روش مقرون به صرفه گرمایش مرغداری

معرفی روش های مقرون به صرفه برای گرمایش مرغداری

در صنعت مرغداری توجه به افزایش هزینه ها و صرفه جویی در مصرف سوخت یکی از مباحث مهم می باشد. با توجه به تنوع سیستم های گرمایشی ، انتخاب و بکارگیری روش های مقرون به صرفه و پربازده می تواند علاوه بر کاهش هزینه ها نقش بسزایی در نگه داری از محیط زیست و استفاده بهینه از منابع انرژی داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در این نوشتار به بحث در خصوص به صرفه ترین روش گرمایش مرغداری پرداخته ایم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

اصول گرمایش در مرغداری ها گوشتی

در صنعت مرغداری گرمایش سالن شامل دو بخش اصلی می باشد. بخش اول از زمان جوجه ریزی و ورود جوجه های یک روزه به داخل سالن شروع و تا سن 15 روزگی ادامه پیدا میکند. بخش دوم نیز از روز پانزدهم شروع و نهایتا تا سن کشتار و یا 45 روزگی ادامه دارد. در 15 روز ابتدایی استفاده از سیستم گرمایشی پاک در مرغداری ها الزامی می باشد. زیرا جوجه ها بسیار جوان بوده و ریه های آنها در اثر آلایندهای خطرناک همچون گاز مونواکسید ضعیف و آسیب پذیر است.

اصول گرمایش در مرغداری ها گوشتی - فروشگاه اندیشه سبز

در 15 روز اول جوجه ریزی اگر از بخاری های غیر استاندارد و یا سیستم های گرمایشی که آلاینده به داخل سالن منتقل میکنند استفاده شود، جوجه ها به کام مرگ کشیده خواهند شد و تقریبا تمام گله تلف خواهد شد. در مرغداری ها به هنگام جوجه ریزی در ابتدا با سیستم های گرمایشی پاک دمای سالن را در روز اول 37 درجه سانتی گراد تنظیم مینمایند. سپس هر روز یک درجه از این دما کاسته میشود. از روز شانزدهم به بعد دمای سالن تا زمان کشتار به صورت ثابت بر روی 22 درجه تنظیم میشود. نکته قابل توجه در این بازه زمانی مجاز بودن استفاده از جت هیتر ها می باشد. بدین معنی که از روز 16 ام تا زمان کشتار استفاده از سیستم گرمایش پاک در مرغداری های گوشتی الزامی نیست.

سیستم گرمایش مناسب در زمان جوجه ریزی

همان طور که ذکر شد از زمان جوجه ریزی تا روز 15 ام باید از گرمایش پاک در مرغداری استفاده شود. از جمله مقرون به صرفه ترین این سیستم های گرمایشی که بازدهی بالایی در ایجاد حرارت دارند می توان به لامپ مادر مصنوعی و هیترهای کابینتی اشاره نمود. مادر مصنوعی وسیله ای گرمایشی است که در مدل های مختلف گازی ، نفتی و برقی تولید میشود. معمولا از مادر مصنوعی گازی بیشتر در سالن های مرغداری استفاده میگردد. در دستگاه مادر مصنوعی ، دستگاه سوخت مصرفی را به گرمای بسیار پاک تبدیل میکند. حتی مادر مصنوعی برقی علاوه بر تأمین گرمایش، خاصیت میکروب کشی و باکتری زدایی نیز دارد. لذا بکار گیری مادر مصنوعی برقی در سالن های مرغداری میتواند از مبتلا شدن جوجه ها به بسیاری از بیماری های عفونی و تنفسی جلوگیری کند. در صورتیکه در محل مرغداری سوخت گاز در دسترس نباشد ، مادر مصنوعی برقی گزینه ای ایده آل برای گرمایش سالن خواهد بود.

سیستم گرمایش مناسب در زمان جوجه ریزی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

علاوه بر مادر مصنوعی برای گرمایش سالن مرغداری در روزهای اولیه میتوان از هیترهای کابینتی و یا بخاری های آتشخوار بهره برد. گرمای این نوع هیترها به دور از هر نوع آلودگی و آلاینده مضر می باشد. همچنین مصرف سوخت هیترهای آتش درون بسیار بهینه است و دستگاه در ایجاد حرارت، راندمان بالای 85 درصد از خود به جای میگذارد. باید توجه داشته باشید که استفاده از جت هیتر دودکش دار در روزهای اولیه توجیه اقتصادی ندارد. زیرا با وجود گرمای پاک این هیترها ، راندمان تولید حرارت آنها حداکثر 65 درصد است. از طرفی در دو هفته اول جوجه ها در سالن مرغداری به دماهای بالایی نیاز دارند. با در نظر گرفتن این موضوع مصرف بالای سوخت در جت هیترهای دودکش دار دور از انتظار نخواهد بود. به عبارتی جت هیتر بدون دودکش برای تأمین گرما در دو هفته اول نسبت به هیتر کابینتی سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد.

