بوقلمون

پرورش بوقلمون خانگی همراه با نکات و تکنیک ها

پرورش بوقلمون خانگی همراه با نکات و تکنیک ها - اندیشه سبز

اصول و  روش پرورش بوقلمون در خانه

پرورش بوقلمون در خانه یکی از شیوه های کسب درآمد و سرگرمی است البته برای کسانی که مکان مناسب این کار را دارند. چرا که امکان پرورش بوقلمون در داخل خانه یا اپارتمان وجود ندارد و بر خلاف پرنده های زینتی امکان نگهداری از آنها در قفس و فضای بسته نیز مشکل ساز خواهد بود. اگر دارای حیاط و باغچه مناسبی هستید می توانید این پرنده های پر خاصیت را در حیاط خانه و باغچه خود پرورش دهید و ضمن پر کردن اوقات فراغت خود با تغذیه و رسیدگی به آنها ، از تخم و گوشت آنان نیز بهره مند خواهید شد. در این نوشته از اندیشه سبز شما را با راهکارهای پرورش بوقلمون در خانه آشنا خواهیم کرد. 

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون در خانه
» دارای سیستم اتوماتیک انتخاب پرنده
» برخورداری از سیستم اکسیژن گیری هوشمند
قیمت : 7,100,000 تومان

شرایط لازم برای پرورش بوقلمون در خانه

قبل از اینکه به کسب درآمد از بوقلمون و بهره مندی از گوشت و تخم آن فکر کنید، بهتر است علاقه خود را نسبت به آنها بسنجید چرا که در صورت وجود علاقه به حیوانات و پرندگان به راحتی با مشکلات و بیماریهای آنها کنار خواهید آمد و از صمیم قلب در جهت رسیدگی به آنها تلاش خواهید کرد.

شرایط لازم برای پرورش بوقلمون در خانه - اندیشه سبز

در صورتی که این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارید می توانید پیشرفت خوبی در زمینه نگهداری از بوقلمون ها داشته باشید و حتی در آینده امکان پرورش صنعتی و انبوه بوقلمون نیز برای شما فراهم خواهد شد. 

ویژگی های مکان پرورش بوقلمون در خانه

همانطور که در ابتدای نوشته نیز اشاره شد، امکان نگهداری از بوقلمون ها در داخل خانه وجود ندارد و حتما باید یک انباری بلا استفاده و یا حیاط و باغچه ای برای نگهداری و پرورش بوقلمونها در اختیار داشته باشید. 

اگر در روستا و یا حاشیه های شهر زندگی می کنید که به مراتع و زمین آزاد دسترسی دارید می توانید بوقلمون ها را به راحتی پرورش دهید چرا که این پرنده ها می توانند از علوفه و گیاهان تغذیه کنند و به کاهش هزینه های پرورشی و ارگانیک شدن گوشت و تخم آن کمک خواهد کرد.

در حالت کلی بهترین مکان برای پرورش بوقلمون ها جایی هست که هم دارای سالن و هم دارای زمین و مرتع باشد تا در مواقع سرد سال و هوای بارانی و سرد آنها را در سالن پرورش داد و در مواقع گرم سال به خصوص تابستان ها آنها را در فضای آزاد و چمنزار پرورش داد. 

حداکثر مجاز قابل پرورش در خانه

اگر در حیاط خانه و یا انباری می خواهید آنها را پرورش دهید حتما به سر و صدا و بوی نامطبوع حاصل از فضولات آنها توجه کنید، در صورت زیاد بودن تعداد بوقلمون ها مسلما سروصدا و بوی آنها هم شما و هم همسایه ها را اذیت خواهد کرد.

حداکثر مجاز قابل پرورش در خانه - اندیشه سبز

اما در فضای آزاد و روستایی محدودیتی در مورد تعداد بوقلمون ها وجود نخواهد داشت چرا که هوای آزاد صدا و بوی فضولات آنها را تا حد زیادی خنثی خواهد کرد. 

