مقالات گرمایشی

راهنمای خرید هیتر برای گرمایش کارخانه و محیط های کارگاهی

راهنمای خرید هیتر برای گرمایش کارخانه و محیط های کارگاهی - اندیشه سبز

خرید هیتر کارگاهی

کارگران در کارخانه ها و کارگاه ها باید از یک محیط سالم برخوردار باشند. در فصل های سرد، تأمین گرمای کافی یک مسئله ضروری و مهم بوده و اگر محیط کارگاهی به اندازه کافی گرم نباشد، مطمئنا شرایط کار در آن محل با مشکل مواجه خواهد شد.

سیستم های گرمایشی مختلفی وجود دارد که میتوان با آنها محیط کاری کارخانه و کارگاه را گرم کرد. اما انتخاب هیتر کارگاهی و گرمایش کارخانه چالش های متعددی هم به همراه دارد. چراکه کارخانه ها معمولا فضای داخلی بسیار وسیعی دارند. علاوه بر این در زمان خرید سیستم گرمایشی برای کارخانه نکات بسیار زیادی باید مدنظر گرفته شوند. ما در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز یک راهنمای خرید هیتر کارگاهی را برای شما آماده کرده ایم.

بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
» قابل استفاده برای تامین گرمای مورد نیاز محیط های کارگاهی
» دارای طول عمر و مقاومت بالا در برابر حرارت
» امکان کارکرد هوشمند فن ها با توجه به دمای کوره
قیمت : 44,000,000 تومان

ملاک انتخاب سیستم گرمایشی برای کارخانه

موارد متعددی هستند که باید در زمان خرید هیتر کارگاهی به آنها توجه نمود. مهمترین این موارد عبارتند از:

نوع سازه

نوع سازه و ساختار داخلی کارگاه باید برای نصب بخاری مد نظر شما مساعد باشد. یعنی با توجه به نیاز باید بتوان هیتر را به صورت آویز، دیواری یا پرتابل نصب کرد. بایستی بخاری را انتخاب کنید که باعث ایجاد مزاحمت کارگران و تجهیزات مورد استفاده نشود. همچنین محل نصب بخاری بسیار مهم بوده و نباید فضای مفید و کاری را اشغال کند.

محیط کارخانه

چیدمان داخل سالن و همچنین باز یا بسته بودن محیط کارخانه محدودیت هایی ایجاد میکنند که نمیتوان از هر نوع هیتری استفاده کرد.

بودجه مد نظر

هزینه خرید و نصب برخی از سیستم های گرمایشی و همچنین هزینه نگهداری و سرویس آنها زیاد می باشد. از بین سیستم های گرمایشی مختلف باید دستگاه مد نظر با بودجه شما هم خوانی داشته باشد.

ضریب اطمینان

در تجهیزات گرمایشی خطر آتش سوزی یا انفجار یا خفگی در اثر گازهای سمی وجود دارد. با توجه به اینکه محیط های کارگاهی شلوغ بوده و نیروی انسانی زیادی در آنجا مشغول هستند، پس هم برای حفظ سلامت آنها و هم برای حفظ امنیت کارگاه و تجهیزات داخل آن حتما باید از بخاری استفاده شود که کاملا قابل اطمینان بوده و ایمنی بالایی داشته باشد.

مصرف انرژی

برخی بخاری ها راندمان حرارتی بسیار بالا و مصرف انرژی پایین دارند. برخی دیگر نیز برعکس. در انتخاب یک بخاری کارگاهی حتما باید به راندمان حرارتی و مصرف انرژی دستگاه نیز توجه شود.

در ادامه این مطلب موارد گفته شده در هیترهای مختلف را بررسی میکنیم تا شما بهتر بتوانید تصمیم گیری کنید.

انواع سیستم گرمایشی قابل استفاده در کارگاه ها

برای گرم کردن کارگاه ها و محیط های کارخانه ای از انواع سیستم های گرمایشی زیر می توان استفاده کرد. انتخاب نوع هیتر بستگی به فاکتورهایی دارد که پیش تر آن را گفتیم. در ادامه نقاط ضعف و مثبت و محدودیت هایی که هر یک از این سیستم ها دارند را بررسی خواهیم کرد.

  • سیستم گرمایش تابشی
  • یونیت هیتر
  • هیتر گازی فن دار
  • کوره هوای گرم

سیستم گرمایش تابشی

همانطور که از نام این هیترها پیداست، انتقال گرما در آنها بصورت تابشی است. یعنی این بخاری ها مستقیما هوا را گرم نمیکنند و باعث یکنواخت شدن گرما در تمام سطح محیط نمیشوند. بلکه بخاری تابشی مستقیما افراد یا اشیائی که در مسیر تابش آن قرار دارد را گرم میکند.

سیستم گرمایش تابشی - اندیشه سبز

محدودیتی که این بخاری ها دارند نصب آنها بصورت سقفی می باشد. یعنی حتما باید بصورت سقفی یا آویز از سقف نصب شوند و امکان نصب دیواری آنها وجود ندارد. یا اینکه بصورت قابل حمل و پرتابل نمیتوان از آنها استفاده کرد. یکی دیگر از محدودیت هایی که دارند این بوده که فقط محیط تحت پوشش و یک منطقه خاصی را گرم میکنند. البته این مورد در برخی موارد نکته مثبت هم محسوب میشود. چرا که کارفرما فقط در نقاطی که کارگران حضور دارند، دستگاه را نصب خواهد کرد. سایر نقاط که رفت و امد کمتری دارند، نیاز به گرمایش نداشته و در نتیجه هزینه مصرف انرژی پایین خواهد بود.

