بلدرچین

20 واقعیتی که قبل از پرورش دادن بلدرچین باید بدانید

20 واقعیتی که قبل از پرورش دادن بلدرچین باید بدانید - اندیشه سبز

۲۰ واقعیت شگفت انگیز که بهتر است قبل از  پرورش بلدرچین آنها را بشناسید.

در این مقاله هدف خود را بر روی موضوع پرسش و پاسخ متمرکز کرده ایم تا کسانی که قصد دارند، تصمیم خود را برای پرورش بلدرچین به مرحله اجرا دربیاورند ولی همچنان،  دغدغه ای در عملی کردن این مسئله دارند، با مطالعه این مقاله به سوالات خود پاسخ دهند. در این مقاله بیست سوال متدوال مطرح شده است که در واقع سوال های مشترک در بین شما کاربران عزیر است و پاسخ ما برای این سوال ها، برگرفته از  تجربیات پرورش دهندگان حرفه ای است که خودشان با این مسائل روبرو شده اند. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید چون ما برای شما راهکارها و پیشنهادهای بهتری داریم تا هدف های انگیزشی خود را تقویت کنید. حتی چنانچه سوالات دیگری هست که ذهن شما را به خود مشغول کرده ولی در اینجا هیچ اشاره ای به آن اشاره نشده است، می توانید به قسمت درج نظرات کاربران مراجعه کنید و سوالات خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما بعد از مطالعه به آنها پاسخ دهند.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» دارای ظرفیت جوجه کشی از 240 تخم نطفه دار بلدرچین
» مجهز به سیستم انتخاب پرنده و جوجه کشی اتوماتیک
» برخورداری از قطعات الکترونیکی مرغوب
قیمت : 7,100,000 تومان

پرواز بلدرچین

آیا بلدرچین پرنده ای است که پرواز می کند؟

تحقیقاتی که توسط جانورشناسان صورت گرفته است، نشانگر این است که؛ برخی از گونه های بلدرچین های وحشی، اهل مهاجرت و پروازهای طولانی هستند و برخی از آنها برای رسیدن به مناطق گرمسیر به جای پرواز، سرعت راه می روند ولی این نژاد از بلدرچین ها هم، برای رهایی از دشمنان طبیعی خود، در مسیرهای کوتاه و کم ارتفاع پرواز می کنند تا خود را از چنگال آنها نجات دهند پس نتیجه می گیریم که بهتر است، آن ها را از هر گونه و نژادی که هستند، در سالن و محیط های سر بسته نگهداری کنیم چون ممکن است بر اساس غریزه طبیعی خود به فکر فرار  باشند.

کرچ شدن بلدرچین

شرایط کرچ شدن بلدرچین ها به چه صورت است؟

اگر آنها در طبیعت زندگی کنند، شرایط تخمگذاری و مراقبت از تخم ها به صورت غریزی اتفاق می افتد ولی هم اکنون که پرورش و تکثیر آنها به سالن های پرورشی انتقال یافته است، غریزه کرچ شدن آنها توسط متختصصین اصلاح نژادی، دستخوش تغییر شده است به طوری که در برخی از نژادها مثل بلدرچین های ژاپنی، چنین مسئله امکان پذیر نیست. هر پرورش دهنده ای که این نژاد را پرورش می دهد برای جوجه گیری، مجبور است از دایه های استیجاری مثل کبک و کبوتر استفاده کند و یا اینکه یک دستگاه جوجه کشی تهیه کند تا بتواند از آن جوجه کشی کند. در این میان گونه های دیگر  بلدرچین مثل نژاد معمولی، هندی، کالیفرنیایی، آمریکایی و آفریقایی ، قابلیت کرچ شدن بر روی تخم های خود را دارند.

گندم

آیا گندم جزو دانه هایی است که بلدرچین از آن تغذیه می کند؟

بلدرچین پرنده ای است که، به راحتی از انواع دانه ها، حشرات، خزندگان کوچک و … تغذیه می کند تا از طریق منابع غذایی، احتیاجات بدن خود را که شامل انواع مواد معدنی، پروتئین ها و ویتامین ها می شود جبران کند. گندم هم جزو دانه هایی است که به میزان قابل توجهی پروتئین و آهن دارد ولی به شرطی که در کنار آن از سایر مکمل ها و منابع مغذی استفاده شود چون گندم از نظر دارا بودن مواد معدنی و انواع ویتامین ها فقیر است.

