سایر پرندگان

غذای مرغ مینا

تغذیه و غذای مرغ مینا

تغذیه و غذای مرغ مینا

مرغ مینا یکی از پرندگان جالب و پرطرفدار در بین بیشتر افراد می باشد. پرهای زینتی ، انس گرفتن سریع ، هوش بالا و توانایی در تقلید از گفتار انسان ها باعث شده مرغ مینا برای علاقه مندان به پرنده ، گزینه ای جذاب و ایده آل باشد. برای مراقبت صحیح و پرورش هر چه بهتر از پرنده مرغ مینا ، تأمین مکان مناسب نظیر قفس و رفع نیازهای اساسی آن یک لازمه مهم می باشد. مرغ مینا پرنده ای اجتماعی است و فرد پرورش دهنده به راحتی می توند با آن ارتباط برقرار کند. البته این پرنده وابستگی آنچنانی به فرد پرورش دهنده از خود نشان نمی دهد و در صورت آزاد بودن به راحتی می تواند فرار کند.

بنابراین برای پرورش این پرنده حتما باید از  قفس استفاده شود. در امر پرورش هر پرنده ای ، رعایت اصول بهداشتی ، تغذیه مناسب و کافی از اهمیت بالایی برخوردار می باشند و فرد پرورش دهنده باید آنها را رعایت نماید. لذا در زمنیه پرورش مرغ مینا نیز باید نکات بهداشتی رعایت شوند و به پرنده خوراکی های مناسب ارائه گردد. در طبیعت مرغ مینای وحشی برای تغذیه تقریبا از بیشتر خوراکی و ها و حشرات و خزنده ها بهره میبرد. انواع میوه های وحشی ، دان ها ، حشرات ریز ، کرم ها ، خزندگانی همچون مارمولک و حتی مار ، قورباغه و … از جمله خوراکی هایی هستند که مرغ مینای وحشی از آنها تغذیه مینماید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ مینا
» مجهز به سیستم رطوبت رسانی تمام اتوماتیک
» به همراه فیلم آموزشی رایگان جوجه کشی
قیمت : 4,970,000 تومان

مرغ مینا هایی که در خانه و سالن پرورش داده می شوند، طبیعتا نمی توانند از حشرات و موجودات زنده تغذیه کنند و برای تامین  پروتئین ، ویتامین ، مواد معدنی و کربوهیدرات های مورد نیاز بدن پرنده باید از انواع دانه ها ، میوه و سبزیجات و مواد غذایی دارای پروتئین و مکمل های معدنی و ویتامین ها استفاده کرد.

در این نوشته از اندیشه سبز، شما را به صورت کامل با انواع مواد غذایی مفید برای مرغ مینا آشنا خواهیم کرد، پس مطالعه این نوشته را به علاقه مندان مرغ مینا توصیه می کنیم. 

دقت کنید که مرغ مینا توانایی هضم مقدار زیادی آهن را ندارد، در تغذیه این پرنده از مواد غذایی بدون آهن استفاده کنید تا دچار مشکلات گوارشی، مسمومیت و مرگ نشود.

 

ترکیب مواد غذایی مناسب برای مرغ مینا

ترکیب غذایی مرغ مینا باید شامل 18 درصد پروتئین، 8 درصد چربی و مقدار مناسبی مواد معدنی ، ویتامین ها و کربوهیدرات ها باشد. البته میزان آهن موجود در جیره غذایی این پرنده باید خیلی ناچیز و کمتر از 1 درصد باشد. از پلت های مخصوص مرغ مینا نیز می توانید استفاده کنید که ترکیب مناسبی از انواع مواد غذایی را در خود جای داده است، البته قبل از خرید پلت به میزان آهن موجود در آن دقت کنید. حبوبات ، زده تخم مرغ ، جگر ، گوشت قرمز از جمله منابع غذایی می باشند که مقدار زیادی آهن دارند.

 

میوه ها و سبزیجات مناسب برای تغذیه مینا 

برای غذا دهی مرغ مینا می توان از میوه هایی همچون هندوانه ، سیب ، خیار ، گلابی ، کاهو ، انجیر ، هلو ، کلم ، موز ، توت فرنگی و … استفاده نمود. میوه ها سرشار از ویتامین، مواد معدنی، کربوهیدرات ، آنتی اکسیدان و منابع غذایی لازم برای رشد و حرکت مرغ مینا هستند. قبل از دادن هر میوه ای به پرنده خود از کم بودن آهن آن مطمئن شوید. 

 

میوه ها و سبزیجاتی که مرغ مینا

یک اصل همیشگی در تغذیه پرنده های زینتی وجود دارد که در آن باید جیره غذایی پرنده متنوع و حاوی انرژی لازم باشد. اما برای تنوع دادن غذای پرنده ها باید دقت کرد که به یکباره نمی توان برنامه غذایی آنها را عوض کرد. این عمل باید به تدریج شکل بگیرد تا پرنده به غذای جدید علاقه پیدا کند.

