نکاتی در مورد پرورش بلدرچین

نکاتی در مورد پرورش بلدرچین که باید بدانید

آیا تا به حال اتفاق افتاده است که، به فکر راه اندازی یک مزرعه کوچک برای پرورش بلدرچین باشید؟ اگر هیچ دانش و تجربه ای در این رابطه ندارید و یا ذهنتان درگیر حرف های افرادی است که سر رشته ای در این موضوع نداشته اند و با مشاوره های بی پایه و اساس، شما را دچار سردرگمی قرار کرده اند، پیشنهاد می کنم به دور از تمامی مسائل حاشیه ای و با یک ذهن باز گوشه ای ساکت و خلوت پیدا کنید و این مقاله را به دقت مطالعه کنید. در این مقاله شما  با نحوه شروع کار پرورش بلدرچین، مکان مورد نیاز، تغذیه، نحوه مدیریت، روش های جوجه کشی، بیماری و بازاریابی محصولات بلدرچین های پرورشی به طور کامل آشنا خواهید شد پس فرصت را از دست ندهید و تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» امکان جوجه کشی مداوم و بدون وقفه از تخم نطفه دار بلدرچین
» برخورداری از سنسور دما و رطوبت سوئیسی
» مجهز به برد کنترلر دقیق و حرفه ای
قیمت : 7,100,000 تومان

پرورش دهندگان بلدرچین

پرورش دهندگان بلدرچین چه کسانی هستند؟

لازم به یادآوری است که پرورش بلدرچین، نقش مهمی در سبد غذایی مصرف کنندگان پیدا کرده است به طوری که هم اکنون، پرورش این پرنده در بین مزرعه داران شکل رقابتی به خود گرفته است حتی افرادی را می شناسیم که فارغ از شغل دولتی خود، وارد این حرفه سود آور شده اند و پول خوبی از این راه به دست می آورند. اگر شما هم بتوانید طبق فاکتورهای تعین شده ، اصولی مدیریتی را رعایت کنید، شکی نیست که به راحتی می توانید صاحب یک شغل عام المنفعه باشید.

افرادی که به شغل پرورش بلدرچین مشغول شده اند به دو گروه تقسیم می شوند: افرادی که صرفا بلدرچین ها را به قصد پروار کردن آنها پرورش می دهند و در مقابل کسانی هم هستند که، با استفاده از دستگاه های جوجه کشی از این پرنده جوجه گیری می کنند و یا بلدرچین های تخمگذار را پرورش می دهند تا فراورده های تخمی آن را وارد بازار کنند. سوال من از شما مخاطبین عزیز این است که؛ چرا شما نتوانید جزو یکی از این افراد موفق جامعه باشید؟

شما باید اهداف خود را سازماندهی کنید. قبل از شروع کار تصمیم تان را بگیرید. آیا می خواهید بلدرچین های تخمگذار پرورش دهید؟ یا نه قصد دارید آنها را برای به دست آوردن فراورده های گوشتی پروش دهید؟ چون نژادهای بلدرچین متفاوت است، برخی از آنها تخمگذاران خوبی هستند و برخی هم گوشت خوبی دارند ولی مصرف کنندگان در هر شرایطی از محصولات به دست آمده ( تخم و یا گوشت بلدرچین ) استقبال می کنند.

در باره بلدرچین چه می دانید؟

اگر مقالات وب سایت ما را دنبال می کنید بارها و بارها به این مسئله اشاره کردم که، بلدرچین ها پرنده های ریز جثه ای هستند که در دامنه کوه ها، بوته های متراکم و یا لابه لای سنگ ها و صخره ها لانه های خود را می سازند. برای رها شدن از تیر رس دشمنان طبیعی خود به سرعت فرار می کنند و یا به فاصله چند متر بالاتر از سطح زمین، پروازهای جهشی و مختصری انجام می دهند تا خود را به جای امن تری برسانند.

