دانشنامه پرندگان, عروس هلندی

غذای عروس هلندی در دوره های مختلف زندگی [جوجگی تا بلوغ]

تغذیه عروس هلندی از زمان تولد تا بلوغ همراه با نکات لازم

تغذیه عروس هلندی از زمان تولد تا بلوغ همراه با نکات لازم

یکی از مسائل مهم و اصلی در بحث پرورش عروس هلندی ، تغذیه صحیح و اصولی این پرنده است. عروس هلندی در مراحل مختلف زندگی خود جیره غذایی متفاوتی خواهد داشت هم چنین در تغذیه او باید نسبت های غذایی رعایت شود، تا تمامی مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن او تامین شود. با ادامه این مقاله از اندیشه سبز همراه باشید تا با تمام مواد غذایی مورد نیاز برای عروس هلندی آشنا شوید.

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» دارای قابلیت جوجه کشی از عروس هلندی
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» بدنه نشکن و ضد زنگ از جنس ABS
قیمت : 3,530,000 تومان

مراحل مختلف تغذیه عروس هلندی

عروس هلندی نیز مانند هر پرنده دیگری در هر دوره از زندگی خود نیاز به تغذیه مخصوص به آن دوره دارد که در این نوشته به آنها اشاره خواهد شد، دوره های مختلف زندگی عروس هلندی به عبارت زیر است :

الف – تولد تا یک ماهگی 

ب – یک ماهگی تا سه ماهگی 

ج – سه ماهگی تا نه ماهگی 

د – نه ماهگی تا بلوغ

هـ – دوره جفت گیری و تخم گذاری

و – دوره استراحت

غذای عروس هلندی از تولد تا یک ماهگی

زمانی که جوجه عروس به دنیا می آید در اکثر مواقع توسط مادر خود تغذیه می شود، اما زمانی که با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به تولید جوجه عروس هلندی کرده باشید، وظیفه تغذیه جوجه بر عهده شما خواهد بود. 

زمانی که جوجه توسط والدینش متولد شده باشد به صورت غریزی توسط آنها تغذیه خواهد شد، در این زمان شما باید غذاهای نرم را در اختیار پدر و مادر قرار دهید تا به راحتی بتوانند جوجه را تغذیه کنند. این نکته مهم را هم به خاطر داشته باشید که اگر پدر و مادر سیر نشوند به جوجه غذا نخواهند داد، پس باید به اندازه کافی به آنها غذا دهید تا هم خودشان و هم جوجه را سیر کنند.

برای این منظور می توانید والدین را با مواد غذایی نرم و سریع الهضم مانند تخم مرغ آب پز ، سینه مرغ آب پز شده ، سیب زمین پخته شده ، سبزیجات پخته شده ، دانه های نرم و پخته شده و… تغذیه کنید. 

غذای عروس هلندی از تولد تا یک ماهگی

اگر هم خودتان می خواهید به تغذیه جوجه بپردازید، باید با استفاده از سرنگ و سرلاک مخصوص طوطی ها اقدام به تزریق مواد غذایی در گلوی جوجه بکنید، سرلاک مخصوص عروس هلندی ها را می توانید در فروشگاه های معتبر و دارای مجوز اداره دامپزشکی تهیه کنید و خرید از مراکز غیر معتبر و یا سرلاک های دست ساز اصلا توصیه نمی شود.

این روند تغذیه تا یک ماهگی ادامه خواهد داشت و پس از گذشت یک ماه جوجه عروس هلندی کاملا پر دار خواهد شد و پرهای زیبای آن کم کم نمایان خواهد شد.

