مقالات سرمایشی

سردخانه جسد چیست؟ آشنایی با نحوه کارکرد و انواع آنها

سردخانه جسد چیست - اندیشه سبز

آشنایی با انواع سردخانه های جسد و کاربردهای آنها

سردخانه جسد به دستگاهی گفته می شود که از آن برای نگه داری موقت و یا طولانی مدت جنازه انسان استفاده میگردد. بدن انسان بعد از مرگ به سرعت تجزیه شده و طی فرایندهای شیمیایی، بوی بسیار نامطبوعی منتشر می کند. از طریق سردخانه میت می توان واکنش های شیمیایی ناشی از تجزیه جسد را کند نموده و مانع از فساد جسد شد. از سردخانه جسد در انواع مکان ها همچون آرامستان ها، مساجد روستایی و شهری ، پزشک قانونی، بیمارستان ها و … استفاده میشود. در صفحه سردخانه جسد می توانید انواع انها را همراه با مشخصات کامل مشاهده کنید.

انواع سردخانه های جسد کدامند ؟

با توجه به تعداد کابین، سردخانه های جسد در انواع مختلف، تک کابین، دو کابین، چهار، شش و هشت کابین و … ساخته میشوند که هر کابین برای نگهداری یک میت کاربرد دارد. معمولا در روستاها و غسالخانه ها از سردخانه های یک یا دو کابینه استفاده می کنند. اما در بیمارستان ها و مراکز پزشکی قانونی از سردخانه های 8 کابینه و بیشتر استفاده می گردد.

این سردخانه ها در دو نوع مدل مختلف ساخته می شوند که مدل اول برای نگهداری کوتاه مدت و مدل دوم برای نگهداری طولانی مدت اجساد کاربرد دارد. نوع کوتاه مدت آن برای نگهداری چند روزه اجساد کاربرد داشته و عایق بندی نازک تری دارد. اما نوع بلند مدت آن تا چند ماه اجساد را نگهداری می کند، موتور سرمایشی آن قوی تر بوده و عایق بندی ضخیم تری دارد. 

سرد خانه جسد تک کابین

همان طور که از نام این دستگاه پیداست، سردخانه جنازه تک کابین فقط ظرفیت نگه داری یک جسد را دارد. از این دستگاه ها بیشتر در مساجد روستایی و غسالخانه های دهستان استفاده میشود. در مواقعی که جسد نیاز به نگه داری و بررسی پزشک قانونی داشته باشد، از این دستگاه استفاده میگردد.

سرد خانه جسد 2 کابین

سرد خانه جسد 2 کابین - اندیشه سبز

این دستگاه دارای دو عدد کشو بوده و در هر کشو می توان جداگانه جسد نگه داشت. همانند سایر سردخانه جسد ، این دستگاه نیز دارای عملکرد خودکار می باشد و میتوان درجه سرد بودن داخل دستگاه را کنترل نمود. در مناطق روستایی و درمانگاه های دور افتاده که نیاز به حفظ نگه داری از جسد دارند ، استفاده از این دستگاه بسیار مفید واقع قرار می گردد.

سرد خانه جسد 4 کابیین

این سرخانه میت ظرفیت بیشتری دارد. در مراکز پزشکی بزرگ و بیمارستان ها از این نوع دستگاه استفاده بیشتر میشود. سردخانه میت 4 کابین دارای یک سیستم تبرید قوی می باشد که می تواند تا طولانی مدت ، جسد را بدون فاسد شدن سالم نگه دارد. سرد خانه جسد 4 کابین به دو شکل طراحی میشوند. در مدل اولی هر کدام از کابین ها دارای درب مخصوص بوده و به هنگام نیاز درب مربوطه باز خواهد شد. در این نوع سردخانه ها ، امکان شماره گذاری نیز وجود دارد.

در مدل دومی سردخانه چهار کابین دارای دو درب و هر درب نیز دارای دو طبقه بوده و دو عدد جسد در آن جای میگیرد که مجموعا چهار جسد در آن قرار داده میشود. این مدل سردخانه جنازه قیمت پایین تری نسبت به نوع چهار درب جدا دارند.

سرد خانه جسد 6 کابین

سرد خانه جسد 6 کابین در طرح های 2 در 3 و یا 3 در 2 و یا شش درب مجزا طراحی می شوند. بدین معنی که در مدل 2 در 3، دستگاه دارای دو درب بوده و در هر درب سه طبقه موجود می باشد. سردخانه 3 در 2 نیز بدین صورت ساخته میشود. یکی از مزیت این نوع سردخانه ها قیمت ارزان و ابعاد کوچکتر نسبت به مدل 6 درب مجزا می باشد.