آنها به طور طبیعی از بذرهای گیاهان، حشرات و خزندگان کوچک، حلزون ها و میوه های کوچک وحشی  و سایر موجودات ریز جثه تغذیه می کنند. بلوغ جنسی آنها در سن 45 روزگی اتفاق می افتد و هر بلدرچین ماده ای بعد از جفتگیری، بین 5 تا 7 عدد تخم می گذارد به طوری که میانگین تخمگذاری سالانه آنها حدود 260 عدد تخم نطفه دار است.

در باره بلدرچین چه می دانید - اندیشه سبز

ایام جوجه گیری آنها 17 تا 23 روز بسته به نژادی که دارند طول می کشد. مکانزیم دفاعی بدن بلدرچین ها آنقدر قوی است که کمتر دچار بیماری می شوند و خود را به راحتی در هر شرایط آب و هوایی تطبیق می دهند.

اگر چنین پرنده ای را به قفس یا بسترهای پرورشی انتقال دهید، هیچ مشکلی در نگهداری و پرورش آنها به وجود نمی آید.  خوراک ارزان قیمت، سرعت رشد، راندمان بالایی که بلدرچین برای تولید مثل دارد و بازگشت سریع سرمایه در کوتاه مدت ، جزو مزیت های مهم و ارزشمند این پرنده است . از این رو محبوبیت بسیار زیادی در بین پرورش دهندگان دارد.

نژاد های متفاوت بلدرچین ها عبارتند از :

  1. بلدرچین ژاپنی
  2. بلدرچین معمولی
  3. بلدرچین سفید آمریکایی
  4. بلدرچین سینه سفید هندی
  5. بلدرچین سفید انگلیسی
  6. بلدرچین آبی آسمانی
  7. بلدرچین بریتانیایی
  8. بلدرچین پوشالی
  9. بلدرچین نیوزلندی
  10. بلدرچین هارلکوئین
  11. بلدرچین بارانی
  12. بلدرچین آبی
  13. بلدرچین قهوه ای

و سایر نژاد های بلدرچین که اگر به آنها اشاره کنیم مطلب طولانی تر می شود.

محبوب ترین و مهمترین نژادهای که در کشور عزیزمان پرورش می یابد، بلدرچین نژاد معمولی و   بلدرچین  نژاد ژاپنی است که هر دوی آنها برای تولید تخم مناسب هستند. البته در این میان بلدرچین هایی هم وجود دارند که برای به دست آوردن گوشت آنها را پرورش  می دهند مثل بلدرچین سفید آمریکایی و بلدرچین سینه سفید هندی است ولی پیشنهاد می کنم ،شما هم برای راحتی و شروع کار، نژادهایی را پرورش دهید که اگر به مشکلی هم برخورد کردید، بتوانید  از تجربه افراد حرفه ای استفاده کنید.

بازار عرضه و تقاضای گوشت و تخم بلدرچین

با توجه به استقبال مردم از محصولات ارگانیک، بسیاری از آنها دوست دارند به جای استفاده از گوشت مرغ، بلدرچین را به سبد غذایی خود اضافه کنند چون طبق مطالعاتی که در باره منابع غذایی صورت می گیرد، مردم با آگاهی از این مطلب که گوشت بلدرچین نه تنها بسیار لذیذ و خوشمزه است بلکه خواص بسیار مفیدی از قبیل آهن، پروتئین، پتاسیم، منیزیم ، روی و انواع ویتامین ها را دارد همچنین با خوردن گوشت بلدرچین بسیاری از بیماری های قلبی عروقی، عصبی، تنفسی مثل آسم، از بین رفتن سنگ کلیه و مثانه، درمان ضعف و ناتوانی کودکان و افراد پیر و مریض  کاهش، و به میزان قابل توجهی بهبود می یابد.

بازار عرضه و تقاضای گوشت و تخم بلدرچین - اندیشه سبز

حتی بسیاری از مردم،صاحبین رستوران و هتل های لوکس و چند ستاره، برای پذیرایی شاهانه، گوشت بلدرچین را به لیست غذایی خود اضافه کرده اند. اگر استدال درستی از این موضوع داشته باشید به خوبی متوجه پایان کار خواهید شد اینکه فراوده های محصولات بلدرچین آنقدر متقاضی دارد که بدون شک در کمترین مدت ممکن می توانید سود قابل ملاحظه ای از فروش محصولات خود به دست آورید
به شرطی که، تمامی جوانب را به درستی بسنجید. قبل از استارت کار، در شهر و محل سکونت خود به خوبی تحقیق کنید تا  مشتریان و رقبای خود را بشناسید چون در این صورت است که به راحتی می توانید، نبض بازار را در دست بگیرید.

