بلدرچین

عوامل موثر در افزایش تخم گذاری بلدرچین ها

عوامل موثر در افزایش تخم گذاری بلدرچین ها - اندیشه سبز

بررسی پنج عامل مؤثر برای افزایش تخم گذاری بلدرچین ها

برخی پرورش دهندگان با مشکلاتی از قبیل ناهماهنگی و یا عدم تخمگذاری گله های مولد خود در پیک تولید مواجه هستند که اگر این شرایط تداوم داشته باشد، نگهداری این نوع مولد ها اصلا صرفه اقتصادی نخواهد داشت مگر اینکه عوامل متعدد را که ممکن است در تولید تخم موثر باشد، مورد بررسی قرار دهند. در این مقاله از وبسایت اندیشه سبز قصد داریم تا شما را با عوامل و مشکلات عمده ای که ممکن است شرایط تخمگذاری گله مولد را تحت تاثیر قرار دهد،آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» دارای ظرفیت جوجه کشی از 240 تخم بلدرچین
» مجهز به سیستم چرخش اتوماتیک تخم ها
» ارسال به همراه فیلم آموزش جوجه کشی
قیمت : 7,100,000 تومان

عوامل موثر قبل از شروع تخم گذاری بلدرچین

یکی از عوامل عمده ای که در عدم تخمگذاری گله مولد تاثیر گذار است، شرایط نامطلوب نطفه ها در ایام ستر و هچر است. کمبود مقدار دما، رطوبت و اکسیژن رسانی، کاملا بر سلامت جوجه ها تاثیر منفی می گذارد به طوری که هر جوجه ای هم که به هچ کامل می رسد، این مشکلات را تا 50 روزگی که زمان پیک تولید است با خود به همراه خواهد داشت چون در اثر کمبود رطوبت و دمای زیاد نطفه ها دهیدارته می شوند و اندام جنسی و جسمی آنها تحت تاثیر همین عوامل منفی شکل می گیرد.

در واقع هر جوجه ای که با این مسائل حاد متولد می شود، مادام العمر از نظر جسمی درگیر مشکلات ایام ستر و هچر است و هرگز نمی تواند، بلوغ کامل تری را تجربه کند و اگر هم موفق به جفتگیری و تخمگذاری شوند، نطفه های تشکیل شده در تخم آنها از نظر ژنتیکی شرایط نامطلوبی خواهند داشت.

عوامل موثر قبل از شروع تخم گذاری بلدرچین - اندیشه سبز

عدم تغذیه کافی در روزهای قبل از جفتگیری هم می تواند این مسئله را تحت شعاع قرار دهد چون اندام جنسی گله های مولد، با خوردن غذاهای مقوی تحریک پذیر تر می شود و اگر جیره غذایی آنها از نظر املاح و مواد معدنی، ویتامین و انواع پروتئین ها غنی نباشد، هرگز قادر به تولید تخم های سالم و با کیفیت نخواهند شد حتی ممکن است تعداد تخم های آنها کاهش و در مواردی، قطع شود.

عواملی که می تواند در بهبود تخم گذاری بلدرچین موثر باشد به ترتیب عبارتند از :

غذا بلدرچین تخم گذار

مهمترین مسئله ای که در پرورش بلدرچین های مولد حائز اهمیت است، رسیدگی به دان غذایی آنهاست . مادامی که پرورش دهندگان از یک جیره غذایی نامناسب و بی کیفیت که با فاکتور غذایی آنها مطابقت ندارد برای تغذیه مولدین استفاده کنند، هرگز نمی توانند انتظار تخم های سالمی را در زمان پیک تولید داشته باشند. یک جیره غذایی زمانی مفید و مقوی است که؛

  • با فرمولاسیون غذایی ایام جفتگیری و تخمگذاری گله مولد مطابقت کند.
  • دچار فساد و کپک زدگی نباشد.
  • در سایز های مناسبی خرد شده باشد.
  • غذای گله ها مولد گوشتی کاملا مجزا از گله مولدهای تخمگذار است.

چنانچه به این موارد اهمیت ندهید، با نتایجی به غیر از کاهش تولید و تلف شدن جوجه ها بعد از ایام هچ مواجه نخواهید شد.

شرایط نگهداری دان در انبار ذخیره: اولا سعی کنید، ایام نگهداری جیره غذایی بلدرچین ها طولانی مدت نباشد مخصوصا آگر آنها را به صورت پلت و یا آسیاب شده نگهداری می کنید البته به شرطی که دمای نگهداری و مقدار رطوبتی که باید در انبار ذخیره حاکم باشد را نیز، مد نظر قرار دهید.

غذا بلدرچین تخم گذار - اندیشه سبز

دمایی که در انبار ذخیره برای نگهداری دان مناسب است ، بین 8 تا 15 درجه سانتی گراد است و رطوبت باید به اندازه ای باشد که باعث رشد باکتری ها نشود در غیر این صورت، انواع قارچ ها و باکتری های محیط در داخل مواد غذایی شروع به رشد و تکثیر خواهند کرد و ممکن است هرگز متوجه چنین مسئله نباشید تا زمانی که فساد و کپک زدگی تمام جیره را پوشش داده باشد.

از ورود حیوانات، جانوران موذی و پرندگان مزاحم به داخل انبار ذخیره جدا خودداری کنید چون هر کدام از آنها می توانند ناقل انواع بیماری ها به مواد غذایی باشند که قرار است، بلدرچین های مولد از آن تغذیه کنند.