تغذیه عروس هلندی از یک ماهگی تا سه ماهگی

زمانی که جوجه ها به سن 30 الی 40 روزگی رسیدند، والدین کم کم آنها را از لانه بیرون خواهند کرد و جوجه ها برای یک زندگی مستقل می شوند، در این موقع می توانید جوجه ها را در قفس های جداگانه پرورش دهد و یا بفروشید که اگر قصد جوجه کشی انبوه از عروس هلندی را داشته باشید به یک منبع درآمد عالی برای شما تبدیل خواهد شد. برای این کار کافیست از ایزی باتور 6 استفاده کنید. این ماشین جوجه کشی برای تبدیل تخم نطفه دار پرنده های زینتی به جوجه طراحی شده و دارای سنسور دقیق و امکان تامین خودکار حرارت و رطوبت و چرخش 360 درجه تخم است.

در این زمان باید جوجه ها را کم کم به خوردن دانه و غذاهای سفت عادت دهید. مهم نیست که جوجه ها را با سرلاک بزرگ کرده اید یا والدینشان آنها را بزرگ کرده است. باید ترکیبی از غذاهای نرم و دانه های سفت را به آنها بدهید به این صورت که ابتدا مقداری غذای له شده و پودر شده که از قبل با آنها تغذیه می شدند، را داخل ظرف بریزید سپس مقداری لانه مانند ارزن، کتان، شاهدانه، آفتابگردان، بادام زمینی و … را روی آن بپاشید.

تغذیه عروس هلندی از یک ماهگی تا سه ماهگی

به مرور زمان از مقدار غذای له شده کم کنید و به مقدار دانه ها بیفزایید، در این صورت می توانید جوجه را به دانه خوردن عادت دهید. این روند تغذیه را تا سه ماهگی ادامه دهید، البته در کنار این مواد غذایی می توانید از مولتی ویتامین و پلت مخصوص عروس هلندی نیز استفاده کنید. چند قطره از مولتی ویتامین را به آب آشامیدنی جوجه ها اضافه کنید و فقط هفته ای دو بار این کار را انجام دهید. هم چنین دانه پارس یا پلت را می توانید از داروخانه های معتبر دامپزشکی می توانید تهیه کنید. 

تغذیه عروس هلندی از سه ماهگی تا نه ماهگی

در این دوره ، عروس هلندی در سن رشد قرار دارد و باید از انواع مواد غذایی تغذیه کند تا به یک پرنده قوی و زیبا تبدیل شود. برای این کار باید از انواع دانه ها مانند کتان، ارزن، شاهدانه، آفتابگردان، گندم، جو، هفت تخم و… او را تغذیه کنید، اما این کافی نیست باید روزانه یک وعده غذایی ترکیبی از انواع میوه و سبزیجات خرد شده به پرنده بدهید مانند سیب، گلابی، توت فرنگی ، موز، پرتقال، انگور ، هویج، خیار، کاهو، کلم و… اما به این نکته توجه کنید که تغذیه زیاد جوجه ها از میوه و سبزیجات موجب اسهال آنها میشود، پس حتما اعتدال را رعایت کنید.

هم چنین هفته ای یکبار بار تخم مرغ آب پز ، سینه مرغ آب پز شده و مقداری مولتی ویتامین در آب آشامیدنی پرنده توصیه می شود. در صورت امکان در دوره های مشخص به دامپزشک مراجعه کنید تا از وضعیت سلامتی پرنده و واکسن های لازم برای آن مطلع شوید. 

هر 10 روز یکبار می توانید انواع حبوبات مانند لپه ، گندم، لوبیا، عدس و … را خوب بپزید و در اختیار جوجه ها قرار دهید. برای تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن جوجه ها می توانید کف دریا و یا پودر استخوان را در اختیار آنها قرار بدید و یا اینکه از پودر پوسته تخم مرغ (شسته شده در آب داغ) استفاده کنید. 