در این قسمت از مقاله موضوعات پرورشی را تفکیک می کنیم تا با در نظر گرفتن هدف پرورشی خود ، قسمتی را مطالعه بفرمایید که می تواند در سازماندهی اهداف شما راهنمای خوبی باشد.

پرورش بلدرچین گوشتی را چگونه آغاز کنم؟

در این روش، مزرعه داران گله های گوشتی، بلدرچین هایی را پرورش می دهند که قصد پروار کردن آنها را دارند. بهترین نژاد برای پروار کردن، بلدرچین سینه سفید هندی و نژاد سفید آمریکایی است.

اگر دوست دارید به پرورش بلدرچین های گوشتی بپردازید ما دو روش را به شما پیشنهاد می کنیم که عبارتند از :

روش اول خرید تخم های نطفه دار و جوجه کشی از آنها با استفاده از ماشین های جوجه کشی است. بعد از دنیا آمدن جوجه ها ، آنها را پروار کنید و به مرحله کشتار برسانید.

روش دوم خرید جوجه های یکروزه و پروار کردن آنها تا زمان کشتار است.

در این میان روشی که بیشتر به کارتان می آید، خرید جوجه های یکروزه است چون شما به زمان و تجربه احتیاج دارید تا به اصطلاح خم و چم کار را یاد بگیرید و از نزدیک با شرایط روحی، جسمی، تغذیه، بیماری و بسیاری از موارد دیگر بلدرچین ها، آشنا شوید. اگر تجربه کافی در این باره به دست آورید، به راحتی می توانید از روش دوم استفاده کرده چون سود بهتری نسبت به روش اول دارد به این صورت که؛

به فکر تهیه یک دستگاه جوجه کشی استاندارد، با کیفیت و تمام اتوماتیک باشید چون در این نوع دستگاه ها، تمامی مراحل جوجه کشی به نحو احسن و طبق پارامترهای استاندارد به صورت تمام اتوماتیک قابل کنترل است به شرطی که فضای مناسبی برای جاسازی دستگاه در نظر بگیرید و تخم های نطفه دار با کیفیتی خریداری کنید.

مکانی که در نظر گرفته اید باید  تهویه مناسبی داشته باشد و مجهز به سیستم های گرمایشی و سرمایشی باشد تا در هر فصلی که هستید به راحتی مقدار دمای اطراف دستگاه را کنترل کنید. فراموش نکنید که دوتا از پارامترهای لازم الاجرا برای بالا بردن راندمان جوجه کشی، بهینه سازی اکشیژن و دمای داخل دستگاه است.  نیازی به خرید تجهیزات مجهز نیست با استفاده از یک فن ، کولر و هیتر ارزان قیمت هم می توانید، همه این موارد را سازماندهی کنید.

 

انواع نژاد های بلدرچین

چگونه از جوجه بلدرچین ها تا رسیدن به بلوغ کامل نگهداری کنیم؟

شرایط حساس جوجه ها را بعد از هچ شدن کامل در نظر بگیرید. آنها در مرحله ای هستند که با کوچکترین اختلاف دمایی دچار استرس می شوند. بعد از هچ شدن اجازه بدهید به مدت 24 ساعت در داخل دستگاه جوجه کشی باقی بمانند و این فرصت خوبی است تا دمای محیطی که قرار است جوجه ها را به آنجا انتقال دهید، بین 33 الی 35 درجه سانتیگراد برسانید.

این مقدار دما را تا هفته اول  و دوم مدیریت کنید سپس از هفته های بعد 3 الی 4 درجه سانتیگراد، از شدت دما بکاهید به طوری که در پایان هفته پنجم و ششم دمای محل بین 20 الی 22 درجه سانتیگراد، تلرانس داشته باشد.