گرمایش مقرون به صرفه سالن مرغداری از هفته دوم تا سن کشتار

از روز 16 ام تا روز 45 ام که زمان کشتار گله های گوشتی است می توان از جت هیتر بدون دودکش در سالن مرغداری استفاده کرد. سرعت رشد جوجه ها بسیار زیاد است و بعد از دو هفته آنها می توانند در محیط هایی با غلظت کم گاز مونواکسید به حیات خود ادامه دهند. جت هیترهای بدون دودکش در بین تمامی هیترهای گرمایشی بیشترین راندمان را دارند. در واقع به دلیل اینکه هیچ نوع پرت حرارتی در این نوع دستگاه ها وجود ندارد تقریبا 100 درصد سوخت به گرما تبدیل می شود. اما در جت هیترهای بدون دودکش علاوه بر گرما تمامی آلاینده های ناشی از اشتعال سوخت همچون گاز مونواکسید و اکسیدهای نیترات و … به داخل سالن مرغداری منتقل میشوند. در سالن های مرغداری استفاده از سیستم تهویه مطبوع امری اجتناب ناپذیر است. زیرا به دلیل فضولات ناشی از طیور گاز آمونیاک ایجاد میشود که به شدت خفه کننده و مضر می باشد.

سالن مرغداری از هفته دوم تا سن کشتار - اندیشه سبز

همچنین این گاز، بوی بسیار نامطبوعی دارد. از این رو در سالن های مرغداری همیشه باید از فن های بزرگ جهت تهویه هوا استفاده شود. سیستم تهویه هوا در سالن های مرغداری باعث میشود که مرغداران بدون هیچ دغدغه ای بتوانند از جت هیترهای بدون دودکش استفاده کنند. زیرا بخش زیادی از آلاینده های سوخت از طریق این سیستم تهویه به بیرون از سالن منتقل میشوند. در نتیجه غلظت این آلودگی ها در داخل سالن کاهش پیدا کرده و در تنفس طیور مشکلی ایجاد نمی گردد.

جت هیترهای بدون دودکش در مصرف سوخت بسیار بهینه عمل میکنند و همچنین بازدهی بسیار عالی در ایجاد گرما از خود نشان میدهند. یکی دیگر از مزیت های این هیترها راه اندازی و نصب ساده و عدم اشغال فضا در سالن های مرغداری می باشد. همچنین جت هیترها به دلیل فن پر قدرتی که دارند تا حدودی به سیستم تهویه هوا کمک میکنند.

نتیجه گیری

صنعت مرغداری و پرورش طیور از جمله صنایعی است که به دلیل افزایش بازار عرضه و تقاضا همیشه در حال توسعه است. رعایت اصول فنی، بکار گیری از تجهیزات و ماشین آلات مرغداری کم مصرف و با دوام لازمه موفقیت در این عرصه می باشد. در زمینه گرمایش مقرون به صرفه مرغداری استفاده از مادر مصنوعی مادون قرمز در دو هفته اول و بکارگیری جت هیتر بدون دودکش از هفته دوم تا زمان کشتار به مقدار قابل توجهی در هزینه سوخت و هزینه هایی همچون تعمیر و نگه داری از تجهیزات گرمایشی صرفه جویی ایجاد میکند.

گروه اندیشه سبز در پاسخ به این نیاز مرغداران عزیز کشور و با سابقه ای درخشان در امر تولید یکی از تولید کنندگان بزرگ جت هیتر مرغداری و مادر مصنوعی مادون قرمز در داخل کشور است. این گروه هم اکنون بیش از 100 نمایندگی فعال در سطح ایران دارد و به تمامی مشتریان خود مشاوره رایگان قبل از خرید ارائه میدهد. شما نیز در صورت نیاز به مشورت و راهنمایی می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

سوالی داری کلیک کن 👋