دانشنامه پرندگان, سایر پرندگان, مقالات رطوبت ساز و مه پاش

اهمیت رطوبت در سالن قناری و راهنمای خرید رطوبت ساز مناسب

راهنمای انتخاب و خرید بهترین رطوبت ساز برای سالن پرورش قناری - اندیشه سبز

راهنمای انتخاب و خرید بهترین رطوبت ساز برای سالن پرورش قناری

قناری ها نیز مانند هر پرنده زینتی دیگری باید تحت شرایط دما و رطوبتی خاصی پرورش داده شوند تا دچار شوک دمایی نشده و یا در معرض خشکی هوا قرار نگیرند. نامناسب بودن دما و رطوبت محیط عوارض خطرناکی را بر سلامتی قناری های زینتی و گران قیمت خواهند گذاشت، بنابراین استفاده از سیستم های گرمایشی، تهویه و تامین رطوبت مناسب در سلامت و زندگی هر چه بهتر آنها کمک شایانی خواهد کرد

جهت تامین حرارت لازم محیط پرورش قناری ها می توانید از بخاری های گازی یا هیترهای برقی استاندارد استفاده کنید، اما در این نوشته از اندیشه سبز به صورت تخصصی به انواع رطوبت ساز های مناسب برای سالن پرورش قناری خواهیم پرداخت که از قبل از شروع معرفی، به عوارض کمبود یا بالا بودن رطوبت در محل پرورش پرداخته خواهد شد تا به دید بازتری از این مسئله برسید. 

بنابراین اگر پرورش دهنده قناری و یا سایر پرنده های زینتی و گران قیمت هستید، حتما اهمیت دما و رطوبت را در محل پرورش و نگهداری پرنده های زینتی خود مورد توجه ویژه ای قرار دهید. در صورت نیاز به اطلاعات مفید در مورد نحوه نگهداری قناری، میتوانید مقاله پرورش قناری را مطالعه فرمایید. 

رطوبت ساز التراسونیک 600
رطوبت ساز التراسونیک 600
» مناسب برای تولید رطوبت سرد و سبک در سالن پرورش قناری
» برخورداری از فن مخصوص برای پخش یکنواخت رطوبت
» دارای کارکرد بدون صدا و لرزش
قیمت : 6,200,000 تومان

کمبود رطوبت چه مضراتی برای قناری ها دارد؟

نگهداری رطوبت محل پرورش قناری به سلامت پوست و طراوت پرهای او کمک خواهد کرد. کمبود رطوبت در سالن نگهداری قناری می تواند عوارض و خطرات زیر را به دنبال داشته باشد:

1- خشک شدن پوست 

2- پوسته پوسته شدن پوست 

3- خارش مدام بدن و لا به لای پرها

4- کندن پرها

5- التهاب چشمان 

6- عطسه 

7- گرفتگی بینی و تنفس خس خس دار

8- تکان دادن مداوم سر 

9- از دست دادن پروتئین و در نتیجه ریزش پرها

عوامل کاهنده رطوبت محیط 

عوامل مختلفی در کاهش رطوبت محل زندگی قناری ها دخالت دارند که پس از شناسایی این عوامل می توان نسبت به افزایش رطوبت با کمترین هزینه اقدام نمود. اگر در یک منطقه جغرافیایی گرم و خشک مانند استان های جنوبی کشور قرار دارید، طبیعی است که رطوبت هوا کم باشد و باید از رطوبت سازهای مناسبی استفاده کنید. در صفحه رطوبت ساز می توانید انواع آنها را مشاهده کنید.

اما گر در فصل زمستان قرار دارید و از بخاری گازی یا هیزمی استفاده می کنید، گرمای حاصل از بخاری ها می تواند سبب کاهش رطوبت محیطی شود که با قرار دادن یک ظرف آب بر روی بخاری می توان این رطوبت از دست رفته را جبران نمود. 

