مقالات گلخانه

راهنمای انتخاب مکان مناسب برای احداث گلخانه

ویژگی های مکان مناسب برای راه اندازی گلخانه صنعتی - اندیشه سبز

ویژگی های مکان مناسب برای راه اندازی گلخانه صنعتی

شرایط جغرافیایی نا مساعد برای کشت محصولات کشاورزی  و محدودیت منابع آبی در بسیاری از استان های کشور، سبب گسترش تعداد گلخانه ها در استان های گرم و خشک کشور به ویژه استان های اصفهان و یزد شده است. با راه اندازی گلخانه در یک مکان جغرافیایی مناسب، انواع محصولات کشاورزی با شرایط دما و رطوبتی متفاوت را می توان در بستر خاک و یا آب (هیدروپونیک) پرورش داد. 

از جمله آنها می توان به انواع محصولات گرمسیری مانند آناناس ، موز ، انبه ، گریپ فروت ، دراگون فروت ، توت فرنگی ، خربزه و هندوانه ، زعفران ، انواع گیاهان دارویی و سایر سبزیجات مانند کلم و کاهو ، خیار و گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و … اشاره کرد. 

در نوشته سودآورترین محصولات گلخانه ای به انواع میوه و سبزیجات قابل کشت و درآمد زا پرداخته شده است. 

اهمیت انتخاب مکان مناسب برای تاسیس گلخانه 

امکان تاسیس گلخانه در هر مکانی وجود ندارد، برخی از منطقه ها خاک مناسبی برای کشت ندارند و یا فاقد امکانات پرورشی مانند آب و برق و سوخت هستند و یا به دلیل دور بودن از شهر و بازار ، هزینه های شما را بالا خواهد برد، بنابراین تحقیق در مورد منطقه مناسب برای احداث و دریافت اطلاعات لازم ، شما را چند قدم به موفقیت در امر پرورش گلخانه ای نزدیک تر خواهد کرد. پس مطالعه ادامه این نوشته را به هر فرد علاقه مند به گلخانه داری توصیه می کنیم.

نکات مهم قبل از احداث گلخانه 

قبل از اینکه برای راه اندازی گلخانه تصمیم نهایی خود را بگیرید، بهتر است موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید، قطعا در نتیجه کار و میزان سود دهی شما تاثیر مستقیم خواهد داشت :

الف – زمین گلخانه باید صاف و هموار باشد

به کمک یک کارشناس از صاف و بدون شیب بودن زمین مطمئن شوید. چرا که عوامل محیطی مانند دما و رطوبت ، در زمین های شیب دار به صورت یکنواخت پخش نمی شود و شاهد گرم بودن قسمت بالایی و سرد بودن قسمت انتهایی آن خواهید بود.

زمین گلخانه باید صاف و هموار باشد - اندیشه سبز

هم چنین بخش عظیمی از آب زیر کشت در قسمت انتهایی گلخانه تجمع پیدا خواهد کرد و در صورت استفاده از سیستم آبیاری قطره ای ، باید از موتورهای قوی تری برای پمپاژ آب به بخش بالایی گلخانه استفاده کنید. هم چنین در صورت انتخاب زمین صاف ، نیازی به صرف هزینه جهت هموار سازی آن نخواهید داشت. 

ب – منابع آبی کافی وجود داشته باشد

اگر قصد راه اندازی یک گلخانه کوچک را دارید، شاید آب مورد نیاز محصولات را با استفاده از تانکر و چند گالن آب بتوانید تامین کنید و دغدغه ای برای تامین آب نداشته باشید، اما در مورد گلخانه های صنعتی و بسیار بزرگ، این مورد کاملا مهم و حیاتی است. 

معمولا از آب چاه ، قنات یا رودخانه برای تامین آب گلخانه استفاده می شود، آب شهری به دلیل گران بودن برای کشاورزان و گلخانه داران صرفه اقتصادی نخواهد داشت. هم چنین با اخذ مجوز از جهاد کشاورزی و مشاوره کارشناسان مربوطه جهت حفر چاه عمیق نیز می توانید اقدام کنید. 

در صورتی که آب رودخانه یا چاه در اختیار دارید، باید میزان سختی ، ph و محلول های موجود در آب مورد بررسی قرار بگیرند، وجود مواد معدنی خطرناک مانند سرب، سدیم، گوگرد و آهک و یون های مضر برای گیاهان مانند کلر، بی کربنات، سولفات، نیترات و… سبب از بین رفتن محصولات و وارد آمدن ضررهای مالی به گلخانه دار خواهد شد. 

ج – به زهکشی خاک توجه کنید

اگر زمین انتخابی برای احداث گلخانه عمق زهکشی شده کافی نداشته باشد و یا آب های زیر زمینی در سطح بالاتری قرار داشته باشند. طبیعتا ریشه گیاهان به مرور زمان فاسد شده و توانایی دریافت مواد غذایی را نخواهد داشت که نتیجه آن شکست خواهد بود. 

