مقالات گرمایشی

بررسی مزایا و معایب سیستم گرمایش از کف مرغداری

گرمایش از کف مرغداری - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

آیا سیستم گرمایش از کف برای سالن های پرورش طیور مناسب است؟

روش های مختلفی برای گرم کردن سالن پرورش طیور وجود دارد یکی از روشهای متداول در این مکان ها استفاده از سیستم گرمایش از کف است. این روش به دلیل گرمای یکنواخت و مطلوبی که ایجاد میکند سبب گرم شدن هرچه بهتر سالن شده و عوارضی مانند مسمومیت پرنده ها در اثر آلاینده های خطرناک را به دنبال ندارد. 

اما این روش معایبی را نیز به دنبال دارد که سبب شده هر پرورش دهنده ای توانایی اجرای این آن را نداشته باشد، در ادامه این مقاله از اندیشه سبز به تمامی مزایا و معایب استفاده از سیستم گرمایش از کف در سالن های مرغداری و پرورش طیور پرداخته خواهد شد. 

سیستم گرمایش از کف چیست و از چه اجزایی تشکیل شده 

این سیستم بیشتر در مناطق مسکونی و ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد. در روش گرمایش از کف ، لوله هایی را بر روی کف محیط مورد نظر مستقر می کنند. سطح مکان مورد نظر را ابتدا صاف نموده و بعد از قرار دادن عایق ، لوله های مخصوص این سیستم را نصب می کنند. سپس از طریق سیستم حرارتی موتورخانه یا پکیج گرمایشی از داخل این لوله ها آب گرم عبور داده میشود. بدین ترتیب با گرم شدن لوله ها ، کف سالن نیز گرم میگردد. در سیستم های گرمایش از کف ، گرما از کف به سمت بالا حرکت میکند.

در برخی مکان هایی که جهت تولید بخار و آب داغ به گاز شهری دسترسی وجود ندارد. از المنت های الکتریکی برای گرمایش از کف استفاده می کنند یعنی به جای استفاده از لوله های انتقال آب، المنت های حرارتی را در زیر زمین حفر می کنند. البته این روش برای مرغداری های بزرگ و صنعتی به صرفه نبوده و هزینه های برق زیادی را به دنبال خواهد داشت مگر اینکه فرد پرورش دهنده از برق رایگان مانند سلول های خورشیدی و توربین بادی بهره مند باشد.  

سیستم گرمایش از کف - اندیشه سبز

این گرما در اثر تبادل انرژی و پدیده ترمودینامیکی باعث گرم شدن محیط میشود. طی این سیستم گرمایشی، هوای موجود در نزدیکی کف زمین گرم شده و گرما به دلیل وزن سبک خود به سمت بالا حرکت کرده و سبب گرم شدن کل سالن از پایین به بالا می شود در واقع یک سیستم گرمایشی یکنواخت در سراسر سالن پرورش برقرار می شود که همه پرنده ها به یک اندازه از گرما بهره مند خواهند شد. 

مزایای روش گرمایش از کف در مرغداری و سالن های پرورش طیور

از جمله مهمترین مزیت های این سیستم گرمایی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • به علت قرار گرفتن لوله ها در کل سطح سالن ، گرما به صورت یکنواخت در محیط پخش میشود.
  • با توجه به اینکه گرما در این سیستم از کف به بالا حرکت میکند، لذا کف سالن همیشه خشک خواهد بود. در مرغداری ها این مزیت باعث خشک شدن بستر و عدم انتشار آلودگی های ناشی از فضولات پرنده خواهد شد. البته خشک بودن بیش از حد بستر مرغداری پیامدهای منفی همچون افزایش غلظت گاز آمونیاک نیز به همراه دارد.
  • در سیستم گرمایش از کف برای پخش گرما به فن نیازی نیست. همین امر کمک می کند تا بیماری های تنفسی شایع بین پرندگان از طریق هوا کمتر جابجا شوند. البته استفاده از فن های تهویه برای تأمین اکسیژن مصرفی طیور امری اجتناب ناپذیر است. لذا هوای سالن مرغداری در هر صورت در نتیجه عملکرد فن های تهویه در کل سالن به گردش در می آید و احتمال پخش بیماری از طریق هوا در بین طیور همیشه وجود دارد.
  • سیستم گرمایش از کف نسبت به برخی از روش های گرمایشی مصرف سوخت پایینی دارد.
  • این سیستم گرمای بسیار مطلوب و پاکی برای طیور در مرغداری ها ایجاد می نماید.
  • کف سالن همیشه گرم بوده و پرنده ها جهت گرم کردن یکدیگر به دور هم تجمع پیدا نخواهند کرد، همین امر مانع از بروز بیماری کانیبالیسم و تلف شدن پرنده های ضعیف خواهد شد.

