مقالات رطوبت ساز و مه پاش

رطوبت ساز کارخانه نساجی و ریسندگی

رطوبت ساز کارخانه نساجی و ریسندگی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

رطوبت ساز کارخانه نساجی و ریسندگی

صنعت نساجی یکی از مهمترین صنایعی است که رطوبت در آن اهمیت بسیار بالایی دارد. در کارخانجات ریسندگی و بافندگی میزان رطوبت محیط یکی از عوامل اصلی تأثیر گذار بر کیفیت بافندگی و سلامت دستگاه ها وحتی کارکنان آن می باشد. از این رو در این صنعت استفاده از دستگاه رطوبت ساز امری اجتناب ناپذیر است. در این نوشتار از سایت اندیشه سبز ما به بحث در رابطه با انواع رطوبت ساز نساجی ، اهمیت رطوبت و تأثیر آن بر الیاف را بیان خواهیم نمود.

رطوبت ساز التراسونیک 9960
رطوبت ساز التراسونیک 9960
» عدم پاشش قطرات آب و تولید رطوبت سبک در کارخانه ی نساجی و ریسندگی
» ساخته شده از قطعات بسیار با کیفیت و دارای راندمان کاری بالا
» برخورداری از پیزوسرامیک های ژاپنی با بهترین کیفیت
قیمت : 74,000,000 تومان

اهمیت رطوبت در کارخانجات ریسندگی

وجود رطوبت در کارخانه های بافندگی و تولید پارچه مزایای زیادی دارد که باعث افزایش سودآوری و نهایت بهره وری میگردد. از جمله مهمترین این مزیت ها عبارتند از:

  • ایجاد رطوبت مطلوب در طی فرایند ذخیره سازی و تولید پارچه از کاهش حجم و وزن پارچه جلوگیری می کند. کاهش حجم و وزن پارچه ، باعث افزودن نخ بیشتر به پارچه برای ریسندگی میشود و این یعنی استفاده از پارچه بیشتر و سود کمتر.
  • رطوبت دهی صحیح الیاف و نخ ها باعث افزایش مقاومت و حفظ کشش نخ شده و در نتیجه آن محصول بسیار با کیفیت تری تولید میشود. در نتیجه افزایش کیفیت نخ برای بافندگی و عدم پاره شدن مکرر آن در حین دوخت، میزان ضایعات آن نیز به حداقل ممکن می رسد.
  • رطوبت در کارخانه های نساجی ، الکتریسیته ساکن را از بین میبرد. در صنعت نساجی به هنگام انجام عملیات بر روی نخ ها و یا الیاف ، به دلیل اصطکاک ناشی از برخورد و کشیدن الیاف بر روی هم ، الکتریسیته ساکن پدید می آید. این الکتریسیته ساکن باعث ایجاد مشکلات فراوانی به هنگام تولید پارچه میشود. بعنوان مثال الکتریسیته ساکن باعث ایجاد اختلال در حرکت الیاف به هنگام انتقال بین ماشین آلات بافندگی میشود. این الکتریسیته ساکن ، به دلیل وجود بار الکتریکی ، گرد و غبار موجود در هوا را به پارچه جذب می کند. وجود بار مثبت و منفی در بین الیاف باعث درهم شدن نخ های مجاور هم و دور شدن آنها از هم میشود. در اثر الکتریسیته ساکن الیاف پارچه باعث انسداد دستگاه های دوخت و خراب شدن آنها میشوند. همچنین این الکتریسیته برای افراد و کارکنان کارخانه نیز می تواند مزاحمت و شوک الکتریکی ایجاد کند. در حالی که رطوبت می تواند الکتریسیته ساکن موجود را کاهش و از بین ببرد.
  • رطوبت مناسب باعث افزایش سرعت بافندگی و افزایش راندمان آن میگردد. در واقع رطوبت مطلوب باعث کاهش پارگی نخ در بافندگی ، کاهش گره های بافندگی ، کاهش خرابی دستگاه ، عدم توقف دستگاه ها و افزایش سرعت تولید می شود.
  • یکی دیگر از مزیت رطوبت سازها در نساجی ، کاهش دمای محیط است. رطوبت ساز نساجی دمای محیط را به اندازه 5 درجه کاهش میدهد. استفاده از دستگاه رطوبت ساز باعث ایجاد فضای خنک و مطبوع و بدون گرد و غبار میگردد. همچنین این رطوبت حشرات موذی موجود در محیط را به حداقل میرساند و در نتیجه باعث آسایش کارکنان کارخانه میگردد.

