بلدرچین

تشریح قسمت های مختلف قفس بلدرچین

تشریح قسمت های مختلف قفس بلدرچین - اندیشه سبز

ویژگی های یک قفس بلدرچین مناسب برای پرورش بلدرچین

قفس بلدرچین یکی از مهمترین تجهیزات لازم در پرورش بلدرچین های تخمگذار است که هر مزرعه داری برای موفقیت بیشتر و به دست آوردن سود مضاعف، به داشتن آن احتیاج دارد. اگر شما هم قصد خرید قفس بلدرچین را دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید و توصیه های لازم را برای خرید یک قفس استاندارد به کار ببندید تا قدرت سازماندهی اهدافتان دو چندان شود. مطمئن باشید پس از مطالعه دقیق این مقاله، شما قادر به تشخیص قفس های بی کیفیت از قفس های اصولی و استاندارد خواهید بود .

قفس بلدرچین یک طرفه
قفس بلدرچین یک طرفه
» امکان نگهداری از 165 بلدرچین بالغ در فضای کم
» دارای بدنه ی مقاوم و قابل شستشو
» امکان مدیریت اسان بلدرچین ها
قیمت : 11,000,000 تومان

جنس توری های قفس بلدرچین

اجزای تشکیل دهنده قفس بلدرچین عبارتند از :  توری های تعبیه شده در کفه ، دیواره ها و سقف است. اگر به دنبال یک قفس استاندارد و با کیفیتی هستید حتما به این مورد مهم توجه داشته باشید که باید تمام توری هایی که دور تا دور قفس کشیده می شود، از یک جنس مرغوب و با دوام باشد تا با گذشت زمان دچار زنگ زدگی و فرسودگی نشوند.

جنس توری های قفس بلدرچین - اندیشه سبز

معمولا توری های مفتولی گالوانیزه شده، بهترین جنسی است که می توان در ساخت قفس از آن استفاده کرد چون شبکه های این توری های مفتولی با کیفیت، در کارخانه سازنده با اندازه های متفاوتی و توسط یک دستگاه خاص سایز می شوند و حالت ارتجاعی دارند. بر عکس استفاده از توری های مسوار و رول شده کارخانه ای، نه تنها نوعی هدر رفت سرمایه به حساب می آید بلکه جنس مورد نظر آنقدر نامرغوب و بی کیفیت است که سلامت بلدرچین ها را هم، به خطر می اندازد.

توری کفه قفس بلدرچین

شبکه های توری کفه قفس باید طوری ساخته شود که بلدرچین ها به راحتی در آن تردد کنند بدون آنکه پایشان در میان شبکه ها گیر کند و فضولات شان به راحتی داخل سینی های جمع آوری مدفوع بریزد پس استفاده از مفتول های 1.5 تا 3 میلی برای اینکار مناسب است. ازدیگر ویژگی های چنین توری هایی که در کفه قفس استفاده می شود این است که، مفتول های به کار رفته در آن خاصیت ارتجاعی دارند و با وجود آنها، تخم پرنده در برخورد اولیه دچار ترک یا شکستگی نمی شود.

شیب این قفس ها طوری است که بلدرچین به راحتی در داخل آن تردد می کنند یعنی تراکم آنها در هیچ گوشه قفس اتفاق نمی افتد که اگر چنین باشد موجب خستگی بلدرچین ها شده و عمل جفتگیری آنها هم موفقیت آمیز نخواهد بود در نتیجه میزان باروری تخم ها تولید شده پایین می آید. زمانی متوجه این مسئله خواهید شد که در ایام کندلینگ مجبور به حذف تخم های بی نطفه خواهید شد.

شیب زیاد نه تنها شرایط جفتگیری بلدرچین ها را مختل می سازد بلکه هر تخمی که توسط پرنده ماده گذاشته می شود با سرعت نسبتا زیاد با کف و گوشه های قفس برخورد کرده و از بین می رود طوری که به هیچ عنوان نمی توان از آن استفاده کرد.

مناسب ترین شیب برای کفه قفس بلدرچین چه قدر است؟

10 تا 12 درصد مناسب ترین مقدار برای شیب کفه قفس هاست.

توری جلویی قفس بلدرچین

توری جلویی قفس بلدرچین - اندیشه سبز

توری هایی که در قسمت جلوی قفس تعبیه می شوند هم، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند چرا که نور، اکسیژن رسانی از همین طریق امکان پذیر است همچنین دریچه های ورود و خروج بلدرچین ها، آبخوری و دانخوری و حتی کانال های عبور تخم پرندگان در همین قسمت طراحی شده است.

توری های تعبیه شده در قسمت جلوی قفس این ویژگی ها را باید داشته باشد :

توری ها باید طوری باشند که به هنگام عبور مرور پرندگان به آنها آسیب نرسد.

سوراخ های تعبیه شده، اندازه های استانداردی داشته باشند تا مانع خروج و یا افتادن جوجه ها به کف بستر شوند.

فاصله آنها با کف قفس متناسب باشد.

در غیر این صورت باعث سقوط پرنده های ریزتر و تخم های گله مادر به کف بستر می شود که با گذشت زمان ضررهای جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

اجازه بدهید با یک مثال این مسئله را برای تان تصویر سازی کنم.

اگر شبکه های تعبیه شده در توری ها آنقدر بزرگ باشد که نیمچه بلدرچین ها به راحتی از آن عبور کنند، زمان سرکشی متوجه حضور آنها در داخل بستر می شوید حال آنکه نمی دانید متعلق به کدام قفس هستند. شاید کارگران یک سر شماری انجام دهند و هر قفسی که پرنده کمتری داشت،

با بلدرچین های داخل بستر جایگزین کند ولی ممکن است پرنده های داخل قفس با بلدرچین تازه وارد اخت نشوند و طبق عادت های غریزی خود، آن را به عنوان یک مهاجم ببینند و در صدد دفاع از قلمرو خود باشند و چون قدرت بیرون کردن آن را از قفس نخواهند داشت، دچار استرس و حمله های عصبی می شوند و این مسئله در قدرت باروری و تخمگذاری آنها اثرات سوئی می گذارد.