بخاری برقی تابشی صنعتی اندیشه سبز
بخاری برقی تابشی صنعتی اندیشه سبز
» ایجاد گرمایش نقطه ای و مقطعی در در محیط های صنعتی
» عدم نیاز به نیروی متخصص برای نصب و راه اندازی
» دارای قابلیت اتصال به سقف و عدم اشغال فضای مفید
قیمت : 11,500,000 تومان

هیتر گازی ایستاده

هیتر گازی ایستاده نیز یکی دیگر از جمله بخاری های مناسب برای گرمایش محیطهای کارگاهی و کارخانه ها می باشد. این بخاری ها نیز دارای یک فن آکسیال بوده که باد گرم در داخل سالن منتشر میکنند. هیتر گازی ایستاده نصب و راه اندازی بسیار راحتی دارد. اصولا این بخاری ها را بر روی یک پایه نصب میکنند. البته بدون پایه هم میتوان از این هیتر استفاده کرد. در محیطهای کارگاهی و بسته حتما باید از هیترگازی دودکش دار استفاده شود. در غیر اینصورت آلاینده هایی که هیتر به داخل سالن منتشر میکند، باعث مسمومیت، خواب آلودگی و حتی خفگی کارکنان خواهد شد. البته نوعی از این هیترها نیز وجود دارد که بصورت برقی بوده و با برق 3 فاز کار میکند. هیتر برقی 3 فاز صنعتی یکی از این محصولات می باشد.

بخاری کارگاهی با گرمایش موضعی 360 درجه

مهمترین حسن این بخاری ها عدم نیاز به برق بوده و دستگاه قیمت ارزان و حرارت بالایی دارد. اما بدنه بخاری کارگاهی که گرمایش موضعی 360 درجه دارد، به شدت داغ میشود. یعنی به هیچ عنوان وسایل یا افراد مشغول در کارگاه نباید با بدنه دستگاه تماس داشته باشند. همچنین این مدل بخاری فقط در کارگاه هایی که تهویه کافی دارند، قابل استفاده است. زیرا دستگاه بدون دودکش می باشد. بعلاوه بر روی این مدل بخاری کارگاهی امکان نصب ترموستات برای تنظیم اتوماتیک حرارت وجود ندارد.

کوره هوای گرم

کوره هوای گرم ظرفیت حرارتی بسیار بالایی دارد و برای گرمایش سالن های وسیع مثل کارگاه ها یا کارخانه ها یک انتخاب ایده ال است. این بخاری دارای اگزوز بوده و هیچ دود و آلاینده ای در محیط منتشر نمیکند. همچنین بصورت ایستاده در کنار یکی از دیواره های سالن قابل نصب می باشند. البته برای اینکه هیتر فضای مفید کارگاه را اشغال نکند، میتوان آن را در اتاقک جداگانه نصب و با کانل کشی گرمای آن را به داخل سالن منتقل نمود.

کوره هوای گرم - اندیشه سبز

در ساخت این بخاری ها چون از یونیت حرارتی با چندین پاس انتقال استفاده میشود، راندمان حرارتی بالایی دارند. همچنین برخلاف بخاری های کارگاهی که گرمایش موضعی 360 درجه دارند، میتوان بدون نگرانی بدنه دستگاه را لمس کرد. از طرف دیگر کوره هوای گرم ضریب اطمینان بسیار بالایی دارد و حرارت آن به کمک ترموستات نصب شده بر روی دستگاه قابل تنظیم است. سوخت مصرفی این هیتر میتواند گاز یا گازوئیل باشد. کارفرما با نصب مشعل دوگانه سوز بر روی دستگاه میتواند بصورت دوگانه سوز نیز از این بخاری کارگاهی استفاده کند. از کوره هوای گرم به دلیل راندمان حرارتی بالا، ایجاد گرمایش پاک و ضریب اطمینان بالا بعنوان بخاری گلخانه نیز استفاده میشود.

یونیت هیتر

این نوع سیستم گرمایشی بیشتر به صورت دیواری نصب میشود و در محل استفاده باید حتما یک موتورخانه مرکزی (آب گرم یا بخار) وجود داشته باشد. یونیت هیتر تا حدودی شبیه به شوفاژ می باشد، با این تفاوت که به جای پره دارای کویل بوده واز داخل مجموعه کویل و فین ها آب داغ یا بخار رد میشود. فن نصب شده بر پشت یونیت نیز گرمای ایجاد شده را به جلو پرتاب میکند. به همین دلیل ظرفیت گرمایشی یونیت هیتر زیاد می باشد.

یونیت هیتر - اندیشه سبز

هر چند این سیستم گرمایشی در کارخانجات و کارگاه ها قابل استفاده است ولی هزینه نصب و راه اندازی آنها زیاد می باشد. از طرفی مستقر نمودن یک سیستم موتورخانه مرکزی با لوله کشی کامل در بسیاری از کارگاه ها و کارخانه ها صرفه اقتصادی ندارد یا اینکه به خاطر فرم ساختمانی امکان پذیر نیست.

جمع بندی

برای اینکه از کارایی سیستم گرمایشی در کارگاه یا کارخانه مطمئن شد، باید موارد دیگری هم بررسی شوند. بعنوان مثال در کارگاه هایی که نیاز دائما نیاز به تولید گرما در فصل های سرد ندارد، باید از هیترهایی استفاده شود که قابلیت اتصال به زمانسج و سیستم های اتوماسیون را داشته باشد.

ما در این مقاله از اندیشه سبز راهنمایی های لازم در خصوص خرید بخاری برای کارخانه و کارگاه را به شما ارائه دادیم. اگر باز هم نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، مشاوره رایگان با کارشناسان فنی ما را از دست ندهید. کارشناسان ما با نیاز سنجی و بررسی محیط و سازه کارگاه شما، بهترین بخاری کارگاهی را به شما معرفی خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.