دانشنامه پرندگان, عروس هلندی

آموزش ساده و سریع رام کردن و اهلی شدن عروس هلندی در منزل

چگونه عروس هلندی را رام کنیم - اندیشه سبز

چگونه عروس هلندی را رام کنیم؟

عروس هلندی از جمله یکی از محبوب ترین طوطی های سخنگو می باشد که در مقایسه با طوطی هایی مثل کاسکو یا ماکادو هزینه نگهداری پایین تری داشته و تکثیر آن نیز راحتتر است. همچنین عروس هلندی قیمت ارزان تری نسبت به این نوع طوطی ها داشته و برای همین نگهداری آنها در منزل رایج میباشد. اگر شما هم به پرورش عروس هلندی در منزل علاقه مند هستید و میخواهید این پرنده زیبا و بانمک را به منزل خود اضافه کنید، لازم است که در ابتدا پرنده را اهلی و رام نمایید.

همه پرندگان خوی وحشی دارند و این طبیعت آنها می باشد. مخصوصا جوجه ها هرچه بیشتر که در کنار والدین خود بمانند خوی وحشیگری آنها قویتر میشود. اما عروس هلندی پرنده ای بسیار اجتماعی بوده و میتواند به محیطهای انسانی عادت کند و یا با صاحب خود انس بگیرید. در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز آموزش رام کردن و دستی شدن عروس هلندی را به شما یاد خواهیم داد.

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» امکان جوجه کشی از تخم عروس هلندی
» بدنه نشکن و ضد زنگ از جنس ABS
» دارای سیستم کنترل هوشمند دما
قیمت : 3,530,000 تومان

ابتدا پرنده باید به محیط جدید عادت کند

عروس هلندی و دیگر پرنده های زینتی وقتی جابجا میشوند و محل زندگی سابق خود را ترک میکنند، دچار ترس و استرس میشوند. لذا وقتی برای اولین بار این پرنده را می خرید و به منزل می آورید انتظار نداشته باشید که در همان ابتدا پرنده با شما خو بگیرد و یا بر روی انگشتان شما بیایستد.

ابتدا پرنده باید به محیط جدید عادت کند - اندیشه سبز

عروس هلندی حتی اگر قبلا توسط شخص دیگری اهلی شده باشد، در حضور اشخاص غریبه با احتیاط رفتار میکند. این پرنده برای عادت کردن به محیط جدید نیاز به زمان دارد و باید به شما اعتماد کند. هر اندازه که سن پرنده کم باشد و بالغ نشده باشد، زودتر و سریعتر به محیط جدید عادت خواهد کرد. شما نباید رفتار ناگهانی و یا حرکات ترسناک در حضور پرنده انجام دهید، پرنده باید درک کند که از طرف شما خطری او را تهدید نمیکند.

توجه داشته باشید اگر جدیدا عروس هلندی خریده اید، پرنده شما ممکن است حتی به مدت یکی دو روز آب و غذا نخورد و کاملا بی حال و افسرده باشد. ولی این بی حالی و افسردگی موقت بوده و به زودی رفع خواهد شد. برای تغذیه عروس هلندی در روزهای اول بهتر است فقط ارزن به پرنده بدهید.

ویژگی محیط نگهداری عروس هلندی

بسیار مهم است که برای پرنده خود یک محیط ساکت و آرام فراهم نمایید. بسیاری از وسایل خانگی ممکن است باعث ترس و استرس در پرنده شوند. محل قفس نیز بهتر است که در یک گوشه ثابت و در ارتفاع مناسب باشد. به هیچ عنوان قفس پرنده را نزدیک پنجره قرار ندهید تا پرنده نترسد.

ویژگی محیط نگهداری عروس هلندی - اندیشه سبز

دما و رطوبت محیط نگهداری عروس هلندی نیز باید معمولی باشد. در شب اول محیط پرنده را کامل تاریک نکنید بهتر است که کمی نور به محیط بتابد تا پرنده نترسد. البته نباید این شرایط را بیشتر از 3 روز ادامه دهید، چون پرنده به آن عادت کرده و حتی ممکن است خواب زده شود.

تأثیر سن بر روند اهلی شدن کوکاتیل ها

جوجه های سرلاکی به راحتی دستی میشوند. زیرا آنها در همان ابتدا به صاحب خود عادت کرده و به اعتماد میکنند. همچنین جوجه هایی که تازه دونخور شده اند و هنوز نابالغ هستند، سریعتر رام میشوند. اما هر چقدر پرنده مسن تر باشد، اهلی شدن او سخت تر خواهد بود.

رام کردن عروس هلندی با تغذیه دستی

هدف اصلی در رام کردن عروس هلندی به دست آوردن اعتماد پرنده و ایجاد حس آرامش و امنیت در او می باشد. تغذیه یکی از راه های برقراری ارتباط و ایجاد حس اعتماد در پرندگان است. برای اهلی کردن کوکاتیل از طریق تغذیه باید به نکات زیر دقت کنید.

غذای مورد علاقه عروس هلندی خود را بشناسید. باید از فروشنده قبلی این سوال را بپرسید ولی معمولا عروس هلندی تیکه های میوه سیب، تخم آفتابگردان و آجیل خام دوست دارند.

مقداری از غذای مورد علاقه عروس هلندی را در کف دست خود قرار داده و به آرامی دستتان را به سمت پرنده نزدیک کنید. طبیعی است که پرنده از دست شما خواهد ترسید و حتی فرار خواهد کرد. شما باید صبر داشته باشید و بدون ناامیدی این کار را ادامه دهید.

انجام این کار زمان بر بوده و نیاز به صبر و حوصله دارد. ولی اگر این حرکات را تکرار کنید پس از مدتی پرنده به شما اعتماد کرده و از کف دست شما غذا خواهد خورد. سپس بر کف دستان شما خواهد ایستاد.