پروتئین در گوشت بلدرچین

در گوشت بلدرچین چقدر پروتئین وجود دارد؟

طبق نظر کارشناسان و متخصصین تغذیه در هر 100 گرم گوشت بلدرچین، 25 گرم پروتئین وجود دارد. در حالی که مقدار پروتئین در گوشت مرغ 5 الی 10 درصد کمتر از گوشت بلدرچین است و اصلا قابل مقایسه با گوشت مرغ نیست. کسانی که از گوشت بلدرچین تغذیه می کنند، علاوه بر پروتئین، منابع دیگری چون آهن، فسفر، روی، پتاسیم و سایر منابع مغذی نیز، در گوشت بلدرچین، وجود دارد که اگر به صورت مداوم و بهینه مصرف شود خطر مبتلا شدن به کم خونی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و …  در افراد بیمار کاهش می یابد.

انگل

آیا بلدرچین هم به انگل های خارجی چون شپش مبتلا می شود؟

شپش ها وانگل ها موجوداتی هستند که برای زنده ماندن در بدن هر حیوان و پرنده ای و حتی انسان ها بستر سازی می کنند تا به عنوان میهمان ناخوانده از بدن آنها تغذیه کنند. بلدرچین ها هم مستثنی نیستند. انگل ها و شپش ها گونه های متفاوتی دارند یعنی هر حیوان و موجود زنده ای شپش و انگل های مخصوص به خود را دارد. زمانی که شرایط بدنی موجودات زنده مناسب شرایط زندگی و بستر سازی آنها باشد، همانجا به زندگی، تغذیه و تولید مثل ادامه می دهند. پس سعی کنید برای بلدرچین های پرورشی خود یک محیط کاملا بهداشتی و عاری از هر نوع آلودگی ایجاد کنید و چنانچه بلدرچین ها به شپش مبتلا شدند، محیط زندگی و لابه لای پرهای آنها را ضد عفونی کنید تا شرایط رشد انگل ها و شپش ها در بدن شان، متوقف شود.

 

آیا بلدرچین آواز می خواند؟

صداها و آواز خواندن پرنده ها در واقع تنها پل ارتباطی آنها برای جفت خواهی، اعلام خطر و فرا خواندن همدیگر برای پیدا کردن غذاست حتی جوجه بلدرچین ها با صداهای متفاوتی شروع به صدا کردن مادر هایشان می کنند، صداهایی که متفاوت است و هر کدام برای منظور خاصی ادا می شود. در شرایط عادی، آواز بلدرچین های بالغ، شبیه ادای کلمه بدبده است و این پرنده در گویش های فارسی قدیم به بده بده مشهور بود.

پرورش دهندگان بلدرچین

چر از بلدرچین ها بوی نامطبوعی به مشام می رسد ؟

وقتی هر پرنده و یا حیوانی را در سالن های مسقف نگهداری کنید و کارایی سیستم های تهویه، آنقدر ضعیف باشد که قادر به دفع بوی فضولات و تهویه سازی سالن های نگهداری نباشد، بعد از گذشت چند مدت بال و پر آنها بو می گیرد. درست است که سیستم های تهویه ساز نقش مهم و عاملی تری در دفع بوی های نامطبوع دارند ولی شکل پرورشی ( پرورش در محیط سربسته) هم یکی از عومل تاثیر گذار بر بو گرفتن بلدرچین هاست.

خرید بلدرچین

برای خرید بلدرچین به کجا مراجعه کنیم؟

پرنده فروشی ها و مرزارع پرورش بلدرچین، مراکزی هستند که می توانید به راحتی، بلدرچین های مولد و جوجه بلدرچین ها را از آنجا خریداری کنید ولی چنانچه قصد شما راه اندازی یک مزرعه بلدرچین است. پیشنهاد می کنم به مزارع معتبری مراجعه کرده و با اطمینان از شرایط تغذیه و سلامت آنها، اقدام به خرید بلدرچین یا جوجه بلدرچین کنید.