اما در مدل 6 درب مجزا نیز به هنگام باز کردن درب دستگاه ، دمای یک کابین فقط عوض میشود و در نتیجه موتور آن کمتر به فشار می افتد. همچنین در این مدل سردخانه میتوان میت ها را شماره گذاری نمود.

سرد خانه جسد 8 کابین

سردخانه میت 8 کابین در بیمارستان ها و مراکز پزشک قانونی مورد استفاده قرار میگیرند. همچون بقیه مدل ها ، این دستگاه نیز در دو طرح اصلی 8 درب مجزا و یا 4 درب با دو طبقه ساخته میشوند. موتور این نوع دستگاه ها در مقایسه با سایر سردخانه ها، از قدرت بیشتری برخودار است.

سایر مدل های سرد خانه جسد

سردخانه جسد در انواع طرح های دیگر نیز همچون 9 کابین، 12 کابین و سردخانه مرکزی نیز ساخته میشوند. سردخانه مرکزی مخصوص بیمارستان های بزرگ می باشد که در آنجا نیاز بیشتری به کابین برای نگه داری از جسد ها وجود دارد.

مشخصات فنی سردخانه جسد

بدنه سردخانه جسد معمولا از دو جنس گالوانیزه با پوشش رنگ کوره ای و یا استیل ساخته میشود. جنس استیل کاملا ضد زنگ می باشد و می توان بدنه دستگاه را به راحتی شستشو نمود. در سردخانه جسد با بدنه گالوانیزه نیز از یک پوشش رنگ لیزری و حرارات دیده در دماهای بالا استفاده میشود تا بدنه در برابر خوردگی مقاوم باشد.

مشخصات فنی سردخانه جسد - اندیشه سبز

با توجه به آلودگی های ممکن به هنگام نگه داری میت در داخل سردخانه جسد، بدنه داخلی و برانکارد آن باید قابل شستشو باشد. از این رو در سردخانه میت، جنس کشوها و برانکارد از استیل ساخته میشود تا به راحتی قابل شست و شو باشد. همچنین از یک کف شو نیز استفاده میشود تا به هنگام ضد عفونی و تمیز کردن داخل آن ، پسمانده های آب به راحتی به بیرون منتقل شوند.

سردخانه میت عملکردی شبیه به یخچال دارد. کمپرسور این سیستم نیز همچون یخچال ها از نوع موتورهای هرماتیک می باشد. سایر تجهیزات برودتی مانند کندانسور، اواپراتور ، فن خنک کننده ، اکسپنشن ولو و… در این سردخانه ها نیز وجود دارند و یک فرایند سرمایشی کاملا را طی می کنند. در ساخت آنها از گازهای فریونی مانند r134، r404، r410 و… قابل استفاده است. 

سردخانه های جسد مجهز به نمایشگر دما و ترموستات هستند که میزان برودت داخل سردخانه را سنجش کرده و در نمایشگر نشان می دهند. 

بدنه و درب آن به صورت کامل عایق بندی و ایزوله شده است. از دو لایه ورق های گالوانیزه یا استیل استفاده شده و در مابین آن از عایق پلیمری و یا فوم تزریقی استفاده شده است. هر چه ضخامت عایق بالاتر برود، میزان برودت آن نیز بیشتر شده و فشار کمتری به کمپرسور وارد خواهد شد. 

سردخانه جسد ساخت اندیشه سبز

گروه اندیشه سبز یکی از قدیمی ترین و بزرگترین سازندگان تجهیزات سرمایشی و برودتی در داخل کشور است. این مجموعه سابقه ای بالغ بر 30 سال فعالیت در این عرصه دارد. گروه اندیشه سبز انواع سردخانه جسد نیز تولید و طراحی میکند. تمامی این دستگاه ها از بدنه بسیار عالی و موتورهای اروپایی بسیار قوی ساخته شده اند.

مصرف کم انرژی به دلیل رعایت عایق بندی و عمر مفید طولانی از سایر ویژگی این سردخانه های جسد می باشد. این تجهیزات شامل 12 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش نیز بوده که از طریق بیش از 100 واحد نمایندگی خدمات پس از فروش این گروه ارائه میگردد. در خصوص خرید سردخانه جسد می توانید با متخصصان اندیشه سبز تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید. شماره های درج شده زیر پلی برای ارتباط شما و این متخصصان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.