رطوبت نسبی مطلوب در کارخانجات نساجی

میزان رطوبت مطلوب بستگی به نوع منسوجات و روند تولید آنها دارد. اگر میزان رطوبت بالا باشد به دلیل جذب زیاد رطوبت از طریق الیاف ، نخ های پارچه جمع شده و شکل غیر معمول به خود میگیرند. کمبود رطوبت نیز مشکلات زیادی همچون پاره شدن الیاف ، ایجاد الکتریسیته ساکن ، خراب شدن دستگاه ها و … دارد. الیاف طبیعی از نظر کارایی به مراتب نیاز بیشتری به رطوبت دارند. درحالی که الیاف مصنوعی ساخته شده به دست بشر نیاز کمتری به رطوبت دارند. پنبه و پارچه باید در رطوبت های بین 70 الی 80 درصد فراوری شوند، زیرا بسیار شکننده هستند. با رطوبت بخشیدن به هر فرایند از جمله شانه کردن مواد اولیه ، پیچ خوردن و جمع کردن ، ریسندگی و بافندگی ، می توان از انعطاف پذیری محصول اطمینان حاصل کرد.

رطوبت نسبی مطلوب در کارخانجات نساجی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

بافندگی پشم هم همانند پنبه و پارچه وابسته به رطوبت است. اما میزان رطوبت مطلوب برای الیاف پشمی 65 درصد است. الیاف مصنوعی ساخته شده نیز به رطوبت کمتری نیاز دارند. اما رطوبت زیر 50 الی 45 درصد باعث ایجاد اصطکاک و پدید آمدن الکتریسیته ساکن بر روی الیاف می شود. همچنین ابریشم طبیعی باید در محدوده رطوبتی 65 الی 70 درصد فراوری شود. شایان ذکر است که ابریشم مصنوعی به سطح رطوبت بالاتری نسبت به ابریشم طبیعی نیاز دارد. رطوبت مطلوب برای ریسندگی و بافندگی ابریشم مصنوعی 85 درصد می باشد.

دستگاه رطوبت ساز کارخانه نساجی

دستگاه رطوبت ساز نساجی در انواع مختلف بخار ساز سرد (التراسونیک) و مه پاش نازلی ساخته میشوند. اما این دستگاه ها نباید باعث ایجاد شبنم و خیس شدن پارچه گردند. همچنین رطوبت ناشی از این دستگاه ها نباید گرم باشد و می بایست به صورت یکنواخت در کل سالن بافندگی پخش شود. با توجه به نکات گفته شده ، یکی از مناسب ترین و بهترین سیستم های رطوبت ساز برای کارخانجات نساجی و بافندگی ، دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک و مه پاش نازلی می باشند.

این دستگاه ها با ایجاد مه و بخار سرد ، هیچ نوع حالت شبنم و خیسی بر روی الیاف ایجاد نمیکنند. رطوبت سازهای التراسونیک با استفاده از امواج مافوق صوت ، بخار و مه ایجاد میکنند. در این دستگاه ها ، ذرات آب مایع به دلیل فشار ناشی از امواج فراصوتی در آن واحد تبدیل به مه و بخار سرد میشوند. مه پاش نازلی نیز در قسمت های فوقانی و نزدیک به سقف نصب شده و با استفاده از نازل و فشار آب ، باعث افزایش رطوبت میگردد. در کارخانه های بافندگی و نخ ریسی با استفاده از سنسور های رطوبت سنج ، عملکرد رطوبت ساز را به صورت خودکار تنظیم می نمایند.

نتیجه گیری و جمع بندی

در این نوشتار به اهمیت رطوبت در کارخانه های ریسندگی و بافندگی و انواع سیستم های رطوبت ساز مناسب با این صنعت پرداختیم. با توجه به ضرورت این موضوع ، استفاده از دستگاه رطوبت ساز با کیفیت و مناسب برای دستیابی به نهایت سود در این صنعت ضروری است. اندیشه سبز در راستای رفع این نیاز مفتخر به تولید انواع دستگاه رطوبت ساز و مه پاش می باشد. دستگاه های رطوبت ساز و مه پاش ساخت اندیشه سبز از قطعات بسیار عالی و بر اساس استانداردها ساخته شده اند. استفاده از این دستگاه ها می تواند به نهایت بهره وری در صنعت نساجی کمک شایانی کند و از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری نماید.

در صورتیکه در زمینه خرید رطوبت ساز نساجی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با شماره زیر تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.