مقالات گلخانه

اگزاست فن چیست و در چه مکان هایی استفاده می شود؟

آشنایی با فن های اگزاست و مکان های استفاده از آنها - اندیشه سبز

آشنایی با فن های اگزاست و مکان های استفاده از آنها

فن ها وسیله هایی بسیار کاربردی برای خنک کردن محیط و تهویه هوای آن است، آنها در انواع و قدرت های مختلفی وجود دارند. اما منظور کلی ما فن های بزرگ و صنعتی مانند فن گلخانه و یا فن مرغداری می باشد که برای کاهش دما و تهویه هوای این سالن ها مورد استفاده قرار می گیرند. 

فن اگزاست که در زنان انگلیسی exhaust fan نامیده می شود بر خلاف سایر فن ها که هوا را به داخل سالن می دمند، فن اگزاست هوای داخل سالن را به بیرون انتقال می دهد و برای انتقال سریع هوای آلوده به محیط بیرون کاربرد دارد. فن های اگزاست در انواع مختلفی به نام های سقفی ، آکسیال و یوتیلیتی ساخته شده اند که در این مقاله از اندیشه سبز قصد معرفی آنها را داریم. اگر می خواهید با انواع فن های اگزاست و کاربردهای آنها در مکان های مختلف آشنا شوید و اطلاعات مفیدی در این باره به دست آورید، حتما ادامه نوشته را مطالعه کنید. 

فن 140 در 140
فن 140 در 140
» دارای قدرت هوادهی بالا
» مجهز به موتور 1.5 اسب بخار پر قدرت
» امکان کارکرد با برق صنعتی سه فاز
قیمت : 18,000,000 تومان

چرا باید از اگزاست فن استفاده کنیم؟

طبیعتا در پس زمینه استفاده از هر وسیله ای باید دلیل قانع کننده ای وجود داشته باشد، در مورد اگزاست فن نیز این چنین قانونی وجود دارد که سبب فروش بالا و تولید انبوه آن در کارخانه های مختلف شده است. 

معمولا در سالن های تولیدی ، گلخانه ها ، سالن های پرورش و نگهداری دام و طیور و هر محیط بسته دیگری، جهت تهویه هوا از فن استفاده می شود تا هوای تازه و خنک وارد سالن شده و هوای آلوده و گرم و مرطوب نیز از طریق خروجی ها و روزنه ها، از سالن خارج گردد.

چرا باید از اگزاست فن استفاده کنیم؟ - اندیشه سبز

اما برخی از سالن ها مانند مرغداری ها به قدری حساس هستند که جهت حفظ سلامت طیور باید هر چه سریعتر هوای آلوده و حاوی آلاینده های شیمیایی را از محیط خارج نمود، به همین دلیل تکیه بر دریچه های خروج هوا کفایت نخواهد کرد. اینجاست که به فن هایی نیاز پیدا خواهیم کرد که هوای آلوده را با قدرتی بالا به بیرون انتقال داده و بالعکس هوای تازه از طریق دریچه ها و پنجره ها وارد سالن شود. 

فن های اگزاست در نمونه های کوچک و خانگی نیز وجود دارند که در سرویس بهداشتی ، حمام و آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند و رطوبت، آلاینده ها ، بو و هر عامل مضر دیگری را به سرعت از محیط خارج می کند. در حالت کلی هر نوع فنی که هوا را از محیط داخل به محیط بیرون انتقال می دهد، اگزاست فن نامیده می شود. 

انواع اگزاست فن ها 

معمولا این فن ها در دو نوع ساخته می شوند، مورد اول فن هایی هستند که هوای داخلی را به بیرون انتقال می دهند و مورد دوم فن هایی هستند که سبب چرخش هوای داخلی می شوند که به نام فن سیرکوله هم شناخته شده اند. 

فن های سیرکوله دارای فیلترهایی هستند که هوای محیط را دریافت کرده و پس از عبور دادن آن از فیلترها و جذب آلودگی های آن ، دوباره وارد محیط می کنند و بدین ترتیب سبب تصفیه هوای محیط و انتقال حرارت و رطوبت از یک نقطه به نقطه دیگر می شوند. فن سیرکوله فیلتردار کاربرد بسیار خوبی در گلخانه ها و سالن های پرورش طیور به ویژه مرغداری ها خواهد داشت. 

