بلدرچین

نژاد بلدرچین معمولی

بلدرچین نژاد معمولی

با نژاد بلدرچین معمولی بیشتر آشنا شوید

در وب سایت اینترنتی اندیشه سبز مقالات زیادی نشر شده است که مربوط به گونه های متفاوتی از پرندگان زینتی و پرورشی است. مقالاتی که اطلاعات ارزشمندی را در باره طریقه نگهداری، پرورش، تغذیه، تکثیر و تولید مثل پرندگان در اختیارتان می گذارد.

در باره بلدرچین ها هم مقالات زیادی نوشته شده است. فقط کافی است، یک سری به وب سایت اینترنتی اندیشه سبز بزنید و در قسمت دانشنامه پرندگان، مقالات مربوط به این پرنده را مطالعه بفرمایید. در این مقاله هم قصد داریم تا شما را با یکی از نژادهای بلدرچین به نام بلدرچین نژاد معمولی آشنا کنیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بلدرچین معمولی یکی از نژادهای محبوب و پر طرفدار در بین پرورش دهندگان است که آن را برای فرآوری های تخم و گوشتش پرورش می دهند. خصوصیات ژنتیکی این گونه از بلدرچین ها شبیه به سایر نژادهای بلدرچین است یعنی پتانسیل این را دارند که در مدت زمان کمتر از دو ماه، به بلوغ کامل برسند و شروع به تولید مثل و تخمگذاری کنند.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از بلدرچین معمولی
» برخورداری از سیستم جوجه کشی خودکار
» دارای فن مخصوص سیرکولاسیون و گردش رطوبت
قیمت : 7,100,000 تومان
مشخصات ظاهری بلدرچین معمولی

ویژگی های ظاهری بلدرچین معمولی

بلدرچین های نژاد معمولی قادرند در هر شرایط آب و هوایی زندگی کنند چون مکانیزم دفاعی بدن آنها آنقدر قوی است که، کمتر دچار بیماری می شوند. با وجود جثه ریز ( طول بدنشان 16 الی 18 سانتی متر است)  و وزن کمتری ( 85 الی 110 گرم) که دارند، فرم و ترکیب بدن شان تپل و کروی شکل دیده می شود. یک خط سفید و باریک در بالای چشم شان ظاهر متفاوتی به آنها بخشیده است. پرهای قسمت سینه پرنده نر کاملا به رنگ حنایی می زند در حالی که در جنس ماده قهوه ای همراه با خال های سیاه است.

آنها قادرند تا در مسیرهای طولانی پرواز کنند حتی اگر لازم باشد از روی دریاها و اقیانوس ها هم گذر خواهند کرد تا قبل از فرا رسیدن ماه های سرد، خود را به سرزمین های گرم تری برسانند. جالب است بدانید که بلدرچین های نر زودتر از ماده ها مهاجرت می کنند تا قلمرو خود را قبل از رسیدن بلدرچین های ماده تعیین کرده باشند.

آنها با تثبیت قلمرو های خود جفت خود را انتخاب می کنند و در میان علف زارها و بوته های متراکم لانه های خود را بنا می کنند.

بلدرچین بالغ

شرایط رشد، بلوغ و جفتگیری بلدرچین های معمولی

همانطور که در پارگراف قبلی هم به آن اشاره کردم، مدت زمان بلوغ این پرنده ها در کمتر از دو ماه اتفاق می افتد یعنی فاصله بلوغ جسمی و جفتگیری آنها بین 45 تا 50 روزگی است البته یک بلدرچین ماده، بدون جفتگیری با جنس نر هم قادر به تولید تخم است منتها تخم هایی که هیچ نطفه ای در آنها وجود ندارد.

اگر ماده ای با با جنس نر جفتگیری کند، تخم های نطفه دار کوچکش ( یک پنجم وزن و اندازه تخم مرغ را دارد) که به رنگ کرم با خال های سیاه است را، می گذارد و به مدت 17 روز روی 10 الی 20 عدد تخم می خوابد تا جوجه ها سر از تخم بیرون آورند.

در تمام مدتی که بلدرچین ماده مشغول مراقبت از تخم هاست، بلدرچین نر هم موظف به نگهبانی و رساندن تغذیه به جفت خود می باشد.

تغذیه بلدرچین

تغذیه بلدرچین معمولی

بلدرچین ها جزو پرنده های همه چیز خوار محسوب می شوند. از دانه و بذر گیاهان گرفته تا حشرات، کرم ها، حلزون ها و خزندگان کوچک جزو غذاهای محبوب این پرنده است.

حقیقت این است که پرورش دهندگانی که به شکل صنعتی از این پرنده ها نگهداری می کنند، هیچ دغدغه ای برای تغذیه آنها ندارند چون غذایی که بلدرچین ها مصرف می کنند، آنقدر کم  و ارزان قیمت است که به راحتی قابل دسترس و از نظر اقتصادی کاملا موجه است البته به شرطی که تمام احتیاجات غذایی آنها در این منابع غذایی کاملا متوازن و مطابق با استانداردهای تعین شده در فاکتور های غذایی بلدرچین های تخمگذار باشد.

دلیل این امر این می باشد که بلدرچین ها برای جفتگیری، تخمگذاری و تکثیر نسل به غذاهایی احتیاج دارند که انرژی از دست رفته آنها را تامین کند همانطور که با خوردن حشرات، خزندگان، بذر گیاهان و … مقدار پروتئین در بدن آنها افزایش می یابد تا انرژی لازم را برای رفتن به سرزمین های دور همانند هند و آفریقا به دست بیاورند.

شرایط نگهداری بلدرچین معمولی

ابتدای قرن بیستم، زمانی بود که، پرورش بلدرچین های معمولی، شکل صنعتی به خود گرفت و با اصلاحاتی که در ژنتیک آن انجام گرفت، پرورش دهندگان زیادی برای پرورش آن راغب شدند چون نژاد معمولی نژادی بود که قابلیت سازگاری با هر شرایط آب و هوایی را داشت گرچه در ابتدا و به خاطر خصوصیات ویژه ای که در تخم  این نژاد وجود داشت، آن را به قصد تولید تخم پرورش می دادند ولی بعدا تحقیقاتی صورت گرفت که نشان می داد،

گوشت این پرنده هم خاصیت دارو درمانی دارد از همین رو، بعد از دو سالگی و زمانی که دوره تخمگذاری این بلدرچین به پایان می رسید، آنها را برای کشتار آماده می کردند. هم اکنون در کشور عزیزمان ایران، از زمان پرورش این نژاد 15 سال می گذرد و افراد زیادی برای به دست آوردن سود، وارد حرفه پرورش بلدرچین شدند.

چیزی که پرورش دهندگان به آن نیاز دارند، رعایت اصول و فنون پرورش بلدرچین است  تا با به اجرا درآوردن متدهای پرورشی و مدیریتی، در راستای تحقق اهداف خود موفقیت های بزرگ و سودهای کلان به دست بیاورند در غیر این صورت شکست و دلزدگی از کار، نتیجه ای است که عاید افراد کم تحمل خواهد بود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.