مقالات رطوبت ساز و مه پاش

نحوه ایجاد سرمایش فضای باز باغ و ویلا به کمک مه پاش

چطور هوای گرم فضای باز را خنک کنیم؟ - اندیشه سبز

چطور هوای گرم فضای باز را خنک کنیم؟

تأمین سرمایش فضای باز از طریق کولر و دیگر سیستم های سرمایشی رایج امکان پذیر نیست. برای خنک کردن این نوع فضاهای باز از سیستم مه پاش نازلی استفاده میشود. این سیستم خنک کننده علاوه بر ایجاد هوای مفرح و خنک مزیت های دیگری هم به همراه دارد. سیستم های سرمایش فضای باز بر اساس قدرت و کاربرد در انواع مختلفی طراحی میشوند. ما در این مطلب از سایت اندیشه سبز نحوه خنک کردن فضای باز باغ و ویلا را به شما یاد میدهیم. تا انتهای این پست همراه ما باشید.

نحوه ایجاد سرمایش در فضای باز

استفاده از سیستم فوگر یک روش ارزان و در عین حال تأثیرگذار برای خنک کردن فضاهای باز و گسترده مثل باغ، ویلا، رستوران ها و کافی شاپ و … می باشد. این سیستم با آب کار میکند. در واقع اساس کار این سیستم سرمایشی بر پایه سرمایش تبخیری است.

نحوه ایجاد سرمایش در فضای باز - اندیشه سبز

این سیستم اب پرفشار را به شکل پودر در هوا منتشر میکند. در نتیجه ذرات پودری آب سریعا گرمای محیط را گرفته و تبخیر میشوند. ذرات پودری آب به قدری ریز بوده که فرصت کافی ندارد بر روی زمین بشینند و در همان ارتفاع بالا تبخیر میشوند. در نهایت فضای تحت پوشش مه پاش هوای خنک و با طراوتی خواهد داشت؛ افرادی که در این فضا نشسته باشند، حس رضایتمندی خواهند داشت و در یک روز گرم از هوای تازه و خنک لذت خواهند برد.

مزیت های مهم مه پاش نازلی برای خنک کردن فضای باز

سیستم رطوبت ساز نازلی بیشترین استفاده در بین رطوبت سازها را دارد. از این مهپاش ها علاوه بر تأمین رطوبت در محیط های گلخانه ای و صنعتی برای ایجاد هوای خنک و تازه در بسیاری از مکان های باز مثل باغ، ویلا، پاسیو، تراس، استخر و … استفاده میشود. علاوه بر ایجاد هوای خنک، این سیستم سرمایشی گرد و غبار موجود در هوا را هم میگیرد تا شما هوای تمیز مصرف کنید. همچنین استفاده از مه پاش باعث از بین رفتن بوی بد در محیط میشود. علاوه بر این استفاده از این مه پاش باعث میشود که مگس ها و دیگر حشرات مزاحم در هوا آن محل را ترک کنند. استفاده از مه پاش نازلی برای خنک کردن فضای باز به محیط شما جلوه بسیار زیبایی هم خواهد بخشید.

مزیت های مهم مه پاش نازلی برای خنک کردن فضای باز - اندیشه سبز

در فصل های گرم و روزهای داغ تابستانی بیشتر افراد نمیتوانند از فضای باز خانه یا پاسیو لذت ببرند. در حالیکه با نصب مه پاش نازلی میتوان دمای این نوع محیطها را بدون خیس کردن افراد تا 10 الی 12 درجه کاهش داد. مه پاش نازلی اگر به صورت اصولی در فضای باز نصب شود، دمای آن محیط را تا 22 درجه سانتی گراد میتواند کاهش دهد.

اجزای مه پاش فضای باز

اجزای اصلی این رطوبت سازها شامل پمپ، لوله و اتصالات، نازل، منبع و فیلتر می باشد. البته استفاده از منبع و فیلتر بستگی به آب مصرفی منطقه دارد. اگر میزان ناخالصی و ذرات معلق آب زیاد باشد، بهتر است که از فیلتر تصفیه آب نیز استفاده شود تا نازل ها دچار گرفتگی نشوند. سوراخ موجود بر سطح نازل ها بسیار ریز بوده و هرگونه ذرات معلق باعث انسداد روزنه نازل ها و اختلال در عملکرد این سیستم خواهد شد.

