مقالات گرمایشی

چه نوع جت هیتری مناسب گلخانه است؟

جت هیتر مناسب برای گلخانه - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

چه نوع جت هیتری مناسب گلخانه است؟

نیاز به گرمای کافی و مناسب از ملزومات رشد گیاهان در سالن های گلخانه ای است که باید با تجهیزات گرمایشی مناسب ، تأمین و برآورده شود. برخی از صاحبان این مشاغل برای تأمین گرما در سالن گلخانه خود اقدام به خرید جت هیتر می نمایند. اما از هر نوع وسیله گرمایشی و جت هیتر نمی توان در گلخانه استفاده کرد. در این مقاله از سایت اندیشه سبز به بحث در رابطه با جت هیتر مناسب برای گلخانه پرداخته ایم. در ادامه مطلب شما مخاطبین عزیز متوجه خواهید شد که چه دستگاهی برای گرمایش سالن گلخانه مناسب می باشد. بنابراین پیشنهاد میکنم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع جت هیتر

انواع جت هیتر - اندیشه سبز

جت هیترها به طور کلی در دو مدل ساخته میشوند. مدل اولیه این دستگاه با سوخت های فسیلی همچون گاز و گازوئیل کار میکند. این نوع جت هیترها در طرح دودکش دار و بدون دودکش تولید میشوند.

نوع بعدی این دستگاه ها ، جت هیترهایی می باشند که فقط با استفاده از برق گرما تولید میکنند. به این دستگاه ها ، جت هیتر برقی گفته میشود. مکانیزم عملکرد هر دو مدل از جت هیترها تقریبا مثل هم می باشد و تفاوت اصلی به سوخت مصرفی و راندمان دستگاه برمیگردد. به عنوان مثال در جت هیترهای گازسوز و گازوئیلی راندمان تولید حرارت بسیار بالا است و به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه تر می باشند. راندمان جت هیتر برقی در مقایسه با نوع گازوئیلی و یا گازسوز ، کمی کمتر است ولی این دستگاه مزیت خاص خود را دارد. در واقع هر کدام از این دستگاه ها مزیت های خاص خود را دارند و موارد مصرف آنها متفاوت می باشد.

جت هیتر گازسوز یا گازوئیلی و یا برقی ، کدام یک برای گلخانه مناسب می باشد؟

جت هیتر گازسوز و یا گازوئیلی در دو مدل اگزوز دار و بدون دودکش تولید میشوند. همان طور که ذکر شد بازدهی تولید گرما در این دستگاه ها ، بالا می باشد. همچنین سوخت گاز و گازوئیل در مقایسه با برق ارزان تر بوده و دستگاه به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه تر است. اما مشکل اساسی که این هیترها دارند ، آلاینده های خطرناک همراه با گرما در آنها می باشد. زیرا ساختار این جت هیترها مخصوصا در نوع بدودن دودکش به نحوی است که علاوه بر گرما حجم زیادی از گازهای مضر به داخل سالن نفوذ پیدا میکنند. از این رو استفاده از این نوع جت هیترها در سالن های گلخانه ای به شدت از طرف پرورش دهندگان منع شده و خسارات سنگینی به بار می آورد. در واقع آلودگی حاصل از این دستگاه ها ، محصولات کشت شده را خشک و یا کم بهره می نماید. این نوع جت هیترها مخصوص مرغداری می باشند و به طور گسترده در زمینه گرمایش سالن های پرورش طیور استفاده میشوند.

جت هیتر برقی و جت هیتر دودکش دار تنها مدلی از جت هیترها میباشد که می توان از آن برای گرمایش سالن گلخانه استفاده کرد. در جت هیترهای برقی ،  المنت های مخصوص وجود دارد که با روشن شدن دستگاه این المنت ها داغ میشوند. همچنین در یک طرف این دستگاه یک عدد فن قرار گرفته است. این فن هوای سرد را به داخل جت هیتر می کشاند.

