مقالات رطوبت ساز و مه پاش

راهنمای انتخاب و خرید رطوبت ساز مناسب برای سردخانه 

رطوبت ساز مناسب برای سردخانه و نحوه تعیین رطوبت - اندیشه سبز

رطوبت ساز مناسب برای سردخانه و نحوه تعیین رطوبت

نگهداری میوه و سبزیجات و هم چنین گوشت و فرآورده های گوشتی در سردخانه نیازمند شرایط خاصی است که از جمله آنها می توان به دما، رطوبت ، جریان هوا اشاره کرد. معمولا سردخانه هایی که برای نگهداری میوه و سبزیجات به کار میروند، دارای موتور سرمایشی بالای صفر هستند و دمایی بین 1 الی 7 درجه سانتی گراد را ایجاد می کنند که مانع از فعالیت میکروارگانیسم ها و عوامل فاسد کننده میوه ها می شود. 

هم چنین سردخانه های نگهداری گوشت و فرآورده های گوشتی دارای موتور قوی تری بوده و دمای زیر صفر را ایجاد میکنند که سبب یخ بستن محصولات شده و امکان نگهداری طولانی مدت آنها را فراهم خواهد کرد، اطلاعات بیشتر در این مورد در صفحه سردخانه بالای صفر و زیر صفر قابل مطالعه است. 

رطوبت ساز التراسونیک 2400
رطوبت ساز التراسونیک 2400
» قابل استفاده برای تامین رطوبت مورد نیاز سردخانه
» دارای سنسور التراسونیک برای قطع خودکار دستگاه
» برخورداری از بدنه ی ABS کاملا مقاوم در برابر پوسیدگی
قیمت : 14,440,000 تومان

دما و رطوبت مناسب برای نگهداری از انواع میوه و سبزیجات

مناسب ترین روش برای نگهداری طولانی مدت میوه و سبزیجات استفاده از سردخانه های بالای صفر است چرا که کاهش دما میزان فعالیت های شیمیایی محصولات را کاسته و از فساد آنها جلوگیری خواهد کرد. همانطور که گفته شد، دمای مناسب برای نگهداری انواع میوه و صیفی جات بین 1 الی 7 درجه سانتی گراد می باشد که به نوع محصول نیز بستگی دارد.

اما در عین حال از دست رفتن آب میان بافتی میوه و صیفی جات، سبب پژمردگی و پلاسیدگی آنها شده و تقاضای آنها را در بازار کاهش خواهد داد. برای حفظ طراوت و شادابی میوه و سبزیجات باید رطوبت سردخانه را تا 80 الی 95 درصد افزایش داد که این مورد نیز با توجه به نوع میوه یا سبزی متفاوت خواهد بود، به همین منظور بایستی از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کرد و در همین نوشته یک راهنمای کلی برای خرید انواع رطوبت سازهای مناسب برای سردخانه میوه ارائه شده است. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد می شود مقاله اصول نگهداری میوه در سردخانه را بخوانید. 

دما و رطوبت مناسب برای نگهداری از انواع گوشت و فراورده های آن

فعالیت میکروارگانیسم ها و فعل و انفعالات شیمیایی در گوشت و فرآورده های آن شدیدتر بوده و روند فساد سریعتر آغاز می شود، به منظور حفظ طولانی مدت گوشت در سردخانه بایستی دما را تا منفی 1 الی 2 درجه کاهش داد، هم چنین رطوبت نسبی سردخانه باید بین 85 الی 95 درصد باشد.

طبیعتا بالا بودن دمای سردخانه فساد تدریجی گوشت را در بر خواهد داشت، بنابراین هنگام انبار گوشت در سردخانه باید به ظرفیت برودتی آن نیز توجه کرد چرا که در صورت انبار بیش از حد ، از قدرت سرمایشی موتور کاسته شده و مدت زمان بیشتری جهت یخ بستن فراورده ها لازم خواهد بود که این امر موجب شروع فساد در گوشت خواهد شد.

دما و رطوبت مناسب برای نگهداری از انواع گوشت و فراورده های آن - اندیشه سبز

هم چنین در صورت کم بودن رطوبت سردخانه گوشت، آب میان بافتی گوشت تبخیر شده و سبب خشکی و کاهش وزن آنها خواهد شد و حالت تازگی خود را از دست خواهد داد و همین امر در کاهش تقاضای آن در بازار مصرف بی تاثیر نخواهد بود. بنابراین فراهم کردن شرایط دما و رطوبتی فوق ، در جریان بودن برودت و رطوبت در تمامی قسمت های سردخانه به وسیله دستگاه های سیرکوله و از همه مهم تر توجه به ظرفیت برودتی سردخانه از موارد مهمی هستند که در سردخانه گوشت باید مورد توجه قرار بگیرند.

هم چنین در نوشته اصول نگهداری گوشت در سردخانه به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است.

