مقالات گلخانه

روش های گرم کردن گلخانه هیدروپونیک

چگونه گلخانه هیدروپونیک را گرم کنیم - اندیشه سبز

چگونه گلخانه هیدروپونیک را گرم کنیم

گلخانه ها در انواع مختلفی ساخته می شوند که یکی از آنها گلخانه های هیدروپونیک یا همان آب کشت است. معمولا از گلخانه های هیدروپونیک در مناطقی استفاده می شود که دسترسی به خاک غنی و حاصلخیز وجود ندارد. یکی از مناطق مهمی که احداث گلخانه هیدروپونیک در آن ضروری به نظر می رسد، جزیره قشم است که خاک شور و غیر حاصلخیزی دارد. 

در مقاله جامع مزایا و معایب گلخانه هیدروپونیک به تمامی فواید و جوانب راه اندازی گلخانه هیدروپونیک پرداخته شده است. اما برای گرمایش گلخانه هیدروپونیک خود ورای حجم و مساحت آن به سیستم های گرمایشی استاندارد و مناسبی نیاز دارید که در این نوشته از اندیشه سبز به آن خواهیم پرداخت. 

بخاری آرارات 250 هزار کیلو کالری اتوماتیک
بخاری آرارات 250 هزار کیلو کالری اتوماتیک
» تولید گرمای بی خطر و بدون دود و آلاینده در گلخانه
» طراحی شده از جنس استیل و مقاوم در برابر حرارت
» دارای تابلو برق اتوماتیک و جلوگیری از بروز خطر آتش سوزی
قیمت : 75,000,000 تومان

تفاوت گرمایش در گلخانه هیدروپونیک نسبت به سایر گلخانه ها 

بدیهی است که گلخانه های هیدروپونیک به صورت آب کشت فعالیت می کنند و تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای گیاهان و محصولات کشاورزی از طریق آب برای آنها تامین می شود، در نتیجه گرم کردن آب در فصل زمستان نسبت به گرمایش هوای گلخانه اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. 

اما در گلخانه های معمولی و خاک کشت ، توام با گرم کردن هوای گلخانه ، خاک و ریشه های گیاهان نیز گرم شده و از سرما نجات خواهند یافت.

روش های موثر در گرم کردن گلخانه های هیدروپونیک

طبیعتا هر کسی جهت گرم کردن گلخانه در فصل زمستان از بخاری و هیتر مخصوص گلخانه استفاده خواهد کرد، اما در کنار آن استفاده از روش های موثر کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از هدر رفت گرمایی نیز در گرم شدن سریع گلخانه و کاهش میزان هزینه ها تاثیر گذار خواهد بود. این روش ها در ادامه همین مقاله آورده شده اند :

1- از بخاری های تولید کننده گرمای پاک استفاده کنید. 

بخاری های مختلفی جهت تولید گرما وجود دارند که برخی از آنها به دلیل ایجاد هوای آلوده ، برای استفاده در گلخانه ها کاملا نامناسب هستند، چرا که این آلاینده ها به محصولات کشاورزی آسیب خواهند رساند و به ضرر گلخانه دار تمام خواهد شد.

روش های موثر در گرم کردن گلخانه های هیدروپونیک - اندیشه سبز

جت هیتر هایی که با گاز شهری یا گازوئیل کار می کنند از جمله این بخاری های مضر برای گلخانه هستند، اما در مقابل استفاده از جت هیترهای برقی به دلیل تولید هوای پاک کاملا توصیه می شود.

از دیگر بخاری هایی که هوایی کاملا پاک را تولید خواهند کرد می توان به هیترهای آتش درون اشاره کرد که از کوره های فولادی جهت تولید گرما استفاده می کند، گرمای حاصل از طریق فن ها به داخل سالن هدایت شده و دود و آلاینده ها از طریق دودکش به بیرون از گلخانه منتقل خواهد شد، بنابراین گرمایی کاملا پاک تولید خواهد کرد که به رشد بهتر گل ها و محصولات کشاورزی کمک خواهد کرد. برای مشاهده لیست این بخاری ها به صفحه هیتر مخصوص گلخانه مراجعه کنید، لازم است بدانید که این محصولات دارای گارانتی 2 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله توسط کارخانه اندیشه سبز هستند. 

2- از پوشش های دو جداره استفاده کنید

با اینکه برخی از گلخانه داران جهت کاهش در هزینه های ساخت گلخانه اقدام به استفاده از نایلون های ضخیم ضد اشعه های ماورا بنفش می کنند، اما همین نایلون ها ضریب انتقال حرارت بالایی دارند و در فصل زمستان مقدار بالایی از حرارت تولید شده توسط بخاری را به بیرون انتقال خواهد داد. 

بنابراین استفاده از صفحات پلی کربنات دو جداره و یا شیشه های دوجداره تا حد زیادی از هدر رفت گرما جلوگیری خواهند کرد. صفحات پلی کربنات دوجداره به دلیل قیمت پایینی که دارند، توصیه می شوند. در مقاله هزینه های راه اندازی گلخانه با تمامی این موارد آشنایی پیدا خواهید کرد. 

3- آب گلخانه را گرم کنید

با توجه به اینکه به روش آب کشت یا همان هیدروپونیک، محصولات کشاورزی را رشد می دهید بنابراین حتما باید آب لازم برای گیاهان را نیز گرم کنید تا در فصل سرما یخ نزند و یا با دمای پایین خود سبب وارد آمدن شوک دمایی به محصولا نشود.

برای این کار لازم است که در اطراف لوله های اصلی که ریشه گیاهان در آن قرار دارند، از لوله های انتقال آب گرم استفاده کنید که گرمای موجود در لوله ها سبب گرم شدن آب شوند. دقت کنید که دمای آب نباید بیشتر از حد مجاز شود چون که سبب خرابی ریشه گیاهان خواهد شد. 

