مقالات گرمایشی

دستورالعمل های ایمنی و نحوه نصب و راه اندازی جت هیتر

نحوه نصب و راه اندازی جت هیتر - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

نحوه نصب جت هیتر مرغداری

در سالن های مرغداری و مزارع پرورش مرغ، بلدرچین، بوقلمون و … برای تأمین گرمای مورد نیاز پرنده ها از جت هیترها به صورت گسترده استفاده میشود. جت هیتر موشکی بیشتر به دلیل سهولت در نصب و استفاده، راندمان حرارتی بسیار بالا و مصرف بهینه سوخت بیشتر مورد استقبال مرغداران و کشاورزان قرار میگیرد. با توجه به کاربرد گسترده این نوع هیترهای گرمایشی در سالن های صنعتی در این مقاله از وب سایت اندیشه سبز بر آن شدیم تا به توضیح مفصل نحوه نصب و راه اندازی جت هیتر در مرغداری بپردازیم.

در خصوص نگه داری از تجهیزات گرمایشی مرغداری همچون جت هیترها باید بسیار دقت نمود. این دستگاه ها باید به موقع تعمیر، عیب یابی و سرویس شوند. قبل از نصب جت هیتر لازم است که ابتدا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. به طور متوسط هر 6 الی 12 ماه حداقل یک بار باید این نوع هیترها توسط تکنسین و یا یک فنی کار حرفه ای بررسی و سرویس شوند.

جت هیتر 50 هزار کیلو کالری
جت هیتر 50 هزار کیلو کالری
» مناسب برای تامین گرما در سالن مرغداری
» دارای راندمان کاری 99 درصدی
» بهره گیری از کوره ی استیل مقاوم در برابر حرارت
قیمت : 16,500,000 تومان22,000,000 تومان

آشنایی با ساختار جت هیتر

در ابتدا لازم است که با ساختار و قطعات اصلی جت هیتر آشنایی داشته باشد. در طراحی جت هیترها، اتصالات به صورت پرسی بوده که قابل جدا شدن نیز می باشند. قطعات مختلف همچون بدنه، فن، الکتروموتور فن، مبدل حرارتی، تابلو برق، پمپ سوخت رسانی، شیربرقی و … از قطعات مهم جت هیتر به شمار می آیند.

جت هیترها معمولا با دو نوع بدنه رنگی و یا استیل ساخته میشوند. محفظه احتراق در جت هیترها معمولا از جنس استیل استنلس می باشد. زیرا این نوع کوره ها در برابر تنش های دمایی و حرارت بالا بسیار مقاوم اند.

آشنایی با ساختار جت هیتر - اندیشه سبز

فن نصب شده بر روی جت هیتر با افزایش دبی ورودی هوا، جریان هوای گرم جت هیتر را با سرعت بالا به بیرون پرتاب میکند. همچنین فن دستگاه با مکش هوای تازه به محفظه احتراق، اکسیژن مورد نیاز برای اشتعال سوخت را فراهم میسازد.

جت هیترها دارای سه مدلی کلی گازسوز، گازوئیلی و دو گانه سوز می باشند. در نوع گازوئیلی از یک پمپ گازوئیل برای انتقال سوخت به نازل ها و تأمین فشار در سیستم سوخت پاش استفاده میشود. در جت هیترهای گازسوز نیز از شیر برقی برای کنترل جریان گاز و تنظیم ورودی آن بهره گرفته میشود.

جت هیترهای مورد استفاده در مرغداری ها از نوع بدون دودکش می باشند که نیازی به نصب دودکش و کلاهک H ندارند. مدل های دودکش دار ، راندمانی کمتر از 50 درصد دارند . در این نوع از جت هیترها، میزان بسیاری از مواد الوده تولیدی به بیرون از سالن منتقل میشوند ولی باز هم امکان انتقال مقداری از این الودگی ها به داخل سالن وجود دارد. به دلیل وجود سیستم تهویه مناسب در سالن های پرورش طیور ، جت هیترهای دودکش دار صرفه اقتصادی ندارند.

نصب جت هیتر بدون دودکش

جت هیترها به دو روش مختلف یعنی به صورت پرتابل و یا آویز قابل نصب می باشند. نحوه انتخاب هر کدام از این روش ها به فضای مرغداری بستگی دارد. در نصب پرتابل، جت هیتر بر روی پایه های مستحکم و با ارتفاع مناسب در بستر مرغداری نصب میشود. در حالیکه در نصب آویز، جت هیتر به صورت ثابت از سقف سالن مرغداری آویزان میشود.

آیا جت هیتر بر روی پایه قابل نصب است؟

بله این بخاری صنعتی بر روی پایه و به صورت زمینی قابل نصب می باشد، برای نصب جت هیتر بر روی سکوی ثابت، لازم است که از پایه های مستحکم استفاده کنید. همچنین محل قرار گیری پایه باید کاملا صاف و طراز شده باشد تا دستگاه در زمان کارکرد هیچ نوع لرزش و لغزشی نداشته باشد. در این روش امکان جابجایی جت هیتر وجود دارد.

جت هیتر به صورت سقفی چگونه نصب میشود؟

جت هیترها به صورت سقفی نیز قابل نصب می باشند. در این حالت نیز با اتصال زنجیر به قلاب های موجود بر بدنه جت هیتر میتوان دستگاه را از سقف مرغداری یا سالن مورد استفاده آویزان نمود. نصب سقفی جت هیتر در مرغداری فضای مفید را اشغال نمیکند و هیچ محدودتی در خطوط آبخوری و دانخوری به وجود نمی آورد.

