سایر مقالات

نکات کلیدی پیرامون نصب آبخوری و دانخوری در مرغداری

چرا در مرغداری ها و سالن پرورش طیور حتما باید از دانخوری آبخوری استاندارد استفاده شود؟- اندیشه سبز

اهمیت استفاده از آبخوری و دانخوری در مرغداری

بکار گیری تجهیزات لازم همچون آبخوری و دانخوری در مرغداری ها علاوه بر اینکه خوراک و آب آشامیدنی طیور را به نحو احسن مدیریت و سازمان دهی مینماید ، در روند رشد طیور و عدم ضایع شدن دان و کاهش هزینه ها نقش اساسی ایفا میکند. در استفاده از آبخوری و دانخوری باید به سن پرنده و نوع آن بسیار دقت شود. زیرا برای پرندگان مختلف دانخوری و آبخوری مخصوص تولید میشود که با جثه پرنده بسیار سازگار میباشد.

از این رو دانخوری و آبخوری جوجه ها باید متناسب با سن و اندازه آنها باشد. آبخوری و دانخوری مخصوص طیور در انواع مختلف و برای پرنده های متفاوتی تولید میشوند. در کل این تجهیزات یا به صورت دستی و یا به صورت اتوماتیک عمل میکنند.

دانخوری و آبخوری دستی دارای قیمت ارزان تری بوده و مقدار دان و آب باید به صورت دستی در آنها پر شود. اما در دانخوری و آبخوری اتوماتیک این کار به صورت خودکار از طریق ماشین آلات محل مرغداری انجام میگیرد و نیازی به نیروی کار اضافی ندارد. لازم به ذکر است که برخی از آبخوری و دانخوری ها مختص پرنده خاص نیستند و از آنها میتوان برای پرندگان مختلفی استفاده کرد.

نکات مهم به هنگام نصب آبخوری و استفاده از آن در مرغداری

همان طور که ذکر شد آبخوری ها در انواع مختلف دستی و اتوماتیک تولید میشوند. از جمله پرکاربرد ترین آبخوری های دستی در بازار میتوان به آبخوری کله قندی ، آبخوری لیوانی و ناودانی اشاره کرد. آبخوری های فنجانی و ماشه ای  ، آبخوری های سلفونی یا پلاسون (زنگوله ای ) ، جامبو و آبخوری نیپل و سرپستانکی نیز از جمله آبخوری های اتوماتیک موجود در بازار می باشند. انتخاب هر کدام از این آبخوری ها به سالن مرغداری و همچنین بودجه در نظر گرفته شده برای آن بستگی دارد.

نکات مهم به هنگام نصب آبخوری و استفاده از آن در مرغداری - اندیشه سبز

طبیعی است که آبخوری اتوماتیک از آبخوری دستی بسیار بهتر می باشد. آبخوری نیپل از جمله بهترین آبخوری هایی است که از آن در سالن های پرورش طیور استفاده میشود. هر چند در مرغداری های سنتی بیشتر از آبخوری های دستی استفاده میگردد. به هر حال باید در مرغداری برای تأمین آب مورد نیاز طیور و رشد بهتر آنها حتما از آبخوری استفاده شود. اما در خصوص این امر باید به مجموعه نکات زیر بسیار دقت نمود تا هیچ نوع مشکلی در روند آبدهی طیور پیش نیاید. این مجموعه نکات شامل موارد زیر میباشند:

  1. فاصله بین هر آبخوری با آبخوری بعدی باید رعایت شود. این فاصله نباید بیشتر از یک و نیم متر باشد. زیرا اگر جوجه ها و طیور برای آبخوری مجبور به طی نمودن مسافت زیادی باشند توزیع آنها در سالن نامتعادل خواهد بود. در این شرایط در برخی نقاط سالن ازدحام ایجاد میشود و در نتیجه طیور ممکن است در اثر تجمع بیش از حد در یک نقطه دچار مشکلات تنفسی شده و تلف شوند.
  2. در هفته های ابتدایی جوجه ها نسبت به دمای آب حساس میباشند و نباید آب سرد در اختیار آنها قرار بگیرد. پیشنهاد میشود در دو هفته اول آب موجود در آبخوری ها دارای دمای 25 درجه باشد.
  3. در استفاده از ابخوری های دستی همچون آبخوری کله قندی باید به ظرفیت کلی آنها بسیار دقت نمود. بعنوان نمونه آبخوری کله قندی حداکثر برای 50 سر مرغ جوابگو است. در این نوع آبخوری ها برای اینکه تراشه های چوبی و مواد موجود در بستر سالن خیس نشود و یا به داخل آبخوری نفوذ پیدا نکند می توان از موزاییک در زیر آنها استفاده نمود.
  4. بعد از دو هفته میتوان از آبخوری های اتوماتیک همچون آبخوری زنگوله ای در سالن استفاده کرد. در نصب این نوع آبخوری ها باید دقت نمود که ارتفاع آبخوری باید در موازات پشت جوجه ها قرار داده شود. در این صورت دیگر جوجه ها نخواهند توانست به روی آبخوری بپرند.
  5. در زمان استفاده از آبخوری های اتوماتیک در هفته دوم بهتر است برای عادت دادن جوجه ها تا یکی دو روز آبخوری های دستی را جمع نکرد.
  6. بهداشت آب موجود در آبخوری ها باید به طور کامل رعایت شود تا از شیوع بیماری در بین گله جلوگیری شود. پیشنهاد میشود هر روز آبخوری ها را بررسی نموده و آنها را تمیز و آب آن را تعویض نمایید.(روزی حداقل 2 الی 3 بار)
  7. شلنگ های انتقال آب به آبخوری های اتوماتیک باید شفاف باشد تا واکسن های دارویی و رسوبات و یا گرفتگی در داخل آن قابل رویت باشد.
  8. آبخوری نیپل و پستانک در مرغداری ها گزینه بسیار ایده آلی میباشد. زیرا جوجه ها نمی توانند آب موجود در این نوع آبخوری ها را آلوده کنند. در صورت استفاده از این آبخوری باید در روز اول و دوم جوجه ریزی ، آبخوری کاملا افقی باشد و سپس زاویه آن را زیاد نمود تا در روز دهم آبخوری کاملا به صورت عمودی قرار بگیرد.
  9. در صورتیکه قصد دارید به همراه آب ، دارو و واکسن به طیور خود بدهید نباید آب موجود در آبخوری کلر دار باشد.
  10. در استفاده از آبخوری نیپل استفاده از سیستم فشار شکن برای کاهش فشار آب و عدم خیس شدن جوجه ها الزامی میباشد.
  11. استفاده از کنتور و ثبت آب مصرفی جوجه ها میتواند به پرورش دهنده در امر مدیریت و پی بردن به مشکلات بسیار کمک نماید. با ثبت مصرف آب و مقایسه آن با حالت استاندارد توسط جوجه ها می توان وضعیت سلامت گله را محک زد.