هم چنین فن های اگزاست تهویه کننده هوا در سه نوع سقفی ، آکسیال و یوتیلیتی ساخته شده اند که در ادامه به ویژگی ها و کاربردهای هر کدام از آنها خواهیم پرداخت :

1- اگزاست فن سقفی 

این هواکش در سقف محیط یا سالن نصب می شود و سبب تهویه آن با فشار مثبت می شود و گرما و رطوبت مازاد، آلودگی ها و بوی بد را از محیط خارج می کند. نوع فن به کار رفته در آن به دو نوع آکسیال و یا سانتریفیوژی تقسیم بندی می شوند. 

اگزاست فن سقفی - اندیشه سبز

نام دیگر اگزاست فن های سقفی، هواکش پشت بامی نیز می باشد و در بسیاری از خانه ها، ادارات ، بیمارستان ها ، مغازه ها و کارگاه های تولیدی از آن استفاده می شود. جنس بدنه و پره های به کار رفته در این فن ها معمولا از استیل یا آلومینیوم خواهد بود که در برابر رطوبت محیط زنگ نزند و دوام خود را حفظ کند. 

2- اگزاست فن آکسیال 

این فن ها به صورت محوری هستند و از پره هایی آلومینیومی ، استیل و بعا پلاستیک فشرده ساخته شده اند و همانند فن های سقفی ، با ایجاد فشار مثبت سبب تخلیه هوا و تهویه محیط می شود. فن های اکسیالی نیز در انواع کوچک و بزرگ وجود دارند که نمونه های کوچک آنها را به وفور در خانه و محل کار خود مشاهده کرده اید. 

فن های اکسیال بزرگ که کاربرد صنعتی دارند، در سالن های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان یک نمونه از آنها می توان به فن اگزاست 100 در 100 اندیشه سبز اشاره کرد که از پره های پروپیلن ساخته شده و دارای گارانتی 1 ساله  و خدمات پس از فروش 10 ساله از طرف اندیشه سبز می باشد.

اگزاست فن آکسیال - اندیشه سبز

انواع گلخانه های میوه و سبزیجات ، مرغداری ها و سالن های پرورش دام و طیور، سالن های پرورش قارچ، سالن های ورزشی و… همگی قابل تهویه با این فن ها هستند، حتی امکان خارج سازی حرارت و رطوبت اضافی از طریق فن های اکسیال اگزاست وجود دارد. 

3- اگزاست فن یوتیلیتی 

این فن ها حالت حلزونی دارند و به آنها اگزاست فن های سانتریفیوژی نیز می گویند، این فن ها نسبت به فن های اکسیال قدرت تخلیه بالاتری دارند و در سالن های حساسی که نیاز به تخلیه فوری هوا وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرند. 

این فن ها معمولا در سقف یا قسمت بالایی دیوار ساختمان ها نصب می شوند و از کانال کشی، هوای آلوده را به بیرون از سالن انتقال می دهند و به دلیل قدرت بالای موتور خود، توان خروج حجم بالایی از هوا را دارند. 

اگزاست فن یوتیلیتی - اندیشه سبز

از این فن ها نیز در کارگاه های تولیدی ، سالن های پرورش دام و طیور، گلخانه ها ، هتل ها و رستوران ها ، انبارها و پارکینگ ها و… استفاده می شود. نوع پره های به کار رفته در این فن ها نیز به سه دسته فوروارد، بکوارد و رادیال تقسیم بندی می شوند. 

نتیجه کلی در مورد اگزاست فن ها 

با مطالعه این مقاله به این نتیجه خواهید رسید که اگزاست فن ها بهترین و کم هزینه ترین روش برای خارج سازی هوای آلوده و تهویه سالن است. آنها در انواع مختلفی وجود دارند که در خانه ها ، آشپزخانه ها ، هتل ها و رستوران ها ، دستشویی و حمام ، گلخانه و مرغداری ها ، سالن های پرورش قارچ، کارخانه ها و سالن های ورزشی و هر مکان دیگری قابل استفاده هستند. 

اندیشه سبز انواع فن های تهویه اگزاست را با گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله به فروش میرساند، در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید می توانید با یکی از شماره های درج شده در انتهای سایت تماس گرفته و از راهنمایی کاملا رایگان کارشناسان اندیشه سبز بهره مند شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.