بلدرچین

علت مرگ بلدرچین ها

بررسی دلایل مرگ جوجه بلدرچین های - اندیشه سبز

بررسی دلایل مرگ جوجه بلدرچین های یگ تا سه روزه

همانطور که می دانید، جوجه ها بعد از تولد در شرایط حساس تری به سر می برند چون بدن آنها برای مبتلا شدن به انواع بیماری ها مستعد است و مادامی که تغذیه و بستر مناسبی نداشته باشند، در معرض خطر ابتلا به بیماری ها هستند. اگر در دو هفته اول زندگی آنها از شدت دما بیشتر از حد مجاز کاسته شود مقاومت بدنی آنها تحت تاثیر استرس های دمایی تضعیف می شود. فراموش نکنید که قدرت باکتری ها بیشتر از مقاومت بدنی جوجه هاست، مخصوصا زمانی که بهداشت سالن های پرورشی و محل نگهداری آن ها سازماندهی نشود، انواع میکروب ها و باکتری های گرم منفی موجود در کف بستر، بیشتر به بدن جوجه ها حمله ور می شوند.

در این مقاله از بخش بیماری های بلدرچین در اندیشه سبز ، به بررسی موردی چندین نمونه از لاشه های تلف شده جوجه بلدرچین های 1 تا 3 روزه در پرورشگاه های موجود در آذربایجان شرقی پرداخته و یک نتیجه گیری جامع در مورد دلایل اختلالات منجر به مرگ این پرنده ها بدست آورده ایم.

دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی کوچک 48 تایی
» امکان جوجه کشی حرفه ای و اتوماتیک از تخم نطفه دار بلدرچین
» دارای راندمان کاری بالای 99 درصد
» مجهز به برد جوجه کشی دقیق و هوشمند
قیمت : 5,450,000 تومان

تحقیق و نمونه برداری :

از یک مزرعه پرورشی واقع در منطقه سردرود و یکی از مزارع تحقیقاتی بلدرچین واقع در شبستر خواسته بودند تا جوجه هایی تلف شده 1 الی 3 روزه را به آزمایشگاهی که دمای آن 4 درجه سانتیگراد بود، انتقال دهند تا لاشه آنها برای انجام تحقیقات مورد بررسی واقع شود.

تحقیق و نمونه برداری - اندیشه سبز

محققان لاشه جوجه هایی که مرگ مشکوک تری داشتند را مورد بررسی قرار دادند. ابتداسطح بیرونی لاشه را ضد عفونی کردند تا بعد از استریل شدن بتوانند با سرنگ انسولین از کبد و قلب آنها نمونه برداری کنند. پس از انجام آزمایشات گوناگون و با استفاده از روش های استاندارد و کاملا ایزوله برای شناسایی علت بیماری، مشخص شد که باسیل های گرم منفی، دلیل کشتار جوجه های 1 الی 3 روزه بودند.

نتایج بررسی های و آزمایشات روی لاشه ها :

در این آزمایش 395 قطعه جوجه بلدرچین مشکوک به مرگ غیر طبیعی بودند که 95 قطعه در روز اول، 122 قطعه در روز دوم و 142 قطعه در روز سوم تلف شده بودند.

از میان جوجه های تلف شده، 167 لاشه شرایط مناسب تری برای انجام آزمایشات داشتند. بعد از انجام تحقیقات و آزمایشات، لازم معلوم شد که از این 167 لاشه، 105 قطعه با رشد باکتری مثبت مواجه بودند در حالی که 62 قطعه دیگر چنین وضعیتی را نداشتند و مشخص شد که باکتری مثبت، در لاشه آنها رشد نکرده است.

مجددا شرایط 105 لاشه که در اثر رشد باکتری تلف شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه تحقیقات نشان می داد که 81 قطعه در اثر مبتلا شدن به باسیل های گرم منفی از میان رفته اند و مابقی یعنی 24 لاشه هم، بر اثر مبتلا شدن به سایر باکتری ها تلف شده اند.

اشرشیا کلای :

یکی از شایع ترین عوامل عفونتی و بیماری زا در صنعت پرورش پرندگان است که علت آن چیزی به غیر از آلوده شدن تخم پرندگان به مدفوع شان نیست البته سالپنژیت ها و عفونت تخمدانی هم نوعی عفونت است که شرایط فیزیکی پرنده ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

کیسه زرده جوجه ها هم می تواند محلی برای ایجاد عفونت محسوب شود، عفونتی که منجر تلف شدن آنها خواهد بود.

حتی کارگرانی که مسئول جمع آوری تخم های نطفه دار هستند، می توانند عامل مهمی در سرایت عفونت به روی پوسته و از آنجا به داخل تخم شوند که در نهایت، جنین هم به آن مبتلا می شود.

جداشدن سالمونلا انترتیتدیس

جداشدن سویه های انتروپاتوژنیک اشر شیاکلای و  سالمونلا انترتیتدیس که در انسان بیماری زا هستند و در روده افراد طبیعی وجود ندارد.

