دانشنامه پرندگان, طوطی سانان, عروس هلندی, مرغ عشق

مزایا و معایب مصرف تخم مرغ توسط عروس هلندی و مرغ عشق

مزایا و معایب مصرف تخم مرغ توسط عروس هلندی و مرغ عشق - اندیشه سبز

تخم مرغ آب پز یکی از بهترین منابع تغذیه برای پرنده به حساب می‌آید. این ماده غذایی علاوه بر آماده شدن سریع، منبع غنی از پروتئین بوده که برای بدن پرنده ضروری و لازم است. اگر قصد دارید در جیره غذایی پرنده از تخم مرغ استفاده کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه استفاده از آن را بطور کامل برایتان بازگو کنیم.

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» مختص جوجه کشی از عروس هلندی
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
قیمت : 3,530,000 تومان

مزیت‌های استفاده از تخم مرغ در تغذیه پرنده

مزیت‌های استفاده از تخم مرغ در تغذیه پرنده - اندیشه سبز

  1. پروتئین یکی از مهم‌ترین نیازهای بدن پرندگان به حساب می‌آید که اگر در طول روز آن را از طریق تغذیه دریافت نکنند ممکن است دچار مشکل شوند و نتوانند به خوبی رشد و نمو داشته باشند. تخم مرغ یکی از بهترین و مهم‌ترین منابع غنی از پروتئین و کلسیم بوده و مصرف آن می‌تواند برخی نیازهای بدن پرنده را رفع کند فقط باید در میزان مصرف آن دقت کرد.
  2. از دیگر مزیت‌های استفاده از تخم‌مرغ در جیره غذایی پرنده می‌توان به داشتن کالری بالای آن اشاره کرد. از آنجایی که پرندگان در طول روز کالری زیادی از دست می‌دهند مصرف تخم مرغ می‌تواند کالری از دست رفته بدن پرنده را تامین نماید.
  3. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از تخم مرغ آب پز در جیره غذایی پرندگان کمک به افزایش هوش آن‌ها است و به بهبود عملکرد کبد پرندگان کمک می‌کند.
  4. ویتامین A موجود در سفیده تخم مرغ باعث استحکام استخوان و نوک پرندگان می‌شود، همچنین به رشد بیشتر پرها نیز کمک می‌کند.
  5. علاوه بر موارد ذکر شده اگر تخم مرغ را به درستی در جیره غذایی پرنده قرار دهید به بینایی و شنوایی بهتر آن نیز کمک می‌کنید.
بیشتر بخوانید: برای آشنایی با نشانه های جفت گیری پرنده ها روی لینک مقابل کلیک کنید. علائم مستی پرنده خانگی

معایب استفاده از تخم مرغ در تغذیه پرنده

مصرف تخم مرغ علاوه بر داشتن مزیت‌های بی‌شمار ممکن است برای پرنده ضررهای نیز داشته باشد که یکی از معایب استفاده از تخم مرغ، فساد زود هنگام آن است.

معایب استفاده از تخم مرغ در تغذیه پرنده - اندیشه سبز

این ماده غذایی اگر بیشتر از دو ساعت در قفس پرنده بماند فاسد می‌شود و مصرف آن ممکن است سلامت پرنده را دچار خطر کند. پس حتما دقت کنید که بعد از زمان گفته شده باقی مانده تخم مرغ را از قفس پرنده خارج کنید.

دستگاه جوجه کشی 24 تایی آرکام
دستگاه جوجه کشی 24 تایی آرکام
» قابلیت جوجه کشی از عروس هلندی و مرغ عشق
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای سیستم اتوماتیک پمپاژ آب برای تولید رطوبت
قیمت : 24,000,000 تومان

نکته دیگری که باید در زمان مصرف تخم بدانید این است که تا جایی که امکان دارد نباید از زده آن در جیره غذایی پرنده استفاده کنید. چرا که زرده تخم مرغ به دلیل داشتن کولین زیاد ممکن است بیماری‌های کبدی در پرنده ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: آیا با دلایل عفونت چشم عروس هلندی آشنا هستید؟ برای پاسخ به این سوال روی لینک مقابل کلیک کنید. درمان خانگی عفونت چشم عروس هلندی

