مزایا و معایب و راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی دست دوم

راهنمای انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی دست دوم همراه با مزایا و معایب این کار

دستگاه های جوجه کشی دست دوم و کارکرده یکی از دغدغه های علاقه مندان به جوجه کشی می باشد. کسانی که قصد کسب درآمد از دستگاه جوجه کشی را دارند اما تمایلی به انجام هزینه های بالا ندارند ، در وهله اول سراغ دستگاه های جوجه کشی دست دوم می روند. 

دستگاه های جوجه کشی بسیار حساس هستند و در صورتی که قطعات به کار رفته و مونتاژ آن کیفیت خوبی نداشته باشد، به سرعت مستهلک شده و در همان ابتدای کار، تجربه تلخی از جوجه کشی بر جای گذاشته و شما را از این کسب و کار پر درآمد دلسرد خواهد کرد. 

هرچند خرید دستگاه های جوجه کشی دست دوم توصیه نمی شود ولی در صورت مصمم بودن برای این کار در این مقاله از سایت اندیشه سبز  به راهنمای کلی خرید دستگاه جوجه کشی دست دوم پرداخته شده و مزایا و معایب این کار نیز بیان شده اند. طوری که پس از مطالعه مقاله به راحتی می توانید برای انتخاب یک دستگاه جوجه کشی استاندارد تصمیم بگیرید. 

مزایای خرید دستگاه جوجه کشی دست دوم چیست؟

تنها مزیت قابل توجهی که یک دستگاه جوجه کشی دست دوم می تواند داشته باشد، قیمت ارزان آن نسبت به دستگاه های نو است. در مقابل دارای معایب زیادی است که در ادامه توضیح داده شده اند. یک دستگاه جوجه کشی دست دوم زمانی به خوبی کار خواهد کرد که از کیفیت ساخت استاندارد و استهلاک کمتری برخوردار باشد، در غیر این صورت جز هزینه های جانبی و راندمان جوجه کشی پایین، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. 

معایب مهم دستگاه جوجه کشی دست دوم

معایب دستگاه های جوجه کشی دست دوم مهم ترین مانع بر سر راه علاقه مندان به خرید ماشین های جوجه کشی دست دوم هستند. شاید در نگاه و بررسی اولیه متوجه این معایب نشوید و به مرور زمان و پس از مدتی استفاده نمایان خواهند شد. از جمله معایب ماشین های جوجه کشی کارکرده می توان موارد زیر را برشمرد :