خصوصا این که بیشتر این سویه ها در روز های دوم وسوم ایزوله شده بودند این مسئله را روشن نمود که این باکتری هارا می توان احتمالا جز عوامل مشترک بین انسان ودام قرار داد واهمیت این باکتری هم از نظر بهداشت عمومی و هم از نظر صنعت پرورش بلدرچین مورد تاکید قرار می دهد.

شیوع سالمونلوزیس در گله پرندگان در ارتباط با خوراک دهندگان و یا تماس با دیگر گونه های طیور و یا نگهداری گونه های مختلف پرندگان با هم می باشد.جدا سازی سالمونلا انترتیتدیس در این تحقیق در روز سوم نقش بهداشت کارگران را در آلودگی گله روشن ساخت.

جداشدن سالمونلا انترتیتدیس - اندیشه سبز

در طیور در طول رشد از جیره های حاوی آنتی بیوتیک استفاده می شود زیرا آنتی بیوتیک علاوه بر مسئله پیشگیری بیماری در افزایش وزن طیور موثر است.

تجویز آنتی بیوتیک از طریق خوراکی صورت می گیرد که خود به افزایش مقاومت آنتی بیوتیک کمک می کند با توجه به استفاده زیاد از اکسی تترا سایکلین در جیره غذایی مقاومت بالای نسبت به این آنتی بیوتیک۷۶/۵۳ را توجیه می کند.

آنتی بیوتیک های نالیدیکسیک اسید-نبتروفورانتوئین-کلرآمفنیکل-تری متوپریم در درمان عفونت های انسانی کاربرد بالایی دارد که به ترتیب مقاومت۲۵/۵۱-۷۰/۴۱-۲۵/۵۱-۴۳/۸۸ در سویه های جداشده از جوجه بلدرچین ها بوده است که باز هم نقش بهداشت کارگران را بیشتر روشن می سازد.

آلودگی با باکتری پسودوموناس آئروژینوزا در جوجه بلدرچین های مورد مطالعه روند صعودی داشته که نشان دهنده آلودگی جوجه ها در محیط با این باکتری می باشد و با توجه به این که این باکتری فرصت طلب و مقاوم به مواد ضد عفونی کننده می باشد خطر عمده ای را برای جوجه های نوزاد و گله های پرورش ایجاد می کند.

توصیه های ایمنی جهت جلوگیری از بروز آلودگی در سالن های پرورش بلدرچین

هر کارگری که مسئول جمع آوری تخم های نطفه دار است، باید دست هایش را تمیز و ضد عفونی کند.تخم های شکسته شده و ترک خورده را حذف کنید. اگر بتوانید بعد از گذشت 2ساعت از مدت زمان تخمگذاری پرنده ها، تخم های آنها را به داخل دستگاه جوجه کشی انتقال دهید، کمتر در معرض آلودگی ها قرار می گیرند.

گله مادر را کنترل کنید تا مطمئن باشید که به باکتری سالمونا آلوده نیستند. تخم های آلوده به باکتری سالمونا حتما باید حذف شود. بستر جوجه ها را قبل از ورود آن ها، کاملا ضد عفونی کنید. سعی کنید لاشه جوجه های تلف شده را به مراکز آزمایشگاهی ارسال کنید تا از علت بیماری آنها با خبر شوید.

به هیچ عنوان جوجه های غیر هم سن را در یک محل نگهداری نکنید. از آنتی بیوتیک هایی استفاده کنید که مخصوص پرنده تجویز شده است و حتما دوره درمان را کامل کنید.برای انتقال جوجه ها به محل پرورشی، حتما از جعبه های یکبار مصرف استفاده کنید در غیر این صورت جعبه های حمل و نقل جوجه ها را ضد عفونی کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

4 دیدگاه در “علت مرگ بلدرچین ها

  1. ناشناس گفت:

    سلام من جوجه بلدر چینان تا یک هفته گی خیلی میمیرم دلیلش چیه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      دلایلش میتونه زیاد باشه
      – تغذیه نادرست جوجه و والدین
      – بیماری
      – تمیز نبودن محیط یا آب
      جوجه های که میمیرن علائم خاصی دارن؟
      فضلشون تغییر رنگی داره؟

  2. ابوالفضل گفت:

    سلام من این ماه تخم بلدرچین داخل دستگاه گزاشتم و تعداد کمی درآمدن و اونایی که در آمدن بیشترشان مردن سالن مجهز بوده استرس سرما یا گرما نگرفتن تا 8روزگی هم رشد کردن رشدشون هم خوب بود اما دان میخوردن میرفتن یه گوشه میمردن میشه راهنمایی کنید چرا چون ضرر بدی بود و اینکه من تخم هارو از مشهد گرفتم و وقتی رسید دستم خیلی سرد بود

    1. admins-r گفت:

      سلام
      همن سرد بودن شاید یکی از دلایل باشه
      بعد در مورد مرد هم نمیشه گفت چون باید علائم بگید تا متوجه بشم که چرا مردن.
      شما کدوم شهر تشریف دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.