مقالات رطوبت ساز و مه پاش

اهمیت استفاده از رطوبت ساز در چاپخانه | بهترین مهساز برای چاپخانه

مه پاش چاپخانه - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

کاربرد رطوبت ساز در چاپخانه

دستگاه های رطوبت ساز در بسیاری از مشاغل نقش تعیین کننده ای بر کیفیت و بازدهی کار دارند. یکی از مهمترین این مشاغل چاپخانه ها و صحافی ها می باشد. در زمان چاپ نوشته بر روی کاغذ، رطوبت محیط چاپخانه باید در یک محدوده استاندارد کنترل شود. در غیر اینصورت با مشکلاتی همچون خرابی چاپگرها و ماشین های چاپ، باطل شدن کاغذ، از کار افتادن چرخه چاپ، کیفیت بسیار پایین چاپ نهایی و … مواجه خواهیم شد. در این نوشته از وبلاگ andisheh-sabz.com بهترین رطوبت ساز برای چاپخانه را معرفی خواهیم کرد. همچنین در متن این مقاله به رطوبت مناسب برای محیط چاپخانه و صحافی ها اشاره شده است.

رطوبت ساز التراسونیک 6600
رطوبت ساز التراسونیک 6600
» تولید مه خنک و سبک، بدون پاشش قطرات آب
» دارای قابلیت لوله کشی و رطوبت دهی به مکان های مختلف
» برخورداری از فن مخصوص برای خروج سریع رطوبت
قیمت : 28,650,000 تومان

اهمیت رطوبت در چاپخانه

در صنعت چاپ برای اطمینان از تولید محصول کاغذی با کیفیت فرایندهای پیچیده ای انجام میگیرد. یکی از این فرایندها حفظ شرایط محیطی مناسب برای چاپ می باشد. این بخش با چالش های مختلفی روبه رو است و باید محیط چاپ متناسب با طبیعت کاغذ و جوهر چاپ باشد.

در چاپخانه ها اهمیت رطوبت اساسا از طبیعت کاغذ ناشی میشود. به زبان ساده: کاغذ آب را به خود جذب میکند و مقدار آبی که جذب میکند به دمای محیط بستگی دارد. اگر رطوبت و دما در چاپخانه کنترل نشوند، شکل فیزیکی و خواص کاغذ دچار تغییر شده و کاغذ کیفیت لازم برای چاپ را از دست می دهد.

اگر چه کاغذ در محفظه های مقاوم بسته بندی میشود تا رطوبت به داخل آن نفوذ پیدا نکند. اما با این وجود در هنگام چاپ، کاغذ به شدت تحت تأثیر رطوبت محیط چاپخانه قرار میگیرد.

افزایش بیش از حد رطوبت

زمانیکه رطوبت موجود در کاغذ با رطوبت محیط اطراف آن در تعادل باشد، شکل ظاهری و ابعاد کاغذ بدون تغییر باقی می مانند. اما کاهش یا افزایش رطوبت محیط باعث تغییر شکل و خواص کاغذ میشود. همانطور که میدانید کاغذ از الیاف بسیار ریز چوب ساخته میشود و با توجه به طبیعت چوپ این محصول میتواند آب به خود جذب کند یا آب از دست بدهد.

جالب است بدانید که در بافت کاغذ به صورت طبیعی 4 الی 6 درصد از وزن آن از آب می باشد. به همین دلیل کاغذ به طور معمول مقداری رطوبت در بافت خود دارد.

افزایش بیش از حد رطوبت - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

رطوبت نسبی مناسب برای محیط چاپخانه چقدر است؟

میزان جذب رطوبت توسط کاغذ به دمای محیط هم بستگی دارد. لذا با توجه به دما باید رطوبت محیط چاپخانه تنظیم شود. به صورت معمول رطوبت 45 و حداکثر 50 درصد برای چاپ کاغذ ایده است. دمای مناسب برای عملیات چاپ نیز دمای اتاق یا دمای 24 الی 27 درجه سانتی گراد است.

چه نوع رطوبت سازی برای چاپخانه مناسب است؟

رطوبت ساز ها در مدل های مختلف تولید میشوند که عبارتند از رطوبت ساز پروانه ای، نازلی و التراسونیک.

اما برای ایجاد رطوبت در چاپخانه باید از دستگاهی استفاده شود که باعث خیس شدن کاغذ نشود. برخی رطوبت سازها همانند رطوبت دیسکی با پودر نمودن قطرات آب و انتشار آن در محیط رطوبت را بالا می برند. اما این رطوبت سازها مناسب محیطهایی همچون سالن پرورش قارچ، مرغداری، گاوداری و … می باشند.

اگر کاغذ مورد استفاده برای چاپ خیس شود و یا ذرات پودری آب بر روی آن پاشیده شود، جوهر بر روی آن پخش خواهد شد و کیفیت چاپ بسیار بدی حاصل خواهد شد. برای تأمین رطوبت مورد نیاز چاپخانه بهتر است که از رطوبت ساز التراسونیک استفاده شود. چراکه این نوع رطوبت ساز ها با ایجاد مه سرد، رطوبت را افزایش میدهند و هیچ نوع پاششی ندارند.