غذای عروس هلندی از نه ماهگی تا بلوغ

عروس هلندی نر و ماده از سن نه ماهگی وارد دوره بلوغ می شوند و تا یکسالگی به بلوغ کامل می رسند، اگر می خواهید از این پرنده ها جوجه بگیرید، باید برای هر جفت یک قفس در نظر بگیرید، معمولا پرورش دهندگان عروس هلندی های خود را در سن دو الی سه ماهگی به فروش می رسانند تا وقت خود را صرف بزرگ کردن جوجه های جدید بکنند، برخی نیز پرنده های مسن تر را می فروشند و جوجه های تازه متولد شده را به عنوان مولد های جدید پرورش می دهند و از آنها جوجه تولید می کنند. البته این مسئله کاملا سلیقه ای است. در هر صورت تغذیه یکسانی دارند که در ادامه به تغذیه عروس هلندی در دوره بلوغ اشاره خواهد شد. 

غذای عروس هلندی از نه ماهگی تا بلوغ

تغذیه پرنده ها در این دوره نیز مانند دوره قبل خواهد بود، اما با توجه به اینک پرنده ماده باید آماده تخم گذاری و پرنده نر نیز آماده تولید اسپرم باشد، برای افزایش قدرت پرنده ماده در تخمگذاری می توان از دانه ها و مواد غذایی دارای پروتئین زیاد مانند کتان، آفتابگردان، بادام زمینی، شاهدانه ، کاسنی و کافشه در کنار سایر مواد غذایی استفاده کنید، البته استفاده از پودر کلسیم در پرنده ماده فراموش نشود.

تغذیه در دوره جفت گیری و تخم گذاری

با توجه به اینکه پرنده ها در آستانه ورود به دوره جفت گیری هستند، بنابراین باید از میزان میوه و سبزیجات بکاهید و به میزان دانه های اشاره شده بیفزاید. استفاده از تخم مرغ آب پز ، سینه مرغ آب پز شده و مولتی ویتامین هفته ای دوبار تاثیر زیادی در افزایش میل جنسی خواهد داشت.

تغذیه در دوره جفت گیری و تخم گذاری

در پرنده ماده نیز علاوه بر موارد گفته شده حتما از پودر کلسیم یا پودر پوسته تخم مرغ استفاده کنید. با مشورت دامپزشک و متخصص پرنده های زینتی می توانید داروهای لازم در دوره جفت گیری را به پرنده ها بدهید. در مقاله ای جداگانه به صورت مفصل به جفت گیری عروس هلندی و تکنیک های افزایش باروری و تخم گذاری این پرنده پرداخته خواهد شد.

تغذیه عروس هلندی در دوره استراحت

زمانی که بخواهید از عروس هلندی ها جوجه کشی کنید و قصد دارید آنها را به صورت تک و جداگانه پرورش دهید، نیازی به استفاده از دانه ها ی گرم و پروتئین دار و کلسیم بیش از مقدار مجاز نیست و با استفاده از مواد غذایی عادی میتوان آنها را تغذیه کرد.  

به خصوص اگر قصد پرورش تکی پرنده و آموزش به آن را داشته باشید می توانید از این رژیم غذایی استفاده کنید. معمولا روزانه ترکیبی از انواع دانه ها مانند ارزن، گشنیز، خرفه ، ریحان و کلم و کاهو ،هفت تخم و… داده می شود. سپس مقدار کمی از انواع میوه و سبزیجات در وعده ناهار داده می شود. شب هنگام نیز مقداری از پلت عروس هلندی را با ترکیبی از دانه و بذر سبزیجات به آن داده می شود.

نکات مهم در تغذیه عروس هلندی

در تغذیه عروس هلندی حتما باید آب و غذای او را روزانه عوض کنید و از آب و غذای سالم و تازه استفاده کنید تا پرنده دچار بیماری نشود. حتما ظروف آبخوری و دانخوری را به صورت روزانه شستشو دهید و مانع از تجمع میکروب ها و باکتری ها بر روی آن شوید چون بیشتر بیماری ها از آن ناشی می شود. 