راه های تشخیص نرینگی و مادینگی بلدرچین ها؟

اگر بلدرچین شما از نژاد معمولی و یا ژاپنی است، ساده ترین روشی که به شما کمک می کند تا بدانید آنها، نر هستند یا ماده، توجه به رنگ پرهای قسمت سینه پرنده است. پرهای قسمت سینه پرنده نر کاملا یکدست و به رنگ قهوه ای روشن است در حالی که مادها فقط خال های قهوه ای تیره دارند.

عمر مفید بلدرچین چقدر است؟

اگر بلدرچین ها از نظر زیست محیطی، تغذیه و سلامت در شرایط بهتری به سر برند، می توانند تا 10 سال عمر کنند ولی اگر قصد جوجه کشی از آنها را دارید، باید بگوییم که قدرت باوری و تخمگذای آنها تا دو سال امکان پذیر است و بهتر از بعد از سن دو سالگی، آنها را روانه کشتار کنید چون پرورش و نگهداری از بلدرچین هایی که، دوره تولید مثل آنها به پایان رسیده است، اصلا عاقلانه نیست و صرفه اقتصادی ندارد.

تخم بلدرچین

چه کسانی نباید تخم بلدرچین مصرف کنند؟

درست است که، تخم بلدرچین سرشار از پروتئین، فسفر، آهن، آنتی اکسیدان، کلسترول مفید و … است ولی اگر در مصرف آن زیاده روی کنید، بدون شک همه این فواید تبدیل به ضرر می شود.

گوشت بلدرچین

فواید مصرف گوشت بلدرچین چیست؟

جالب است بدانید که، کسانی که 100 گرم گوشت بلدرچین مصرف می کنند، 25 گرم پروتئین، 30 درصد ویتامین B ، 24 درصد آهن، و حتی انواع مواد معدنی مثل کلسیم، روی، فسفر، پتاسیم، منیزیم وارد بدن آنها می شود. کسانی که مبتلا به بیماری ها سرطانی، دیابت، تنگی نفس، بیماری های قلبی عروقی و … هستند بهتر از گوشت این پرنده مصرف کنند چون گوشت بلدرچین سرشار از آنتی اکسیدان است و برای بهبود اغلب بیماری ها خاصیت دارویی دارد.

چه مسائلی زندگی بلدرچین ها را به خطر می اندازد؟

تغذیه نامناسب و عدم رعایت نکات بهداشتی، مهم ترین مواردی هستند که در رشد، بیماری، تخمگذاری، تولید مثل و … بلدرچین ها نقش دارند چون استرس هایی که ناشی از اختلاف های دمایی، آلودگی های صوتی  و ضعف غذایی، به سراغ بلدرچین ها می آید، زندگی آنها را به خطر می اندازد. ایجاد یک محیط ساکت ،آرام و بهداشتی که تمام امکانات تامین دما، رطوبت و تهویه سازی در آن به بهترین شکل مدیریت شود، مناسبت ترین جا برای پروش بلدرچین است.

بلدرچین مریض

آیا بلدرچین بیمار می شود؟

مکانیزم دفاعی بلدرچین ها آنقدر قوی است که کمتر دچار بیماری می شوند ولی همانطور که در پارگراف قبلی هم با آن اشاره شد، مادامی که پرورش دهندگان در رعایت بهداشت، تغذیه خوب، رفع استرس های دمایی و صوتی، کوتاهی کنند و  فکری به حال ورود جانوران موذی، حشرات و پرندگان مزاحم نکنند، بدون شک آنها را برای مبتلا شدن به انواع بیماری ها مثل انفولانزا، نیوکاسل، مارک، بیرون زدگی مقعد، ترک کف پا و…سوق می دهید.

ایران

در ایران چه نژادهایی برای پرورش مناسب هستند  ؟

در سراسر دنیا، انواع گونه های بلدرچین پراکنده شده است و حتی بسیاری از آنها منقرض شده و یا در معرض انقراض قرار دارند. در کشور ایران، دو گونه از بهترین نژادهای بلدرچین، مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان حرفه ای است که عبارتند از بلدرچین نژاد معمولی و بلدرچین نژاد ژاپنی چون این دو نژاد با شرایط زیست محیطی کشور ایران کاملا سازگار هستند البته نژاد های دیگری چون نژاد کالیفرنیایی، نژاد سینه سفید آمریکایی، نژاد کاهگلی، نژاد گامبلی، نژاد آفریقایی، نژاد کانادایی و …به راحتی قابل پرورش هستند.

