مقالات رطوبت ساز و مه پاش, مقالات گلخانه

روش های تولید رطوبت در گلخانه

روش های تولید رطوبت در گلخانه

معرفی انواع روش های تولید رطوبت در گلخانه

تامین رطوبت در گلخانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، رطوبت نیز یکی از عوامل مهم و حیاتی در رشد نباتات و گیاهان می باشد، در این نوشته از اندیشه سبز می خواهیم شما را با عوارض کم یا زیاد بودن رطوبت در گلخانه آشنا کنیم و روش هایی را نیز برای تامین رطوبت معرفی خواهیم کرد پس با ادامه این نوشته همراه باشید. 

چرا رطوبت در گلخانه مهم است؟

همانطور که می دانید گیاهان و گلها ، کربن دی اکسید و نور را از طریق روزنه ساقه ها و برگ های خود دریافت می کنند و با تغذیه از آنها و مواد مغذی موجود در خاک رشد پیدا می کنند. رطوبت عاملی است که میزان باز بودن روزنه های ساق و برگ گیاهان تاثیر گذار است و در صورتی که رطوبت محیط کم باشد، روزنه ها نیز به میزان کمتری باز خواهد شد و در نتیجه گفته می شود که گیاه در اثر خشکی هوا پژمرده است.

در واقع هوای خشک همان هوایی است که میزان رطوبت کمی دارد و با کاهش دما همراه است و اگر رطوبت هوا نیز بیش از مقدار مجاز باشد طوری که به حد اشباع رسیده باشد، می گویند هوا شرجی است که با افزایش دما همراه است. 

گل ها ، گیاهان، میوه ها و سبزیجات شرایط دما و رطوبتی متفاوتی دارند به همین دلیل است میوه هایی که در شمال رشد می کنند در جنوب کشور قادر به رشد نیستند و بالعکس . بنابراین پرورش دهنده در گلخانه با ایجاد شرایط دما و رطوبتی مناسب برای همان گیاه ، اقدام به پرورش صحیح آن می کند.

رطوبت ساز التراسونیک 1200
رطوبت ساز التراسونیک 1200
» بهره گیری از پیزوسرامیک هایی با تکنولوژی ژاپن برای تولید مه سرد
» دارای سنسورهای التراسونیک برای بررسی سطح آب مخزن
» برخورداری از پنل تمام اتوماتیک
قیمت : 9,350,000 تومان

رطوبت ساز نازلی در گلخانه کوچک

کاهش رطوبت در گلخانه چه خطراتی به دنبال دارد؟

اگر مقدار رطوبت اندازه گیری شده توسط رطوبت سنج کمتر از مقدار مورد نیاز محصولات باشد، به زودی اتفاقات زیر را در محصولات خود مشاهده خواهید کرد:

  • الف – خشک شدن ساق و برگ 
  • ب – کاهش میزان رشد میوه ها و سبزیجات
  • ج – ریزش شکوفه ها و گل ها

تمامی اتفاقات زیر در نتیجه بسته شدن روزنه ها و کاهش میزان نور و دی اکسید کربن دریافتی اتفاق می افتد که به سادگی با افزایش میزان رطوبت گلخانه ، دوباره می توان به محصولات جان داد. در ادامه روش های تامین رطوبت گلخانه توضیح داده شده است. 

هواکش 100×100
هواکش 100×100
» قابل استفاده در گلخانه برای تبادل هوا
» دارای دمپر تمام اتوماتیک کلاچ دار
» بهره گیری از موتور فن بسیار قدرتمند
قیمت : 15,900,000 تومان