رام کردن عروس هلندی با تغذیه دستی - اندیشه سبز

روش بعدی استفاده از دانه های مورد علاقه می باشد. این کار کمی به حساسیت بیشتری نیاز دارد. چون قرار است دانه را بر روی انگشت خود قرار داده و از آن به پرنده تعارف کنید. برای اینکار انگشت خود را خیس کرده و تعدادی دانه مثل دان کتان بر روی آن قرار دهید. اگر پرنده قصد خوردن دانه ها را داشته باشد، نباید انگشت خود عقب بکشید. حتی دستان خود را هم تکان ندهید. ممکن است پرنده انگشت شما را نوک بزند.

نوک زدن بخش دیگری از طبیعت پرنده می باشد، آنها با نوک خود اشیاء را لمس کرده و از این طریق مضر بودن و یا استحکام بودن آن را بررسی میکنند. لذا وقتی عروس هلندی انگشت و یا دستان شما را گاز گرفت، هرگز سریعا آن را عقب نکشید و هیچ واکنشی نشان ندهید. در غیر اینصورت پرنده با گاز گرفتن سعی میکند شما را از خود دور کند و یا حتی ممکن است از انجام اینکار خوشش آید. این رفتار آنها را نادیده نگیرید چون اگر تبدیل به عادت شود، کارتان بسیار سخت خواهد بود.

اگر تمرینات بالا را انجام دهید به مرور زمان پرنده بر روی انگشتان شما خواهد ایستاد و شما میتوانید عروس هلندی خود را نوازش کنید.

رام کردن پرنده با کوتاه کردن پرهای آن

پرندگان زینتی هر چه قدر هم که اهلی باشند، باز هم از روی غریزه ممکن است به بیرون از قفس فرار کنند. برخی پرورش دهندگان برای جلوگیری از فرار پرندگان خانگی خود اقدام به چیدن بال های آنها میکنند. اما در عروس هلندی ها کوتاه کردن پرها اگر به شکل اصولی نباشد، پرنده از دست شما دلخور شده و حتی از شما متنفر میشود. اگر قصد چنین کاری دارید، آن را به یک فرد با تجربه و متخصص بسپارید.

وقتی بال های پرنده را کوتاه کردید، روزانه به مدت 3 الی 4 بار و هر دفعه به مدت 15 دقیقه پرنده را از قفس بیرون آورده تا به محیط جدید زودتر عادت کند. بهتر است که پنجره ها را با پارچه و یا پرده بپوشانید تا پرنده به آنها برخورد نکند و دچار ضربه مغزی نشود.

چند نکته مهم

برای دستی شدن عروس هلندی، باید فقط یک شخص آموزش ها را انجام دهید، آن هم در داخل یک محیط ساکت و ارام؛ در غیر اینصورت عروس هلندی دچار سردرگمی شده و حتی ممکن است نسبت به رفتار شما بی محلی کند.

اوایل صبح و عصر را برای آموزش اهلی کردن عروس هلندی انتخاب کنید.

غذاها و دانه های مورد علاقه را به مقدار محدود به عروس هلندی بدهید تا برای پرنده تازگی داشته باشد و افراط نکنید.

برای اهلی شدن جنسیت پرنده فرقی نمیکند، ولی لازم است که پرنده به صورت تکی باشد وگرنه مجددا به حالت قبلی خود بر میگردد.

در زمان آموزش هرگز بر سر عروس هلندی داد و بیداد نکنید و یا پرنده را تنبه نکنید.

اجازه دهید پرنده به شما اعتماد کند، سپس پرنده را نوازش و یا لمس کنید. وگرنه پرنده بیش از حد خواهد ترسد و وحشت زده خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله نحوه اهلی کردن عروس هلندی را به شما آموزش دادیم. صبر و تکرار آموزش ها شرط اصلی برای موفقیت در این زمینه می باشد. برخی عروس هلندی ها سریعا اهلی میشوند، برخی دیگر نیز ممکن است چندین ماه طول بکشد تا اهلی شوند. پس مدت زمان انجام اینکار کاملا به طبیعت و شخصیت عروس هلندی شما بستگی دارد. ولی اگر جوجه عروس هلندی تهیه کنید، زودتر اهلی خواهد شد. برای اینکار میتوانید با استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی از تخم نطفه دار این پرنده جوجه کشی نموده و پس از تولد جوجه ها را بزرگ کنید و آموزش دهید.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

214 دیدگاه در “آموزش ساده و سریع رام کردن و اهلی شدن عروس هلندی در منزل

  1. اکبر گفت:

    باسلام عروس هلندی داریم که حدودیک ماهی هست که پیشمونه ولی هنوز رام نشده وقتی میخواهیم نازش کنیم حالت هجوم یاحمله میگیره چطور میشه رامش کرد

    1. admin.md گفت:

      سلام اکبرجان
      نحوه رام کردن به صورت اصولی تو مقاله نوشته شده
      و طبیعی که تو یه ماه به تو و محیط جدید عادت نکرده باشه

  2. ساجد گفت:

    باسلام عروس هلندیم تازه به دانه خوردن افتاده و۳روزه خریدمش خیلی سرکشه واصلا قصد رام شدن نداره.وقتی میرم سمت قفس میره ته قفس.چه کنم

    1. admin.md گفت:

      سلام ساجد جان
      تو سه روز انگار بخوای شعله پخش کن رو تبدیل کنی به مشعل المپیک کارت دقیقا اینه
      اون بیچاره هنوز به محیط جدید و شما عادت نکرده چه برسه بخواد رام بشه

  3. علی گفت:

    من یک روز هستش که عروس هلندی وحشی خریده ام میاد رو دستم میشینه در داخل قفس ولی نمیتونم عروس هلندی رو بذارم روی شونه ام
    لطفاً راهنمایی کنید.