توری هایی که در اطراف و قسمت عقب قفس بلدرچین است

وجود این توری های عمودی هم به نوعی برای مستحکم ساختن قفس واجب است چون علاوه بر اینکه به عنوان یک دیوار جدا کننده عمل می کند، همانند یک ستون هم مانع گود رفتگی و شکم دادن به کف قفس می شوند البته به شرطی که جنس مرغوب،استاندارد و با کیفیتی داشته باشند و فاصله آنها با دیواره های دیگر به اندازه 50 سانتی متر حفظ شود.

توری های سقف قفس بلدرچین

در این قسمت هم نه تنها شبکه های آبخوری نیپل طراحی شده است بلکه گازهای ناشی از فضولات آنها از همین راه خارج می شود به خاطر همین از اهمیت ویژه ای برخوردار است البته به شرطی که ارتفاع آنها از کف به اندازه ای باشد که مانع جست و خیز و پرش بلدرچین ها به سمت بالای قفس نباشد چون اگر ارتفاع کمی وجود داشته باشد بال و پر آنها به هنگام اوج گرفتن صدمه می بیند.

فاصله و تقسیم طبقات قفس بلدرچین

مهمترین مسئله ای که در طراحی و ساخت قفس حائز اهمیت است، رعایت فاصله طبقات قفس از همدیگر است چرا که هر قفسی به صورت جداگانه یک سینی تخلیه کود دارد و نباید مانع رسیدن نور و جریان هوا به داخل قفس پایینی باشد یعنی باید حداقل به اندازه 40 سانتیمتر از کفه قفس پایینی فاصله داشته باشد.

فاصله و تقسیم طبقات قفس بلدرچین - اندیشه سبز

چهار طبقه بر روی هم، بهترین حالت برای قرار دادن قفس ها در داخل بستر است. گاها مشاهده می شود که برخی از پرورش دهندگان به این موضوع توجه نمی کنند و ظرفیت کم سالن های پرورشی خود را با قفس های پنج طبقه جبران می کنند. اینکاربه هیچ عنوان نمی تواند موجه باشد حتی اگر ارتفاع سقف از کف بستر بیشتر از حد استاندارد باشد چون اختلاف دما در بالا و پایین بستر آنقدر زیاد است که ممکن است آنها را دچار استرس های دمایی کند ضمن اینکه در اثر تجمع گازهای ناشی از فضولاتشان دچار مسمومیت و بیماری های تنفسی می شوند حتی پیشنهاد می کنم که گارگرانی را استخدام کنید که مدام وضعیت پرنده های طبقات فوقانی را کنترل کنند و به تغذیه و بهداشت آنها به نحو احسن، رسیدگی کنند تا مانع تلف شدن آنها و کاهش تولید باشید.
آب خوری قفس های بلدرچین

اگر بتوانید از قفس هایی برای نگهداری بلدرچین ها استفاده کنید که مجهز به سیستم آبرسانی باشد موفقیت شما در امر پرورش دو چندان می شود مخصوصا اگر از نیپل های قرمز رنگ برای آبخوری جوجه های یک روزه بهره مند شوید. بسیاری از پرورش دهندگانی که در این حرفه فعالیت دارند،از نیپل های فشاری برای آبرسانی به بلدرچین های داخل قفس استفاده می کنند مخصوصا نیپل هایی که مجهز به نلبکی دوپایه هستند چون از ریخته شدن آب به داخل سینی های کود جلوگیری می کند و مانع ایجاد بسترهای عفونی و باکتریایی می شود. اگر مشتقاق استفاده از چنین نیپل هایی هستید حتما روش های نصب، هواگیری و طریقه آبخوردن پرندگان را از آنها یاد بگیرید.

دانخوری قفس بلدرچین

دانخوری قفس بلدرچین - اندیشه سبز

طراحی دانخوری باید طوری باشد که پرنده به راحتی بتواند از آن تغذیه کند. عمق و عرض زیادی نداشته باشند چون ممکن است، برای بسیاری از بلدرچین ها قابل دسترس نباشد. لبه های دانخوری باید ارتفاع مناسبی داشته باشند و طوری طراحی شوند که در اثر نوک زدن مداوم پرنده ها، جیره ریخته شده به بیرون و یا داخل قفس پرتاب نشود چون با گذشت متوجه کاهش تولید در اثر سوء تغذیه بلدرچین ها و یا بالا رفتن هزینه های جیره غذایی آنها خواهید شد.

پایه های به کار رفته در انتهای قفس بلدرچین ها

این پایه ها باید آنقدر استحکام داشته باشند که مانع جابه جایی شاسی های به کار رفته در چهارچوب قفس ها باشند در غیر این صورت در اثر انتقال از نقطه ای به نقطه دیگر، فرم قفس ها به هم می ریزد و شکل نا تراز و نا متعارفی به خود می گیرد که با گذشت زمان، باعث پاره شدن شبکه های آبرسان به داخل نیپل های آبخوری می شوند.

سینی های دفع فضولات در قفس بلدرچین

جنس سینی های قفس هر چقدر هم مرغوب باشد در اثر تماس با فضولات اسیدی پرندگان فرسوده می شود. اگر عمر قفس های بلدرچین که از کیفیت مطلوب و استانداردی هم برخوردار باشد، 15 سال در نظر بگیریم عمر سینی ها سه ساله خواهد بود و باید به فکر تعویض کردن آنها باشید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.