نحوه نصب و راه اندازی سیستم سرمایشی فضای باز

سیستم اصلی مه پاش نازلی به صورت سقفی نصب میشود. یعنی شلنگ ها و نازل ها در یک سطح معین و به صورت سقفی نصب خواهند شد. زیرا در لایه های بالایی هوا گرم بوده و ذرات پودری آب سریع تبخیر خواهند شد. همچنین نصب مه پاش نازلی در ارتفاع باعث میشود تا افراد یا اشیاء زیر آن خیس نشوند.

سیستم سرمایشی فضای باز با توجه به سطح پوشش و فشار کاری در 3 دسته به بازار عرضه میشوند:

سیستم مه پاش کم فشار

مه پاش کم فشار نیازی به پمپ و موتور ندارد. این سیستم دارای یک شیلنگ بوده که بر روی شیلنگ نیز با فاصله استاندارد نازل ها نصب شده اند. این شلنگ به آب شهری وصل میشود و با همان فشار آب شهری هم کار میکند. البته برای عملکرد این مه پاش فشار آب باید بین 1 الی 8 بار باشد. این مه پاش ها قیمت ارزانی دارند و از نازل های پلاستیکی و شیلنگ های کم فشار بیشتر در طراحی آنها استفاده میشود. تعداد نازل هایی که میتوان بر روی این مه پاش نصب کرد محدود می باشد. زیرا هر چقدر که تعداد نازل ها بیشتر شود، فشار اب برای نازل بعدی کمتر خواهد بود. در نتیجه آب به صورت قطره های درشت از نازل های آخری بیرون خواهد آمد و باعث خیس شدن افراد خواهد شد.

سیستم مه پاش کم فشار - اندیشه سبز

مه پاش های کم فشار فضای بسیار کمی پوشش می دهند و در صورت استفاده از این مه پاش، فشار آب آن ساختمان کم خواهد شد. لذا در مکان هایی که فشار آب کم می باشد و نیاز به خنک کردن فضای گسترده ای دارید، مه پاش کم فشار پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود.

فشار متوسط

این مه پاش با فشار 7 الی 17 بار کار میکند و برای راه اندازی آن به پمپ آب نیاز می باشد. در محیطهایی که فضای متوسطی دارند و مه پاش کم فشار در آن عملکردی ندارد از نوع فشار متوسط استفاده خواهد شد.

مه پاش فشار قوی

در این مه سازها از موتور بسیار قوی برای پمپاژ اب به شیلنگ و نازل ها استفاده میشود. مه پاش فشار قوی میتواند سطح وسیعی از یک فضای باز را پوشش دهد. همچنین در نصب این مه پاش ها میتوان از نازل هایی با روزنه بسیار ریز در حد 50 میکرون نیز استفاده کرد. شیلنگ مورد استفاده در این سیستم نیز باید فشار قوی باشد. بعلاوه در طراحی این سیستم سرمایشی فضای باز معمولا موتور، پمپ آب، منبع و فیلترها را بصورت مجموعه یکپارچه بر روی یک پایه کنار هم نصب میکنند. آب مصرفی این مجوعه باید از داخل یک مخزن چند لیتری تأمین شود.

جمع بندی

در این مقاله از سایت اندیشه سبز سیستم سرمایشی مناسب برای خنک کردن فضای باز را شرح دادیم. توجه داشته باشید برای اینکه مه پاش های نازلی کارایی لازم را داشته باشد: تعداد و نوع نازل ها، فشار آب، قدرت موتور و پمپ و موارد دیگر باید بصورت تخصصی تعیین شوند. اگر برای سرمایش فضای باز نیاز به مشاوره تخصصی دارید کارشناسان ما آماده ارائه کمک به شما هستند. کافی است با شماره های درج شده در انتهای همین صفحه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.