حتما به اندازه کافی غذا در اختیار پرنده ها قرار دهید تا در مواقع گرسنگی به سراغ فضولات خود نروند و حتما فضولات آنها را روزانه یکبار از کف قفس جمع آوری کنید و یا از قفس های دارای توری در کف استفاده کنید تا فضولات به قسمت مخصوص فضولات در کف کفش هدایت شود. 

در صورتی که می خواهید از پلت استفاده کنید، حتما از دادن خودسرانه و بیش از حد آن خودداری کنید و با مشورت یک دامپزشک یا تخصص پرورش عروس هلندی جیره غذایی مناسب برای این پرنده را تدارک ببینید تا سلامت او را به خطر نیندازید. 

در نهایت اگر سوال یا پیشنهاد خاصی در رابطه با تغذیه عروس هلندی و نحوه پرورش آن دارید میتوانید از طریق بخش دیدگاه های همین صفحه برای ما بفرستید در کمترین زمان به آن پاسخ خواهیم داد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

10 دیدگاه در “غذای عروس هلندی در دوره های مختلف زندگی [جوجگی تا بلوغ]

  1. Mahan گفت:

    سلام ببخشید الان حدود ۲۰ روز هستش عروس من ۵ تخم گزاشته اولین تخم امروز در آمد ۸ صبح جوجه در آمد فقط الان فقط روی جوجه میشینه با تخم ها نباید به جوجه غذا بده تا جوجه زنده بمونه ؟؟؟؟؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام جوجه تا 20 ساعت هم تغذیه نشه ایرادی نداره و باید کیسه زردش جذب بشه . براش غذای تخم مرغی درست کنید . اگر بعدش هم به جوجه غذا نداد حتما خودتون جوجه رو با سرلاک مخصوص عرووس هلندی تغذیه کنید

  2. samane گفت:

    سلام خسته نباشید
    عروسم ۳ ماهشه بعضی از پرهاش داره درمیاد برای تقویت چی کار کنم

    1. Admin گفت:

      سلام
      کف دریا یا سنگ مینرال
      مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی
      این دو تارو بگیر و بده بهش

  3. ناشناس گفت:

    سلام چه کار کنیم که عروس هلندی ما در سن بلوغ تخم بیشتری بگذارد

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام این مورد به سن پرنده بستگی داره . تغذیه کافی و مقوی در اختیار پرنه قرار بدین
      عروس هلندی ها در سن 3 تا 6 سالگی بیشترین میزان تخم رو میذارن و پس از اون تخم گذاریشون هم کاهش پیدا میکنه و به دو تخم در هر دوره میرسه
      مقاله رو به صورت کامل مطالعه کنید و تغذیه مقوی رو براشون رعایت کنید

  4. Pari گفت:

    من عروس هلندی نر دارم که حالش خوب بود تا ظهر فقط یه زره الان بی حاله ولی مثلا دستم رو تو قفس میبرم علاقه داره بیاد بیروون امروز مادرم تو یه ظرف براش هویج خورد کرد و داخل ظرف ریخت و رو ظرف غذا ش گذاشت تا بخوره یکی دوساعت بعد از اینکه اومدیم خونه بی حال بود و غذا نمیخورد و فقط چرت میزد علایم دیگه ای ازش ندیدم

    1. f.gh گفت:

      سلام، ببرش دامپزشک باید معاینه بشه با این علائم اصلا معلوم نیست چه دردی داره.

    2. ناشناس گفت:

      سلام من عروس هلندی ۴تا تخم گذاشته دوروز مونده تا دربیاندمن رفتم داخل لانه رادیدم حالا عروس هلندیم یک روزه نخوابیده روی تخم هاش باید چیکارکنم میترسم تخم هاش یخ کنه چون همشون جوجه اند یعنی درمیاند راهنماییم کنید

      1. andisheh-m-admin گفت:

        سلام نباید به لانه نزدیک میشدین چاره ای نیست ترسیده باید ببینید چی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.