مقالات رطوبت ساز و مه پاش

ساخت مه ساز آکواریوم و طریقه نصب آن

ساخت مه ساز آکواریوم و طریقه نصب آن - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

ساخت مه ساز آکواریوم و طریقه نصب آن

یکی از ابزارهایی که می توان برای دکوراسیون و زیبایی محیط منزل و یا محیط کار از آن استفاده کرد، آکواریوم می باشد. آکواریوم علاوه بر اینکه نمایی زیبا و بسیار جالبی دارد، برای اهالی منزل نیز بسیار سرگرم کننده است.

اضافه نمودن هوای مه آلود به فضای آکواریوم، جذابیت آن را دوچندان نموده و جلوه ای همانند طبیعت در ذهن بیننده ایجاد میکند. اگر شما هم به آکواریوم علاقه مند هستید و دوست دارید به آن مه ساز نیز اضافه کنید با خواندن این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز با ما همراه باشید. در ادامه این نوشتار به توضیح نحوه ساخت مه ساز آکواریوم و طریقه نصب آن پرداخته ایم.

ساخت مه ساز آکواریوم

مه ساز آکواریوم چیست؟

مه سازهایی که در آکواریوم ها قابل استفاده هستند در واقع بخارساز سرد نام دارند. بخارسازهای سرد بر اساس فرکانس و ارتعاشات مافوق صوت کار میکنند. اصطلاحا به این دستگاه ها، رطوبت ساز التراسونیک نیز گفته میشود. این رطوبت ساز با ایجاد مه سرد یک جلوه زیبا در داخل آکواریوم ایجاد میکند.

در بخارساز التراسونیک امواج فراصوتی به مولکول های آب وارد میشود. آب مایع در نتیجه فشار ناشی از این امواج تغییر حالت میدهد و به مه سرد تبدیل میشود. بدین ترتیب دستگاه التراسونیک رطوبت ایجاد میکند.

مه ساز التراسونیک در صنایع و مشاغل مختلفی کاربرد دارد. گلخانه های هیدروپونیک، نساجی ها، چاپخانه ها و صنایع مختلف به رطوبت حاصل از دستگاه های التراسونیک متکی هستند. البته رطوبت سازهای التراسونیک در بسیاری از منازل به شکل دستگاه بخور سرد نیز یافت میشود.

ساخت مه ساز آکواریوم - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

ساخت رطوبت ساز التراسونیک یک مبحث کاملا فنی و تخصصی بوده و باید دانش مربوطه آن را داشته باشید.

چطور مه ساز آکواریوم بسازیم؟

برای ساخت مه ساز آکواریوم بهترین گزینه استفاده از ماژول آماده التراسونیک می باشد. مخصوصا نوعی از این ماژول ها در بازار به فروش می رسد که دارای چراغ های led رنگی است. البته پیشنهاد میکنم نوع بدون led آن را تهیه کنید تا منظره داخل آکواریوم طبیعی تر باشد.

نکات مهم به هنگام خرید مه ساز آکواریوم

ماژول های التراسونیک در ظرفیت های مختلفی ساخته میشود. در این ماژول ها هرچه قدر تعداد پیزوسرامیک بیشتر باشد و یا اندازه قرص پیزوسرامیک بزرگتر باشد، ماژول مد نظر توان بیشتری در ایجاد مه سرد خواهد داشت.

البته برای بیشتر آکواریوم های خانگی نیازی به رطوبت ساز قوی نیست. شما بسته به حجم داخلی آکواریوم میتوانید از یک و یا دو عدد ماژول التراسونیک استفاده کنید.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که قرص های پیزوسرامیک عمر مفید دارند. نوع معمولی آن عمر مفید معادل 3000 ساعت دارد. بنابراین بهتر است که به صورت مداوم از آنها استفاده نکنید.

نکته بعدی که باید در حین انتخاب ماژول التراسونیک به آن توجه کنید، سنسور ضد آب دستگاه می باشد. برخی از ماژول ها فاقد سنسور ضد آب می باشند. بنابراین زمانیکه این نوع ماژول ها به منبع تغذیه وصل شوند ولی قرص آن با آب تماس نداشته باشد، پیزوسرامیک دستگاه خراب میشود.

اما در ماژول هایی که دارای سنسور تشخیص آب هستند، قرص پیزوسرامیک به محض اینکه با آب در تماس باشد شروع به کار میکند.

طریقه نصب مه ساز آکواریوم

ماژول های التراسونیک که بعنوان مه ساز آکواریوم کاربرد دارند، معمولا با آداپتورهای 24 ولت تغذیه میشوند. این نوع مه سازها دارای فیش ورودی مادگی بوده که با اتصال فیش آداپتور به آن می توان قطعه التراسونیک را راه اندازی نمود.

در زمان نصب مه ساز آکواریوم چندین نکته حائز اهمیت می باشند که یکی از مهمترین آنها عمق آب می باشد. در حقیقت رطوبت ساز نباید با عمق زیاد در آب غرق شود. چون در این حالت مه سرد ایجاد شده مجددا به مایع تبدیل میشود. عمق مناسب برای نصب مه ساز آکواریوم را باید با امتحان کردن سطح های مختلف آب به دست آورد. بعنوان مثال به هنگام نصب یک رطوبت ساز التراسونیک با قدرت تبخیر 500 میلی لیتر آب در ساعت بهتر است که پیزوهای آن در عمق 5 و حداکثر 8 سانتی متری آب قرار گیرند.

نکته بعدی در استفاده از رطوبت ساز التراسونیک دمای آب و نوع آب می باشد. اگر میزان سختی آب بالا باشد، پیزوها دچار رسوب گرفتگی میشوند و کارکرد خود را از دست میدهند. لذا بهتر است که آب مورد استفاده در آکواریوم تصفیه شده و یا مقطر باشد.

آیا مه ساز آکواریوم برای ماهی داخل آن ضرر دارد؟

در برخی ماژول ها در اطراف پیزوها جریان الکتریکی نیز وجود دارد. البته این جریان الکتریکی ولتاژ بسیار پایینی دارد ولی ممکن است در آکواریوم هایی که در آن ماهی زینتی وجود دارد مضر باشد. برای نصب رطوبت ساز در آکواریوم هایی که ماهی در داخل آن وجود دارد میتوان محفظه جداگانه برای رطوبت ساز ایجاد نمود به طوریکه آب مصرفی مه ساز کاملا جدا از آب آکواریوم باشد.

6 دیدگاه در “ساخت مه ساز آکواریوم و طریقه نصب آن

  1. رضا گفت:

    سلام خسته نباشید من تراریوم دارم بعد مه ساز گذاشتم اشتباهی اب ریختم رو خروجی مه بعد الان مه ساز خیلی مه کم میده اگه امکانش هس راهنمای کنید

    1. admins-r گفت:

      سلام باید ببرید تا تعمیرش کنن.

  2. سپهر گفت:

    سلام و درود خدمت شما دوست گرامی تشکر از اطلاعات خوبتون.
    استاد گرامی منظور شما این بود که مه ساز عمر خاصی داره و نمیشه همش ازش استفاده کرد درسته؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام ممنون از شما . بله

  3. مهدی گفت:

    خیلی جامع و کامل بود مرسی واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.