استفاده از دیگ بخار، پمپ آب و لوله کشی مسیر انتقال آب ضروری خواهد بود که نیاز به هزینه اولیه خواهد داشت. دیگ بخار 300 کیلویی یکی از موارد پر کاربرد در این زمینه است. 

4- درزها را به خوبی عایق بندی کنید

جهت جلوگیری از خروج گرما حتما لازم است که تمامی قسمت های سقف و دیوار گلخانه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده هر گونه شکاف و یا سوراخی ، آن را به کمک چسب های مناسب بپوشانید. احتمال وجود شکاف در لا به لای ورق های پلی کربنات و یا سوراخ بودن نایلون ها وجود دارد. هم چنین دیوارها و قسمت کف گلخانه را بررسی کنید، در صورت وجود شکاف، به کمک سیمان یا گچ ، محل مورد نظر را عایق بندی کنید. 

5- از بخاری های تابشی استفاده کنید

از بخاری های تابشی استفاده کنید - اندیشه سبز

در صورتی که به سوخت هایی مانند گاز و گازوئیل دسترسی ندارید، می توانید از انرژی برق برای گرمایش گلخانه خود استفاده کنید. علاوه بر جت هیترهای برقی ، بخاری های تابشی نیز گزینه های خوبی برای تامین گرمای گلخانه خواهد بود. البته به شرطی که به برق ارزان دسترسی داشته باشید و یا از سلول های خورشیدی جهت تامین برق گلخانه استفاده کنید. 

6- از فن های دمپردار استفاده کنید

فن های تهویه وسیله هایی برای خروج گرما و رطوبت مازاد و تنظیم سطح اکسیژن و حرارت و رطوبت داخلی گلخانه هستند. اما همین فن ها در فصل زمستان می توانند سبب هدر رفت بخش عظیمی از گرما شوند. 

فن های دمپردار از خروج گرمای ناخواسته جلوگیری خواهند کرد، یعنی زمانی که فن ها خاموش هستند، دریچه های آن نیز بسته شده و مانع از تبادل هوا خواهد شد. اندیشه سبز این فن ها را با یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه می کند. 

7- از رطوبت ساز استفاده کنید

استفاده از سیستم های گرمایشی در فصل زمستان سبب تبخیر شدن آب موجود در لوله های آب خواهد شد (لوله هایی که ریشه گیاهان در آن قرار دارند) بنابراین بهتر است از رطوبت سازهای اولتراسونیک و یا مه پاش های پروانه ای در جهت افزایش میزان رطوبت گلخانه استفاده کنید، در این صورت آب لوله ها در سطح ثابتی باقی خواهد ماند. 

8- تهویه هوا را به واسطه هیتر انجام دهید

بخاری های مخصوص گلخانه ، هوای سرد را در خود دمیده و در نهایت هوای گرم را وارد گلخانه می کنند، در صورت نیاز به تامین اکسیژن تازه برای گیاهان، حتما از این هیترها کمک بگیرید. دریچه ورودی هوا را به هیتر وصل کنید، تا هوایی کاملا تمیز و گرم را وارد گلخانه کنید، در این صورت نگران سرمازدگی محصولات نیز نخواهید شد.

9- از نایلون های حبابدار استفاده کنید

اگر میزان هدررفت گرمایی از پوشش ها و دریچه های گلخانه به حدی بالاست که با عایق بندی کاسته نمی شود، چاره کار استفاده از نایلون های حبابدار است، با اینکه کمی هزینه بردار است، اما از مصرف زیاد سوخت در آینده جلوگیری خواهد کرد. کافیست این نایلون ها از قسمت داخلی گلخانه ، بر روی سقف و دیوارها بکشید.

روش های محاسبه میزان گرمای مورد نیاز گلخانه 

جهت به دست آوردن نیاز حرارتی گلخانه از فرمول ساده ای میتوان استفاده کرد، کافیست ضریب انتقال حرارت تمامی تجهیزات گلخانه اعم از پوشش ، دریچه ها و فن ها ، درب، دیوار ها، کف گلخانه و هوای ورودی از فن تهویه را به دست آورید. 

روش های محاسبه میزان گرمای مورد نیاز گلخانه - اندیشه سبز

سپس مجموع آنها را در اختلاف دمای داخل گلخانه با محیط بیرون کنید، سپس حاصل به دست آمده را در ظرفیت حرارتی هیتر تقسیم کنید، در این صورت می توانید تعداد هیترهای لازم برای گلخانه هیدروپونیک خود به دست آورید. 

برای درک بهتر مطلب و محاسبه دقیق تر، در مقاله محاسبه نیاز حرارتی گلخانه به صورت کامل و دقیق به این موضوع پرداخته شده که توصیه می کنیم، حتما آن را مطالعه کنید. 

هیتر مناسب برای گلخانه هیدروپونیک 

در این نوشته به انواع بخاری های مناسب برای گرمایش گلخانه اشاره شد که شامل هیترهای آتش درون ، جت هیتر برقی ، هیترهای تابشی ، یونیک هیتر و… شدند، اما اینکه کدام بخاری برای گلخانه شما مناسب است، جای سوال دارد. 

بهتر است با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و از مشاوره کاملا رایگان کارشناسان اندیشه سبز در مورد انتخاب و خرید بهترین هیتر گلخانه بهره مند شوید. هم چنین در نوشته بهترین هیتر برای گلخانه می توانید اطلاعات کاملتری در این باره به دست بیاورید. 

لازم به ذکر است که تمامی هیترهای کارخانه اندیشه سبز از گارانتی 2 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله بهره مند هستند و امکان نصب و راه اندازی آنها توسط نماینده های رسمی اندیشه سبز وجود دارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.