مقالات لبنیاتی

آشنایی با انواع شیر سردکن ها و راهنمای خرید بهترین شیر سردکن

معرفی انواع شیرسردکن - اندیشه سبز

معرفی انواع شیرسردکن های بازار و راهنمای انتخاب بهترین شیر سردکن

با افزایش روز افزون تولیدات لبنی و اهمیت مصرف آن ها، خرید و فروش تجهیزات لبنی نیز افزایش یافته است، شیر سرد کن، یکی از اصلی ترین تجهیزات لبنی می باشد. این دستگاه، محلی برای نگهداری شیر خام پس از تولید بوده و دقت در خرید آن، باعث حفظ کیفیت شیر و کاهش خسارات مالی دامدار می شود. بنابراین در خرید آن باید دقت کافی را به کار بگیرید، در ادامه به بررسی انواع شیر سرد کن ها و ویژگی های  یک شیر سرد کن استاندارد و مناسب می پردازیم.

شیر سرد کن 100 لیتری
شیر سرد کن 100 لیتری
» قابل استفاده برای سرد کردن و نگهداری از شیر
» دارای موتور خنک کننده ی پرقدرت
» برخورداری از بدنه ی عایق بندی شده با فوم تزریقی برای حفظ برودت شیر
قیمت : 38,000,000 تومان

شیر و لبنیات از جمله محصولاتی می باشند که هر روز آنها را مصرف میکنیم. اما محصولات لبنی قبل از فراوری دستخوش تغییرات و عملیاتی میشوند تا کیفیت و سلامت آنها حفظ شود. همان طور که می دانید تمامی محصولات لبنی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم حاصل شیر خام میباشند. از طرفی عمر مفید شیر خام بسیار کوتاه است و حداکثر تا 48 ساعت باید مصرف و یا فراوری شود.

علت کوتاه بودن عمر مفید شیر خام ، به دمای بالا و ساختار آن برمی گردد. همان طور که می دانید شیر خام حاوی مقادیر زیادی باکتری و میکرو ارگانیزم است. برخی از این باکتری ها مفید و برخی نیز مضر می باشند.

همچنین شیر خام به هنگام دوشیدن از دام ها دارای دمای نزدیک به 35 درجه می باشد. این دما برای فعالیت میکرو ارگانیزم های موجود در داخل آن بسیار ایده آل است و اگر دمای شیر خام کاهش داده نشود، بر اثر فعل و انعالات شیمیایی رخ داده ، رنگ ، ظاهر ، مزه و بافت شیر تغییر یافته و غیر قابل استفاده خواهد بود.

البته ساکن بودن شیر خام حتی در دماهای پایین نیز باعث تغییر ماهیت آن میشود. بنابراین شیر خام به هنگام دوشیدن بلافاصله باید خنک گردد و درون یک مخزن هم زده شود. شیر سردکن ها دقیقا دستگاهی می باشند که در عین خنک سازی شیر خام به صورت مداوم آن را هم میزند تا شیر فاسد نشود.

دقت داشته باشید حتی به کمک شیر سردکن نیز عمر مفید شیر خام در خوشبینانه ترین حالت 72 ساعت خواهد بود. هرچند تا قبل از 48 ساعت شیر خام موجود در شیر سردکن ها باید مصرف شود.

با توجه به سیستم برودتی به کار رفته در شیر سردکن ها ، شیر خام در درون این مخزن سرد میشود. همچنین میکسر موجود در داخل مخزن ، به صورت پی در پی سیال داخل مخزن را هم میزند.

بدین ترتیب سرعت واکنش های شیمیایی در درون شیر خام به شدت کاهش پیدا کرده و شیر تا مدتی محدود از فاسد شدن در امان باقی می ماند. شیرسردکن ها در انواع مختلفی ساخته میشوند. در واقع بر اساس ظرفیت مخزن و نحوه کارکرد این دستگاه ها تقسیم بندی میشوند.

از جمله انواع شیرسردکن می توان به شیرسردکن لبنیاتی ، دامداری و شیر سردکن پلیت اشاره نمود.

شیرسردکن لبنیاتی

شیرسردکن لبنیاتی - سایت اندیشه سبز

فروشگاه های لبنیاتی و ماست بندی ها نیاز به شیر سردکن دارند تا شیر خام مصرفی خود را از این طریق تازه و سالم نگه دارند. شیرسردکن فروشگاهی معمولا در ظرفیت های 100 لیتری ، 200 ، 300، 400 و 500 لیتری ساخته میشوند.

بدنه این دستگاه ها بر اساس ضوابط بهداشتی و استانداردها از استیل استنلس ساخته میشود. زیرا استیل زنگ نمی زند و شیر خام در اثر تماس با آن دچار تغییر رنگ و مزه نمی گردد.