تجهیزات لازم برای پرورش و نگهداری بوقلمون خانگی

در کنار مکانی که برای بوقلمون ها آماده می کنید باید ملزومات زیر را نیز برای پرورش بهتر آنها در نظر بگیرید که در زیر به آنها اشاره شده است :

الف – فن تهویه

به منظور تهویه هوای سالن و خروج هوای آلوده و بوی نامطبوع فضولات حتما باید متناسب با تعداد بوقلمون ها، تعدادی فن تهویه در محل نگهداری آنها نصب کنید. 

ب – بخاری

در مواقع سرد سال با نصب یک بخاری یا هیتر برقی می توانید گرمای مورد نیاز سالن را تامین کنید، برای جلوگیری از سرماخوردگی و تلفات بوقلمون ها حتما باید این مورد را اجرا کنید و بسته به فضای سالن و تعداد بوقلمون ها می توانید از یک یا چند بخاری استفاده کنید.

ج – دانخوری و آبخوری 

آنها برای آب و دان خوردن نیاز به این تجهیزات دارند، دانخوری و آبخوری ها را می توانید با استفاده از وسایل بلا استفاده خانه بسازید ولی اگر می خواهید آنها را به صورت اصولی و درست تغذیه کنید می توانید از تجهیزات استاندارد استفاده کنید تا مشکلات بعدی مانند عدم تنظیم بودن ارتفاع و کوچک بودن و… را نیز به دنبال نداشته باشد.

د –  رطوبت ساز

در صورت نیاز می توانید از رطوبت ساز نیز برای افزایش رطوبت محل پرورش استفاده کنید، البته اگر در مناطق گرم و خشک کشور قرار داشته باشید این مورد قابل اجرا خواهد بود. برای تامین رطوبت می توانید از یک رطوبت ساز اولتراسونیک استفاده کنید.

هـ – ترموستات

این مورد الزامی نیست اما اگر میخواهید دما و رطوبت محل پرورش را تحت کنترل داشته باشید می توانید از یک ترموستات کنترل دما و رطوبت استفاده کنید 

و – دستگاه جوجه کشی

اگر می خواهید گله خود را گسترش دهید و از تخم های نطفه دار تولید شده آنها جوجه کشی کنید می توانید با خرید یک دستگاه جوجه کشی مناسب این کار را انجام دهید هم چنین اگر می خواهید کار خود را با خرید تخم نطفه دار شروع کنید، خرید و استفاده از دستگاه جوجه کشی الزامی خواهد بود. در ادامه راهنمای کاملتری ارائه خواهد شد.

ز – خاک اره یا کاه

در کف بستر بوقلمون ها حتما از خاک اره یا پوشال های نرم استفاده کنید تا اولا از زخم شدن کف پای آنها جلوگیری کیند و دوما فضولات و آب دفع شده توسط آنها به وسیله این پوشال ها جمع آوری شود. به راحتی می توانید به صورت دوره ای خاک بستر را عوض کنید و مانع از بروز بیماری و تلفات گله شوید، همانطور که می دانید وجود فضولات در بستر به دلیل انتشار آمونیاک بیماری های زیادی را برای بوقلمون ها به دنبال خواهد داشت.

ک – لامپ مادر مصنوعی

اگر قصد پرورش جوجه بوقلمون ها را دارید، باید دمای محیط آنها را تا 32 درجه سانتی گراد بالا ببرید چرا که جوجه ها بدن ضعیفی دارند و تا سن دو هفتگی باید به خوبی از آنها مراقبت کنید. به منظور افزایش دمای محیط هم از بخاری و هم از لامپ مادر مصنوعی می توانید استفاده کنید. این لامپ ضمن افزایش دما به کاهش استرس جوجه ها و افزایش اشتهای آنها نیز کمک خواهد کرد.

نحوه شروع پرورش بوقلمون در خانه

نحوه شروع پرورش بوقلمون در خانه - اندیشه سبز

برای شروع کار یا می توانید جوجه های چند روزه بوقلمون ها را خریداری کنید و یا با خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی از آنها جوجه کشی کرده و بدین ترتیب کار پرورش بوقلمون در خانه را آغاز کنید. در ادامه این دو روش به صورت خلاصه توضیح داده خواهد شد. 

خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی

اگر می خواهید کار خود را با روشی ارزان و به صرفه شروع کنید می توانید تعدادی تخم نطفه دار بوقلمون را همراه با یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و مناسب خریداری کنید و پس از طی یک روند جوجه کشی یک ماهه به جوجه بوقلمون های سالم دست پیدا خواهید کرد. 

در نوشته بهترین تخم بوقلمون برای جوجه کشی یک راهنمای کلی جهت انتخاب و خرید تخم نطفه دار بوقلمون بیان شده که با مطالعه آن بهترین و با کیفیت ترین تخم ها را برای جوجه کشی انتخاب و خریداری خواهید کرد. هم چنین در نوشته راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی به نکات مهم قبل از خرید دستگاه جوجه کشی اشاره شده که به دلیل مفصل بودن مطالب پیشنهاد میشود حتما مقالات لینک شده را مطالعه بفرمایید. 

پس از خرید و تست دستگاه جوجه کشی میتوانید برای خرید تخم نطفه دار اقدام کنید. در خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار باید نکات گفته شده در مقالات فوق را رعایت کنید تا یک فرایند جوجه کشی موفق و با راندمان بالا را تجربه کنید. در جوجه کشی بوقلمون باید شرایط محیطی مناسبی را فراهم آورید تا دستگاه به بهترین شکل ممکن جوجه کشی را انجام دهد. تغییر در دما و رطوبت محیط ، وزش باد، سرما و گرمای ناگهانی ، محیط آلوده و … همگی سبب اخلال در کار دستگاه خواهد شد.

خرید جوجه بوقلمون

دومین روش برای شروع کار پرورش بوقلمون خانگی انتخاب و خرید جوجه بوقلمون می باشد، دقت کنید که جوجه بوقلمون ها قیمت بالاتری نسبت به تخم نطفه دار دارند و هر چه سن بیشتری داشته باشند قیمت شان نیز بالاتر خواهد بود. حتما جوجه ها را از خود پرورش دهنده ها بخرید و به نوع نژاد آنها توجه کنید. 

جوجه بوقلمون های برنز بهترین گزینه برای پرورش خواهد بود چرا که هم تخم گذاری بالاتری نسبت به سایر نژاد ها دارند و هم امکان فروش آنها به عنوان بوقلمون گوشتی پس از شش ماه پرورش وجود خواهد داشت. 

خرید جوجه بوقلمون - اندیشه سبز

بهتر است جوجه ها دو هفته ای را خریداری کنید چرا که این جوجه ها تلفات کمتری در آینده خواهند داشت و نسبت به شرایط محیطی مقاوم تر خواهند بود. هم چنین کاملا به خوردن آب و غذا عادت کرده اند و حتما از زده شدن واکسن های لازم توسط پرورش دهنده یا دامپزشک سوال کنید. 

قبل از خرید به وضعیت جوجه ها نگاه کنید، جوجه های کسل و بی حال به احتمال زیاد بیمار خواهند بود و در آینده نه چندان دور تلف خواهند شد. بنابراین به سرحال و خوش اشتها بودن آنها نیز توجه کنید. 

تغذیه بوقلمون ها در دوره های مختلف زندگی

در تغذیه بوقلمون از انواع مواد غذایی موجود در خانه می توان استفاده کرد. به شرطی که نمک و چربی بسیار کمی داشته باشد چرا که این دو مورد برای بوقلمون ها مضر خواهد بود. آنها علاقه زیادی به خوردن علوفه و یونجه دارند،؛ هم چنین ترکیبی از انواع سبزیجات را به بوقلمون ها بدهید. جهت تغذیه آنها می توانید از نان خشک ، ماست ، کلم ، کاهو، انواع دانه ها و غلات مانند گندم ، جو ، ذرت ، سورگوم ، سویا و… می توانید استفاده کنید. در نوشته غذای مورد نیاز بوقلمون ها کاملا در این مورد صحبت شده است.