  • دستگاه های جوجه کشی دست دوم در اثر کارکرد مکرر راندمان اولیه خود را از دست می دهند.
  • امکانات و تکنولوژی دستگاه های جوجه کشی دست دوم بسیار قدیمی می باشد و در بهترین حالت نیز راندمان کمتری نسبت به دستگاه نو دارند. دستگاه های جوجه کشی جدید دارای امکانات فراوان از قبیل ستر هچر همزمان، شانه های همه کاره و سایزیک ، هوش مصنوعی پیشرفته ، سیستم رطوبت ساز اتومایز، سنسور دیجیتالی و بسیاری موارد دیگر هستند.
  • سنسور تعبیه شده در دستگاه های دست دوم به دلیل کارکرد مداوم از کالیبره خارج شده اند و نیاز به کالیبره مجدد دارند
  • دستگاه های جوجه کشی دست دوم فاقد هرگونه کارت گارانتی و خدمات پس از فروش می باشند و هزینه های تعمیر و نگهداری را شخصا پرداخت خواهید کرد.
  • احتمال خرابی هر یک از قطعات دستگاه مانند فن ، سنسور، موتور ، برد و غیره در آینده وجود دارد، هیچ تضمینی مبنی بر سالم و اورجینال بودن آنها وجود ندارد.
  • معمولا دستگاه های جوجه کشی دست دوم ، بدنه فلزی و زنگ زده دارند، مگر اینکه از بدنه PVC ساخته شده باشند. بدنه فلزی دستگاه جوجه کشی به دلیل ضریب انتقال بالای حرارت، سبب بالا رفتن میزان مصرف برق می شود و زنگ زدگی آنها میزان رشد باکتری ها و در نتیجه مرگ جنین داخل تخم را افزایش خواهد داد.
  • معمولا کسانی دستگاه های جوجه کشی کارکرده خود را در معرض فروش می گذارند که تجربه ناموفقی از جوجه کشی داشته اند و یا اینکه دستگاه آنها کارکرد نادرستی دارد، بنابراین تست چند روزه دستگاه قبل از خرید کاملا توصیه می شود.
  • شانه های به کار رفته در دستگاه های جوجه کشی دست دوم به صورت حفره ای هستند که از رده خارج شده و نسبت به سایر شانه ها ، بازدهی جوجه کشی بسیار پایینی دارند.
  • به دلیل وجود آلودگی ها و میکروب های ناشی از جوجه کشی های قبلی در داخل دستگاه ، احتمال کاهش راندمان جوجه کشی وجود دارد، بنابراین بدنه داخلی باید کاملا تمیز باشد.
  • بدنه برخی از دستگاه های دست دوم به خوبی عایق بندی نشده اند، بنابراین گرما و رطوبت بیشتری را از دست می دهند و ضمن کاهش راندمان جوجه کشی به برق بیشتری برای تولید حرارت و رطوبت نیاز دارند.

خرید دستگاه جوجه کشی دست دوم از دیوار - اندیشه سبز

خطر بزرگ در خرید دستگاه های جوجه کشی صنعتی دست دوم

در حالت کلی در نظر داشته باشید که خرید دستگاه های جوجه کشی دست دوم به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد. فروشندگان این نوع دستگاه ها صرفا به دنبال فروش دستگاه معیوب و کم بازده خود می باشند. در حقیقت نسبت به کیفیتی که دارند ، قیمت این دستگاه ها اصلا معقول نبوده و صرفا به هدر دادن سرمایه ، وقت و انرژی می انجامد.

در مقیاس بزرگ و صنعتی نیز خرید دستگاه جوجه کشی صنعتی دست دوم زنگ خطر بزرگی است. از آنجایی که کاربر با خرید دستگاه های چند هزار تایی صنعتی، سرمایه بیشتری را صرف خرید تخم های نطفه دار می کند، در صورت جوجه نشدن تخم ها در این چنین مقیاس بزرگ ، خسارت های مالی بسیار بالایی به خریدار وارد خواهد شد. بنابراین خرید دستگاه کارکرده را در این مورد اصلا پیشنهاد نمی کنیم. لازم به ذکر است که اندیشه سبز دستگاه های جوجه کشی صنعتی خود را با یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش روانه بازار می کند که به عنوان نمونه می توان به دستگاه جوجه کشی صنعتی 5000 تایی اندیشه سبز اشاره کرد.

نکات مهم و کلیدی قبل از خرید دستگاه جوجه کشی دست دوم

جهت کاهش میزان خسارات ناشی از خرید انکوباتور کارکرده و به موفقیت رساندن فرایند جوجه کشی، نکات مهمی در ادامه آورده شده که مطالعه و اجرای آنها قبل از خرید اکیدا توصیه می شود :

جنس بدنه دستگاه

بدنه دستگاه می بایست کاملا سالم باشد، اگر دستگاه جوجه کشی با بدنه فلزی ، گالوانیزه ای خرید می کنید احتمال زنگ زدگی و پوسیدگی دستگاه بسیار بالا خواهد بود که برای نطفه ها مرگ آور است. دستگاه هایی با جنس بدنه ABS و PVC فشرده ، بهترین نوع برای جنس بدنه می باشند. این نوع بدنه ها کاملا ضدزنگ بوده و در برابر ضربه مقاوم می باشند. طوری که قابلیت شستشوی راحت قبل و بعد از هر بار جوجه کشی را دارند و ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی نیز دارند که به کاهش مصرف برق کمک خواهد کرد.