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      چون یک روز هست که خریدین هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده
      بخاطر اون ترس داره بیاد روی شونتون
      برای کاهش استرسش دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنش

  4. پرهام گفت:

    سلام من یک عروس هلندی نر ۹ماهه خریدم
    به نظر شما با این سنش دستی میشه؟

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      به سختی ممکنه ولی خب امکانش هم هست

  5. مریم گفت:

    سلام عروس هلندیم از دستم غذا میخوره وسرشو نوازش میکنم ولی روی دستم نمیاد وسریع نوک میزنه چکارکنم؟؟؟

    1. admin-ra گفت:

      سلام مریم
      احتمالا هنوز به اندازه ی کافی اعتماد نداره
      باید روزانه یه چند ثانیه دستتو نزدیک قفس نگهداری بدون اینکه تکونش بدی
      تا ببینه و عادت کنه

  6. junkook گفت:

    سلام میشه بگین عروس هلندی در چند سال نا بالغ است

    1. admin-ra گفت:

      سلام
      عروس هلندی تو سن 9 ماهگی تا یک سالگی به بلوغ کامل میرسه

  7. F گفت:

    سلام من طوطی ماده ام مرده یعنی طوطی نر هم میمیره و جوجه هم دارند جوجه ها زنده میمونن

    1. admin-ra گفت:

      سلام
      اگه علائمی از بیماری نداشته باشه چرا باید بمیره؟
      غذا بهش چی میدی؟
      تغذیه ی جوجه ها معولا بر عهده ی ماده هست ولی نر هم می تونه بهشون غذا بده
      نگا کن ببین اگه به جوجه ها رسیدگی نکنه باید برشون داری و با سرلاک بزرگشون کنی

  8. مرسانا گفت:

    سلام من یک هفتست دوتا عروس هلندی خریدم ،یکیشون دونه میخوره گاهی از دستم ولی اون یکی اصلا نمیخوره ،فرارم نمیکنه،اونی هم که دون میخوره گاهی میخوره گاهی گاز میگیره و نمیخوره،باید از هم جداشون کنم تا نتیجه بده؟۴.۵ماهشونم هست

    1. admin-ra گفت:

      سلام مرسانا
      چون تازه خریدیشون هنوز به اندازه ی کافی بهت اعتماد ندارن و میترسن ازت
      یه مدت طول می کشه تا عادت کنن

  9. آرش گفت:

    سلام خسته نباشید میگم من عروس هلندیمو تازه گرفتم دوروز پیش ، ۲یا۳ ماهشه پیش مامان باباش بوده چندتا از پرهاشو کندن مامان باباش حالا در میان یا نه‌؟

    یک سوال دیگه اینکه چند ماهی شروع کنم به دست کردنش

    1. admin-ra گفت:

      سلام آرش
      بله جای نگرانی نیست پرهاش دوباره رشد می کنن
      بهترین سن برای دستی کردن عروس هلندی3 یا 4 ماهگیه

  10. مژگان گفت:

    سلام من یک عروس هلندی گرفتم یک هفتس گفتن ده بیست روزه از سرلاک گرفتنش ولی وقتی دستمو میبرم سمتش نوک میزنه رام نمیشه چیکا کنم وقتی غذا میریزم تو دستم میبرم تو قفس نمیخوره از دستم مقاله رو خوندم کامل

    1. admins-r گفت:

      سلام
      غذا چی میدی بهش؟
      فقط یه دونه جوجه گرفتی؟

      1. ناشناس گفت:

        سلام بله یکدونه ی
        جوانه گندم
        تخم مرغ وغذای ترکیبی خودش

        1. admin-ra گفت:

          می تونی برای دستی شدنش از غذاهای تشویقی استفاده کنی
          اونارو بریزی تو دستت و بفهمه که دستت تهدیدی براش به حساب نمیاد
          اونموقع عادت می کنه

        2. ناشناس گفت:

          من عروس هلندی می‌خوام کسی برام نمیخره

  11. حجت گفت:

    سلام یک‌هفته ازعروس‌هلند‌گرفتم‌ولی‌گاز.میگری‌چکار‌کنم‌گاز‌نگیر

    1. admins-r گفت:

      سلام حجت
      اول از همه یکم صبر کن باید به تو و محیط عادت کنه و این که مقاله رو بخون کامل توضیح دادم که باید چیکار کنی.

  12. Mm گفت:

    سلام من دیروز یک عروس هلندی گرفتم ۱۰ ۲۰ روز از سرلاک گرفتنش ولی بی‌حال و کسل شده اونجا خوب بود و اینکه دستمو میبرم سمتش نوک میزنه یا گاز میگیره طبیعیه؟

    1. admins-r گفت:

      سلام کاملا طبیعی هست تا به شما و محیط عادت نکنه یکم زمان میبره حتما
      فقط شما سعی کنید زیاد بهش استرس وارد نکنید و غذاش رو سر وقت بدید
      به نظافتش برسید
      باهاش وقت بگذرونید و حرف بزنید

  13. محمدچ گفت:

    سلام. وقتتون بخیر. من حدودا 10 روزه دوتا جوجه عروس حدودا 3-4 ماهه خریدم. 4 روز تو قفس بودن و خیلی استرسی. اوردمشون بیرون قفس چند روز هم بودن.. ولی چون فروشنده بال هاشون رو چید نمیتونن بپرن خودشون رو میکشن روی زمین و بدنشون کثیف میشه. وان هم براشون گذاشتم ولی فقط ازش اب خوردن. دیشب با اسپری گلاب کامل خیسشون کردم یکم تمیز شدن. زیر بال یکیشون یکم زخم به نظر میرسه. مولتی ویتامین اس و ای و ب کمپلکس هم بهشون دادم. غذا هم ارزن کتان تخم مرغ فلفل دلمه کاهو هویج سیب زمینی و … میدم ولی فعلا بیشتر به ارزن و کتان وابسته شدن.
    پر و بالشون رشد داره؟ برای زخمش به نظرتون چکار کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      حتما رشد میکنه. بر ای زخمش فقط میتونی ضد عفونی کنی هی تا تمیز بمونه و زود خوب بشه.