بالا بودن رطوبت محیط چه خطراتی برای قناری ها دارد؟

بالا بودن رطوبت محیط چه خطراتی برای قناری ها دارد؟ - اندیشه سبز

همانطور که پایین بودن رطوبت می تواند مشکلاتی را برای قناری به همراه داشته باشد، بالا بودن رطوبت نیز مشکلاتی فراوانی را به دنبال دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- قناری ها و سایر پرنده ها غدد تعرقی ندارند، بنابراین قادر به تعریق نیستند، از این رو برای خنک کردن بدن خود ، با دهان باز تنفس می کنند. 

2- برای دفع آب مازاد در بدن خود ، اقدام به تولید فضله های آبکی می کنند. 

3- شاهد رشد قارچ در میان بال های پرنده خواهید بود. 

4- ظروف غذاخوری و آبخوری و سایر ملزومات قفس شروع به کپک زدن می کنند. 

5- در صورتی که در فصل تابستان و مواقع گرم سال، رطوبت بالا برود، وضعیت برای پرنده غیر قابل تحمل می شود. 

6- کاهش وزن در نتیجه از دست دادن اشتها و آب زیاد از بدن 

عوامل افزاینده رطوبت محیط 

اقلیم های شمالی کشور مانند مازندران و گیلان ، آب و هوایی گرم و مرطوب دارند که شرایط غیرقابل تحملی را برای پرنده های زینتی مانند طوطی سانان و قناری ها فراهم می آورد. در صورتی که از فن های تهویه، بخاری و یا دستگاه های رطوبت گیر در محیط های پرورش قناری استفاده نشود، عملا امکان پرورش آنها در چنین محیط هایی مشکل خواهد بود. 

از طرف دیگر نگهداری قناری ها در محیط های مرطوب مانند آشپزخانه ، گلخانه ، حمام و سایر مکان هایی که با تولید رطوبت زیاد همراه است، زندگی را برای قناری دشوار می کند. بنابراین آنها را در یک اتاق مجزا و با سطح دما و رطوبت کنترل شده پرورش دهید تا سالم ترین قناری ها را داشته باشید. 

مناسب ترین سطح رطوبت برای سالن قناری و نحوه اندازه گیری آن 

بهترین سطح رطوبت برای سالن نگهداری قناری، بین 40 الی 60 درصد است. در صورتی که مقدار رطوبت نسبی محیط از مقادیر ذکر شده بالاتر یا پایین تر شود، با مشکلات ذکر شده در فوق برای پرنده های خود مواجه خواهید شد. بهترین و ساده ترین وسیله برای سنجش میزان رطوبت محیطی استفاده از رطوبت سنج های دیجیتالی می باشد که قیمت مناسبی هم دارند. کافیست یکی از آنها را در سالن قناری قرار داده تا پیوسته از میزان رطوبت محیط با خبر شوید. دقت کنید که نمونه های پیشرفته آنها امکان اتصال به تلفن را نیز دارند که نیازی به مراجعه مدام شما به مکان نصب رطوبت ساز نخواهد بود.

بهترین رطوبت ساز برای سالن نگهداری قناری کدام است؟

طبیعتا افزایش رطوبت محیط با روش های ساده و خانگی بهترین راهکار است، اما اگر با استفاده از روش های سنتی و خانگی قادر به افزایش رطوبت سالن نشدید، استفاده از رطوبت ساز های اولتراسونیک گزینه مناسب و به صرفه ای خواهد بود. در صفحه رطوبت ساز اولتراسونیک می توانید انواع آنها را مشاهده کنید. 

این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که در ظرفیت های متنوعی نیز ساخته شده اند، با توجه به مساحت و ارتفاع سالن نگهداری، باید گزینه مناسبی را انتخاب و خریداری کنید که توانایی تامین رطوبت کل سالن را داشته باشد. بخار ساز های اولتراسونیکی کارکرد مشابهی دارند، آنها با استفاده از پیزوالکتریک ها و امواج مافوق صوت، اقدام به شکستن پیوندهای بین مولکول های آب می کنند که در نهایت منجر به تولید بخار می شود. این بخار ساز ها هیچ خطری برای پرنده ها نداشته و بخاری کاملا ملایم و خنک تولید می کند که در فصل های گرم سال به کاهش دمای محیط نیز کمک خواهد  کرد. در نوشته راهنمای خرید بهترین رطوبت ساز اولتراسونیک به نکات مهمی در این مورد پرداخته شده است. 