استفاده از لامپ های حرارتی هم کمک زیادی به شما می کند. دادن آب شکر در دو سه روز اول هیچ اشکالی ندارد تا آنها قابلیت تغذیه از دانخوری و آبخوری ها را داشته باشند حتی می توانید چند جوجه بزرگتر را بین آنها رها کنید تا آداب خوردن و آشامیدن را بیاموزند.

چگونه از جوجه بلدرچین ها تا رسیدن به بلوغ کامل نگهداری کنیم - اندیشه سبز

استفاده از نور در چند روز اول و به مدت 24 ساعت مداوم، لازم و اجباری است. بعد از دو سه روز هر چند ساعت یکبار به مدت نیم ساعت خاموشی بزنید. وقتی که آنها به سن 4 هفتگی رسیدند، می توانید تا 12 ساعت خاموشی داشته باشید.

هر چقدر که آنها بزرگتر می شوند فضای بیشتری برای جست و خیز احتیاج دارند و غذای آنها هم طبق فاکتورهای غذایی و نیازهای جسمی آنها باید تغییر کند. پس از گذشت 6 الی 7 هفته بلدرچین ها آنقدر بزرگ شده اند که برای فروش و کشتار آماده هستند.

تغذیه بلدرچین ها

تغذیه مناسب بلدرچین ها

اگر می خواهید بلدرچین های پروشی شما به خوبی رشد کنند، به تغذیه آنها دقت کنید آنها در هر مرحله از رشد که قرار بگیرند، به مواد غذایی غنی تری برای ادامه حیات احتیاج دارند. املاح و مواد معدنی، انواع پروتئین و کربوهیدرات ها، انواع ویتامین ها، فسفر،  کلسیم و روی، مهمترین منابع غذایی بلدرچین ها محسوب می شود که در صورت کمبود، رشد آنها متوقف می شود، مکانیزم دفاعی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و ممکن است به انواع بیماری ها گرفتار شوند.

برای تقویت مکانیزم دفاعی آنها از ویتامین های محلول در آب استفاده کرده و به آبخوری آنها اضافه کنید. جیره غذایی آنها وابسته به نژادی است که دارند . غذای بلدرچین تخمگذار متفاوت تر از غذای بلدرچین گوشتی است. اگر از یک متخصص تغذیه پرندگان کمک بگیرید، موفقیت شما در امر پرورش بلدرچین تضمین می شود در غیر این صورت می توانید پلت های آماده را از فروشگاه های عرضه کننده  غذای پرندگان، تهیه کنید.

بیماری های بلدرچین گوشتی

درست است که مقاومت بدنب بلدرچین ها در برابر انواع بیماری ها کمتر تحت تاثیر قرار می گیرد ولی این مسئله به شرطی تحقق می یابد که شما:

  • به بهداشت محل زندگی آنها توجه کنید. هر چند روز یکبار کف بستر یا قفس  آنها را از فضولات شان پاک کرده و ضد عفونی کنید.
  • آبخوری و دانخوری ها را هر روز تمیز و ضد عفونی کنید.
  • همیشه از آب تازه و تمیز برای مصرف بلدرچین ها استفاده کنید.
  • مراقب تغذیه هایی که در اختیار آنها می گذارید باشید. مبادا کپک زده و فاسد باشند.
  • تمام منفذهای قابل عبور پرنده های مزاحم، حشرات و جانوران موذی را مسدود کنید.
  • مراقب درست کار کردن سیستم های تهویه رسان باشید.
  • آنها  را در هر دوره ای که لازم است واکسینه کنید. واکسن هایی هستند که به راحتی قابل مخلوط شدن با غذای بلدرچین ها هستند. واکسن هایی که می توانید در آب حل کرده و داخل آبخوری ها بریزید . استفاده از روش های اسپری یا تزریق کردن  هم به کارتان می آید. تا آنها به بیماری های نیوکاسل ، انفولانزا، سالمونا مارک، برونشیت وتاول کف پا گرفتار نشوند.