امکان ضد عفونی راحت بدنه و قطعات داخلی

تمامی قسمت های داخلی دستگاه باید به خوبی عایق بندی و ایزوله شده باشند تا امکان شستشوی راحت داشته باشند، کیفیت مونتاژ و سیم کشی، قطعات با کیفیت و ضد آب ، عایق بندی گوشه ها و اتصالات همگی از ویژگی یک دستگاه قابل شستشو است. لازم به ذکر است که دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی اندیشه سبز تماما قابل شستشو هستند. شستشوی دستگاه قبل و بعد از جوجه کشی الزامی بوده و با ایجاد محیطی تمیز و بدون آلودگی زمینه رشد بهتر جنین های داخل تخم را فراهم خواهد کرد. 

سنسور دما و رطوبت

بدون شک می توان گفت مهمترین ابزار در یک دستگاه جوجه کشی ، حسگر یا همان سنسور آن می باشد. دستگاه های جوجه کشی دست دومی که در ساخت آنها از حسگرهای آنالوگ و قدیمی استفاده شده اند، دقت پایینی داشته و نباید انتظار جوجه دهی بالایی را از انها داشته باشید. سنسورهای LM35  و NTC بعد از چندین دوره جوجه کشی نیاز به کالیبره مجدد دارند، در طی فرایند کالیبراسیون ، میزای خطای سنسور توسط دماسنج های دقیق سنجیده شده و تنظیمات لازم جهت سنجش درست سنسور، در برد جوجه کشی اعمال می شود. در مقاله آموزش کالیبره کردن سنسور جوجه کشی ، کاملا به این مورد پرداخته شده است.

دقت کنید که عمل کالیبراسیون نیاز به تجهیزات و متخصص خاص خود دارد. اما سنسورهای SHT بهترین نوع حسگرها می باشند که بسیار دقیق بوده و نیازی به کالیبره مجدد ندارند. دستگاهی را انتخاب کنید که از حسگر SHT بعنوان سنسور اصلی استفاده می کند، این سنسور به صورت دیجیتالی بوده که قادر به سنجش همزمان دما و رطوبت است و مهم تر اینکه مقادیر را با دقت بسیار بالایی نشان می دهد.

موتور چرخش تخم ها 

سیستم چرخش شانه ها و تخم های نطفه دار، یک امر حیاتی در کار جوجه کشی می باشد. بسیاری از دستگاه های جوجه کشی کارکرده از موتورهای بی کیفیت چینی در ساخت خود بهره برده اند. این موتورها طول عمر کمتری دارند و به دلیل عدم تحمل وزن شانه ها پس از مدتی از کار می افتند. موتور چرخشی دستگاه جوجه کشی می بایست گیربکس دار بوده تا به آرامی و بدون ضربه حرکت کند. سیستم چرخشی دستگاه های جوجه کشی معمولا به دو صورت دورانی و گهواره ای می چرخند، انتخاب نوع دستگاه به بودجه و سلیقه شما بستگی دارد.

کیفیت و جنس شانه های جوجه کشی

شانه های جوجه کشی معمولا در سه نوع حفره ای ، شاخکی و همه کاره ساخته شده اند. شانه های حفره ای و شاخکی در سایزهای مختلف وجود دارند که با توجه به اندازه تخم نطفه دار باید شانه متناسبی را خریداری کنید بنابراین اگر دستگاه جوجه کشی دست دوم مورد نظر شما با این شانه ها کار میکند، نیاز به خرید شانه های مجزا خواهد بود. 

اما دستگاه هایی که با شانه همه کاره کار می کنند، با یک نوع شانه از تمامی تخم ها می توان جوجه کشی کرد، بدون اینکه هزینه اضافی صرف خرید شانه و حتی سبد هچر شود، بنابراین سعی کنید دستگاه هایی راه خریداری کنید که از این شانه ها پشتیبانی می کند. نمونه ای از انها را در صفحه شانه همه کاره می توانید مشاهده کنید. 