گرمایش گلخانه با جت هیتر گازسوز یا گازوئیلی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سیز

هوای سرد با عبور کردن از کنار المنت های داغ شده ، گرم میشود. فن موجود بر روی جت هیترهای برقی ، هوای گرم داخل دستگاه را با سرعت مناسب در داخل سالن منتشر میکند. با توجه به این که به هنگام داغ شدن المنت ها در طول این فرایند ، هیچ نوع دود و یا گاز خطرناک و آلاینده ایجاد نمیشود ، می توان از جت هیتر برقی در انواع سالن گلخانه ای استفاده کرد. این نوع دستگاه ها برای گلخانه هایی که دسترسی به سوخت های گازی و گازوئیلی ندارد ، بسیار مناسب می باشد.

در جت هیترهای دودکش دار نیز دودهای ناشی از سوخت از طریق دودکش به بیرون رانده میشوند ولی راندمان این نوع بخاری ها پایین است چون فقط یک پاس انتقال حرارت دارند و بخش زیادی از گرمای دستگاه به همراه دود از دودکش خارج میشوند. به همین خاطر بیشتر از هیترهای آتش درون بعنوان بخاری گلخانه استفاده میشود.

از جت هیتر برقی می توان برای تأمین گرمای تمامی گیاهان و محصولات کشاورزی مورد کشت در گلخانه های کوچک استفاده کرد. جت هیترهای برقی نیز دارای ترموستات کنترل حرارت می باشند. این قابلیت علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها به کنترل دقیق دمای گلخانه نیز کمک شایانی میکند. یکی دیگر از مزیت های جت هیتر برقی سطح بالای امنیت در آنها میباشد. زیرا المنت های حرارتی آن مقاومت بالایی دارند و دستگاه نسبت به نوسانات ضعیف و قوی حساس می باشد. در واقع با ورود جریان غیر استاندارد به دستگاه برق ورودی آن از طریق فیوزهای حساس قطع شده و از آسیب دیدن قطعات دستگاه جلوگیری میشود. این مزیت خطر برق گرفتگی دستگاه را هم کاهش میدهد. افزون بر این امنیت جت هیترهای برقی در مقایسه با جت هیترهای گازسوز و گازوئیلی بالا می باشد. در واقع احتمال آتش سوزی در این نوع دستگاه ها در حد صفر می باشد مگر با بی احتیاطی کاربر. راه اندازی و نصب جت هیتر برقی در محل گلخانه کار بسیار ساده است. برای اینکار فقط باید دستگاه را به برق وصل نمود ، ترموستات آن را تنظیم و دستگاه را روشن نمایید.

نتیجه گیری و جمع بندی

جت هیتر ها به دلیل ساختار خاص و کم مصرف و نصب ساده ای که دارند در صنعت پرورش طیور به وفور مورد استفاده قرار میگیرند. در سالن های پرورش طیور ، سیستم های تهویه هوا جزء جدای ناپذیر آن می باشد. بنابراین آلاینده های ناشی از سوخت از این طریق از سالن خارج میشوند. اما استفاده از جت هیتر گازوئیلی و یا گازسوز به هیچ وجه در سالن های گلخانه ای مناسب نمی باشد. برخی از پرورش دهندگان به اشتباه اقدام به استفاده از نوع دودکش دار آن برای گلخانه خود می نمایند. توجه داشته باشید که حتی نوع دودکش دار این دستگاه ها نیز راندمان مناسبی ندارد. غلظت پایین آلاینده های ناشی از سوختن گاز و یا گازوئیل ، کیفیت محصولات و میزان باردهی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین باعث تضعیف و آسیب پذیر بودن گیاهان نیز میشود. بنابراین برای رسیدن به حداکثر بهره برداری و سود بیشتر نباید از جت هیترهای گازسوز و یا گازوئیلی در گلخانه ها استفاده کرد. بهترین هیتر در این زمینه جت هیترهای برقی و یا هیترهای آتش درون و کابینتی میباشند. زیرا در این نوع دستگاه ها گرما به شکل بسیار پاک تولید میشود که برای رشد انواع گیاهان در گلخانه مطلوب می باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرمایش گلخانه خود می توانید با متخصصان ما تماس برقرار نماید. برای این کار کافی است با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.