دانشنامه پرندگان, کبک

استرس و رابطه آن با کانیبالیسم در کبک ها

کانی بالیسم در کبک ها

کانیبالیسیم در کبک ها چگونه ایجاد میشود و ارتباط آن با استرس در چیست ؟

استرس یکی از پتاسیل های خطرناک برای دچار شدن کبک ها به بیماری است. همانطور که در مقالات قبلی هم به آن اشاره  کردم، کبک یکی از پرندگانی است که لانه خود را در لابه لای سنگ ها و صخره های پرت درست می کند تا بتواند به راحتی از تیررس دشمنان طبیعی خود در امان باشد.

ترسو بودن یکی از خصلت های غریزی و طبیعی این پرنده است حتی در کبک هایی که به صورت صنعتی پرورش داده می شوند، این خصلت وجود دارد ولی شکل خطرناک تری به خود می گیرد چون ترس و استرس باعث می شود کبک ها طبق غریزه ای که دارند برای پنهان شدن به هر گوشه ای پناه ببرند. اگر تراکم کبک ها در گوشه های سالن بیش از حد باشد به طوری که از شدت ترس بر روی هم سوار شوند، موجب تلف شدن بسیاری از آنها خواهد شد یا ممکن است برای پیدا کردن راه فرار آنقدر  خود را به در و دیوار بکوبند که منجر به زخمی شدن بال و پر هایشان شوند و شدت جراحات آنقدر زیاد باشد که باز هم تلف شوند. در این مقاله از بخش دانشنامه پرندگان اندیشه سبز ، به معرفی بیماری کانیبالیسم در کبک و روش های مقابله و پیگیری از آن پرداخته ایم.

کانیبالیسم در کبک

کانی بالیسم

یکی از بیماری های خطرناک، کانی بالیسم است که استرس مهمترین پتانسیل، برای شدت یافتن این بیماری است و نه تنها غیر قابل کنترل است بلکه در اثر شدت جراحات و زخم های که پرنده ها به یکدیگر وارد می کنند باعث از بین رفتن هم می شوند. کبک ها به خاطر استرس و ترس دچار سوء تغذیه، و مبتلا  به همدیگر خواری می شوند. شکل بیماری طوری است که کبک های مبتلا علاوه بر کندن پر و گوشت هم، مقعد همدیگر را نشانه می روند و شدت حمله آنقدر زیاد است که روده بیرون می آید و توسط کبک مهاجم خورده می شود.

راهکارهای مهم پرورش دهندگان برای کاهش استرس در کبک ها

  • آنها را در معرض کمترین ترس و استرس هم  قرار ندهید مخصوصا کبک هایی که در حال رشد هستند و به بلوغ نرسیده اند چون ممکن است هرگز تخم نگذارند و یا تعداد تخم هایشان کمتر از حد انتظار باشد.
  • از ورود افراد متفرقه به جایگاه خود داری کنید.
  • کارکنان سالن های پرورش کبک در حین انجام وظایف خود نباید کمترین سرو صدایی را ایجاد کنند.
  • در روزهای اول ورود جوجه کبک ها  به داخل سالن تا یک هفته خاموشی نداشته باشید.
  • مقدار نور سالن نباید بیشتر از حد مجاز باشد چون باعث عصبانیت کبک ها می شود. تداوم عصبانیت مقدمه ای است برای مبتلا شدن آنها به بیماری کانی بالیسم که بسیار خطرناک است و غیر قابل کنترل.
  • اگر سالن های نگهداری پنجره هایی دارند که نور خورشید به صورت مستقیم وارد سوله ها می شود پس حدالامکان سعی کنید، آنها را مات کنید و یا از شیشه های کدر استفاده کنید تا از شدت نور بر روی بدن و چشم های کبک ها کاسته شود.
  • زمان خاموشی در هفته دوم  با فاصله و بیشتر از 20 دقیقه نباشد.
  • آنها را بر اساس شرایط سنی که دارند، از همدیگر تفکیک کنید.
  • در اختیار گذاشتن آب و تغذیه کافی موجبات استرس آنها را کم رنگ تر می کند.
  • آنها را جداگانه و در گروه های کوچکتری نگهداری کنید چون حداقل در زمان استرس و فرار آنها به گوشه کنار جایگاه ها، تلفات کمتری خواهید داشت.
  • برای گرم کردن، مرطوب کردن، خنک کردن در فصول مختلف سال از دستگاه ها و تجهیزاتی استفاده کنید که کمترین صدا را تولید می کنند.
  • سعی کنید  نوک آنها را در سن یک هفتگی یا ده روزگی بچینید، البته به شرطی که کمترین استرسی به پرنده وارد نشود.
  • از سگ ها برای نگهبانی اطراف جایگاه استفاده نکنید.
  • سعی کنید در تمام دوره های پرورشی از انواع مولتی ویتامین ها در آب و غذای کبک ها استفاده کنید مخصوصا ویتامین C که در کاهش استرس کبک ها اهمیت ویژه ای دارد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.