تخمگذاری و تولید مثل بلدرچین ها در چه فصل هایی اتفاق می افتد؟

در طبیعت وحشی، بهار فصل جفت خواهی و تخمگذاری بلدرچین هایی که در مرحله بلوغ به سر می برند و ممکن است تا شروع فصل های سرد ادامه داشته باشد ولی زمانی که بلدرچین ها در سالن  های پرورشی نگهداری می شوند با استفاده از افزایش مدت زمان سیکل نوری، می توان در تمام ماه های سال از این پرنده جوجه کشی کرد.

پرورش دهندگان بلدرچین

تعداد تخم هایی که یک بلدرچین می گذارد چقدر است؟

زمانی که بلدرچین ها در یک شرایط مناسب و کاملا بهداشتی پرورش می یابند و از تمام منابع غذایی، به اندازه کافی و طبق توازنی که در فاکتورهای غذایی نوشته شده است، مصرف می کنند، در طول یک هفته دفعات تخمگذاری آنها به 4 الی 5 بار می رسد همچنین اگر سیستم مدیریتی مقدار نور، رطوبت، دما و تهویه به خوبی سازماندهی شود،  بلدرچین ها شرایط بهتری برای تخمگذاری خواهند داشت و می توانند تخم های باکیفیت و درشت تری تولید کنند.

مدت زمانی که برای جوجه کشی از بلدرچین ها صرف می شود، چقدر است؟

برای تخم بلدرچین هایی که از نژاد معمولی یا ژاپنی هستند، 17 الی 18 روز زمان صرف می شود تا جوجه ها سر از تخم بیرون بیاورند البته به شرطی که مولدین، قبل از تخمگذاری، تغذیه مناسبی داشته باشند و به سن بلوغ  رسیده باشند تا آمیزش جنسی آنها برای تولید تخم های بارور، موفقیت آمیز باشد. اگر قصد جوجه کشی از تخم های نطفه دار را دارید، حتما اقدام به تهیه آنها از یک مزرعه پرورشی کنید که، کارش تولید تخم های نطفه دار است و الا بیشتر تخم هایی که در مراکز پرورش بلدرچین وجود دارد، فاقد نطفه است چون آنها، تخم بلدرچین های ماده ای است که، به خاطر رسیدن به دوران بلوغ و بدون جفتگیری با جنس نر تولید شده است.

تغذیه بلدرچین

غذای بلدرچین را از کجا خریداری کنیم؟

تمامی فروشگاه هایی که در آنجا غذای طیور و دام عرضه می شود، خوراک بلدرچین را هم می فروشند ولی متاسفانه در بعضی از این فروشگاه ها، غذای تقلبی به فروش می رسد که از نظر تمامی مکمل های غذایی و مواد مغذی فقیر است. پس خوراک بلدرچین ها را از یک جای معتبر خریداری کنید تا در اثر بی کیفیتی دان مصرفی، بلدرچین ها به بیماری، عدم رشد و ناباروری مبتلا نشوند.

بلدرچین ها در چه سنی بالغ می شوند؟

وقتی جوجه بلدرچین ها، از نظر بهداشت و تغذیه در شرایط بهتری به سر ببرند و خوراکی که مصرف می کنند، طبق فاکتورهای استاندارد شده در جیره نویسی باشد، پس از گذشت 6 الی 7 هفته به بلوغ کامل می رسند و قابلیت جفتگیری و تولید مثل را دارند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

40 دیدگاه در “20 واقعیتی که قبل از پرورش دادن بلدرچین باید بدانید

  1. امیر گفت:

    سلام
    چهار بلدرچین ماده دارم که یکیشون دو روزه رفتار عجیبی داره ، سه تای دیگه وقتی از قفس بیرون میان میرن تو خاک چال میکنن و و میگردن برا خودشون ولی این یکی یک دفعه میپره یکم پر میزنه و بعد فقط یک گوشه میشینه و هیچ کاری نمیکنه . خورد و خوراکش هم احساس میکنم کم شده هر چند مدفوع میکنه و مدفوعش عادیه .
    چه مشکلی داره بنظرتون ؟

