مقالات سرمایشی

نحوه عملکرد یخساز های خانگی و صنعتی و کاربرد آنها

آشنایی با انواع یخسازهای خانگی و صنعتی و نحوه کار آنها - اندیشه سبز

آشنایی با انواع یخسازهای خانگی و صنعتی و نحوه کار آنها

یخسازها وسیله هایی کاربردی برای جامعه امروزی هستند. این دستگاه ها توانایی تولید مقدار بالایی یخ در مدت زمان کوتاهی را دارند و نیازی به انتظار طولانی مدت جهت برداشت یخ از فریزر یخچال نیست. از یخسازهای صنعتی در رستوران ها ، هتل ها ، کافی شاپ ها ، مراکز عرضه گوشت مرغ و ماهی ، سردخانه ها ، بتن سازی ، فروش مستقیم یخ و … می توان استفاده کرد. 

فریزر یخچال توانایی تولید یخ انبوه را ندارد و زمان زیادی را برای تولید یخ صرف می کند که برای استفاده در مغازه و رستوران و صنایع مختلف ، صرفه اقتصادی نخواهد داشت. اما یخسازهای صنعتی مخصوص این کار ساخته شده اند و در عرض چند دقیقه مقدار زیادی یخ می توانند تولید کنند. 

یخسازها در ابعاد و ظرفیت های مختلفی وجود دارند که بسته به ظرفیت خود برای استفاده در خانه ، مغازه ، رستوران ، کارگاه و… مناسب خواهند بود. در صفحه مربوط به یخساز اندیشه سبز می توانید لیست کاملی از آنها را مشاهده کنید. 

یخساز خانگی 20 کیلوگرم حبه ای
یخساز خانگی 20 کیلوگرم حبه ای
» دارای قابلیت تولید یخ حبه ای شفاف و پودری به طور همزمان
» امکان اتصال به آب شهری و تامین اتوماتیک آب مورد نیاز
» برخورداری از برد دیجیتال و هوشمند
قیمت : 39,000,000 تومان

آشنایی با نحوه کار یخسازها 

یخسازها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به یخساز حبه ای ، یخساز پولکی ، یخساز قالبی اشاره کرد، شیوه کار همه آنها مشابه است و در ادامه پروسه کلی تولید یخ در این یخسازهای صنعتی را توضیح خواهیم داد. 

تمامی وسیله های سرمایشی من جمله یخ ساز ها از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، گاز مبرد و فن تشکیل شده که گاز مورد نیاز در داخل یخساز به گردش درآمده و سبب یخ بستن آب می باشد، شیوه سرد شدن آب درست مانند یخچال های خانگی می باشد، با این تفاوت که کمپرسور به کار رفته در آن قویتر بوده و با سرعت بیشتری آب را سرد کرده و در نهایت به یخ تبدیل می کند. 

سیستم کار بدین صورت بوده که گاز مبرد توسط کمپرسور کاملا فشرده شده و داغ می شود، سپس به کندانسور انتقال داده می شود، کندانسور در قسمت بیرونی یخساز قرار دارد و گاز مبرد را به مایع تبدیل می کند، این کار با استفاده از فن های تعبیه شده در پشت کندانسور انجام می شود. 

آشنایی با نحوه کار یخسازها - اندیشه سبز

گاز سرد شده و به مایع تبدیل می شود و توسط شیر انبساط وارد اواپراتور خواهد شد، شیر انبساط این مایع را به صورت اسپری شده وارد اواپراتور می کند که دمای گاز مبرد را بسیار کاهش می دهد. اواپراتور در داخل یخساز و در نزدیکی آب قرار دارد، این گاز سرد اقدام به دریافت گرمای آب کرده و آن را خنک می کند.

در نهایت گاز گرم شده و دوباره به کمپرسور انتقال داده می شود و پروسه سرماسازی از نو آغاز می شود، این کار اینقدر تکرار می شود تا اینکه آب داخل مخزن کاملا به یخ تبدیل شود.