علاوه بر این در محل جوشکاری نیز از جوش میکس آرگون استفاده می شود تا بدنه شیر سردکن دچار پوسیدگی نشود. همزن درون مخزن این نوع شیر سردکن ها با گردش مداوم خنک سازی سبر را تسریع می بخشد و مانع تغییر فازی شدن آن می شود.

شیرسردکن دامداری

شیرسردکن دامداری و دامپروری - اندیشه سبز

در دامداری ها و دام پروری ها ، شیر خام را بعد از جمع آوری از دام های مختلف ، در دستگاه هایی با ظرفیت مخزن بالای 1000 لیتر نگه می دارند. از آنجایی که حجم تولید شیر خام در دامداری ها بالا می باشد ، ظرفیت مخزن شیرسردکن های دامداری یک تن و یا دو تن است.

ساختار این شیر سردکن ها کمی با شیرسردکن فروشگاهی متفاوت است. از آنجایی که مخزن نگه داری شیر در این شیر سردکن ها گنجایش چندین هزار لیتر شیر را دارد ، معمولا از یک پمپ برای تخلیه راحت شیر در آنها استفاده میشود.

همچنین شیر سردکن های فروشگاهی در مدل ایستاده طراحی میشوند ، درحالی که شیر سردکن دامداری علاوه بر مدل ایستاده در مدل افقی و با مخزنی عریض تولید میشوند. بدنه این نوع دستگاه ها نیز تماما از جنس استیل استنلس انتخاب میشود. همچنین یک موتور قوی برای به گردش درآوردن همزن و شیر در داخب مخزن بر روی آن نصب می باشد.

شیرسردکن پلیت

شیرسردکن پلیت - اندیشه سبز

شیر سردکن های پلیت برای سرد کردن آنی شیر خام در ایستگاه های جمع آوری شیر و کارخانجات لبنیاتی مورد استفاده قرار میگیرد.

در این نوع دستگاه ها با وصل کردن شیر سردکن پلیت به مخزن نگه داری ، شیر با عبور از داخل آن سریعا خنک میشود. ناگفته نماند این دستگاه ها فاقد همزن و مخزن می باشند. لذا بعد از عملیات سریع خنک سازی شیر آن را به داخل شیر سردکن ها منتقل می نمایند.

گروه اندیشه سبز به عنوان یک واحد پیشرو در عرصه تولید تجهیزات صنعتی ، انواع شیر سردکن فروشگاهی ، لبنیاتی ، دامداری و شیرسردکن پلیت طراحی و تولید میکند.

تمامی این شیر سردکن ها از جنس استیل استنلس و قطعات بسیار با کیفیت و بهداشتی ساخته میشوند. شیرسردکن های ساخت اندیشه سبز ، عمر بالا و راندمان عالی دارند. این دستگاه ها از یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش نیز برخوردار می باشند. برای دریافت مشاوره رایگان با شماره درج شده تماس بگیرید.

نکات مهم قبل از خرید شیر سردکن 

در ادامه به نکات و موارد مهمی اشاره شده که قبل از خرید هر شیرسردکن صنعتی ، کارگاهی ، کوچک و بزرگ و … باید رعایت شود :

شکل ظاهری شیر سرد کن:

شیر سرد کن های مکعبی: کوچک بوده و عموما برای فروشگاه های لبنیاتی مورد استفاده قرار میگیرند و جای کمتری را اشغال می کنند.

شیر سرد کن های استوانه ای : به صورت ایستاده و استوانه ای هستند و معمولا در صنایع شیرینی پزی و دامپروری ها مورد استفاده قرار میگیرند.

شیر سرد کن های تک مخزن: دارای یک مخزن نگهداری میباشند و شرایط نگهداری آنها راحت است.

شیر سرد کن دو مخزنه : نسبت به شیر سرد کن های تک مخزنه دارای گنجایش بیشتری بوده و در دامپروری های با گنجایش بالا مورد استفاده قرار میگیرند. این دستگاه ها برای دامپروری هایی که شیر چند دام مختلف را تولید میکنند و یا برای نگهداری همزمان دوغ و شیر، مناسب هستند.

پس از بررسی انواع شیرسردکن های موجود در بازار و انتخاب گزینه مناسب برای کسب و کار خود، در مرحله بعدی باید به نوع و کیفیت قطعات به کار رفته در ساخت آن توجه داشته باشید :

توجه به نوع فلز مورد استفاده

با توجه به احتمال زنگ زدگی، استفاده از هر آلیاژی برای بدنه درونی و بیرونی شیر سرد کن مناسب نیست، استفاده از استیل غیر مغناطیسی و ضد زنگ در دستگاه ، نه تنها مقاومت آن را بیشتر کرده بلکه از زنگ زدن بدنه و تغییر بو و طعم شیر نیز جلوگیری میکند. علاوه بر بدنه، همزن و سایر قطعات درگیر با شیر نیز باید از جنس استیل باشند.

قسمت های مختلف دستگاه باید با استفاده از جوش آرگون و یا co2 و سیم جوش های استیل ، بدون دخالت اکسیژن به یکدیگر متصل شوند تا از زنگ زدگی آن ها جلوگیری کند.