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      این که میرن تو خاک بهش میگن حمام خاک که روش طبیعشون برای رهایی از کرم ها هست
      مدفوعش اگر عادی باشه جای نگرانی نداره
      تغییر رنگ داش جای نگرانی به وجود میاد

  2. حسین بلوری گفت:

    عالی بود ممنون از وقتتون که برای ما گذاشتید

    1. admins-r گفت:

      خواهش میکنم حسین جان🌸🌹❤️

  3. کیارش گفت:

    سلام بلدرچین اتالیای کرچ می شود

    1. admin-m گفت:

      سلام به طور کلی تمام نژاد های بلدرچین سخت کرچ می شوند

  4. حسین گفت:

    سلام من بلدرچین دارم یکی از اونها که نر هم هست از قفس آوردمش بیرون یک لحظه پرواز کرد بعد خودش رفت توی قفس و گوشه گیر شد و حالش بد شد دلیلش چیه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام پرواز کرد به جایی خورد ؟ ترسیده احتمالا به تغذیش برسید سرو صدا و حرکت شدیدی هم کنارش نباشه

  5. ابولفضل گفت:

    سلام بلدر چین ها بزرگ شده باشن گربه گیرن

    1. سلام
      کلاغ هم میتونه بهشون حمله کنه
      کلا بلدرچین باید در جای محبوسی نگهداری بشه

  6. رضا گفت:

    سلام ببخشید من میخام بلدرچین بخرم میخاستم بدونم تو گرما خوزستان میتواند زندگی کند و نمیرد

    1. f.gh گفت:

      سلام، گرمای خوزستان برای بلدرچین قابل تحمل نیست و باعث استرس گرمایی در پرنده میشه. بلدرچین باید در دمای 25 درجه نگهداری بشه.

  7. امیررضا گفت:

    سلام من دو تا بلدرچین دارم تازه از بازار خریداری کردم و اونها در قفس بودند می خواستم بدونم که اینا پرواز هم می کنند آخه بلدرچین های من اطلاع پرواز یاد نگرفتند و اونم از یک روزگی خودشان پرورش داده اند .میخواستم بدونم می تونم اینا را آزاد نگهدارم ؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله بلدرچین پرواز میکنه و جنب و جوش زیادی داره و برای همین بیشتر در فضاهای سربسته یا داخل قفس ازشون نگهداری میشه.

  8. متین گفت:

    سلام و خسته نباشید من دو تا بلدرچین دارم
    میخواستم بدونم تو حیاط نگه دارم بو میگیره و همسایه ها ناراضی میشن؟؟

    1. سلام
      بله صددرصد بو میگیره و اعتراض ها زیاد خواهد بود

  9. محمد گفت:

    بلدرچین در چه سنی شروع به پرواز میکند

    1. f.gh گفت:

      سلام، از 28 روزگی به بعد تقریبا میتونند پرواز کنند در 42 روزگی هم که بالغ میشن.

  10. زهرا گفت:

    سلام
    من۲تا بلدرچین ماده دارم
    یکیشون وقتی میخوابه پاهاشو دراز میکنه
    مریضه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممکنه مریض باشه ایا علائم دیگری هم داره؟

      1. مهدی گفت:

        سلام اصلا جوش نزن بلدرچین زیاد چورت میزنه وبدنش رو دراز میکنه انگار قصد مردن داره

  11. داود احمدی گفت:

    سلام من در حدود بیشتر از نهصد بلدرچین دارم و از ماشین جوجه کشیدم الان شانزده روزه شدن و طبق روال خیلی خوب و سینه هاشون پر بود ولی مدت سه روز شده که بال هاشون تکمیل شده و پرواز میکنن تو صالون و وزن کم کردن دلیلش بابت پرواز کردن شون باشه بنظر تون و راه حل چیه

    1. f.gh گفت:

      سلام، الان باید با دان رشد تغذیه بشن، کم کردن وزنشون میتونه به خاطر کمبود انرژی جیره شون باشه و همچنین پرواز در سالن، ولی معمولا بلدرچین ها در سالن های سرپوشیده تمایلی به پرواز کردن ندارند و بیشتر بر روی بستر حرکت میکنند.

