بلدرچین

مراحل کشتارگاه بلدرچین

مراحل کشتارگاه بلدرچین - اندیشه سبز

مراحل انجام کشتار بلدرچین در کشتارگاه های صنعتی

یکی از بخش های عمده پرورش بلدرچین در فرآوری محصولات گوشتی خلاصه می شود. هر بلدرچینی که به اندازه کافی پروار شده است، راهی کشتارگاه می شود. مراحلی از قبیل : کشتار، پرکنی، آبگیری لاشه ، ورود به چیلر و… در این بخش طراحی شده است که در ادامه مقاله هر کدام از آنها را مختصرا شرح خواهیم داد پس برای آشنایی بیشتر و دستیابی به اطلاعات کامل، در ادامه همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین در ظرفیت بالا
» امکان سیرکولاسیون یکنواخت و حرفه ای
» تولید خودکار گرما و رطوبت
قیمت : 18,800,000 تومان

آبگیری لاشه در کشتارگاه بلدرچین به چه نحوی انجام می پذیرد؟

کشتارگاه های صنعتی طیور کوچک، مخصوص پرندگان ریز جثه از قبیل بلدرچین، کبک و نیمچه مرغ های سبک وزن یا همان جوجه مرغ است. نحوه کار دقیقا شبیه به مراحل کشتار مرغ است. شاید تنها چیزی که در این میان با کشتار مرغ تفاوت داشته باشد، استفاده از ماشین آلاتی است که در سایزها و اندازه های کوچکتری طراحی شده و لاین کشتار مسیر کوتاه تری دارد و فضایی که برای کشتار بلدرچین ها در نظر گرفته می شود کوچکتر و تخصصی تر از کشتار مرغ است از همین رو سرمایه کمتری برای شروع کار لازم است حتی بسیاری از واحدهای نیمه صنعتی هم، از کشتار بلدرچین ها استقبال می کنند و در صدد راه اندازی چنین مزارعی هستند.

مرحله دوم کشتارگاه بلدرچین

ورود به چیلر دومین مرحله در کشتار بلدرچین است. در کارگاه های صنعتی و اتوماتیک بلدرچین هایی که برای کشتار آماده هستند، توسط نیروی انسانی به قلاب های مخصوص که در زنجیرهای مدور تعبیه شده است آویزان می شوند و به حرکت در می آیند تا به حوضچه های آب وارد شوند.

بلدرچین ها از داخل آب رد می شوند تا شوک های الکتریکی، به راحتی از بدن آنها عبور کند. هر بلدرچینی که از شوک الکتریکی رد شده است، سرش توسط کسانی که برای اینکار آموزش دیده اند به صورت شرعی بریده می شود و زنجیرهای مدور دوباره به چرخش در می آیند تا لاشه بلدرچین های بی جان را به سمت حوضچه های آب گرم هدایت کنند.

مرحله دوم کشتارگاه بلدرچین - اندیشه سبز

لاشه ها مرتبا وارد آب گرم می شوند تا برای پرکنی آماده باشند.دستگاه های پرکن بلدرچین، تمام پرهای بلدرچین ها را می کند و پس از آن لاشه ها یکی یکی مورد بازبینی کارگران قرار می گیرد تا اگر بر روی پوست آنها کرک و پری مانده باشد، به وسیله دست آن را جدا کنند.

دوش آب یخ، جایی است که لاشه های پرکنده باید از آنجا عبور کنند تا در بخش دیگری تمامی محتویات شکم شان از قبیل دل و روده، بیرون آورده شود. این کار ممکن است به روش دستی و یا اتوماتیک هم انجام بپذیرد. در نهایت لاشه ها کاملا شسته می شوند و از قلاب ها رها شده و به داخل چیلر که در واقع وانی از آب خنک است، انداخته می شوند تا برای بسته بندی آماده شوند.

نکته : هر تجهیزاتی که برای کشتار بلدرچین ها مورد استفاده قرار می گیرد باید از جنس گالوانیزه و کاملا استاندارد باشد تا قابل شستشو و ضد عفونی کردن باشند و همچنین از طرف وزارت بهداشت، تمام مجوزهای لازم صادر شده باشد.

ماشین آلات و تجهیزات در کشتارگاه صنعتی بلدرچین ها مورد استفاده قرار می گیرد، عبارتند از:
  • لاین کشتار، زنجیر G80، تسمه های رابط، قلاب هایی که جنس شان از استیل است به همراه سیستم محرکه که مجهز به موتور گیربکس دار است.،دستگاه پرکنی و دستگاهی که مخصوص تخلیه شکم است.
  • تونل هایی که جنس شان از استیل است و برای جمع آوری خون طراحی شده اند.
  • شوک الکترونیکی که مجهز به تابلوی الکترونیکی DC است و فرکانس های آن به صورت پالسی، قابل تغییر است.
  • تابلو برق مجموعه خط کشتار
  • اسکالدر با سیستم بلوئر هوا
  • کله کش طولی تمام استیل
  • پرنده شوی تمام استیل
  • پرکن اتوماتیک مدل 8P
  • چیلر حلزونی آبی
  • پا بر هوایی
  • بلوئر هوا خشک
  • یخ خردکن استیل
  • میز انتهای چیلر تمام استیل
  • قیف بسته بندی تمام استیل
  • میز بسته بندی تمام استیل

شرح مختصری از کشتار دستی و نیمه صنعتی بلدرچین

هر مزرعه داری برای راه اندازی کشتارگاه های نیمه صنعتی و یا سنتی باید به فکر خرید تجهیزات مورد نیاز باشد و حتما مجوز شروع چنین کاری را از سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، دریافت کند.

به فکر یک فضای مناسب که مورد تایید وزارت بهداشت است، باشد. تجهیزاتی که برای راه اندازی چنین کارگاه هایی لازم است عبارتند از: سطل جمع آوری خون، قیف کشتار، دستگاه پرکن بلدرچین، دیگ و مشعل برای آب گرم، مخزن آب یخ ، سبد های آبکشی، میز استیل تخلیه شکم، سردخانه و 70 درجه سانتی گراد، مقدار دمایی است که برای پرکنی لازم است.

شرح مختصری از کشتار دستی و نیمه صنعتی بلدرچین - اندیشه سبز

هر بلدرچینی که وارد آب گرم می شود باید به مدت 20 ثانیه در داخل آن فرو رفته و بماند. 15 تا 60 ثانیه بسته به دستگاه پرکنی که خریده باشید، طول می کشد تا پرهای بلدرچین ها کنده شود. از بهترین نمونه های پرکن ها می توان به پرکن استیل بلدرچین اشاره کرد که عملکرد و طول عمر بسیار مناسبی دارد. بعد از پر کنی کامل، بلدرچین ها وارد حوضچه های آب یخ می شوند تا برای تخلیه محتویات شکم شان آماده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.