مزیت مهم بخاری برقی، حمل آسان آنها می باشد. در واقع به راحتی و هر جا که نیاز است می توان این نوع هیتر را به آن محل انتقال داد. همچنین گرماسازهای برقی نیازی به دودکش ندارد و برخلاف نوع گازسوز، هیچ نوع گاز سمی و خفه کننده از آنها منتشر نمیشود.

انواع هیتر برقی

انواع مختلف بخاری برقی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

بخاری های برقی دارای تنوع و مدل های مختلفی می باشند که برخی از آنها برای مصارف خانگی و محیط های کوچک کاربرد دارند. برخی مدل های دیگر هیتر برقی در مکان های صنعتی قابل استفاده هستند. به طور کلی بخاری های برقی در سه مدل ساده، فن دار  و تابشی طراحی میشوند. بیشتر گرماسازهای برقی بر اساس المنت های حرارتی کار میکنند. جریان برق با عبور از المنت های حراراتی باعث داغ شدن آنها و ایجاد گرما میشود. توان مصرفی تمامی بخاری برقی ها یکسان نیست. همچنین در برخی از دستگاه ها امکان کاهش و یا افزایش توان مصرفی دستگاه با کم و زیاد کردن حرارت آن وجود دارد.

بخاری برقی ساده

ساده ترین و قدیمی ترین مدل بخاری برقی که بیشتر به رنگ قرمز در بازار موجود است، دارای چند المنت حرارتی است. هر یک از این المنت های توسط کلید مربوطه خاموش و روشن میشوند. این بخاری ها طراحی بسیار ابتدایی دارند و فاقد هر گونه ترموستات و یا کلید کاهش و یا افزایش حرارت می باشند. سیستم ایمنی نیز در این نوع بخاری ها وجود ندارد.

رادیاتور و یا شوفاژ برقی

 

 

شوفاژ برقی - اندیشه سبز

این مدل بخاری های برقی شبیه به رادیاتورهای دیواری بوده با این تفاوت که در درون آنها به جای آب، نوعی روغن جریان دارد. با اتصال این بخاری ها به برق، روغن در داخل پره ها به گردش افتاده و داغ میشود. حرارت ناشی از داغ شدن روغن نیز از بدنه بیرونی دستگاه به بیرون منتقل میشود. شوفاژ برقی بیشتر برای محیطهای کوچک کاربرد دارد و نمی توان با آن محیط های بزرگ همچون نشیمن و یا یک دفتر کاری بزرگ را گرم نمود.

بخاری تابشی

در بخاری های تابشی عامل ایجاد حرارت با توجه به مدل دستگاه می تواند المنت الکتریکی و یا لامپ های هالوژن و یا مادون قرمز باشد. همان طور که از نام این بخاری ها پیداست، گرما در آنها به صورت تابشی در محیط منتشر میشود. نوع مادون قرمز آن به صورت مستقیم حرارت را منتقل میکند. بدین معنی که برای گرم شدن حتما باید با فاصله معین در زیر تابش نور فروسرخ آن قرار گرفت. اما در نوع المنت دار آن حرارت به صورت جریان همرفتی در محیط توزیع میشود.

در برخی از بخاری های تابشی در پشت المنت ها از فن استفاده میشود. برخی از مدل ها نیز دارای یک صفحه صیقلی و صاف در پشت المنت ها بوده که خاصیت تابشی دارند.

بخاری برقی فن دار

بخاری برقی فن دار یکی از بهترین گزینه ها برای تأمین حرارت در روزهای سرد می باشد. در سایر گرماسازهای برقی باید به قسمت جلویی دستگاه نزدیک شوید تا بتوانید از گرمای آنها بهره ببرید. در حالیکه بخاری برقی فن دار گرما را در سطحی وسیع پخش میکند.

بخاری برقی فن دار - اندیشه سبز

بدین ترتیب گرمای دستگاه فقط در قسمت جلویی آن تجمع پیدا نمیکند. همچنین توسط بخاری برقی فن دار می توان درمدت زمان کوتاه دمای محل مورد استفاده را گرم نمود. یکی دیگر از مزیت های مهم هیتر برقی فن دار، مصرف پایین برق در آنها نسبت به دیگر مدل ها می باشد.