نکات مهم به هنگام نصب دانخوری و استفاده از آن در مرغداری

دانخوری های موجود در بازار در انواع دانخوری بشقابی حلزونی ، ناودانی زنجیری ، دانخوری قفلی و شبکه دار عرضه میشوند. دانخوری نیز همانند آبخوری باید بر اساس سن پرنده باشد. در ابتدا باید گفت که فاصله بین دو آبخوری با دو دانخوری نباید بیشتر از 5 متر باشد. در روزهای اول جوجه ریزی تا روز دهم در سالن استفاده از دانخوری دستی و سینی الزامی میباشد.

نکات مهم به هنگام نصب دانخوری و استفاده از آن در مرغداری - اندیشه سبز

در روزهای اولیه دان باید به مقدار مناسب در داخل سینی دانخوری جوجه قرار بگیرد. زیرا مقدار زیاد دان میتواند به راحتی آلوده شود و بو به خود بگیرد. در این صورت جوجه از خوردن دان امتناع میکند. از روز دهم به بعد باید از دانخوری های آویز استفاده کرد. ارتفاع دانخوری باید هم طراز با چینه دان طیور تنظیم شود تا از ریخت و پاش دان توسط طیور جلوگیری گردد.

در صورت استفاده از دانخوری زنجیره ای در سالن هر دو ساعت یکبار آن را تکان دهید تا جوجه ها به دان خوردن ترغیب شوند. دان موجود در دانخوری باید به طور کامل مصرف شود و سپس دان جدید به درون آن اضافه گردد.

دقت داشته باشید که جوجه ها خوردن دان های درشت را ترجیح میدهند و ممکن است خرده ها و ریز غذاهایی که حاوی مواد معدنی و مفید برای رشد آنها باشند مصرف نشود و در داخل دانخوری باقی بماند.

نحوه نصب دانخوری - انیدشه سبز

لذا باید اجازه داد تا جوجه ها به طور کامل آن را مصرف نمایند. معمولا جوجه ها در صورت گرسنه بودن تمام دان موجود را مصرف میکنند. توجه داشته باشید که دانخوری ها باید به طور مرتب چک شوند و از نبود آلودگی در داخل آن اطمینان حاصل شود.

نتیجه گیری

در این نوشتار مجموعه نکات لازم در خصوص استفاده از آبخوری و دانخوری را در سالن های مرغداری توضیح دادیم. اینکه از هر آبخوری و دانخوری برای چه تعداد جوجه و یا مرغ میتوان استفاده کرد به نوع دانخوری و آبخوری بستگی دارد. راه اندازی و نصب این سیستم در داخل مرغداری ها باید بر اساس اصول فنی و نیاز طیور انجام بگیرد.

گروه اندیشه سبز با سه دهه تولید موفق و تولید تجهیزات مختلف مرغداری ، به جهت تأمین نیازهای این صنعت انواع آبخوری و دانخوری دستی و اتوماتیک تولید و عرضه مینماید. جهت دریافت مشاوره و خرید انواع آبخوری و دانخوری با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “نکات کلیدی پیرامون نصب آبخوری و دانخوری در مرغداری

  1. میلادقوی پنجه گفت:

    برای تعدادپانصدجوجه یک تادوماهه چندابخوری ودانخوری لازم هست وچه مدل باشد،،ممنون میشم پاسخ بدید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، آقا میلا عزیز لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید آبخوری و دانخوری متناسب با نیازتون با کارشناسان بخش فروش تماس بگیرید. کارشناسان فنی ما تمامی راهنمایی های لازم را به شما ارائه خواهند داد.
      شماره تماس کارشناس فروش: مهندس علیزاده 09144485590

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.