مقالات رطوبت ساز و مه پاش

بهترین رطوبت ساز برای گل و گیاهان و اهمیت رطوبت برای آنها

اهمیت رطوبت برای گل و گیاه و رطوبت ساز مناسب برای آنها  - اندیشه سبز

اهمیت رطوبت برای گل و گیاه و رطوبت ساز مناسب برای آنها 

یکی از مهم ترین فاکتورها در پرورش انواع محصولات در محیط گلخانه، تأمین رطوبت کافی می باشد. کمبود رطوبت، باعث بروز مشکلات متعددی در فرآیند رشد و نمو گل ها و گیاهان، میوه جات و سبزیجات خواهد گردید. رطوبت گیاهان در طبیعت، به طور طبیعی فراهم می گردد. اما در محیط های گلخانه ای، باید با استفاده از روش های مصنوعی اقدام به افزایش رطوبت نسبی هوا نماییم. همچنین جهت نظارت و رصد منظم سطح رطوبت نسبی در گلخانه ها، استفاده از رطوبت سنج های استاندارد، ضروری می باشد.

در ادامه این مقاله از اندیشه سبز، به ارائه توضیحات مفصل تری در ارتباط با اهمیت رطوبت برای گل های زینتی، میوه جات و سبزیجات، عوارض کاهش یا افزایش رطوبت نسبی از حد مجاز و همچنین، ایده آل ترین تجهیزات رطوبت ساز در گلخانه خواهیم پرداخت.

رطوبت ساز التراسونیک 600
رطوبت ساز التراسونیک 600
» امکان تولید رطوبت سبک برای گل و گیاه با استفاده از پیزوسرامیک های مدرن
» دارای قابلیت اتصال به رطبت سنج محیطی
» امکان استخراج اطلاعات و تحلیل مشکلات رطوبت ساز
قیمت : 6,200,000 تومان

اهمیت رطوبت برای گل های زینتی و محصولات کشاورزی

یکی از بزرگترین مزیت های گلخانه ها این است که، به شما امکان کشت و پرورش انواع گیاهان، سبزیجات و میوه جات را در تمام فصل های سال و هر نوع اقلیمی می دهد. در این فضای ایزوله، با استفاده از تجهیزات گلخانه ای مختلف، تمام شرایط زیستی محصول (از جمله دما، رطوبت، نور، تهویه مطبوع، خاک و آب مناسب و …) به طور کامل فراهم و کنترل می گردد. یکی از مهم ترین نیازهای گیاهان، رطوبت نسبی کافی می باشد. معمولاً رطوبت نسبی ایده آل در گلخانه، بین 50 الی 70 درصد، در نظر گرفته می شود. البته بدیهی است که هریک از گل ها، میوه جات و سبزیجات، نیازهای رطوبتی متفاوتی داشته و کارآفرینان محترم، باید نسبت به شرایط رشد هر محصول، اقدام به کشت و پرورش آن در گلخانه نمایند.

اهمیت رطوبت برای گل های زینتی و محصولات کشاورزی - اندیشه سبز

از طرفی همانطور که می دانیم، نور و کربن دی اکسید، دو فاکتور ضروری در رشد و نمو گل ها و انواع محصولات کشاورزی، به شمار می روند. گیاهان، نور و کربن دی اکسید را از طریق روزنه های موجود در برگ ها و ساقه های خود جذب می کنند. در صورت کمبود رطوبت نسبی هوا، این روزنه ها جهت حفظ آب موجود در داخل گیاه، به اندازه کافی باز نخواهند شد. به همین دلیل، محصولات قادر به جذب کربن دی اکسید و نور کافی نبوده و در صورت تداوم کمبود رطوبت، گیاه در عرض مدت کوتاهی، از بین خواهد رفت. در حالت کلی، محصولات کشاورزی و گل های زینتی، جهت لقاح و باروی، رشد اندام های زیستی، تولید گل و میوه و در کل تمام مراحل رشد و نمو و باردهی، باید از رطوبت مناسب برخوردار باشند.

عوارض کمبود رطوبت بر روی گل و گیاهان، میوه جات و سبزیجات گلخانه ای

با توجه به مطالب ارائه شده در بخش فوق، متوجه نقش اساسی و حیاتی رطوبت، بر روی کیفیت و رشد و نمو گیاهان می شویم. در صورتیکه محصولات گلخانه ای، از رطوبت نسبی کافی برخوردار نباشند، به زودی شاهد عوارض ذیل خواهید بود:

یک. خشکی و پژمردگی برگ ها و ساقه ها و سایر بافت های گیاهی

دو. سوختگی و تغییر رنگ برگها، به نحوی که لبه ها و حاشیه های آنان قهوه ای رنگ می شود.