هیتر برقی فن دار با قابلیت تولید رطوبت

هیتر برقی فن دار با قابلیت تولید رطوبت - اندیشه سبز

مدل های خاصی از بخاری های فن دار وجود دارد که قابلیت تولید رطوبت دارند. این نوع هیترها برای از بین بردن مشکل خشکی هوا در فصل زمستان بسیار عالی هستند. پیشنهاد میشود کسانی که در فصل زمستان از سرفه های مزمن و یا خشکی بیش از حد پوست رنج می برند، از این نوع بخاری ها استفاده کنند. با پر نمودن مخزن آب در این هیترها به همراه گرما، رطوبت نیز در محیط مورد استفاده پخش خواهد شد.

نکات مهم به هنگام خرید بخاری برقی

در این نوع دستگاه ها ریسک برق گرفتگی و آتش سوزی وجود دارد. ضعیف بودن مقاوم المنت ها، نبودن سیستم ایمنی همچون خاموش شدن اتوماتیک بخاری، پایین بودن کیفیت سیم های نسوز دستگاه و … به راحتی میتواند باعث ایجاد خطر و آتش سوزی در این دستگاه ها شود. در زمان خرید بخاری برقی باید به موارد زیر بسیار دقت نمایید:

سیم های نسوز دستگاه

اگر سیم های نسوز دستگاه پوشش ضعیف و یا کیفیت پایینی داشته باشند در اثر کارکرد دستگاه داغ شده و احتمال جرقه و آتش سوزی افزایش پیدا میکند. کابل های نسوز مرغوب معمولا دارای دو روکش یکی از جنس سیلکون و دیگری از جنس ابریشم می باشند. این نوع کابل ها مقاومت بسیار بالایی در برابر ولتاژها و حرارت بالا دارند.

المنت های حرارتی

المنت های حرارتی - اندیشه سبز

المنت های گرمایی مهم ترین قطعه در بخاری های برقی می باشند. در صورتیکه المنت حرارتی دستگاه فاقد کیفیت باشد در کوتاه مدت دچار سوختگی خواهد شد. از مواد مختلف در ساخت المنت های حرارتی استفاده میشود. نوع سرامیکی، شیشه ای، میله ای و … نمونه های پرکاربرد المنت برقی می باشند. اگر بخاری برق مد نظر به المنت های خارجی و اروپایی مجهز باشد، عمر بیشتری خواهد داشت.

ترموستات

بهتر است که بخاری مد نظر دارای ترموستات باشد. بدین ترتیب دستگاه بیش از حد داغ نخواهد کرد. برخی از بخاری برقی ها به صورت اتوماتیک وقتی المنت بیش از حد داغ شد، خاموش میشوند. روشن ماندن مداوم و بیش از اندازه المنت ها باعث افزایش حرارت دستگاه، سوختگی سیم ها و برق گرفتگی و آتش سوزی خواهد شد. اما در اگر هیتر برقی دارای ترموستات باشد می توان ریسک خطرات احتمالی را بسیار کاهش داد و همچنین دمای محیط را در یک محدوده دلخواه کنترل کرد.

ترموستات ها ابزارهایی الکتریکی می باشند که در داخل دستگاه قرار میگیرند . کاربر درجه دمای ترموستات را برای مثال روی 24 درجه تنظیم میکند . ترموستات به دستگاه منتقل شده و وقتی دمای اطراف ترموستات به دمای اشاره شد رسید دستگاه خاموش میشود. در صورت کاهش دما در محدوده ی مدنظر مجددا دما افزایش یافته و محیط گرم می شود. این موضوع در گلخانه ها و محیط های پرورشی کوچک نیز بسیار مهم می باشد.

توجه به مصرف برق دستگاه

بخاری هایی که فقط با انرژی الکتریکی کار میکنند، مصرف برق بالایی دارند. با توجه به اینکه برق یکی از منابع انرژی گران قیمت به شمار می آید، ممکن است صورتحساب های دوره ای مصرف برق توسط بخاری به مذاق شما خوش نیاید. بنابراین به توان برق مصرفی دستگاه دقت کنید. هر چه توان مصرفی دستگاه پایین تر باشد، برق کمتری مصرف خواهد شد. ولی باید به توان حرارتی دستگاه هم دقت کنید تا به اندازه کافی حرارت تولید کند. بخاری برقی های فن در مقایسه با دیگر مدل ها مصرف برق کمتر و گرمایش بیشتری دارند. همچنین بهتر است که در هیتر انتخابی شما امکان تنظیم توان و حرارت دستگاه ممکن باشد.

