مقالات رطوبت ساز و مه پاش

آموزش ساخت مه پاش خانگی

آموزش ساخت مه پاش خانگی

آموزش ساخت مه پاش خانگی

میزان بخار و رطوبت هوای خانه از نظر سلامتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به طوری که برخی افراد برای بالا بردن سطح رطوبت هوای خانه از دستگاه مه پاش خانگی بهره گیری می کنند. شاید این سوال برای شما ایجاد شود که هوای خشک چه مشکلاتی را به وجود می آورد. در ادامه درباره اهمیت میزان رطوبت هوا مطالبی را به صورت خلاصه توضیح می دهیم.

رطوبت ساز التراسونیک دستگاه جوجه کشی
رطوبت ساز التراسونیک دستگاه جوجه کشی
» دارای راندمان بالا در تولید رطوبت سرد و یک دست برای محیط های کوچک
» دارای مخزن 5 لیتری مقاوم در برابر رطوبت و زنگ زدگی
» برخورداری از کمترین میزان صدا و لرزش
قیمت : 2,200,000 تومان

اهمیت رطوبت هوای خانه

در واقع هوای خشک چه در فصل های گرم و چه در فصل سرد می تواند مشکلاتی را برای افراد خانه به وجود بیاورد. با استناد به تحقیقات انجام شده در زمینه سلامتی، پایین بودن میزان رطوبت خانه می تواند به راحتی باعث انتقال ویروس و میکروب شود؛ به طور معمول امکان ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا در محیط های خشک بسیار بالا میباشد. رطوبت هوا تا حد زیادی از حرکت و انتقال ویروس ها جلوگیری می کند.

علاوه بر این هوای مرطوب بر کاهش آلرژی، بهبود کیفیت خواب، جلوگیری از خشک شدن پوست، سلامتی گیاهان و سلامتی مو تاثیر قابل توجهی دارد.

همین امر باعث شده تا برخی افراد برای تامین رطوبت از روش های خلاقانه بهره گیری کنند. برخی یک قابلمه را پر آب کرده و بر روی شعله گاز قرار می دهند تا بخار آب به صورت تدریجی هوای خانه را تحت تاثیر قرار دهد.

برخی دیگر ترجیح می دهند به هنگام دوش گرفتن با توجه به تولید رطوبت در داخل حمام، درب را باز بگذارند تا بدین ترتیب بخار آب از حمام به محیط خانه منتقل شود. البته بعد از دوش گرفتن نیز می توان درب را باز نگه داشت هر چند در این حالت حجم بخار کمتر خواهد بود.

استفاده از دستگاه مه پاش خانگی روش دیگری است که بهترین حالت ممکن برای تامین رطوبت در خانه در نظر گرفته می شود. البته قیمت بالای مهساز ها باعث شده تا خیلی ها نتوانند مدل های کوچک و خانگی آنها را خریداری کنند.

به همین دلیل ما بر آن شدیم که در این مقاله آموزش ساخت مه پاش خانگی را برای شما عزیزان به زبانی ساده بیان کنیم؛ با ما همراه باشید.

ویدیو ساخت دستگاه رطوبت ساز کوچک خانگی

نحوه ساخت دستگاه رطوبت ساز خانگی

رطوبت ساز یا همان Humidifier وسیله ای است که طی یک فرایند نه چندان پیچیده آب را به رطوبت تبدیل کرده و به محیط منتشر می کند. شما می توانید از دستگاه در خانه، کافه، رستوران و محل کار خود استفاده کنید.

مواد اولیه لازم برای ساخت مهساز

  • یک ظرف پلاستیکی 4 لیتری به عنوان مخزن
  • دو عدد لوله پلیکا به قطر 4 تا 5 سانتی متر – از نوع درب دار
  • تهیه باتری 9 ولتی از نوع کتابی
  • فن PC یا همان کامپیوتر
  • سیم مناسب برای متصل کردن باتری و فن PC
  • چسب حرارتی یا چسب مایع
  • تهیه یخ خشک

در ادامه نحوه آموزش ساخت رطوبت ساز خانگی به صورت قدم به قدم توضیح داده می شود. تمامی این مراحل را بی کم و کاستی انجام دهید.

خروجی دستگاه

خروجی دستگاه 

لوله پلیکا هایی را که خریداری کرده اید به عنوان اگزاست یا خروجی در نظر خواهید گرفت. در واقع این لوله ها وظیفه دارند بخار تولید شده در داخل مخزن را به محیط منتشر کنند.

اگر لوله پلیکا از نوع درب دار نتوانستید خریداری کنید،نگران نباشید چرا که می توانید از مدل های ساده بهره گیری کنید.

حال بر روی جعبه باید حفره هایی هم اندازه با لوله ها ایجاد کنید و با استفاده از چسب حرارتی یا چسب قطره ای لوله را در قسمت حفره چفت و محکم نمایید.

اتصال فن به مخزن

اتصال فن به مخزن

حال فن PC را باید به ظرف پلاستیکی که همان مخزن رطوبت ساز به شمار می رود متصل کنید. برای انجام این کار باید بر روی درب دستگاه حفره ای به اندازه فن در نظر گرفته و برش دهید. سپس فن را در این قسمت نصب کنید اما در نظر بگیرید که حتماً باید سیم های فن بیرون از مخزن بماند. برای تثبیت و محکم کردن فن روی جایگاه خود حتماً از چسب قطره ای یا حرارتی استفاده کنید.

یخ خشک و آب داغ

یخ خشک و آب داغ

ابتدا مقداری یخ خشک داخل مخزن انداخته و سپس چند لیوان آب داغ بر روی آن بریزید. توجه کنید که دمای آب باید بسیار بالا یا جوش باشد تا به شکل مطلوب در فرایند تولید رطوبت عمل کند.

اتصال فن به باتری

اتصال فن به باتری رطوبت ساز

تقریباً رسیده ایم به گام آخر؛ حال باید شما فن کامپیوتر را به باتری 9 ولتی از نوع کتابی که قبلاً خریداری کرده اید اتصال دهید. در این حالت فن شروع به کار کرده و به خارج شدن رطوبت بسیار از مخزن بسیار سرعت خواهد داد.

6 دیدگاه در “آموزش ساخت مه پاش خانگی

  1. givhamid گفت:

    سلام، خوب همه چیز آماده است ، حالا چه کسی زنگوله را به گردن گربه ببنده ❣
    یخ خشک از کجا پیدا کنیم!!؟؟
    البته یه تیکه از فریزر یخچال برداشتم و گذاشتم روی بند که خشک بشه، همش آب شد 🤣🤣

    1. سلام
      یخ خشک رو لوازم ازمایشگاهی فروشیا دارن
      به جا خوشمزه بازی برو تو بازار بگرد پیدا کن

  2. shahrokh گفت:

    درود در دستگاه مه ساز آیا میشود از سنسور التراسونیک استفاده کرد وهمان حجم رطوبت که با یخ خشک ساخته میشود را داشت. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      شدنش که میشه ولی اینکه همان مقدار رطوبتی که مدنظرت هست رو بده یا نه مشخص نیست بستگی به تعداد پیزو مصرفی داره

  3. علیرضا گفت:

    سلام چقدر وقت رطوبت میده حدود چند ساعت؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، دوست عزیز متأسفانه این دستگاه مه ساز هست فقط مه تولید میکنه و رطوبت ساز نیست. چون یخ خشک اصلا رطوبت تولید نمیکنه. شما اگه به دنبال رطوبت ساز خانگی هستید پیشنهاد میکنم از صفحه زیر دیدن فرمایید:
      انواع رطوبت ساز التراسونیک به همراه قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.