  14. ..... گفت:

    سلام من عروس هلندیام دوتاشون یه سالشونه
    جفت بک بار تم تخم گذاشتن
    یک ماهه آوردمشون
    ممکن هست رام بشن؟
    وباید چه شرایطی باشه که تخم بزارن؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      در مورد رام کردن کامل تو مقاله توضییح دادم بهتون پیشنهاد میکنم مقاله رو بخونین تا یاد بگیرید چطور پرندتون رو اهلی کنید.
      در مورد تخم غذاری هم باید غذای مقوی بدین بهشون همراه با مولتی ویتامین و کلسیم.

      الان چه غذایی میدی بهشون؟

  15. جواد گفت:

    سلام من عروس هلندیم تازه دوسه روزه گرفتم غذا و آب خیلی خوب میخوره ولی وقتی از قفس میاد بیرون میره ساعت ها فقط یکجا میشینه و تکون نمیخوره
    و وقتی قفس میزارم از روی میلش هم تکون نمیخوره
    ولی قشنگ آب و غذا میخوره
    و اینکه بیشتر اوقات چشمشو میبنده وبعد زود باز میکنه میشه راهنمایی کنین ک مشکلش چیه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      مشکلی نداره فقط به شما و خونه عادت نکرده
      سعی کن از قفس بیرونش نیاری تا یکی دو هفته
      سعی کن رفت و آمد کم باشه تا به شما و خونه عادت کنه
      فقط خودت بهش غذا و آب بده و هر روز حداقل یه ساعت براش وقت بزار و باهاش حرف بزن تا کم کم رام بشه.

      غذا چی میدی بهش؟

  16. علی گفت:

    سلام من عروس هلندی دارم
    دوماه گرفتمش غذا هم بش ارزن و تخم کتان میدم ولی هنوز به من عادت نکرده و هی از من میترسه باید چیکار کنم که زودتر به من عادت کنه و اهلی بشه
    آیا کار درستی که اون رو بگیرم و بیارم بیرون

    1. admins-r گفت:

      سلام
      اول از همه مقاله رو بخون چون همه چیز رو اینجا نمیتون بهت بگم. البته اگه میخای پرندت رو رام کنی!
      بعدش غذا فقط ارزن خوب نیست بهش سفیده تخم مرغ و میوه هم بده
      در روز چقدر باهاش وقت میگذرونی؟

  17. طاها نصرت گفت:

    سلام من چهار روز هست که عروس خریدم نمی‌دونم چرا پف میکنن وبه دست نمیشینن تو صاحب اولیش اهلی بودن و به دستش میومدن ولی به دست من نمی آید وقتی میارم بیرون تو خونه پرواز میکنن بهشون هم وقت می زارم ولی همچنان همونن زیاد هم صدا نمیکنن اگه بگین ممنون میشم ازتون🙏

    1. admins-r گفت:

      سلام کاملا طبیعی هست که نیا
      چون شما صاحبش نیستی یعنی اونا اینجوری فکر میکنن باید بهشون زمان بدی تا به شما و محیط عادت کنن
      غذای خوب بده بهشون و به نظافتشون برس

  18. ر گفت:

    سلام برای اینکه عروس هلندی ما آزاد باشدو هم فرار نکند چه باید کرد

    1. admins-r گفت:

      سلام
      باید رامش کنی و کاری کنی که به تو عادت کنه و مثل دوست و خودش بدونه.

  19. Taranom گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من یه عروس نر چهار ماهه دارم کاملا اهلی و سخنگو هستش ولی حوصلش سر میرفت گفتم واسش ماده بخرم الان چهار روز میشه که من یه عروس ماده خریدم فروشنده گفت اهلیه ولی رو دستم نمیاد و وقتی دستمو میبرم سمتش دور میشه یا صدای فوت طور در میاره که نشانه اخطار دادن به منه هرکاری میکنم به طوطیم و خودم عادت نمیکنه درش میارم بیرون پرواز میکنه خودشو میکوبه به در و دیوار از خوراکی و صحبت های آروم هم استفاده کردم ولی اصلا نمیخواد باهام ارتباط برقرار کنه پر هاش هم شلخته طوره اصلا به خودش زیاد نمیرسه از روی میله هم خیلی کم تکون میخوره هیچ صدایی هم از خودش در نمیاره به نظرتون من چیکار کنم و مشکل از کجاست؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      کاملا طبیعی هست رفتارش
      بهش زمان بده تا به محیط و شما عادت کنه
      فقط غذای خوب بده بهش
      به نظافت قفس برس
      و صبر داشته باش.
      بهتره فعلا زیاد نزاری از قفس بیاد بیرون و توی یه قفس دیگه ازش نگهداری کن.

      1. Taranom گفت:

        واینکه یکم هم محل دفعش کثیفه اولاش مدفوعش چسبناک و سبز حالت بود ولی الان تقریبا رنگ و حالتش عادیه گرده و هر از گاهی یکم به نارنجی و قهوه ای میزنه ولی باز یکم کثیفه محل دفعش میخوام بدونم نشون از بیماریه یا چون یکم جوجه هستش اینجوریه

        1. admins-r گفت:

          سلام
          به احتمال چون جوجس اینجوری.
          یکم صبر کن اگه خوب نشد بهم حتما بگو. تا ببینیم مشکل از کجاس.