منظور از زهکشی یعنی سطح زیرین خاک دارای مواد شنی و ماسه ای باشد و آب دریافتی را به سطح های پایین تر خاک انتقال دهد. عمق مناسب زهکشی معمولا 30 سانتی متر پایین تر از سطح خاک در نظر گرفته می شود و حتما باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد. 

به زهکشی خاک توجه کنید - اندیشه سبز

معمولا زمین های مناطق شمالی کشور، آب زیرزمینی بیشتری دارند و به دلیل نزدیک بودن سطح آب های زیرزمینی به عمق مناسب برای زهکشی ، معمولا با بیماری قارچی در ریشه های گیاهان و از دست رفتن محصولات کشاورزی رو به رو می شویم. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است، عملیات زهکشی به صورت دستی بر روی خاک انجام شود و یا محصولات کشاورزی در گلدان هایی متناسب با عمق ریشه گیاهان پرورش داده شود.

هم چنین استفاده از سکوهایی با خاک جداگانه برای زمینهایی که خاک نامناسبی دارند، توصیه می شود. استفاده از کشت هیدروپونیک نیز روشی نوین می باشد که در بسیاری از شهرهای ایران در حال توسعه است، برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله مزایا و معایب گلخانه هیدروپونیک مراجعه کنید. 

د – بررسی امکان دسترسی به برق شهری 

بسیاری از تجهیزات گلخانه ای مانند هیتر، فن تهویه ، فن سیرکوله ، چراغ روشنایی ، پمپ آب و… با برق کار می کنند، در صورتی که در مکان مورد نظر به برق شهری دسترسی ندارید، باید از ژنراتور تولید برق و یا سلول های خورشیدی جهت تامین برق مورد نیاز استفاده کنید. 

هـ – دسترسی به گاز شهری 

گاز شهری ارزان ترین روش برای گرمایش گلخانه در فصل زمستان است، سعی کنید گلخانه خود را در منطقه ای بنا کنید که به این گاز دسترسی وجود داشته باشد. در غیر این صورت باید از سوخت گازوئیل جهت گرم کردن گلخانه استفاده کنید، معمولا هیترهای گلخانه ای با دو نوع سوخت گاز و گازوئیل کار می کنند. برای مشاهده انواع هیترهای اندیشه سبز و مطالعه ویژگی ها و امکانات آنها به صفحه هیتر گلخانه مراجعه کنید.

و – بررسی فاصله تا بازار فروش 

طبیعتا هر چه قدر گلخانه شما به میادین میوه و تره بار نزدیک تر باشد، مشتریان شما هزینه حمل کمتری خواهند پرداخت و این مزیت در افزایش فروش محصولات شما تاثیر به سزایی دارد.

ز – جهت گلخانه را به درستی انتخاب کنید

انتخاب درست جهت گلخانه تاثیر زیادی بر میزان نور دریافتی در فصل زمستان خواهد داشت. معمولا گلخانه ها در دو جهت شمال به جنوب و یا شرق به غرب احداث می شوند. هر دو گلخانه در فصل تابستان از مقدار کافی نور بهره مند می شوند، اما گلخانه هایی که در جهت شمال به جنوب بنا شده اند، در فصل زمستان 30 درصد کمتر از گلخانه های شرقی به غربی نور خورشید را دریافت خواهند کرد.

ک – احداث گلخانه در جهت باد غالب

اگر در منطقه احداث گلخانه شاهد وزش بادهای تندی هستید که احتمال آسیب رساندن به ساختار گلخانه به ویژه در فصل زمستان احساس می شود، بهتر است از بادشکن های طبیعی مانند درخت و یا بادشکن های مصنوعی مانند دیوار استفاده شود. 

هم چنین بهتر است جهت احداث گلخانه در مسیر بادهای غالب و تند باشد تا احتمال آسیب دیدن دیواره و پوشش و اسکلت گلخانه به حداقل برسد، بادهای تند در فصل زمستان سبب سرمازدگی محصولات در قسمت برخورد شده خواهد شد.

احداث گلخانه در جهت باد غالب - اندیشه سبز

احداث گلخانه در جهت باد غالب سبب خنک شدن بهتر گلخانه در فصل تابستان نیز خواهد شد، بنابراین بهتر است فن های خنک کننده را نیز در جهت وزش باد نصب کنید، شاید تاسیس گلخانه در جهت وزش باد به کاهش نور دریافتی در فصل زمستان منجر شود، در این حالت می توانید از لامپ های فلوئورسنت یا کم مصرف جهت تولید نور مصنوعی استفاده کنید. 

نتیجه کلی

در این نوشته به نکات مهم و کاربردی قبل از راه اندازی گلخانه  و راهنمای انتخاب مکان مناسب پرداخته شد، بهتر است آنها را مد نظر قرار دهید، هم چنین از کارشناسان راه اندازی گلخانه نیز در این باره مشورت کنید، اندیشه سبز به عنوان تولید کننده نمونه تجهیزات گرمایشی و گلخانه ای در طی 30 سال گذشته ، آماده نصب سیستم های گرمایشی و تهویه در گلخانه شما خواهد بود، هم چنین از طریق تماس با شماره های درج شده در سایت، مشاوره کاملا رایگان دریافت خواهید کرد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.