سه. کاهش میزان رشد گل ها و گیاهان زینتی، میوه جات و سبزیجات، کوتاهی ساقه ها (به دلیل کوچک شدن روزنه ها و عدم تعریق و در نتیجه عدم دریافت نور و کربن دی اکسید کافی)

چهار. عدم میوه دهی و گلدهی یا ریزش برگ ها، غنچه ها و شکوفه ها در نتیجه لقاح ناقص

پنج. افزایش احتمال ابتلا به تارهای عنکبوتی

شش. در نهایت، از بین رفتن گیاه به دلیل از دست دادن کامل آب موجود در اندام های زیستی

عوارض ناشی از رطوبت بیش از حد مجاز

به همان میزان که کمبود رطوبت برای محصولات گلخانه ای مضر می باشد، افزایش بیش از حد رطوبت نسبی نیز، می تواند تأثیرات منفی متعددی در رشد و نمو و عملکرد گل ها و گیاهان، میوه جات و سبزیجات بر جای بگذارد.

عوارض ناشی از رطوبت بیش از حد مجاز - اندیشه سبز

در ارتباط با اهمیت این موضوع، باید بگوییم که مرطوب بودن بیش از حد هوای گلخانه، مشکلات بیشتری را در مقایسه با کمبود رطوبت ایجاد می کند. زیرا کم کردن میزان رطوبت نسبی، چالش برانگیزتر از افزایش آن است. برخی از عوارض رطوبت نسبی بالا در گلخانه، به شرح ذیل می باشند:

یک. کاهش رشد گل ها، میوه جات و سبزیجات: رطوبت بالای گلخانه، فرآیند رشد و نمو محصولات را مختل می سازد. برگ ها و ساقه های گل های زینتی و همچنین محصولات کشاورزی، مواد مغذی مورد نیاز خود را از ریشه می گیرند. تعریق و خروج رطوبت اضافی از برگ ها، رابطه مستقیمی با مکش مواد مغذی از سمت ریشه به سایر اندام های زیستی گیاه دارد.

مرطوب بودن بیش از حد هوای گلخانه، باعث می شود که گیاه نتواند از طریق تبخیر، آب اضافی را از خود خارج سازد. زیرا هوای اطراف محصول، از بخار اشباع گردیده و دیگر نمی تواند بخار اضافی جذب نماید. در صورت تداوم این مسأله، گیاهان قادر به جذب مواد مغذی ضروری از ریشه و رشد و نمو کافی نخواهند بود و نهایتاً گل ها، برگ ها و میوه های آنان خشک خواهند شد.

دو. تولید و تکثیر باکتری ها، قارچ ها و بیماری ها: رطوبت بیش از حد، محیط و زمینه بسیار مناسبی را برای رشد، تکثیر و فعالیت باکتری ها و قارچ های بیماریزا فراهم می آورد. به نحوی که در صورت عدم کنترل رطوبت، با عوارضی همچون کپک زدگی گل ها و محصولات کشاورزی، پوسیدگی ساقه ها و … مواجه خواهید شد.

سه. تأثیرات مخرب بر روی سازه ها: رطوبت بیش از حد می تواند به مرور زمان، به پوسیدگی سازه های چوبی و فلزی گلخانه بیانجامد. این مشکل، در گلخانه هایی که با سازه های ارزان تر ساخته شده اند، شدیدتر خواهد بود.

بنابراین، در صورتیکه رطوبت نسبی بیش از حد افزایش یابد، لازم است سریعاً نسبت به تنظیم و کنترل آن اقدام نمایید، تا گلخانه و محصولات داخل آن، در معرض آسیب ها و تأثیرات مخرب، قرار نگیرند. اگر می خواهید با مفیدترین و کاربردی ترین متدهای تنظیم رطوبت آشنا شوید، توصیه می کنیم مقاله روش های عملی کاهش رطوبت گلخانه را حتماً مطالعه نمایید.

بهترین روش برای افزایش رطوبت نسبی در گلخانه چیست؟

بهترین و مطمئن ترین روش، جهت تأمین رطوبت نسبی مطلوب برای گل ها، میوه جات و سبزیجات، استفاده از تجهیزات رطوبتی مخصوص گلخانه می باشد. مه پاش های التراسونیک، رطوبت سازهای نازلی و همچنین مه پاش های دیسکی، نمونه ای از پرکاربردترین دستگاه های تولید کننده رطوبت، در محیط های گلخانه ای می باشند.

این تجهیزات به دلیل مزایای متعددی که دارند، علاوه بر تولید رطوبت کافی، در وقت و انرژی شما نیز بسیار صرفه جویی خواهند نمود. از طرفی، به دلیل تولید مه سرد، به کاهش دمای گلخانه در روزهای گرم تابستان نیز کمک نموده و محیطی بسیار مناسب برای رشد و نمو محصولات شما، فراهم خواهند ساخت.