به مقدار جیره و فاصله های زمانی که باید مولد ها از آن تغذیه کنند، دقت کنید. هر بلدرچین مولدی در طول 24 ساعت شبانه روز به 30 الی 33 گرم دان احتیاج دارد که اگر مدیریت بهتری اعمال کنید، می توانید این مقدار غذار را در 3 الی 4 وعده به صورت منظم تقسیم کرده و در ساعات به خصوصی در اختیار آنها قرار دهید.

مقدار جیره نباید بیشتر از 30 الی 33 گرم باشد چون نه تنها صرفه اقتصادی ندارد، بلکه باعث چاق شدن بلدرچین های مولد خواهد شد و با گذشت زمان گله مادر به بیماری پرولاپس دچار شده که این امر در عدم تولید تخم های با کیفیت و حتی تلف شدن آنها نقش تاثیر گذاری خواهد داشت.

نقش آب در تخم گذاری بلدرچین

نقش آب در تخم گذاری بلدرچین - اندیشه سبز

آب هم یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار، در پیک تولید تخم های نطفه دار و با کیفیت است که باید در آبخوری های تمیز و ضد عفونی شده، به مصرف بلدرچین ها برسد. آبی که دمای آن بین 20 الی 25 درجه سانتی گراد است.

اگر لازم باشد هر چند ساعت یکبار آبخوری های آنها را کنترل کنید که خالی نباشند چون تاخیر 10 ساعته در طول روز برای عدم دسترسی به آب، می تواند تا چند روز شرایط تخمگذاری آنها را مختل کرده و به تاخیر بیندازد.

تهویه سالن نگهداری بلدرچین

اگر سالن پرورشی و محل نگهداری بلدرچین های مولد از تهویه مطلوبی برخوردار نباشد، تجمع گازهایی مثل آمونیاک که ناشی از دفع فضولات پرنده هاست، سطح بستر را پوشش می دهد و عدم وجود اکسیژن کافی باعث تنفس همین گازهای خطرناک و ورود به ریه های مولدین می شود.

اتفاق ناگوار این است که بلدرچین های مولد، علاوه بر کاهش تولید تخم به بیماری های تنفسی هم مبتلا می شوند. اگر می خواهید گله های مولد در شرایط مساعدتری تخم کنند پس بهتر است، سالن نگهداری آنها را مجهز به فن های تهویه و دریچه های تخلیه هوای آلوده کنید تا گازهای خطرناکی چون دی اکسیدکربن و آمونیاک مانع رشد و ادامه حیات آنها نباشد حتی در صورت امکان سقف بستر پرورشی هم، مجهز به دریچه های متعدد برای تخلیه گازهای حاکم در داخل سالن باشد تا عبور و مرور هوای تازه به راحتی امکان پذیر باشد.

دمای بستر پرورشی باید بین 20 الی 25 درجه سانتی گراد باشد در غیر این صورت، پرنده ها دچار استرس های دمایی می شوند، هیچ تمایلی برای خوردن غذا نخواهند داشت و نتیجه این است که، میزان تولید تخم به شدت کاهش می یابد. استفاده از تجهیزات گرمایشی در فصل های سرد و سیستم های سرمایشی در فصل های گرم، جزو مهمترین ملزومات برای نگهداری گله های مولد، در سالن های پرورشی است.

تاثیر نور در تخم گذای بلدرچین

به اجرا در آوردن یک برنامه نوری درست و کافی در تحریک پذیری مولد ها برای جفتگیری، نقش مهم و تعیین کننده ای دارد به شرطی که از همان روزهای اول و ورود جوجه های یک روزه به داخل سالن های پرورشی، این برنامه نوری با رادیکال های مناسبی سازماندهی شده باشد. 60 تا 70 لوکس، مقدار نوری است که جوجه ها ضمن ورود و در هفته اول به آن احتیاج دارند.

تاثیر نور در تخم گذای بلدرچین - اندیشه سبز

در هفته های آتی، روزانه و به صورت نامحسوس از شدت نور کاسته می شود تا وقتی که در هفته سوم و چهارم به 10 الی 12 لولکس می رسد یعنی مدت روشنایی برای گله مولد باید بین 16 الی 18 ساعت باشد.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است، در برخی از کشورها تا 24 ساعت هم به پرنده های مولد نور می رسانند. نتیجه گزارش ها حاکی از این است که این مسئله ( نور دهی 24 ساعته) در بلوغ جنسی زود رس مولدها تاثیر فوق العاده ای می گذارد.

قفس در نگهداری از بلدرچین

اگر بلدرچین های مولد را در قفس بلدرچین نگهداری کنید، باید از استاندارد بودن آنها مطمئن باشید چون یک قفس غیر استاندارد که مجهز به آبخوری، دانخوری ، سینی های تخلیه فضولات نباشد، فاصله طبقات آنها از یکدیگر تفکیک نشده باشد، شیب مناسبی برای ورود تخم ها به محل جمع آوری وجود نداشته باشد و جنس بدنه هم نامرغوب باشد، هرگز نمی تواند انتظارات شما را برای به دست آوردن تولید مطلوب برآوره کند چون بلدرچین ها به قفس هایی احتیاج دارند که شرایط تغذیه، آبخوری، بهداشت و تنفس آنها را مختل نسازد تا قادر به تولید تخم و ادامه نسل باشند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.