ایمنی دستگاه و رعایت استانداردها

این نوع دستگاه ها مستعد ایجاد خطرات جدی همچون برق گرفتگی و آتش سوری می باشند، مخصوصا اگر کاربر در استفاده از آنها بی احتیاطی کند. در برخی از مدل های به ایمنی دستگاه بسیار توجه میشود. بعنوان مثال با افزایش بیش از حد حرارت، دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش میشود. در برخی از مدل ها نیز اگر دستگاه در اثر برخورد با افراد و یا اشیاء کج شود و بر زمین بیافتد، به صورت خودکار خاموش میشود. افزون بر این تولید کننده دستگاه باید استانداردهای مهم را در ساخت محصول رعایت کرده باشد.

ایمنی دستگاه و رعایت استانداردها - اندیشه سبز

از دیگر موارد مهم در افزایش ایمنی وجود محافظ هایی در مقابل المنت ها می باشد. این محافظ ها بخصوص در نمونه های خانگی از برخورد مستقیم المنت با دست جلوگیری می کند که برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به کودکان بسیار مناسب می باشد.

بدنه دستگاه نیز باید در مقابل حرارت بالا مقاوم باشد تا در صورت بالا رفتن دما مشکلی برای بدنه بوجود نیاید . این مورد بخصوص در نمونه های خانگی که از بدنه ای پلاستیکی برخوردار می باشند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد .

ویژگی های اضافی : 

علاوه بر موارد گفته شده ، ممکن است تولید کننده ویژگی های خاصی را نیز روی دستگاه خود قرار دهد که ترغیب خریدار به خرید آن محصول را افزایش دهد. برای مثال قرار دادن قابلیت تولید رطوبت در بخاری های برقی یکی از ویژگی هایی می باشد که برخی از تولید کنندگان بر روی دستگاه های خود قرار میدهند و رطوبت نسبتی هوا نیز در این دستگاه ها افزیش پیدا میکند.

از دیگر ویژگی ها می توان به داشتن سیستم قطع برق در صورت ضربه به دستگاه اشاره کرد که از امکان ایجاد آتش سوزی در دستگاه جلوگیری میکند.

همچنین امکان نصب بر روی دیوار نیز یک ویژگی مفید بشمار می رود. برخی از بخاری های برقی دارای سیستم های نمایش الکتریکی دما و رطوبت هستند که کنترل دما و رطوبت محیط را بسیار آسان میکند.

گارانتی و خدمات پس از فروش

یکی دیگر از نکاتی که باید به حین خرید گرماساز برقی به آن توجه کنید شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه می باشد. در صورتیکه از برندهای معتبر خرید انجام دهید، حتما به دستگاه شما گارانتی و خدمات پس از فروش چندین ساله تعلق خواهد گرفت. بدین صورت خیال شما از بابت تهیه قطعات یدکی و یا خرابی های احتمالی راحت خواهد شد.

 نکته پایانی

در این نوشتار به انواع بخاری برقی و نکات مهم به هنگام خرید آن اشاره شد. اگر برای گرمایش محیط کاری و یا منزل نیاز به هیتر برقی دارید، پیشنهاد ما به شما هیتر برقی فن دار آزتک می باشد. گروه اندیشه سبز به صورت تخصصی این نوع هیترهای ساخت ترکیه را با 12 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش به بازار عرضه میکند. همچنین گروه اندیشه انواع جت هیتر و هیتر برقی فن دار نیز در لیست تجهیزات گرمایشی خود طراحی و تولید میکند. این هیترها نیز می توانند به عنوان بخاری گلخانه کوچک نیز مورد استفاده قرار گیرند. برای دریافت مشاوره خرید هیتر برقی با کارشناسان بخش فروش ما تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

سوالی داری کلیک کن 👋