بهترین روش برای افزایش رطوبت نسبی در گلخانه چیست؟ - اندیشه سبز

اندیشه سبز، مفتخر است که با بیش از 25 سال سابقه فعالیت حرفه ای، در زمینه تولید مرغوب ترین انواع تجهیزات رطوبت ساز و مه پاش، در رده بهترین تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است. تمام محصولات رطوبتی این مجموعه، مطابق با آخرین تکنولوژی های روز دنیا، طراحی اصولی و استانداردهای جهانی همچون ایزو 9001 و از طریق بکارگیری نیروهای مهندسی زبده تولید گردیده و به همراه ضمانتنامه یکساله معتبر و 10 سال خدمات پس از فروش، خدمت هموطنان عزیز ارائه می گردند.

دستگاه رطوبت ساز مینیاتور 20000، نمونه ای از بهترین مه پاش های دیسکی (پروانه ای) تولید شده در گروه صنعتی اندیشه سبز می باشد. این دستگاه رطوبت ساز، به دلیل ویژگیها و مزایایی همچون عملکرد تمام اتوماتیک، قدرت مه سازی بالا، موتور پرقدرت (موتوژن، الکتروژن)، پمپ باکیفیت و کم مصرف، قابلیت اتصال به لوله کشی آب شهری، سیستم آبگیری اتوماتیک، بدنه داخلی و خارجی گالوانیزه و ضد زنگ، قابلیت استفاده در انواع گلخانه ها، سالن های پرورش قارچ، مرغداری ها و … یکی از بهترین نمونه های تولیدی در داخل کشور می باشد.

پرورش دهندگان محترم، می توانند از این سیستم مه پاش، علاوه بر تولید رطوبت جهت انتشار سموم، ضدعفونی کننده ها، خوشبو کننده ها و … نیز بهره ببرند.

رطوبت ساز التراسونیک 8300 نیز، یکی از تجهیزات مه پاش فوق پیشرفته ای است که توسط مهندسین خبره اندیشه سبز، تولید گردیده است. فناوری التراسونیک بکار رفته در این دستگاه، باعث تولید مه خالص و کامل بدون هیچ نوع قطره آبی شده است. از طرفی التراسونیک 8300، دارای قدرت مه پاشی فوق العاده زیاد و قابلیت انتشار یکنواخت رطوبت، در سطح وسیعی از محیط می باشد. به نحوی که تمام محصولات، از رطوبت یکسانی برخوردار بوده و با معضلات ناشی از کمبود یا ازدیاد رطوبت نسبی، در بخش های مختلف گلخانه مواجه نخواهید شد. همچنین، به دلیل آنکه بخار تولیدی از این دستگاه، دارای ذرات بسیار ریز میکرونی بوده و ویژگیهای مه واقعی را دارا می باشد، شما شاهد توزیع یک رطوبت مطلوب و بسیار باکیفیت در محیط گلخانه خواهید بود و مشکلاتی همچون، خیس شدن تجهیزات و سازه های گلخانه ای، که در برخی مه پاش ها وجود دارد، را در پی نخواهد داشت.

از دیگر ویژگیهای بارز این دستگاه مه ساز، می توان به عملکرد تمام اتومات، قابلیت اتصال به سیستم لوله کشی آب، آبگیری اتوماتیک، فن پرقدرت، جنس بدنه ABS، مصرف بسیار کم آب و برق، امکان کارکرد با برق شهری و بدون نیاز به برق سه فاز و همچنین کارکرد کاملاً بی صدا، قطعات بسیار مرغوب و با دوام، قابلیت استفاده در تمام صنایع و مشاغل و … اشاره نمود.

سخن پایانی

تأمین رطوبت مورد نیاز گیاهان، بر حسب شرایط زیستی آنان و نگهداری سطح رطوبت در حد متعادل، فاکتوری کلیدی در حفظ سلامت انواع محصولات گلخانه ای و جلوگیری از تنش های رطوبتی است. همانطور که گفتیم پربازده ترین متد جهت تولید رطوبت در گلخانه، استفاده از مه پاش های استاندارد و با کیفیت می باشد. رطوبت سازهای گلخانه ای، در ظرفیت های مختلفی تولید می شوند و شما باید بسته به مساحت گلخانه، سطح زیر کشت، نوع محصول پرورشی و … اقدام به خرید تجهیزات رطوبت ساز ایده آل برای گلخانه خود نمایید.

در صورت نیاز به مشاوره در ارتباط با انواع تجهیزات مه پاش، ویژگیهای فنی و ساختاری هریک، قیمت، نحوه خرید و … می توانید با کارشناسان اندیشه سبز، تماس حاصل نمایید. مشاورین و متخصصین این مجموعه، تمام راهنمایی ها و اطلاعات لازم را خدمت شما عزیزان ارائه خواهند نمود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.