  20. مبینا گفت:

    سلام دو ماهه یک عروس هلندی گرفتم وقتی گرفتم دو ماهش بود الان قشنگ تو خونه میچزخه و همش آزاده ولی دستمو میبرم جلوش رو دستم نمیاد از دست هم غذا نمیخوره

    1. admins-r گفت:

      سلام نباید از اول آزادش میزاشتی چون اینطوری رام کردنش یکم سخت میشه
      اول باید رام میشد بعد آزادش میکرید.
      الان توی قفس میره؟

    2. ناشناس گفت:

      بله الان دو روزه دیگه از قفس در نیاوردم
      ولی هنوز از دست چیزی نمیگیره انگار میترسه

      1. admins-r گفت:

        اون رو کم کم بهت عادت میکنه
        سعی کن غذای خوشمزه بدی بهش
        به نظافتش برسی
        آروم آروم بهش نزدیک بشی تا بهت عادت کنه
        بعد دستی هم یشه

  21. رضا گفت:

    سلام من پرندم۲ماه داره اما پرهاش خیلی کوچی که باید اینو چی کنم آیا این پرنده مشکلی داره یانه

    1. admins-r گفت:

      سلام رضا
      با جوجه های دیگه باید مقایسه کنی اگه نسبت به اونا کوچیک باشه اره مشکل داره.
      حالا اگه مشکل داشته باشی چیکارباید بکنی. هیچ کاری متاسفانه نمیشه کرد.

  22. پرهام گفت:

    سلام من یکی از اشناهامون بهم عروس هلندی داده یه ۴ روزی میشه و میخوام دستی کنم دستم هم میبرم سمت قفس غاز میگیره لطف کنین بهم بگین چی کار کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام پرهام مقاله رو بخون کامل توضیح دادم که باید چیکار کنی تا عروست رام بشه.

  23. سعید گفت:

    سلام
    من یه جفت عروس سه ماه خریدم صاحب قبلی رام کرده بودنشون و روی دست میومدن
    من آوردم 10 روزی میشه جداشون کردم الان اونی که پیش منه خیلی گوشه گیره من زیاد آزادش میزارم تو خونه غذام بهش ارزن میدم وقتی ام که تو قفس بوده بهش کلم بروکلی دادم از دستم خورده ولی رو دست نمیاد الان 15 روز میشه او دمشون و 10 روز جداشون کردم میترسم افسرده بشه بمیره

    1. admins-r گفت:

      سلام سعید
      بله احتمالش زیاده که افسرده بشه
      نباید از جفتش جداش میکردی
      بهتره بره پیش جفتش.

  24. علیرضا گفت:

    سلام خسته نباشید عزیز
    عرضم به خدمتتون من سه چهار روزه یه جوجه عروس نر سیامون خریدم چهار ماهشه شب اولی که آوردیمش دامادمون پر هاشو یکم کوتاه کرد گذاشتم تو خونه بچرخه یکم ولی نهایتا یه متر جا به جا میشد از روز بعدش تا دستمو میبرم داخل قفس فرار میکنه خودشو به دیواره های قفس میزنه غذاهم براش تخمه و ارزن ریختم تو ظرف غذاش خیلی خیلی نگرانشم عزیز
    تورو خدا راهنماییم کن بگو چکار کنم باهام دوست شه
    خیلی دوسش دارم نمیخوام خدایی نکرده دق کنه یا خودشو زخمی کنه ممنونممم😔

    1. admins-r گفت:

      سلام
      رفتارش طبیعی هست و باید بهش زمان بدی تا به محیط عادت کنه
      و نباید پرهاشم میچیدی این کار اصلا درست نیست و باعث میشه پرنده بهت اعتماد نکنه.
      به غذا و نظافتش برس
      و بهش زمان بده

  25. ابولفضل گفت:

    سلام خسته نباشید.نزدیک چهار روزه که عروس هلندی گرفتم چهار ماهشه نره . روز اول خیلی وحشی بود الان خیلی بهتره با استفاده از تشویقی بهش یاد دادم بیاد رو انگشتم . اما وقتی میام رو دستم سریع میپره رو قفسش از دستمم راحت غذا میخوره.میخوام نره از پیشم سریع نپره بره همیشه پیشم و بغلم باشه میشه کمکم کنید ممنون میشم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      اول از همه باید صبر کنی
      دومین نکته حتما مقاله رو بخون تا بهتر بتونی رامش کنی
      سومین نکته هم عروس هلندی خیلی این ور واون ور میپره
      اخرین نکته هم چون هنوز کامل بهت عادت نکرده میره

  26. نبات🍭 گفت:

    سلام چطوری ی عروس هلندی ۷ماهع رو اهلی کنم خیلی خیلی وحشیه و ۲روزه ک خریدمش

    1. admins-r گفت:

      سلام نبات
      اول بهش زمان بده تا به خونه و شما عادت کنه بعد با خوندن مقاله میتونی اهلیش کنی.