تعیین شکل و اندازه یخ تولید شده 

شکل و نوع یخ های تولیدی به شکل و ابعاد مخزن بستگی دارد و پروسه یخسازی یکسان است. به عنوان مثال در یخسازهای حبه ای ، مخزن دستگاه دارای خانه های مکعبی کوچک است که آب موجود در آن به یخ تبدیل می شود و پس از پایان یخسازی آماده برداشت خواهد بود. به عنوان نمونه می توان به یخساز حبه ای 20 کیلویی اشاره کرد. 

در یخسازهای قالبی و صنعتی بزرگ از قالب های یک متری استفاده می شود که یخ هایی به طول یک متر و وزن 25 کیلو گرم تولید می کند. برای مشاهده این محصول می توانید به صفحه دستگاه یخساز قالبی مراجعه کنید. 

هم چنین در یخسازهای پولکی خردکن هایی وجود دارد که قالب های یخ تولید شده به صورت لایه های نازک یخ و پولک مانند خارج می شود. 

کاربرد یخ ساز های قالبی ، پولکی و حبه ای 

 هر کدام از یخسازهای اشاره شده در فوق در صنایع و مکان های متفاوتی کاربرد دارند که به صورت خلاصه اشاره خواهد شد :

1- کاربرد یخسازهای حبه ای 

این دستگاه ها در خانه ، کافی شاپ، آبمیوه و بستنی فروشی ، هتل ها ، رستوران ها و هر مکانی که نیاز به یخ مورد نیاز نوشیدنی ها باشد، قابل استفاده است. به دلیل اینکه از یخ حبه ای برای نوشیدن استفاده می شود، بنابراین حتما باید از آب آشامیدنی سالم و با سختی پایین در این دستگاه ها استفاده شود. در این صورت طول عمر دستگاه افزایش یافته و از یخ شفاف و سالمی بهره مند خواهید شد. 

این یخ سازها در انواع 10 کیلویی ، 15 کیلویی ، 30 کیلویی تا 500 کیلویی وجود دارند که بسته به ظرفیت خود در خانه ، مغازه ، هتل ، رستوران و … هر مکانی قابل استفاده خواهد بود. اندیشه سبز تولید کننده انواع یخسازهای حبه ای بوده و محصولات خود را با گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله عرضه می کند. 

2- کاربرد یخسازهای پولکی 

این یخسازها ، یخ هایی درشت و پولکی مانند تولید می کنند که برای استفاده در مغازه های فروش مرغ و ماهی و میگو ، سردخانه ها ، کارخانه های بتن سازی و … مناسب است. آب مورد استفاده در این یخسازها نیز می تواند قابل شرب و یا غیر قابل شرب باشد. هر چه قدر آب مصرفی املاح و آهک کمتری داشته باشد، زودتر یخ بسته و میزان مصرف برق یخساز را کاهش خواهد داد. 

3- کاربرد یخسازهای قالبی

همانطور که اشاره شد، یخ های تولید شده توسط این دستگاه ها به صورت قالب های 25 کیلویی در اندازه یک متری هستند. کسانی که دستگاه یخساز قالبی تهیه می کنند، عموما به فکر کسب درآمد از فروش یخ هستند. 

بنابراین مغازه ها ، مرغ فروشی ها ، سردخانه ها و هر کسی که نیاز به یخ داشته باشند، به این افراد مراجعه کرده و یخ مورد نیاز خود را تهیه می کنند. کارخانه یخسازی به دستگاه های تولید یخ قالبی بسیار بزرگ گفته می شود که توانایی تولید چند صد قالب یخ 25 کیلویی در 24 ساعت را دارد و درآمد بالایی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

آیا قصد خرید یخساز صنعتی دارید؟

آیا قصد خرید یخساز صنعتی دارید؟ - اندیشه سبز

اگر قد خرید دستگاه یخساز برای خانه ، مغازه ، هتل ، رستوران ، مرغ فروشی ، سردخانه و هر مکان دیگری را دارید، حتما نکات گفته شده در ادامه را قبل از خرید مد نظر قرار دهید. همانطور که می دانید این محصولات در برندها و مارک های مختلفی تولید می شوند، بنابراین بررسی و انتخاب بهترین و کاراترین مدل ، سبب حفظ سرمایه شما و کارکرد صحیح آن برای سالیان طولانی خواهد شد. 