بروز پدیده سوختگی در گوشت 

طبیعتا زمانی که گوشت در معرض هوای بسیار سرد و خشک قرار بگیرد، قسمت ظاهری آن حالتی سوخته و قهوه ای به خود خواهد گرفت که از رنگ معمولی گوشت و طراوت اصلی آن به دور است. این اتفاق به دلیل خروج آب میان بافتی و یخ زدن آن و نهایتا ورود هوای سرد به یافت های داخلی گوشت می باشد. 

به منظور جلوگیری از این مشکل ضمن بسته بندی گوشت با پلاستیک و عایق بندی آن جهت جلوگیری از خروج رطوبت، باید میزان برودت و رطوبت را طبق مقادیر گفته شده تنظیم نمود. هم چنین جلوگیری از ورود هوای گرم به سردخانه و جریان متناسب برودت تاثیر به سزایی در حفظ کیفیت گوشت خواهد داشت. 

لزوم اندازه گیری رطوبت نسبی سردخانه

جهت اندازه گیری سطح رطوبت سردخانه بایستی به عواملی همچون جنس محصولات و شیوه بسته بندی آنها ، شیوه انبار آنها ، اختلاف حرارت سطح محصولات و میانگین حرارت سردخانه ، برآورد سرعت جریان هوا و تهویه ، درصد عایق بندی و… توجه نمود که حتما باید توجه کارشناسان نصب و راه اندازی سردخانه محاسبه شود. 

رطوبت ساز مناسب برای استفاده در سردخانه گوشت و میوه 

رطوبت سازی که در سردخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد باید منجر به افزایش رطوبت نسبی فضا شود و نباید مانند قطرات آب بر روی میوه یا گوشت بنشیند، به همین دلیل استفاده از رطوبت سازهای اولتراسونیک گزینه های بسیاری خوبی برای تامین رطوبت نسبی سردخانه خواهد بود. 

در این دستگاه ها ، رطوبت به وسیله امواج فراصوت تولید می شود و هیچ گونه قطرات درشت و یا بخار داغی را وارد محیط نخواهد کرد، بنابراین به افزایش یکنواخت رطوبت سردخانه کمک خواهد کرد و به دلیل سرد بودن بخار تولید شده ، به پروسه سرمایشی سردخانه نیز کمک خواهد کرد. 

اما سایر روش های تولید رطوبت مانند استفاده از مه پاش های پروانه ای یا نازلی به دلیل درشت بودن قطرات آب و پرتاب بخار به سمت محیط ، امکان خیس شدن سطح مواد بالا خواهد رفت که همین اتفاق موجب یخ بستن سطحی میوه و سبزیجات شده و شکنندگی آنها را به دنبال خواهد داشت. 

رطوبت ساز مناسب برای استفاده در سردخانه گوشت و میوه - اندیشه سبز

در نوشته آشنایی با طرز کار رطوبت ساز ها به نحوه کار تمامی بخار سازهای اولتراسونیک ، پروانه ای ، نازلی و … پرداخته شده که مطالعه آن در افزایش اطلاعات و انتخاب بهتر شما موثر خواهد بود. 

اندیشه سبز با 30 سال سابقه موفق در زمینه تولید انواع تجهیزات گرمایشی و رطوبتی و هم چنین راه اندازی سردخانه های مختلف میوه و سبزیجات ، همواره این رطوبت سازها را برای سردخانه ها پیشنهاد می دهد و لازم به ذکر است که تمامی محصولات دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 ساله هستند. برای مشاهده انواع آنها به صفحه رطوبت ساز اندیشه سبز مراجعه کنید.

روش های ثابت نگه داشتن رطوبت نسبی سردخانه 

به منظور ثابت نگه داشتن رطوبت نسبی سردخانه ، بهتر است از مواد جاذب رطوبت مانند چوب و کارتن برای انبار و بسته بندی استفاده نشود، هم چنین با استفاده از رطوبت سنج های دقیق مقدار رطوبت سردخانه به صورت مداوم مورد سنجش قرار بگیرد. 

میزان تهویه و گردش هوا در سردخانه را کنترل کنید و در صورتی که پس از کنترل جریان هوای ورودی و خروجی متوجه کمبود رطوبت شدید، حتما از دستگاه های رطوبت ساز اشاره شده در فوق استفاده کنید و سریعا از پژمرده شدن گوشت و میوه و سبزیجات جلوگیری کنید. 

سردخانه باید به خوبی عایق بندی شده تا از هیچ جایی حتی از کناره های در امکان تبادل هوا با محیط بیرون وجود نداشته باشد و بایستی با استفاده فوم تزریقی پروسه عایق بندی انجام شود. 

پس از هر بار ورود و خروج محصولات و یا باز و بسته شدن درب ، میزان رطوبت سردخانه مورد سنجش قرار بگیرد و تصمیمات لازم جهت تنظیم رطوبت اتخاذ گردد. 

مشاوره قبل از خرید رطوبت ساز مناسب برای سردخانه 

بهتر است قبل از خرید رطوبت ساز با کارشناسان اندیشه سبز تماس بگیرید و از راهنمایی کاملا رایگان آنها برای خرید مه ساز مناسب برای سردخانه نیز بهره مند شوید تا با دیدی بازتر و اطلاعاتی وسیع تر جهت خرید اقدام کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.