مقالات رطوبت ساز و مه پاش, مقالات سرمایشی

لزوم استفاده از رطوبت ساز در سردخانه بالای صفر + فیلم

لزوم استفاده از رطوبت ساز در سردخانه بالای صفر - اندیشه سبز

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا میوه های سردخانه ای، با وجود گذشت مدت زمان زیادی از چیده شدنشان، بسیار تازه و با طراوت هستند ؟ این تازگی و طراوت در میوه های سردخانه ها، به لطف استفاده از یک مه ساز یا رطوبت ساز در سردخانه به وجود آمده است . در ادامه این متن از وبلاگ فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز، دلایل اهمیت استفاده از رطوبت ساز و فواید آن در یک سردخانه میوه، سبزی، گوشت و … بررسی می شود.

رطوبت ساز التراسونیک 1200
رطوبت ساز التراسونیک 1200
» دارای راندمان بالا در تولید رطوبت سبک و مه مانند در سردخانه ی بالای صفر
» برخورداری از بدنه ی ABS ضدزنگ و مقاوم
» بهره گیری از پیزوسرامیک های باکیفیت و ساخته شده با تکنولوژی ژاپن
قیمت : 9,350,000 تومان

چرا باید در سردخانه بالای صفر از مه ساز استفاده کرد ؟

در سردخانه نگهداری میوه، گوشت، ماهی، مرغ، سبزی و … لازم است تا شرایط محیطی به خصوصی فراهم گردد. به عنوان مثال، در یک سردخانه نگهداری سیب، باید رطوبت محیط نزدیک به 95 درصد بوده تا میوه با کیفیت بالا نگهداری شود. همان طور که می دانید، تنظیم رطوبت در یک سردخانه، توسط انواع رطوبت ساز ومه پاش، صورت می پذیرد. لازم به ذکر است که مه ساز در سردخانه زیر صفر به دلیل یخ زدن مه و قطرات آب ، کاربردی نخواهد داشت.

در ادامه این متن، فواید استفاده از یک رطوبت ساز در سردخانه بالای صفر بررسی می گردد.

1- حفظ طراوت در میوه و سبزی

یکی از دلایل اصلی استفاده از مه ساز ها در سردخانه، علاوه بر خنک سازی محیط، بالا بردن رطوبت محیط نیز می باشد. در صورتی که رطوبت محیط کم باشد، آب درون بافتی میوه، سبزی و … تبخیر شده و این امر نیز، طراوت میوه را از بین می برد.

حفظ طراوت در میوه و سبزی - ای آی جی شاپ

به عنوان مثال، در یک سردخانه کانکسی، از رطوبت ساز التراسونیک استفاده می گردد. این رطوبت ساز با تولید مه بسیار سبک و سرد، رطوبت محیط را تا میزان مورد نظر افزایش می دهد.

سردخانه میوه و سبزی
سردخانه میوه و سبزی
» مناسب برای نگهداری طولانی مدت میوه و سبزی با حفظ کیفیت آنها
» قابل سفارش با ابعاد و بازه ی دمایی مورد نیاز
» برخورداری از موتور درجه یک با کارکردی تماما اتوماتیک
قیمت : 220,000,000 تومان

2- جلوگیری از کاهش وزن محصول

میوه ها و گیاهان، بعد از چیده شدن از درخت و برداشت، تنفس کرده و رشد خود را ادامه می دهند. در صورت عدم وجود رطوبت، دما و اکسیژن مورد نیاز میوه و سبزی در فضای سردخانه، تنفس آن ها دچار مشکل شده و کیفیت خود را از دست می دهند. در صورتی که رطوبت موجود در هوای سردخانه کمتر از میزان مورد نیاز باشد، همان طور که گفته شد، میوه به مرور آب درون بافتی خود را از دست داده و در همین راستا، وزن خود را نیز از دست می دهد.

کاهش وزن میوه می تواند ضرر و زیان زیادی را برای شما به وجود آورد . از این رو استفاده از یک مه ساز در سردخانه ضروری می باشد.

3- جلوگیری از پلاسیدگی و چروکیدگی محصول

بیشتر حجم میوه و سبزی از آب تشکیل شده است. در صورت نبود رطوبت و کاهش رطوبت سردخانه، آب درون بافت میوه و سبزی تبخیر شده و وزن از دست می دهد. تمام موارد گفته شده، سبب شده تا پوست میوه چروکیده گشته و بافتی بی آب و بد شکل پیدا کند.

4- ایجاد سرمای مطبوع

همان طور که می دانید، وجود رطوبت در هوای سرد خانه و انبار نگهداری میوه، باعث کاهش دمای محیط نیز می گردد. در نتیجه میوه در مدت زمان بیشتری قابل نگهداری بوده و تازه تر می ماند.

5- رنگ آوری میوه و کنترل رسیدن میوه

رنگ آوری میوه و کنترل رسیدن میوه - اندیشه سبز

معمولا بیشتر میوه ها مانند موز و انبه، به صورت نارس چیده شده و درون سردخانه ها رنگ پیدا کرده و اصطلاحا می رسند. به همین منظور برای رسیدن میوه و از بین بردن کالی آن ها، از گاز اتیلن و رطوبت 95 درصد استفاده می گردد. از این رو یکی دیگر از مزایای استفاده از رطوبت ساز و مه پاش در سردخانه بالای صفر، کمک به از بین بردن نارسی میوه ها است.

چه رطوبت سازی برای سردخانه بالای صفر مناسب است ؟

به طور کلی، سه نوع رطوبت ساز نازلی، پروانه ای و التراسونیک برای استفاده در سردخانه بالای صفر مورد استفاده قرار می گیرد. برای راه اندازی مه پاش نازلی نیاز به لوله کشی بوده و همچنین این نوع مه ساز ها، نگهداری سختی نیز دارند. از این رو استفاده از این نوع رطوبت ساز برای سردخانه توصیه نمی گردد.

مه پاش پروانه ای نیز، رطوبت بسیار زیادی تولید کرده و برای سردخانه های بزرگ مناسب می باشند. اما در سردخانه های بالای صفر کانکسی و نسبتا کوچک و سردخانه های رستورانی، خرید رطوبت ساز التراسونیک بهترین گزینه می باشد.

دستگاه مه پاش برای چه نوع سردخانه هایی مناسب است ؟

  • سردخانه میوه و سبزی
  • سردخانه مرغ و طیور
  • سردخانه گوشت قرمز و صنایع پروتئینی
  • سردخانه ماهی و میگو
  • سردخانه مواد لبنی
  • سردخانه مواد غذایی

جمع بندی

در این پست از وبلاگ  andisheh-sabz ، به دلایل اهمیت استفاده از مه ساز در انواع سردخانه بالای صفر پرداخته شد. بالا بردن رطوبت در سردخانه از کاهش کیفیت و کاهش وزن محصول جلوگیری کرده و در سردخانه میوه نیز باعث رسیدن میوه ها می گردد. دقت داشته باشید که رطوبت کم باعث خشکی ، کاهش وزن و پلاسیدگی محصول شده و رطوبت زیاد نیز سبب رشد قارچ و کپک در سردخانه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.