نوع عایق بندی

برای کاهش تبادل دما بین شیر و محیط از عایق های مختلفی استفاده می شود که یکی از بهترین آن ها، عایق پلیمری بوده که مورد تایید وزارت بهداشت نیز می باشد، این عایق از رشد باکتری جلوگیری کرده و به راحتی از دستگاه جدا میشود و کار را برای تعمیر احتمالی دستگاه آسان خواهد کرد.

عایق مورد استفاده بعدی عایق پشم سنگ است که نسبت به عایق پلیمری دارای کیفیت و قیمت پایین تری می باشد، این عایق نیز به راحتی از دستگاه جدا می شود.

عایق فوم تزریقی که با ایجاد پوشش پلیمری بر روی بدنه دستگاه مانع از تبادل دما می شود، نوع دیگری از عایق شیر سرد کن است. این عایق امکان جداسازی از دستگاه را نداشته و ممکن است در صورت جداسازی به اواپراتور (لوله هایی که به بدنه شیرسردکن متصل می شود و آن را خنک می کند) آسیب وارد کند. عایق بندی دستگاه باعث کاهش تبادل دما در نتیجه کاهش مصرف انرژی و بالا رفتن طول عمر شیر میشود.

دقت در کمپرسور

دقت در کمپرسور شیرسردکن - اندیشه سبز

در دستگاه های شیر سرد کن، کمپرسور، نقش قلب دستگاه را ایفا می کند. کمپرسور با گرفتن گرما از شیر و انتقال آن به بیرون، باعث کاهش دمای شیر می شود. به هنگام خرید باید به جنس، قدرت و نوع کمپرسور دقت زیادی شود، از بهترین کمپرسور های برودتی در ایران میتوان به برند های بیتزر، دانفوس ،کوپلند ، بوک، دورین، کالترون، تکامسه اشاره کرد. 

کندانسور

کندانسور به قسمتی از دستگاه شیر سرد کن گفته می شود که گاز گرم را گرفته و به محیط انتقال می دهد، بهترین جنس برای این دستگاه فلز مس میباشد که رسانای خوبی برای دما است. برخی از این کندانسورها توسط فن خنک کننده، خنک میشوند.

موتور همزن

موتور همزن شیرسردکن - اندیشه سبز

موتور استفاده شده در شیر سرد کن برای چرخش همزن استفاده می شود که قبل از خرید باید علاوه بر کیفیت، میزان مصرف برق، جنس و طول عمر موتور را مورد بررسی قرار داد، موتور دستگاه با توجه به گنجایش دستگاه انتخاب میشود.

نمایشگر دیجیتال چه مزایایی دارد؟

وجود نمایشگر دیجیتالی بر روی بدنه دستگاه، کنترل دمای شیر را آسان کرده و با نصب ترموستات در دستگاه شیر سرد کن، در صورت کاهش دمای شیر کمتر از 4 درجه ، موتور دستگاه خاموش می شود. این ویژگی نه تنها مانع از یخ زدگی شیر می شود بلکه در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کند. وجود ترموستات در دستگاه شیر سرد کن عملکرد آن را به صورت اتوماتیک کرده و نیاز به اپراتور ندارد.

میزان مصرف برق

با توجه به نیاز و نوع موتور استفاده شده و همینطور سرعت کاهش دما، دستگاهی را انتخاب کنید که پایین ترین مصرف انرژی را داشته باشد.

گارانتی و خدمات پس از فروش 

از مهمترین ویژگی های هر محصول، داشتن ضمانت نامه است تا در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات، دچار مشکل نشوید. همچنین با داشتن خدمات پس از فروش دستگاه، در صورت بروز مشکل می توانید از این خدمات استفاده نمایید.

سهولت در استفاده 

برای سهولت در استفاده از شیر سرد کن ها، وجود شیر تخلیه ضامن دار جهت جلوگیری از باز شدن اتفاقی شیر لازم است، همچنین با توجه به بالا بودن وزن دستگاه، نصب چرخ در زیر آن برای جابه جایی راحت، بسیار مفید خواهد بود. تعبیه درب برای بازدید آسان شیر و شستشوی دستگاه از نکات قابل توجه می باشد.

جمع بندی

آشنایی با قطعات و دقت بر کیفیت آنها، رضایت شما را از خرید به دنبال خواهد داشت. کیفیت پایین و ضعیف دستگاه شیر سرد کن می تواند ضرر و زیان عظیمی به بار آورد، ایجاد مشکل در هر کدام از قسمت های شیر سرد کن باعث خرابی شیر تولیدی و دور ریختن تمامی شیر می شود. با در نظر گرفتن نیاز و بررسی سایر ویژگی های دستگاه ، شما میتوانید خرید خوبی انجام دهید. هم چنین در صورت نیاز به مشاوره می توانید با شماره های درج شده در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.