البته در مقالات قبلی انواع بیماری های بلدرچین را به صورت مفصل شرح داده ایم.

پرورش بلدرچین تخم گذار

پرورش نژادهای تخمگذار هم، یکی دیگر از روش های پرورش بلدرچین است که بسیاری از پروش دهندگان در این حیطه فعالیت می کنند. این پرورش دهندگان معتقدند که هزینه های نگهداری و تغذیه بلدرچین تخمگذار، کمتر از نژاد گوشتی است، سود قابل توجهی از فروش تخم بلدرچین به دست می آورند  و از طرفی هم می توانند، هر بلدرچین تخمگذار را بعد از پایان چند دوره تخم گذاشتن، به عنوان بلدرچین گوشتی روانه کشتار کنند.

پارامترهای لازم الاجرا برای پرورش بلدچین تخمگذار عبارتند از:

  • شرایط و محل نگهداری
  • تغذیه
  • بیماری ها
  • بسته بندی محصولات
  • مجوز های لازم

شرایط و محل نگهداری بلدرچین تخم گذار

اگر می خواهید در پرورش بلدرچین های تخمگذار موفق باشید، پیشنهاد ما به شما این است که؛ چند مولد تخمگذار خوب و سالم را، از مزارع پرورشی قابل اعتماد، خریداری کرده و آنها را به داخل قفس های مکانیزه، انتقال دهید تا با یکدیگر جفتگیری کنند و تخم های بارور آماده بهره برداری باشند.

 

قفس بلدرچین

قفس های مکانیزه چه  ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  • جنس آنها استیل و ضد زنگ باشد.
  • استحکام داشته باشد.
  • مجهز به آبخوری و دانخوری باشد.
  • مجهز به جایی برای جمع آوری تخم ها باشد.
  • اندازه آن برای قرار دادن مولدین مناسب باشد.
  • جنس آن نباید از نوع پلاستیک باشد چون ممکن است بلدرچین ها به بیماری های قارچی و باکتریایی مبتلا شوند.

به این موارد مهم توجه کنید

  1. محلی که قفس های بلدرچین را در آن قرار می دهید، مجهز به دستگاه های تهویه ساز کنید چون بویی که ناشی از فضولات آنهاست، باید خارج شود وگرنه سیستم عصبی، تنفسی و گوارشی آنها را دچار مشکل می کند.
  2. محل نگهداری باید مجهز به دستگاه های گرمایشی مثل هیتر و سرمایشی مثل کولر باشد چون با کوچکترین اختلاف دمایی دچار استرس های سرمایی و گرمایی می شوند.
  3. با استفاده از سیستم روشنایی، قدرت باروری آنها را تقویت کنید چون نور تاثیر فوق العاده ای در تقویت قوای جنسی مولدین دارد.
  4. سعی کنید محیط نسبتا آرامی برای بلدرچین ها تهیه کنید چون وجود سر و صداهای مهیب به بلدرچین ها، استرس وارد می کند و ممکن است تخمگذاری آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

تغذیه بلدرچین تخمگذار

هر پرورش دهنده ای موظف است، طبق فاکتورهای غذایی که برای رشد و ادامه حیات بلدرچین ها لازم الاجراست عمل کند چون کیفیت و تعداد تخم هایی که بلدرچین های تخمگذار تولید می کنند در گرو تغذیه مناسبی است که مصرف می کنند. پیشنهاد ما به شما این است که از یک متخصص تغذیه پرندگان کمک بگیرید و یا دان مصرفی بلدرچین های تخمگذار را از فروشگاه های غذایی پرندگان تهیه کنید.

بیماری بلدرچین

بیماری های بلدرچین تخمگذار

بیماری زمانی سراغ گله های پرورشی می آید که، بهداشت محیط پرورشی به خاطر کوتاهی شما رعایت نشده باشد. اگر می خواهید راندمان تولیدات خود را بالا ببریید، پس سعی کنید رعایت اصول بهداشتی را جزو اولویت های کاری خود قرار دهید. شما موظفید هر چند روز یکبار قفس پرنده ها تمیز و ضد عفونی کنید. از سیستم های تهویه رسان برای خارج شدن بوهای نامطبوع استفاده کنید. آنها را در هر سنی که لازم است واکسینه کنید . استفاده از واکسن های محلول در آب، تزریقی و یا اسپری کردن روش مناسبی برای عمل واکسیناسیون است.