زمانی که جوجه ها در حال رشد هستند باید از مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات و پروتئین به آنها داد که از مقدار استانداردی موارد معدنی و ویتامین ها نیز برخوردار باشد، اگر می خواهید آنها را به عنوان بوقلمون گوشتی به بازار ارائه کنید باید میزان چربی و کربوهیدرات موجود در جیره را افزایش بدهید تا در کمترین زمان به وزن بالایی برسند؛ همچنین اگر قصد شما تولید تخم از بوقلمون ها می باشد باید میزان پروتئین و کلسیم جیره آنها را افزایش دهید چرا که برای تخم گذاری نیاز شدیدی به این دو ماده غذایی خواهند داشت. 

آماده سازی بوقلمون ها برای تخم گذاری

زمانی که بوقلمون های ماده شما به سن 6 یا 7 ماهگی رسیده باشند می توانید نشانه هایی از لانه سازی را در آنها ببینند، اگر در بین بوقلمون های ماده خود ، بوقلمون نر نیز داشته باشید شاهد رفتارهای جفت گیری در بین آنها خواهید بود که نشان از آماده بودن بوقلمون ها برای تولید مثل خواهید بود. 

در این زمان لازم است که در یک مکان خلوت و آرام ، با استفاده از کاه و وسایل نرم آشیانه مناسبی را برای بوقلمون های ماده فراهم آورید تا در صورت نیاز به تخم گذاری بر روی آن خوابیده و تخم های خود را بگذارند، حتی در صورت نطفه دار بودن تخم ها بر روی آنها خواهد خوابید و به جوجه تبدیل خواهند کرد. در نوشته جوجه کشی طبیعی بوقلمون تمامی موارد لازم توضیح داده شده است.

آماده سازی بوقلمون ها برای تخم گذاری - اندیشه سبز

در روش جوجه کشی مصنوعی نیز تخم ها را از لانه برداشته و در داخل دستگاه جوجه کشی قرار می دهید، دستگاه به صورت خودکار تمامی فرایند های لازم برای جوجه کشی را انجام خواهد داد و در صورت نطفه دار بودن تخم ها آنها را به جوجه یک روزه بوقلمون تبدیل خواهد کرد. در مقاله اصول جوجه کشی از بوقلمون به صورت کامل و مفصل به این موضوع پرداخته شده است. 

نحوه کسب درآمد از بوقلمون ها

برای کسب درآمد از بوقلمون ها می توانید روش های مختلفی را در پیش بگیرید که در زیر به صورت خلاصه به هر یک از آنها اشاره خواهد شد. 

الف – فروش جوجه یک روزه 

شما می توانید با خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها ، اقدام به فروش جوجه یک روزه بوقلمون بکنید، هر کسی مهارت جوجه کشی از تخم این پرنده را ندارد شما می توانید با کسب این مهارت ، جوجه مورد نیاز بسیاری از پرورش دهنده ها را تامین کنید. 

ب – فروش تخم بوقلمون

اگر بوقلمون های شما به سن تخم گذاری برسند می توانند تخم تولید کنند، شما می توانید از فروش تخم های خوراکی و یا نطفه دار آنها به درآمد برسید. دقت کنید که تخم های نطفه دار نسبت به تخم های بدون نطفه قیمت و خواهان بیشتری دارند. 

ج – فروش بوقلمون های گوشتی

بوقلمون ها بسته به کیفیت تغذیه ای که دارند در سن پنج یا شش ماهگی آماده عرضه به بازار به عنوان پرنده گوشتی خواهند بود. شما می توانید جوجه بوقلمون ها را خریداری کنید و پس از  گوشتی کردن با قیمت بالایی به بازار بفروشید. 

سخن پایانی

پرورش بوقلمون و به طور کلی پرنده های بومی درآمد بالایی را به همراه دارند و از بازار تضمین شده ای نیز برخوردار هستند. اگر با نحوه پرورش پرنده ها و مقابله با بیماری های آنها آشنایی داشته باشید به راحتی می توانید از پرورش آنها درآمد بالایی را به دست آورید و کمترین تلفات را نیز بدهید، بنابراین داشتن علاقه و کسب اطلاعات دو اصل مهم در پرورش طیور خواهد بود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.