در استفاده از این رطوبت ساز ها دقت کنید که حتما از آب تصفیه شده یا آب مقطر استفاده شود، آب های معمولی دارای آهک و املاح معدنی هستند که همراه با بخار وارد محیط شده که نهایتا برای سیستم تنفسی قناری و حتی انسان ها مشکل ایجاد خواهد کرد. در ادامه به چند مورد از رطوبت سازهای اولتراسونیک مناسب برای استفاده در سالن نگهداری قناری ها اشاره خواهد شد. 

1- رطوبت ساز خانگی 

رطوبت ساز اولتراسونیک خانگی برای استفاده در اتاق های کوچک نگهداری قناری و سایر پرنده ها مناسب می باشد. ظرفیت مخزن این دستگاه 5 لیتر است که برای تامین رطوبت چند ساعته کفایت خواهد کرد. با برق تکفاز خانگی کار می کند و امکان کم و و زیاد میزان تولید رطوبت نیز وجود دارد. هم چنین امکان خاموشی بعد از اتمام آب را دارد که مانع از مصرف بیهوده برق و آسیب رسیدن به قطعات داخلی دستگاه خواهد شد.

در صفحه رطوبت ساز اولتراسونیک خانگی می توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید. لازم به ذکر است که این محصول دارای گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله از طرف کارخانه اندیشه سبز می باشد. 

2- بخار ساز اولتراسونیک مدل 600 

این رطوبت ساز برای محیط هایی با حجم 50 متر مکعب کاربرد دارد، برای به دست آوردن حجم محیط کافیست طول را در عرض ضرب کرده و حاصل را در ارتفاع محیط ضرب کنید. در صورتی که یک اتاق مجزا مخصوص قناری دارید و چندین گونه از آنها را نگهداری  می کنید می توانید از این رطوبت ساز برای کنترل سطح رطوبت اتاق بهره ببرید. این دستگاه مجهز به سنسور تشخیص سطح آب مخزن بوده و در صورت کم بودن سطح آب، به صورت خودکار خاموش شده و هم چنین امکان اتصال به آب شهری را نیز دارد. البته با توجه به اینکه آب شهری دارای املاح معدنی است، توصیه می کنیم از آب تصفیه شده یا آب مقطر برا سالن قناری استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر صفحه رطوبت ساز اولتراسونیک مدل 600 را مشاهده کنید. 

3- رطوبت ساز اولتراسونیک مدل 2400

این دستگاه برای محیط هایی با حجم 250 متر مکعب کاربرد دارد و اگر یک پرورش دهنده صنعتی و حرفه ای قناری یا سایر پرندگان زینتی هستید، حتما این مدل را برای کنترل سطح رطوبت سالن خریداری کنید. تمام قابلیت های مدل فوق ، در این مدل نیز وجود دارد و جالب اینکه با برق تکفاز خانگی کار میکند. 

این محصول از گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 ساله اندیشه سبز نیز برخوردار است، برای دریافت توضیحات بیشتر می توانید صفحه محصول رطوبت ساز التراسونیک مدل 2400 را مشاهده فرمایید. 

سخن کلی 

در این نوشته از اندیشه سبز به اهمیت رطوبت در سالن نگهداری قناری و عوارض کاهش یا افزایش بیش از حد رطوبت پرداخته شده است، همچنین چند مدل از بهترین رطوبت ساز های مناسب برای استفاده در سالن پرورش قناری نیز معرفی شده اند که با بهره گیری از آنها می توانید زندگی شاد و با نشاطی را برای پرنده زینتی خود به ارمغان بیاورید. در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهادی از طریق دیدگاه های همین صفحه می توانید با ما در میان بگذارید.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.