 بلدرچین تخمگذار بالغ به چه بیماری هایی مبتلا می شوند؟

  • انفولانزا
  • نیوکاسل
  • مارک
  • تاول کف پا
  • سالمونا
  • برونشیت

بسته بندی محصولات بلدرچین تخمگذار

کیفیت بسته بندی محصولا،ت یکی دیگر از پارامترهای لازم برای پشبرد کار و موفقیت است که هر واحد تولید کننده ای، برای فروش بیشتر به آن احتیاج دارد. حقیقت این است که بسته بندی، کیفیت محصول تولید شده را تبلیغ می کند حال اگر تحقق این مسئله به نحو احسن سازماندهی شود، می تواند بهترین گزینه برای ترغیب مصرف کنندگان باشد. برعکس اگر بسته بندی محصول از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، هرگز به چشم نمی آید که فروخته شود.

برای بسته بندی محصول این موارد را در نظر داشته باشید

  • از قالبی استفاده کنید که تخم های بلدرچین به راحتی در آن جا بگیرند.
  • کیفیت قالب خوب باشد.
  • برای محصولات خود یک نام تجاری انتخاب کنید.
  • لیبلی زیبا و تبلیغ کننده طراحی کنید. ( در آن به نام تجاری وواحد تولیدی خودتان ، علامت استاندارد،  شرایط نگهداری محصول، آدرس تولیدی، شماره پروانه کسب، شماره تلفن، شماره پروانه بهداشت اشاره کنید)
  • بهتر است روی لیبل ها تاریخ تولید و تاریخ انقضا مهر شود.

مجوز های لازم

دغدغه گرفتن مجور را نداشته باشید چون گرفتن پروانه بهداشت و پروانه کسب زمانی به دردتان می خورد که، بخواهید کارتان را توسعه دهید.

امیدوارم از مطالعه این مقاله بهره کافی را برده باشید. اگر چنانچه اطلاعات کافی در باره پرورش بلدرچین تخمگذار دریافت کرده اید می توانید با خیال راحت مقدمات کار  را برنامه ریزی کنید. مطمئن باشید که با تلاش و پشتکار در های موفقیت یکی پس از دیگری به روی شما باز خواهد شد.

نتیجه گیری در مسیر پرورش بلدرچین

با توجه به تجربیات افرادی که در این حرفه فعالیت دارند، شکی نیست که پرورش و نگهداری از بلدرچین کاری پر منفعت است چون ویژگی های منحصر به فرد این پرنده آنقدر متفاوت است که، دست هر پرورش دهنده ای را برای سازمان دهی اهدافش باز می گذارد.

فرقی نمی کند فعالیت خود را در چه زمینه ای آغاز کنید شکی نیست که با انتخاب هر کدام از روش های پرورش بلدرچین، سرمایه شما در کوتاه مدت باز می گردد و از آن پس سو قابل توجهی را به دست خواهید آورد.

اگر هنوز مردد هستید، پیشنهاد ما به شما این است که به صورت آزمایشی هم که شده، چند جوجه بلدرچین تهیه کنید و آنها را در جایی بی سر و صدا و با تغذیه مناسب پرورش دهید. بعد از گذشت 6 الی 7 هفته نتیجه کار به شما کمک می کند که تصمیم نهایی را در این باره اتخاذ کنید.

بدون شک  در بین شما خوانندگان عزیز، افرادی هستند که در این حرفه فعالیت دارند، خوشحال می شویم  که دیدگاه ها و نظراتشان را با سایر مخاطبین وب سایت ما به اشتراک بگذارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

2 نظرات
  1. اسموت می گوید

    عالی

    1. andisheh-admin می گوید

      موفق باشید

سوالی داری کلیک کن 👋