فن تهوبه و سیرکوله دستگاه جوجه کشی

مهم ترین قطعه هر دستگاه جوجه کشی، فن تهویه و سیرکوله آن می باشد. این دو فن از هم جدا هستند، در واقع یکی برای تنظیم حرارت و رطوبت دستگاه و دیگری برای یکنواخت کردن حرارت و رطوبت در تمامی قسمت های کابین کاربرد دارد. این دو فن باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند چرا که خرابی آنها حین جوجه کشی سبب از بین رفتن تخم ها و سرمایه شما خواهد شد. از بهترین برندهای سازنده فن جوجه کشی می توان به گروه دمنده اشاره کرد. 

دقت و قدرت برد دستگاه جوجه کشی

کنترلر ماشین جوجه کشی دست دوم - اندیشه سبز

برد جوجه کشی نقش مغز دستگاه را دارد و تمامی عملیات های جوجه کشی را بر عهده دارد. روشن و خاموش کردن المنت، فن تهویه ، سیستم رطوبتی ، کنترل سیستم چرخش ، تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از سنسور و… همگی بر دوش برد جوجه کشی قرار دارند. 

در صورتی که برد دستگاه ، پردازنده ضعیفی داشته باشد به صورت مداوم دچار هنگی شده و عملیات جوجه کشی با اختلال جدی رو به رو خواهد شد. وجود قابلیت انتخاب پرنده ، امکان انتقال از ستر به هچر، تنظیم سرعت گرمایش و سرعت چرخش ، روزشمار جوجه کشی، بهره مندی از سنسور محیطی و… همگی از مزایای یک برد جوجه کشی خوب است. به عنوان مثال ، دستگاه های جوجه کشی خانگی ، ایزی باتور 1 و 2 دارای قابلیت انتخاب پرنده هستند و جوجه کشی به مراتب راحت تری برای افراد مبتدی خواهد داشت. 

نوع سیستم رطوبت ساز دستگاه

استفاده از برخی روش ها مثل رطوبت ساز اولتراسونبک در دستگاه های جوجه کشی به مرور زمان مشکلاتی پیش می آورد. شاید در نگاه اول برای شما خوشایند باشد که رطوبت ساز اولتراسونیک از طریق تکنولوژی فراصوتی بخار و رطوبت تولید می کند. اما رطوبت سازهای اولتراسونیک در دستگاه های جوجه کشی به مرور باعث آهک بستن حسگر، فن و المنت های حرارتی می شوند و در حقیقت تمام عوامل مؤثر بر جوجه کشی را تحت تأثیر قرار می دهند. این عمل به سرعت راندمان دستگاه را به صفر می رساند. در صورت استفاده از رطوبت سازهای اولتراسونیک حتما از آب مقطر و یا آب تصفیه شده استفاده شود.

دستگاه های جوجه کشی را انتخاب کنید که سیستم تولید رطوبت اتومایز (بخار گرم) داشته باشد. در برخی موارد مشاهده شده است از پدهای سلولوزی برای تأمین رطوبت در دستگاه های جوجه کشی استفاده می شود این سیستم های رطوبت ساز نیز بسیار مناسب می باشند.

درب پلی کربناتی دستگاه

در صورتی که دستگاه در معرض نور آفتاب قرار بگیرد ممکن است اشعه های مضر نور به نطفه ها آسیب برساند. متأسفانه برخی تولید کنندگان از درب شیشه ای در ساخت دستگاه جوجه کشی استفاده می کنند. درب های شیشه ای به راحتی شکسته می شوند و نور از آنها عبور می کند. دستگاه جوجه کشی دست دومی را انتخاب کنید که یک لایه محافظ بر روی درب شیشه ای داشته باشد. درب هایی از جنس پلی کربنات و کریستالی دودی شده می تواند از نفوذ اشعه های مضر به داخل دستگاه جلوگیری کند. این نوع درب ها در برابر ضربه نیز مقاوم می باشند.