 

منابع پروتئینی مناسب برای مرغ مینا

جهت تامین منابع پروتئینی مرغ مینا می توانید از سینه مرغ آب پز شده ، میل ورم خشک شده ، حشرات و کرم ها ، تخم مرغ آب پز و … به تناسب استفاده کنید، استفاده زیاد و بیش از اندازه از مواد غذایی فوق سبب بروز بیماری های زیادی در پرنده خواهد شد. 

 

تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای مرغ مینا

در صورتی که پرنده خود را با پلت مخصوص مرغ مینا تغذیه کنید، نیاز چندانی به مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ها نخواهد داشت چون که این پلت شامل انواع ویتامین ها ، پروتئین ، مواد معدنی و کربوهیدرات مورد نیاز مینا است. 

در صورت استفاده از مواد غذایی متفرقه حتما باید از مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ها نیز طبق نظر دامپزشک استفاده کنید تا پرنده شما از هیچ لحاظی دچار کمبود نباشد. 

 

فراهم کردن اب اشامیدنی سالم برای مرغ مینا

این پرنده برای هضم مواد غذایی ، خنک کردن بدن خود و رفع تشنگی و هم چنین آب تنی از آب استفاده خواهد کرد. ابی که در اختیار او قرار می گیرد باید کاملا سالم و بدون آلودگی باشد، در صورتی که آب لوله کشی شما دارای آلودگی ها و سختی زیادی اسیت ، بهتر است از آب معدنی یا تصفیه شده برای مرغ مینا استفاده کنید

همیشه ظرف آبخوری او را پر نگه دارید و روزانه چند بار آن را تعویض کنید تا ابی همیشه سالم و تمیز داشته باشد. 

 

غذاهایی که نباید به مرغ مینا داده شود

همان طور که ذکر شد غذاهای حاوی مقادیر زیاد آهن برای مرغ مینا مضر می باشد. لازم به ذکر است که ویتامین c نیز میزان جذب آهن را بالا می برد. بنابراین میوه هایی همچون پرتقال ، کیوی و … که حاوی مقدار زیادی ویتامین c می باشند ، باید از دسترس پرنده دور باشند. همچنین استفاده مداوم از کنسانتره های غذایی آماده برای پرورش مرغ مینا مناسب نیست. علاوه براین موارد غذاهای شیرین ، چرب و نمک دار همچون شکلات، چیپس ، پفک و تنقلات نباید به مرغ مینا داده شود.

 

رعایت بهداشت در قفس پرورش مرغ مینا

مرغ مینا سیستم گوارشی کوتاهی دارد و میزان فضولات آن در طول روز زیاد میباشد. بنابراین برای سلامت پرنده هر روز باید قفس ، دانخوری و آبخوری پرنده تمیز شود. برای راحتی قفس ، کف آن را با روزنامه و یا کارتن نرم بپوشانید. همچنین ظرفی کوچک برای آب تنی پرنده در قفس آن قرار دهد.

رعایت بهداشت در قفس پرورش مرغ مینا

سعی کنید همیشه و هر روز آب تازه و گوارا در آبخوری آن قرار دهید. لازم به ذکر است که محل نگه داری این پرنده و اتاق قفس نباید سرد و یا بیش از حد گرم باشد. زیرا باعث تنش دمایی در پرنده میشود و علاوه بر تهدید سلامت ، خورا ک آن را تحت تدثیر قرار میدهد.

 

جوجه کشی از مرغ مینا

برای جوجه کشی از این پرنده بهترین روش ، استفاده از دستگاه جوجه کشی میباشد. زیرا در این صورت می توان شرایط بهتری برای رشد جنین در داخل تخم ایجاد نمود. دوره جوجه کشی این پرنده 14 روز طول میکشد که روز 12 شروع دوره هچر در آن می باشد. دمای دوره ستر 37.5 و دوره هچر 37.8 درجه می باشد. همچنین رطوبت مورد نیاز در دوره ستر 60 درصد و دوره هچر 70 درصد میباشد. برای جوجه کشی از مرغ مینا بهتر است از دستگاه جوجه کشی خانگی استفاده شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “غذای مرغ مینا

  1. بابکbabak گفت:

    با عرض درود و خسته نباشید. غذا و ویتامین هایی که موجب تقویت حافظه مینا میشود به غیراز ( دانه استوانه ای شکل ( پارس تهران که نمیخواهم و خریدارش نیستم . و چوب مخصوص ایستادن ؟ ۲ عدد چوب مخصوص ایستادن مرغ مینا .خواهشمندم و استدعا می کنم محصولات سفارش داده بنده فوری ارسال شود .

    1. Faraj گفت:

      با سلام، اقا بابک عزیز باید به یک فروشگاه پت شاپ مراجعه نمایید. محصولات مدنظر شما در این فروشگاه موجود نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.