معایب سیستم گرمایش از کف در مرغداری

متأسفانه با وجود مزیت های گفته شده ، این سیستم معایبی نیز دارد که در ادامه به انها اشاره خواهد شد. همین معایب سبب شده تا بیشتر مرغداران تمایل چندانی به استفاده از این روش نداشته باشند. 

از جمله مهمترین معایب این سیستم ها می توان به هزینه زیاد راه اندازی اولیه در این سیستم ها اشاره نمود که در مقایسه با سایر سیستم های گرمایشی گران قیمت تر می باشد. معایب دیگر این نوع سیستم ها عدم کنترل دقیق دما در آنها است. از این رو در کنار این نوع سیستم ها در مرغداری ها معمولا از یک جت هیتر برای کنترل دما در زمان افت شدید و یا ناگهانی دما استفاده می شود. ناگفته نماند که این سیستم در ابتدا گرمایش بسیار کندی دارد و حداقل 24 ساعت زمان نیاز است تا دمای یک سالن را به حد مطلوب برساند. همچنین در مناطق سرد استفاده از گرمایش از کف به تنهایی پاسخگو نخواهد بود.

سیستم گرمایش از کف در مرغداری - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

مشکل بعدی این نوع سیستم ها ، هزینه بالای تعمیر و عدم تعمیر آسان آن می باشد. به خصوص در زمان هایی که آب در لوله ها باقی مانده و لوله ها دچار یخ زدگی شوند ، می بایست کف سالن را کَند و لوله های ترک خورده و یخ بسته را تعمیر نمود. این عمل علاوه بر هزینه نیاز به تخلیه سالن نیز دارد که در سالن های مرغداری این امر در فصل زمستان به آسانی میسر نمی باشد.

نتیجه گیری

سیستم گرمایش از کف با وجود مزیت هایی همچون عدم تولید دی اکسید کربن ، توزیع یکنواخت گرما و مصرف پایین سوخت ، معایب دیگری نیز دارد. از این رو بیشتر مرغداران به هنگام خرید این نوع سیستم ها دچار شک و تردید در رابطه با عواقب آن می باشند. امروزه استفاده از جت هیترها در مرغداری بسیار رواج دارد. این سیستم ها با وجود تولید گاز دی اکسیدکربن ، مزیت هایی همچون راندمان بالا ، مصرف پایین سوخت ، راه اندازی و نصب آسان، عدم اشغال فضا ، کنترل اتوماتیک و دقیق دما و … دارند. همین مزیت ها باعث شده که جت هیترها به عنوان انتخاب اول مرغداران به هنگام خرید سیستم گرمایش مرغداری تبدیل شوند.

اندیشه سبز با سابقه درخشان 30 ساله مفتخر به تولید انواع تجهیزات مرغداری در داخل کشور است. از جمله تجهیزات گرمایش مرغداری ساخت اندیشه سبز می توان به انواع جت هیترهای گازسوز ، گازوئیلی و دوگانه سوز اشاره نمود. علاوه بر این هیترها ، اندیشه سبز انواع جت هیتر برقی نیز تولید میکند. استفاده از قطعات با کیفیت ، رعایت استاندارد های جهانی ، راندمان بالا و عمر مفید طولانی از ویژگی های اصلی این سیستم ها می باشد. گروه اندیشه سبز به جهت تضمین اصالت و کیفیت محصولات خود ، 12 ماه گارانتی معتبر و 10 سال خدمات پس از فروش نیز به محصولاتش ارائه میدهد.

در صورتیکه نیاز به خرید سیستم گرمایشی برای سالن مرغداری خود دارید و نمی دانید که کدام نوع سیستم را انتخاب کنید ، می توانید از متخصصان ما درخواست مشاوره بفرمایید. مشاوران ما آماده ارائه راهنمایی های صادقانه به شما عزیزان هستند. برای دریافت مشاوره رایگان با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.