خرید دستگاه های برند و معتبر

برای خرید دستگاه های جوجه کشی حتما محصولات تولید کنندگان معتبر و با سابقه چندین ساله را انتخاب کنید. تولید کنندگان معتبر معمولا در هر استانی نمایندگی دارند. شما با مراجعه به این نمایندگی ها می توانید از خدمات پشتیبانی آنها برخوردار شوید. به عنوان مثال اندیشه سبز دستگاه های جوجه کشی خود را با یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه می کند، حتی اگر از دستگاه های دست دوم این مجموعه هم استفاده کنید، باز هم از خدمات پس از فروش بهره مند خواهید بود و نماینده های کارخانه آماده سرویس دهی خواهند بود. 

دریافت مهلت تست از فروشنده

دستگاه جوجه کشی دست دوم خود را از فروشنده ای خریداری کنید که مهلت تست به شما می دهد، در این صورت به مدت چند روز می توانید دستگاه را تست کنید و در صورت معیوب بودن هر یک از قطعات، می توانید معامله را فسخ کنید. بنابراین باید فروشنده ای را پیدا کنید که مطمئن و قابل اعتماد باشد و همیشه به او دسترسی داشته باشید. 

کلام آخر

روند جوجه کشی از تخم های نطفه دار بسیار حساس می باشد و در صورتیکه هر کدام از موارد رطوبت ، دما ، چرخش شانه ها و اکسیژن رسانی در درون دستگاه به خوبی تأمین نشود ، بازدهی آن به شدت کاهش می یابد و حتی به صفر می رسد. دستگاه های جوجه کشی دست دوم معایب زیادی دارند که فقط در زمان استفاده از آنها می توان به آن پی برد. بنابراین در خرید دستگاه های کارکرده باید نهایت دقت و هوشمندی خود را به کار ببرید تا مورد معیوب خریداری نکرده باشید.

امروزه تولید کنندگانی هستند که در ساخت دستگاه های خود از قطعات بسیار باکیفیت و تکنولوژی های هوشمند استفاده می کنند. هم چنین به دلیل تولید انبوه قیمت معقولانه ای نیز برای محصولات خود در نظر گرفته اند که شما را از خرید دستگاه های دست دوم بی نیاز خواهد کرد.

اندیشه سبز یکی از اولین و بزرگترین تولیدکنندگان دستگاه های جوجه کشی در خاورمیانه می باشد که توانسته است بعد از 30 سال فعالیت و سابقه مفید، دستگاه های جوجه کشی بسیار باکیفیت و منطبق بر دانش روز تولید کند. این گروه بیش از 100 نمایندگی در سرتاسر ایران دارد. محصولات اندیشه سبز دارای 12 ماه گارانتی بی قید و شرط و 10 سال خدمات پس از فروش می باشد. دستگاه های جوجه کشی اندیشه سبز توانایی جوجه کشی از طیف وسیعی از پرندگان را دارند. در این دستگاه ها برای جلوگیری از هرگونه احتمال تلف شدن نطفه ها ، از سنسور های ضامن و یدکی مختلفی استفاده می شود تا راندمان دستگاه همیشه در بیشترین حد ممکن باشد.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و از مشاوره و راهنمایی کاملا رایگان کارشناسان اندیشه سبز بهره شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

2 نظرات
  1. Shahrok می گوید

    سلام لطفا قطعه جوجه کشی ده تای هست برای فروش

    1. f.gh می گوید

      سلام، ما همچین دستگاهی نداریم. از خدمات پس از فروش سازنده اون دستگاه بخواهید البته اگر خدماتی در کار باشه.

سوالی داری کلیک کن 👋