یخساز حبه ای صنعتی 120 کیلو گرمی
یخساز حبه ای صنعتی 120 کیلو گرمی
» دارای قدرت فوق العاده در تولید یخ حبه ای در کمترین زمان ممکن
» قابل اتصال به اب شهری و دستگاه تصفیه ی آب
» مجهز به تابلو برق تمام اتوماتیک
قیمت : 110,000,000 تومان

الف – موتور سرما ساز با کیفیت 

مهم ترین قسمت تشکیل دهنده هر دستگاه برودتی ، موتور آن است. طبیعتا اگر از موتورهای اورجینال و با کیفیت استفاده شده باشد، طول عمر بالایی خواهد داشت و در آینده هیچ هزینه ای بر دوش شما نخواهد گذاشت، اما اگر از موتور های بی کیفیت درجه دو و سه استفاده شده باشد، به زودی شاهد تعمیر وسیله خود خواهید بود. 

موتورهای با کیفیتی همچون دانفوس، کالترون ، هایتک ، پاناسونیک از دوام و طول عمر بالایی برخوردارند، اما سایر موتورهای به کار رفته نیز باید استاندارد های لازم داخلی و بین المللی را دریافت کرده باشد تا بهترین کارکرد را داشته باشند. 

ب – توجه به بدنه یخساز 

یخسازها از دو بدنه ساخته شده اند که به بدنه خارجی و داخلی نامگذاری شده اند. بدنه خارجی دستگاه می تواند از فلزات ضد زنگ مانند استیل، آلومینیوم و یا ورق های گالوانیزه دارای رنگ پوششی باشد و یا از پلاستیک های مقاومی مانند ABS ساخته شده باشد، بدنه بیرونی باید کاملا ضد زنگ و ضد پوسیدگی باشد تا به مرور زمان دچار خوردگی و فرسودگی نشود. 

بدنه داخلی باید از مواد بهداشتی و کاملا ضد زنگ ساخته شود تا یخ تولید شده طعم و بویی کاملا مطبوع و مناسب داشته باشد. استیل، آلومینیوم و صفحات ABS سه گزینه عالی برای استفاده در بدنه داخلی هستند.حتما قبل از خرید به این موارد توجه کنید. 

ج – اتوماتیک بودن یخساز 

با توجه به اینکه در زمان کوتاهی به حجم بالایی از یخ نیاز خواهید داشت، بنابراین این دستگاه ها باید به صورت مداوم و بدون نیاز به دخالت انسان قادر به تولید یخ باشد. از جمله موارد اتوماتیک یودن یخساز می توان به قابلیت پر شدن خودکار مخزن ، خارج سازی خودکار یخ تولید شده ، خاموش شدن خودکار در صورت عدم نیاز به یخ ، شروع به کار خودکار در صورت خالی بودن مخزن یخ و… اشاره کرد. 

د – کاربری آسان

دکمه ها و پنل کاربری یخساز باید طوری باشد که هر کس با هر سطح سوادی به خوبی بتواند با آن کار کند و سیستم کار پیچیده ای نداشته باشد. قطعات الکترونیکی به کار رفته در آن نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند که در حین کار دچار هنگی نشود. 

هـ – گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر

مهم ترین ویژگی که هر دستگاه الکترونیکی باید داشته باشد، گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر آن است. اندیشه سبز با سابقه تولیدی 30 ساله همواره محصولات خود را با گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر روانه بازار نموده است. یخسازهای تولیدی این کارخانه نیز دارای گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله هستند که خود نقطه قوتی در اطمینان به کیفیت بالای محصولات این کارخانه است. 

نتیجه 

در این نوشته به نحوه کار دستگاه های یخساز اشاره شد و شما را با اجزای داخلی آنها آشنا کردیم، هم چنین در مورد انواع یخ سازها و کاربردهای آنها اطلاعات کافی به دست آوردید، در صورت نیاز به راهنمای و مشاوره بیشتر در مورد یخسازها می توانید با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان اندیشه سبز بهره مند شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.