      1. ناشناس گفت:

        سلام عروس هلندی چند روزه خریدم قبلا حرف میزده الان ساکت هست چیزی نمیگه بهمون عادت کرده رو دست مباد غذا میخوره چجوری میسه باز بحرف در اوردش؟؟

        1. admins-r گفت:

          سلام
          قبل برای صاحب خودش حرف میزد
          باید کاری کنی تا بیشتر به شما عادت کنه
          و حس کنه که شما صاحبش هستی
          غذای خوب بدی
          نوازشش کنی
          باهاش حرف بزنی
          به نظافتش برسی

  27. ناشناس گفت:

    سلام من یک ساله دارمش از روزه اول که خریدم گاز می‌گرفت ولی از اول نمی‌دونستم عروس میوه و سبزیجات می‌خوره ازرن تخم کتان میدادم الان یک هفته یه از قفس میارمش برون وبهش میوه و سبزیجات میدم تمایل به خوردن نداره نره یک سالشه چجوری بهش بدم بخوره و دستی بشه و دیگه گاز نگیره

    1. admins-r گفت:

      سلام
      واسه این که پرنده عادت کنه به یه غذایی جدید مثلا میوه باید صبر داشته باشی
      با یکی دو بار نمیشه گفت که نمیخوره شاید اگه میوه دیگه بدی دوست داشته باشه.
      در مورد دستی شدن هم توی مقاله کامل توضیح داده شده که باید چیکار کنی.

  28. علیرضا کاظمی گفت:

    یه عروس نر سخنگو دارم ولی رودستم نمیادچیکارش کنم بیادرودستم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      از کی داریش؟
      چند ماهش؟
      چه غذایی میدی بهش؟

  29. مامان یه عروس هلندی گفت:

    دیشب یه جفت عروس هلندی خریدیم خیلی خوشگل و مهربونن ۱/۵ ساله
    جفت نر تو قفسه ولی جفت ماده الان بیرون از قفس داره بازیگوشی میکنه ( نر مشکل حرکتی نداره )
    آیا میشه دستیشون کرد ؟

    و اینکه نر وقتی پیش صاحب قبلیشون بوده موهای سر ماده رو میکنده ولی الان کار خاصی باید بکنیم ؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      سنشون یکم زیاده ولی خب اگه صبر داشته باشین
      به غذا و نظافتشون برسی بعد یه مدت بهتون عادت میکنن.
      در مورد کند پر هم به احتمال میخاسته جفت گیری کنه و ماده اجازه نمیداده به همین خاطر این کارو انجام میداده.

  30. Sona گفت:

    سلام من یه عروس هلندی نر تازه دون خور شده سه ماه پیش گرفتم اشتباهی که کردم‌ از همون اول خیلی زیاد بیرون از قفس بود طوری شده که الان دیگه اصلا نمیشه گرفتش بالاترین نقاط خونه میشینه فرمان هم نمیبره ولی گاز نمیگیره اصلا … ماه پیش هم یه عروس نر شیش ماهه دیگه هم یکی بهم هدیه داد این رام تره و فرمان هم میبره مشکلی که هست خیلی به همدیگه وابسته شدن تا دومی رو میاریم بیرون اون کوچیکتره شروع به جیغ و داد میکنه اگرم بیرونش بیاریم گرفتنش معرکه است … این کوچیکه‌رو‌چیکارش باید‌بکنیم‌ در حضور یکی دیگه میشه اهلیش کرد با توجه به اینکه سنشم کمه هنوز …
    ممنونم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      چون سنش کمه راحتره رام کردنش
      و از الان باید این کارو انجام بدی
      غذایی خوب بده بهش باهاش وقت بگذرون حداقل روزی 1 ساعت
      خلی آروم آروم بهش نزدیک شو
      وقتی گازت گرفت یا ازت فرار کرد نه دنبالش بیفت به خیلی سریع عکس العمل نشون بده.

  31. رضا گفت:

    سلام خسته نباشید من ی عروس هلندی دارم نر از۳ماهگی پیش خودم بوده تا الان که ۸نه ماهشه اصلا زمین واینمیسته تادستتومیبری بیادرودستت سریع میپره میره میخوام نوازشش کنم میپره میره همش فرارمیکنه چه کارکنم که دیگه فرارنکنه رودستم بمونه .

    1. admins-r گفت:

      سلام رضا
      چه غذایی میدی بهش؟
      او وقتی پیشت بوده از چیزی ترسیده؟

  32. مهدیه گفت:

    سلام من یه عروس هلندی پیدا کردم اطراف کوه های کوهسار روی زمین افتاده بود
    اوردیمش خونه بهش اب و غذا دادیم یه قفس هم براش گرفتیم
    یه روز بعد حرف میزد و کاملا دستی بود حتی میومد رو سرمون میشست
    نمیدونیم چند سالشه / چون زمان زیادی تنها خونه میموند و زیاد جیق میزد براش جفت گرفتیم یه جفت 6 ماهه
    الان میترسیم دیگه حرف نزنه یا با جفتش اوکی نشه یا دیگه نیاد سمت ما
    میشه راهنمایی کنید که کار درستی انجام دادیم یا نه؟

    1. admins-r گفت:

      سلام کار خوبی کردی که جفت گرفته چون امکان داشت افسردگی بگیره
      ولی خب و قتی جفت داشته باشه دیگه کمتر حرف میزنه و بیشتر وقتشو با جفتش میگذرونه
      الان رابطش با جفت چطوره؟

      1. مهدیه گفت:

        تازه دیروز براش زن گرفتیم
        فعلا فرار میکنه از زنش
        انگار میترسه ازش
        بعد یه موضوع دیگه
        دیروز ناخن و نوک و پرهاشم زدیم
        یهو بهش شوک وارد نمیشه ؟ 🙁

        1. admins-r گفت:

          خب یکم زمان میبره تا به هم عادت کنن
          به غذاشون برس ( غذایی گرمی بده )
          بهتر بود هر روز یکیشون رو انجام میدادی

    2. یاسین گفت:

      جفت ها حرف نمیزنند و سعی میکنند با همنوع خودشون حرف بزنن

  33. حسن گفت:

    سلام من عروس هلندی رو نزدیک یه ماه خریدم اما عین روز اولشه آواز میخونه صدام در میاره وقتی دستمو میبرم براش آنچنان محکم گاز میگیره که خون بیاد چکاره کنم رام شه
    ازم منم خیلی میترسه

    1. admins-r گفت:

      سلام حسن
      کاری کردی که انقدر میترسه یا از اول اینجوری بود؟
      غذاش چیه؟
      قفسش رو همیشه تمیز میکنی؟

  34. ناشناس گفت:

    سلام من دوتا عروس خریدم سه ماهشونه به محیط عادت کردن ولی از دستم غذا نمیخورن و خیلی ترسون بیشتر کاراییم که تو نقاله بود انجام دادم ولی همچنان ترسون ایا ربط به اینکه دوتا هستن داره؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      اگه جفت باشه نیکم بیشتر زمان میبره تا بیا تو دستت چون بیشتر به هم عادت دارن.
      البته اگه از بچگی تو بزرگشون میکردی اون وقت قضیه فرق میکرد.
      شما چه کارایو تمرین کردید؟
      چه غذا هایی میدی بهشون؟

      1. سجاد گفت:

        سلام من دو روزه که عروس هلندی خریدم سرلاکیه الان کم کم دانه میخوره بعد دستیم نیست یعنی نمیاد روی دست بیرون از قفس میارم کنارم وای میسه ولی میگم چی کار کنم روی دستم بیاد.

        1. admins-r گفت:

          سلام سجاد
          با دو روز که پرنده بهت عادت نمیکنه باید صبر کنی کم کم رو دستتم میاد فقط به غذا و نظافتش برس همین
          بعد چند ماه هست عروست

  35. کاکل 🙃 گفت:

    ببخشید من ی عروس هلندی خریدم دوماهشه دو روزه خریدمش ازم خیلی می‌ترسه دستمو تو قفس میبرم می‌ترسه 🥺چیکار کنم خوب بشه باهام؟

    1. admins-r گفت:

      سلام کاکل
      اول از همه پیشنهاد میدم که مقاله رو بخونی چون کامل و جامع توضیح داده که چیکاری کنی و خب منم چنتا راه حل میدم بهت.

      اول از همه باید صبر داشته باشی.
      به غذاش توجه کنی و هر غذایی که دوست داره بهش بدی.
      وقتی دستت رو بهش نزدیک میکنی آروم آروم این کارو بکن و اگه گاز گرفت اصلا سریع عکسالعمل نشون نده و همونجوری دستت رو نگهدار تا بهت عادت کنه
      خودت فقط بهش غذا بده
      وقتی غذا یا آب میاری واسش صداش کن تا به صدات عادت کنه
      فعلا جای بی سرو صدا نگهشدار
      و مقاله رو حتما بخون تا بیشتر کمکت کنه.

  36. طنین گفت:

    من یه عروس هلندی ۳ ماهه دارم سه هفته هس خریدمش به محیط عادت کرده و قشنگ تو خونه میگرده و ازاده ولی نه میزاره بگیریمیش یا نوازشش کنیم یا نمیاد رو دستمون روزهای اول مهربون بود و دستی نبود نمیتونست پرواز کنه و میخوردبه در و دیوار الان هم وقتی میرم سمت قفسش فرار میکنه و ازم فاصله میگیره و دستمو گاز میگیره میشه یه راه نمایی کنین که ببینم عروسم چشه ممنون میشم ازتون:)

    1. admins-r گفت:

      سلام طنین چیزیش نیست میترسه و از خودش دفعا میکنه همین
      بعد شما باید اول دستییش میکرید بعد اینجوری آزاد میزاشتی تو خونه بگرده.

      واسه این هم که اهلیش کنی تا باهات دوست بشه
      خیلی آروم آروم بهش نزدیک شو
      وقتی گاز گرفت نترس یا رود عکسلعمل نشون نده همنجوری وایسا تا بهت اعتماد کنه
      محیطش رو آروم کن وقتی این کارارو میکنی
      فقط خودت براش غذا ببر

      چه غذایی بهش میدی؟

  37. ساینا گفت:

    سلام من ۳ هفته هست که عروس هلندی خریدم آوردمش بیرون خودشو زد به درو دیوار دمش کنده شد دوباره دمش در میاد

    1. admins-r گفت:

      سلام ساینا
      به حتما زیاد دوباره در بیاد پراش نگران نباش.
      فقط جایش نشکسته از اون مطمعا شو؟
      وقتی بهش دست میزنی جایش درد نمیگیره؟

      غذایی خوب هم بهش میدی؟

  38. لیمو گفت:

    میشه لطفا راه نماییم کنید ممکنه عفونت کنه زیر بال عروس هلندیم هست اما خون ریزی متوقف شده…. اینجا ک من هستم دام پزشکی نداره چیکار کنم؟

    1. admins-r گفت:

      لیمو اول بشور با آب ولرم
      بعد ضد عفونی کن
      بعدش اگه بالش زیاد آسیب دیده با آتل ببند. اگه که نه با پارچه ببند سعی کن عوضم کنی تا زود خوب بشه.