عوارض افزایش بیش از حد رطوبت در گلخانه کدامند؟

عوارض افزایش بیش از حد رطوبت در گلخانه کدامند

افزایش رطوبت به بیش از مقدار مجاز نیز عوارض زیادی را برای گل ها و گیاهان به همراه دارد که مشکل تر از کاهش رطوبت می باشد، چونکه افزایش دادن رطوبت بسیار آسان تر از کاهش دادن رطوبت است. به هر حال اگر مقدار رطوبت نشان داده شده توسط رطوبت سنج گلخانه شما بیش از مقدار مورد نیاز گیاهان باشد، با علائم زیر در محصولات خود روبرو خواهید شد:

  • الف – کاهش رشد میوه و سبزیجات به دلیل کاهش تعریق (به دلیل بالا بودن رطوبت محیط، گیاه قادر به دفع رطوبت اضافی موجود در خود نیست)
  • ب – افزایش بیماری های قارچی و آفات
  • ج – پژمردگی و پلاسیدگی

برای کاهش رطوبت گلخانه می توان از فن گلخانه ای استفاده کرد که تاثیر زیادی در کاهش رطوبت گلخانه و رساندن آن به مقدار لازم دارد. در صورت بالا بودن همزمان رطوبت گلخانه و رطوبت محیط خارجی نیز می توان با افزایش دمای گلخانه و کاهش آب دهی به گیاهان و جمع آوری آب موجود در کف گلخانه ، از میزان رطوبت گلخانه کاست.

روش های تامین رطوبت در انواع گلخانه ها

در این قسمت از مقاله می خواهیم شما را با انواع روش های سنتی و صنعتی تامین رطوبت در گلخانه آشنا کنیم.

روش اول : آبیاری ؛ 

ساده ترین راه حل استفاده از یک شلنگ آب و آبیاری کف سالن و خاک است. این روش کمک زیادی به افزایش رطوبت سالن خواهد کرد، به خصوص اگر در فصل تابستان باشید و دمای هوا بالا باشد. آبیاری ضمن کاهش دادن دمای گلخانه به افزایش رطوبت کمک زیادی خواهد کرد. اما توجه کنید که آب دادن بیش از حد ریشه گیاهان نیز به آنها ضرر خواهد زد. 

روش دوم : قرار دادن ظروف پر از آب در داخل گلخانه

هم چنین می توانید تعداد زیادی ظروف کوچک و بزرگ را پر از آب کنید و در کف سالن قرار دهید، این عمل نیز به افزایش رطوبت محیط و گرفتن دمای آن کمک خواهد کرد. 

روش سوم : استفاده از فن تهویه

در صورتی که رطوبت محیط بیرون بالاتر از رطوبت داخلی گلخانه باشد و نیاز به افزایش رطوبت گلخانه داشته باشید، می توانید با روشن نمودن فن های تهویه ، این رطوبت را به داخل گلخانه منتقل کنید و بر دمای محیط گلخانه بکاهید.

روش چهارم : استفاده از مه ساز :

مه ساز یا همان رطوبت ساز وسیله ای است که با ایجاد مه مصنوعی ، به افزایش رطوبت محیط کمک می کند. این دستگاه هم سبب صرفه جویی در وقت شما خواهد شد و هم رطوبت را به شکل دقیق تری تامین خواهد کرد. رطوبت ساز ها در انواع مختلف نارلی ، التراسونیک و دیسکی تولید شده اند که با توجه به شرایط رشد محصولات و ظرفیت گلخانه مناسب ترین مدل را می توانید تهیه کنید.

بهترین روش تولید رطوبت در گلخانه چیست؟

بهترین و پربازده ترین روش برای افزایش رطوبت گلخانه، رطوبت ساز گلخانه ای می باشد که بصورت اتوماتیک میتواند رطوبت گلخانه را تأمین و حفظ کند. این دستگاه ها در انواع مختلف ساخته میشوند. برای خرید رطوبت ساز گلخانه ای کلیک کنید.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در مورد روش های تامین رطوبت در گلخانه می توانید با کارشناسان اندیشه سبز تماس بگیرید تا از راهنمایی های لازم در این رابطه بهره مند شوید.  

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.