نکات مهم دادن تخم مرغ آب پز به پرنده خانگی

  1. تخم مرغ به دلیل داشتن پروتئین و اسید آمینه بالا می‌تواند یک گزینه مناسب برای تغذیه پرندگان باشد و تا حدودی مواد مورد نیاز بدن پرنده را تامین نماید. فقط باید در زمان استفاده از تخم مرغ دقت کرد و نوع تازه آن را انتخاب کنید تا برای پرنده مشکلی ایجاد نکند.
  2. در زمان استفاده از تخم مرغ باید به نوع تمایل پرنده به خوردن آن دقت کرد ولی در حالت کلی بهتر است تخم مرغ را رنده کرده و به همراه پودر سوخاری، دانه، سیب و هویج به پرنده داد و بعد از گذشت ۲ ساعت باقی مانده آن را از قفس خارج کرد.
  3. از آنجایی که تخم مرغ سرشار از مواد معدنی، پروتئین و کلسیم است به همین دلیل لازم است قبل از جفت‌گیری و بعد از تولد پرنده حتما در جیره غذایی پرنده از آن استفاده شود.
  4. همچنین به دلیل چربی و کلسترول بالای موجود در تخم مرغ بهتر است در زمانی که پرنده روی تخم‌ها می‌خوابد و تحرکی ندارد تخم مرغ را از جیره غذایی پرنده حذف کنید. چرا که ممکن است مشکلاتی برای پرنده ایجاد کند.
  5. بهتر است که تخم مرغ را صبح به پرنده بدهید تا بتواند به خوبی هضم شود و چرا که اگر پرنده نتواند به خوبی غذای خورده شده را هضم کند ممکن است دچار مشکلات گوارشی شود.
  6. لازم به ذکر است که حتما در کنار مصرف تخم مرغ از سبزیجات، غلات و دانه‌های دیگر نیز استفاده شود تا از این طریق تمام مواد مورد نیاز بدن پرنده تامین شود.
  7. علاوه بر سفیده تخم مرغ، پوسته آن هم برای پرنده مفید است و می‌تواند کلسیم مورد نیاز بدن را تامین نماید پس می‌توانید به سفیده رنده شده پودر پوسته تخم مرغ هم اضافه کنید.
  8. فراموش نکنید که باید در میزان مصرف تخم مرغ دقت کرد و بیشتر از دو بار در هفته مصرف نشود. چرا که زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیری در پرنده شود.

کلام آخر

در این متن از وبلاگ اندیشه سبز، مزایا و معایب تخم مرغ آب پز برای پرندگانی مانند عروس هلندی، مرغ عشق و طوطی برزیلی بیان گشت. تخم مرغ یکی از مواد غذایی مغذی و مفید برای پرندگان به حساب می‌آید که می‌تواند مواد مورد نیاز بدن پرنده را تامین کند. مصرف تخم مرغ برای پرنده می تواند فواید و معایبی داشته باشد که اگر به درستی و آگاهانه آن را در جیره غذایی پرنده قرار دهید می‌توانید از ضررهای آن جلوگیری کنید.

نکته بسیار مهمی که بعد از آماده سازی و پخت تخم مرغ باید به آن دقت کرد این است که باید بگذارید تا در دمای محیط سرد شود و هرگز آن را زیر آب نگیرید چرا که این موضوع باعث ایجاد مواد سمی در تخم مرغ شده که برای پرنده بسیار مضر است.

پس اگر قرار است از تخم مرغ در جیره غذایی پرنده استفاده کنید حتما موارد ذکر شده را رعایت کنید تا پرنده سرحال و شادابی داشته‌باشید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

12 دیدگاه در “مزایا و معایب مصرف تخم مرغ توسط عروس هلندی و مرغ عشق

  1. نورا نوری گفت:

    سلام وقت بخیر. برای عروس هلندی هام هر چند وز یکبار تخم مرغ بزارم؟
    اونا همه چی دوست دارن و سر خوردن همیشه باهم رقابت میکنن
    اصلا جفت هم نمیشن اما مهم نیست همینکه دوست باشن کافیه
    اما میخوام خوب پر هاشون پر باشه و سالم باشن
    چقدر باید بهشون تخم مرغ بدم؟

    1. admin.md گفت:

      سلام نورا جان
      هفته ای یک الی دوبار کفایت میکنه
      برای تقویت پرها هم میتونی از نکتون آر استفاده کنی

  2. صنم گفت:

    سلام وقت بخیر
    عروس هلندی من اسهال شدید بهصورت پرتابی و کاملاآبکی داره غذای مورد علاقشم سفیده تخم مرغه منم نمیدونستم بیشتر از دوساعت نباید بمونه و صب میزاشتم فردا صب عوضش میکردم چیکار کنم بهتره؟

    1. admin.md گفت:

      سلام صنم عزیز
      4 قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره

  3. فاطمه گفت:

    سلام میشه به عروس هلندی ۳۰ روزه ام تخم مرغ بدم یا براش خوب نیست هنوز بچه س?

    1. admin.md گفت:

      فعلا بهتره با سرلاک تغذیه بشه
      بعد از دان خور شدن میتونید تخم مرغ بدین

  4. رضا مهری گفت:

    سلام من دیروز به عروس هلندی هام تخم مرغ اب پز دارم و تا امروز ظهر در قفس مونده بود الانم فکر میکنم یکم کسل هستند چیکارشون کنم

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      نباید میذاشتی بمونه خب فاسد میشه زود
      دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کن بده بخوره

  5. .... گفت:

    سلام. من این یک هفته است جوجه عروس هلندی ازتخم درومدن و والدینشون تا تخم مرغ نخورن به جوجه ها غذا نمیدن میخواستم بدونم واسشون بد نیست هر رروز تخم مرغ بخورن ممنون میشم

    1. admin-ra گفت:

      سلام دوست عزیز
      تا 10 روز ابتدایی می تونی براشون تخم مرغ آبپز بدی
      بعدش تخم مرغ رو به هفته ای دو بار محدود کن و در کنارش غذاهای مقوی دیگه براشون بده
      مقاله ای که برات لینک میدم رو هم بخون
      غذای عروس هلندی در دوره های مختلف زندگی [جوجگی تا بلوغ]

  6. میثم گفت:

    سلام فنج من همینجوری پف کرده چی بدم بهش

    1. admins-r گفت:

      سلام
      چه غذایی میدی بهش؟
      دمای که از ش نگهداری میکنی چند درجه هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.