در چاپخانه استفاده از مه پاش نازلی هم میتواند برای برای تأمین رطوبت پاسخگو باشد. ولی پیاده سازی این نوع مه پاش ها در یک چاپخانه نیاز به هزینه بیشتری دارد و بهترین رطوبت ساز چاپخانه همان مه ساز الترالسونیک می باشد.

مشکلات ناشی از رطوبت نامناسب در چاپخانه

رطوبت نسبی هوا در اثر تغییرات آب و هوایی و یا موقعیت جغرافیایی محل چاپخانه میتواند متفاوت باشد. برخی مناطق با مشکل افزایش بیش از حد رطوبت مواجه اند که در این نوع مناطق استفاده از دستگاه رطوبت گیر توصیه میشود.

مشکلات ناشی از رطوبت نامناسب در چاپخانه - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

همچنین برخی مناطق دیگر نیز در فصل های سرد با خشکی هوا رو به رو میشوند. اگر رطوبت محیط زیاد باشد، کاغذ برای به تعادل رسیدن با محیط شروع به جذب رطوبت میکند. همچنین اگر محیط بیش از اندازه هوای خشک داشته باشد، کاغذ رطوبت از دست میدهد.

افزایش و یا کاهش بیش از حد رطوبت در محیط چاپخانه مشکلات زیادی به بار می آورد که هر کدام را به صورت جداگانه بررسی میکنیم:

 کمبود رطوبت در چاپخانه

تغییر فرم و ابعاد کاغذ: در اثر کمبود رطوبت، گوشه ها و لبه های کاغذ جمع میشوند و کاغذ موج دار میشود. همچنین ابعاد کاغذ کوچکتر میشوند. در نتیجه این تغییر فرم، کاغذ به هنگام عبور از روله ها با مشکل مواجه میشود و دستگاه چاپ متوقف خواهد شد.

یکی دیگر از عوارض کاهش رطوبت، افزایش الکتریسیته ساکن می باشد. در چاپخانه ها اگر رطوبت به زیر 35 درصد برسد ما بین ورق های کاغذ الکتریسته ایجاد خواهد شد. در نتیجه ورقه های کاغذ به یکدیگر میچسبند و در هنگام عبور از چاپگرها باعث ایجاد مشکل خواهند شد.

زمانیکه رطوبت محیط کم باشد، کاغذ نیز رطوبت از دست می دهد. در نتیجه کاغذ لطافت قبلی را نخواهد داشت و مقاومت خود را از دست می دهد. با توجه به اینکه کاغذ مورد استفاده در چاپخانه ها به صورت رول و پیوسته می باشد، کاهش مقاومت کاغذ باعث شده تا کاغذ پاره شود. در نتیجه عملیات چاپ متوقف شده و ضایعات بیشتری ایجاد خواهد شد.

کاهش کیفیت چاپ:زمانیکه کاغذ بیش از حد خشک شود یا رطوبت محیط بسیار پایین باشد، فرایند جذب جوهر و مرکب بر روی کاغذ نیز با مشکل مواجه میشود. در نتیجه نوشته و یا تصاویر چاپ شده با وضوح کمتر و یا کیفیت پایین تری چاپ خواهند شد که این یک مشکل اساسی در چاپخانه می باشد.

افزایش رطوبت در چاپخانه

افزایش رطوبت نیز تأثیر منفی در چاپخانه ها دارد. مهم نیست که شما از چه روشی برای چاپ میخواهید استفاده کنید یا اینکه بر روی چه چیزی (کاغذ، پارچه و …) می خواهید چاپ انجام دهید؛ اگر رطوبت محیط زیاد باشد درگیر مشکلات اساسی خواهید شد. مشکلات ناشی از رطوبت بالا در چاپخانه ها شامل طولانی شدن مدت خشک شدن جوهر، نرم شدن کاغذ و پاره شدن آن و در نتیجه افزایش ضایعات، از فرم خارج شدن کاغذ و متوقف شدن روند چاپ و همچنین کیفیت چاپ بسیار پایین.

جمع بندی

کاغذ ماده اصلی مورد استفاده در صنعت چاپ می باشد و به تغییرات رطوبت هوای اطراف بسیار حساس است. مناطق مختلف در فرایند چاپ نیاز به کنترل رطوبت و دما دارند تا نتایج مطلوبی حاصل شود. چندین روش اساسی برای چاپ مورد استفاده قرار میگیرد.

در چاپ دیجیتال رطوبت تأثیر مستقیمی بر چسبندگی تونر، گرفتگی کاغذ، دمای غلطک فیوزر و سلامت دستگاه چاپ دارد. در چاپ افست نیز رطوبت بر تعامل بین جوهر و پرس تأثیرگذار است. در چاپگرهای جوهر افشان نیز رطوبت بر زمان خشک شدن جوهر تأثیر به سزایی دارد. لذا آنچه که در صنعت چاپ مهم است برای بهبود کیفیت چاپ، سلامت دستگاه ها و افزایش سرعت عمل چاپ و کاهش ضایعات کنترل رطوبت و دما بسیار ضرورت دارد. در این مقاله رطوبت ساز مناسب برای چاپخانه توضیح داده شد. در صورت نیاز به خرید رطوبت ساز چاپخانه میتواند با شماره های زیر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.