در زمان نصب جت هیتر گازوئیلی به صورت آویز نباید سطح منبع سوخت پایین تر از پمپ دستگاه باشد. در این صورت دستگاه دچار افت فشار سوخت خواهد شد و عملکرد بهینه نخواهد داشت.

نکات مهم به هنگام نصب جت هیتر

به طور کلی در زمان نصب جت هیتر مرغداری باید دستگاه از هر طرف فاصله کافی با دیوارهای اطراف داشته باشد. رعایت حداقل یک متر فاصله با دیوار در زمان نصب جت هیتر الزامی است.

در جت هیترهای بدون دودکش، اکسیژن مورد نیاز برای اشتعال سوخت از طریق فن دستگاه تأمین میشود. بنابراین فن دستگاه باید بتواند هوای تازه و اکسیژن به مجموعه سوخت رسانی تزریق کند. در غیر اینصورت سوخت مصرفی دستگاه به صورت ناقص میسوزد که نتیجه آن ورود آلاینده های خطرناک و راندمان حرارتی پایین خواهد بود.

هیچ نوع مانعی نباید در قسمت ورودی فن باشد. اگر فن به خوبی نتواند هوا را به داخل مکش کند، احتمال انفجار محفظه آتش وجود دارد.

نکات مهم به هنگام نصب جت هیتر - اندیشه سبز

در نصب جت هیتر گازوئیلی باید به سطح مخزن گازوئیل توجه شود. چراکه سطح مخزن می بایست بالاتر از سطح پمپ گازوئیل دستگاه باشد تا سوخت رسانی دستگاه دچار مشکل نشود. عدم سوخت رسانی صحیح باعث خرابی الکتروموتور و مشعل دستگاه خواهد شد.

اتصالات به کار رفته برای سوخت رسانی دستگاه باید استاندارد و از نوع مرغوب باشند. همچنین اگر جت هیتر مورد استفاده بدون فیلتر گازوئیل است، حتما از یک فیلتر گازوئیل در مسیر سوخت رسانی دستگاه استفاده نمایید تا رسوبات همراه گازوئیل باعث مسدود شدن نازل ها نشوند.

آیا در جت هیتر گازوئیلی به نصب پمپ نیاز است؟

در جت هیترهای گازوئیلی به صورت معمول پمپ دستگاه، سوخت گازوئیل را به داخل دستگاه مکش میکند. بنابراین لازم نیست که در مسیر رسیدن گازوئیل به دستگاه از پمپ استفاده شود. این کار باعث آسیب به پمپ گازوئیل دستگاه خواهد شد.

برای مشاهده جت هیتر گازوئیلی 100 هزار به همراه جزئیات کامل کلیک کنید:

نکات ایمنی در نصب جت هیتر

فضولات پرندگان و همچنین کود دام باعث ایجاد گازهای خطرناک همچون گاز متان و هیدروژن سولفات می شوند. غلظت بیش از اندازه این گازها در یک سالن صنعتی به همراه روشن بودن دستگاه های حرارتی می تواند باعث آتش سوزی و حوادث خطرناک شود. بنابراین در زمان تمیز کردن کف بستر و جابجایی کودها، سیستم های حرارتی آتش زا را خاموش نمایید.

نصب جت هیترها باید توسط نیروهای متخصص و تکنیسن های آموزش دیده انجام گیرد. اگر در این زمینه تخصصی ندارید، لازم است که برای جلوگیری از آسیب ها و خطرات احتمالی از افراد متخصص و یا نصاب های مجاز گروه کمک بگیرید.

قبل از نصب جت هیتر باید سیم کشی دستگاه را بررسی کنید که دارای آسیب دیدگی و یا قطعی نباشد.

الکتروموتور جت هیتر نباید پوشانده شود. زیرا این عمل باعث افزایش بیش از حد دمای موتور و سوختگی زود هنگام آن خواهد شد.

هر نوع تعمیر بایستی در زمان خاموش بودن دستگاه انجام گیرد. در غیر اینصورت تعمیر دستگاه در حال روشن باعث ایجاد خطرات و آسیب های جانی همچون برق گرفتگی و آتش سوزی خواهد شد.

نکته پایانی

در این مقاله به نحوه نصب جت هیتر در سالن مرغداری و یا دیگر سالن های صنعتی پرداختیم و مجموعه نکات ایمنی و ضروری را بیان نمودیم. در هنگام نصب انواع هیتر صنعتی باید به اتصالات بسیار توجه شود، همچنین در مسیر سوخت رسانی به خصوص لوله کشی گاز، استفاده از قطعات کنترلی همچون فشار سنج، شیر گاز ایمنی، شلنگ مخصوص گاز و … الزامی است. این دستگاه ها باید به صورت دوره ای سرویس شوند زیرا هر گونه ایراد فنی باعث از تنظیم خارج شدن جت هیتر خواهد شد که در نتیجه آن سوخت مصرفی دستگاه نیز افزایش پیدا میکند و دستگاه راندمان مطلوب از خود ارائه نمی دهد. همچنین سرویس های دوره ای باعث ایمنی بیشتر دستگاه شده و ریسک حوادث و خطراتی همچون انفجار و آتش سوزی را در آنها به شدت کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.