  12. جواد گفت:

    سلام. وقت بخیر. من یه بلدرچین نر دارم که دیروز صبح ساعت 5حدود یک ساعت فقط میخوند با صدای بلند. شرایتطش هم تغییری نکرد و ماده هم کنارش بود؛ شرایط هم مثل قبلا بود. خواستم بدونم دلیلش چیع؟؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، معمولا زمانیکه بلدرچین نر میخواهد جفت گیری کند با صدای بلند آواز می خواند.

  13. محمد گفت:

    سلام من چندتا بلدرچین داشتم یکیش نر بود وسه تاش ماده متایفانه یکی از بلدرچین های ماده ونر مریض شدند ومردند. حالا من یک نر جیدید خریدم با دوماده دیگر اما بلدرچین نر به صروبدن آنها نوک میزند و بلدرچین های ماده خودرابه قفس میزنند حالابایدچیکارکنم؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، یه مدت بلدرچین نر رو جدا کنید. نور محیط نگهداریشون نباید شدید باشه و خوراک و فضای کافی به اونا اختصاص بدهید.

  14. عععع گفت:

    سلام بلدرچین ها در هوای سرد مریض می شود یا می میمیرند

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بلدرچین ها نسبت به هوای سرد مقاوم هستند ولی بهتره در این فصل براشون یک محیط با دمای معتدل فراهم کنید. ممکنه سرما بخورن و در اثر ضعف به بیماری های دیگر هم مبتلا شوند.

  15. پرهام گفت:

    سلام من میخوام 3 جوجه ی بلدرچین بخرم به نظر شما 1 نر و 2 ماده یا 1ماده و 2 نر بخرم؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، یک نر و دو ماده بخرید. ماده ها تخمگذاری خواهند نمود و شما تخم بلدرچین بیشتری خواهید داشت. در ضمن دو نر زیاد با هم دعوا خواهند داشت ولی ماده ها ارام تر هستند.

      1. محمد گفت:

        سلام من دوتا بلدرچین ماده دارم وقتی میخوابن پاهاشونو دراز میکنن یعنی مریضن؟

        1. f.gh گفت:

          سلام، طبیعی نیست. بیماری مارک معمولا این علائم رو داره. تمامی علائم رو بگویید. بستر نگهداریشون چطوره؟ دمای محیط و …؟

  16. مبین گفت:

    من بلدرچین را خیلی دوست دارم و می‌خواهم بخرم و یک عدد میخرم بنظرتون نر بخرم یا ماده؟؟؟،،،، لطفاً زود جواب بدید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، فرقی نمیکند ولی اگر ماده بخرید و به تغذیه بلدرچین رسیدگی کنید و پرنده در روز 14 الی 16 ساعت نور دریافت کند بلدرچین ماده تخمگذاری نموده و از تخم هایش می تونید استفاده کنید. تخم بلدرچین پر از خاصیت می باشد.

  17. محمد گفت:

    سلام من تازگی بلدرچین خریدم ولی اصلاپروازنمیکنه وآرومه البته معلومه که مریض نیست، سوالم اینه که پروازنکردنش غیرطبیعیه؟

    1. Faraj گفت:

      سلام، بله طبیعی است. این پرنده معمولا علاقه ای به پرواز نداره و در ضمن پروازشون سریع و کوتاه هستش.

      1. امیررضا گفت:

        سلام آیا بلدرچین ها پرواز می کنند؟ ولی مال من پرواز نمی کند .
        و می خواستم اون ها را در محیط باز بگذارم آیا این اشکال دارد ؟
        در ضمن من دوتا بلدرچین دارم .

  18. سهیل علیزاده گفت:

    سلام خسته نباشید میخواشتم بپرسم :ایا دو عدد بلدرچین ماده بدون نر میتواند تخم بگذارد؟ دوم:ایا بلدرچین از جنس نر میترسد یا نه؟لطفا پاسخ دهید.

    1. Faraj گفت:

      با سلام، بله تمامی پرنده ها بدون جنس نر می توانند تخم گذاری کنند و فقط برای تولید تخم نطفه دار به جفت نر نیاز می باشد. پاسخ سوال دوم شما خیر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.