      حتما بهش مولتی ویتامین بده
      به غذاشم برس

  39. لیمو گفت:

    سلام خسته نباشید من تقریبا پنج روز که عروس هلند یخریدم سه ماهش هست نمیزاره نزدیک قفسش بشیم حتی برای آب کردن آب خوری امروز کلی خودش رو ب دیوار قفس زد و زخم شد خون اومد نمیدونم باید چیکار کنم میشه راه نمایی کنید

    1. admins-r گفت:

      سلام لیمو
      چون ازت ترسده این کارو میکنه سعی کن بهش نزدیک نشی
      و وقتی غذا و آب میبری واسش خیلی خیلی آروم این کارو بکنی
      بعد ببرش پیش دام پزشک تا زخمشو ببنده و ضد عفونی کنه حتما

      موقع خرید نپرسیدی از چه غذایی خوشش میاد؟
      خودت چه غذایی میدی بهش؟

  40. Fatii گفت:

    سلام من یه عروس دوماهه خریدم سرلاکی نبود توسط جفت تغذیه میشد
    اوردم خونه دو روز بود غذا نمیخورد ترسیدم طفلکی چیزیش شه گفتم حتما بلد نیست بخوره سعی کردم بزور بهش بدم فرار میکرد
    الان اومدم دیدم واسه دستی کردنش نباید اینکارو باهاش میکردم

    ینی دیگه بم اعتماد نمیکنه؟ باید چکار کنم دستی بشه

    1. admins-r گفت:

      سلام فاطی
      نگران نباش دوباره میتونی دستیش کنی
      فقط باید آروم آروم بهش نزدیک شی.
      غذا چی میدادی که نمیخورد؟

      1. Fatii گفت:

        تخم مرغ ابپز میدادم صاحبش گفت دوسداره ولی اصلا نمیخوره
        دیگ دسش نمیزنم
        ولی ابو غذا که جلوش میزارم گارد میگیره نوکم میزنه

        1. admins-r گفت:

          سلام فاطی
          به احتمال زیاد ازت میترسه
          سعی کن بهش زیاد سر نزنی تا یه مدتی
          غذای خوب بدی بهش
          جای نگهشدار که یرو صدا کم باشه.

          عروس هلندی پرنده ای که هم زود ناراحت و افسرده میشه هم زود با آدم دوست میشه.
          فقط کافیه یه مدت صبرکنی

          به جز تخم مرغ دیگه چی میدی؟

  41. امیر گفت:

    ارزن کتان سبزیجات ذرت پخته هویج سیب گردو بادوم خام پسته خام

  42. امیر گفت:

    سلام من ی عروس هلندی نژاد سینامون دارم ۱سال و خورده سن داره جنسیت نر هست
    مقاله هارو کامل خوندم متوجه ام
    آیا رام میشه؟؟؟

    1. admins-r گفت:

      سلام امیر
      هر پرنده ای رام میشه حتما فقط باید بیشتر باهاش وقت بگذرونی
      غذایی که دوست داره رو بهش بدی
      باهاش بازی کنی

      البته اینم یادت باشه اگه از جفتش جدا کرده باشی یکم سخته و احتمال این که افسرده هم بشه هست.

      چه غذایی بهش میدی؟

      1. ناشناس گفت:

        ارزن کتان سبزیجات ذرت پخته هویج سیب گردو بادوم خام پسته خام

        1. admins-r گفت:

          سفیده تخم مرغ آب پزش
          مولتی ویتامین طبق دستوری که روی بسته بندی نوشته
          و کف دریا هم به برنامه غذایی اضافه کن

  43. سارای گفت:

    سلام من ی عروس نر دارم ۵ روزه آوردمش خیلی ساکته ساعت ها در یک جا میمونه و حرکت نمیکنه دلیلش چیه؟
    بعضی موقع هم بلند جیغ میکشه
    دستی شدند خیلی طول میکشه؟

    1. admins-r گفت:

      سلام سارای عزیز
      چون تازه اومده هنوز به محیط خونه و تو عادت نداره و یکم زمان میبره تا بهت عادت کنه
      مقاله رو حتما بخون اونجا کامل توضیح دادم که قدم به قدم باید چیکار کنی تا سریع رام بشه.

      یه سوال موقع خرید جفتم داشت یا تنها بود؟

      1. سارای گفت:

        نه نداشت
        الانم چند تا اسباب بازی خریدم براش از اونا هم میترسه

        1. admins-r گفت:

          اوکی مشکلی نیست فقط باید صبر کنی تا بهت و محیطی که توشه اعتماد کنه.
          و سعی کن مقاله رو دقیق بخونی که سریعتر و بهتر بتونی اهلیش کنی.

  44. M گفت:

    سلام عروس هلندی نر هست و یک و نیم سالشه و تنها هم هست
    خیلی گاز میگیره و به سختی میاد روی دست قبلن اینجوری نبود
    باید چیکار کنم ممنون میشم جواب بدید

    1. admins-r گفت:

      سلام
      معلومه خیلی وقته تنهاست و افسرده شده ونیاز به جفت داره
      حتما براش یه جفت تهیه بکن
      چه غذا هی بهش میدی؟

    2. کیانا گفت:

      سلام مال منم خیلی گاز میگیره یک ساله دارمش امروز رفتم از پرنده فروشی سوال کردم میگه یک سالشه بالغ شده

  45. ناشناس گفت:

    سلام
    من چندروزه یه عروس هلندی سه ماهه خریدم
    میرم کنار قفس میشینم باهاش حرف میزنم قشنگ گوش میده
    یا بعضی وقتا حس میکنم که با سوت زدن و صدا درآوردن منو صدا میزنه که برم باهاش حرف بزنم به نظرتون رام شده
    ولی وقتی دستم و میبرم تو قفس می‌ترسه و نمیاد روی دستم

    1. admins-r گفت:

      سلام هنوز رام نشده یکم زمان میبره تا بهت عادت کنه
      طبق مقاله پیش بری سرعت رام شدن بیشتر میشه واس همین به بار با دقت مقاله رو بخون

      1. نگین گفت:

        سلام من 3روز پیش یه عروس هلندی خریدم.. 6ماهه هست و وقطی خریدمش تنها نبود یه عروس هلندی دیگه هم بود کنارش نمیدونم جفتش بوده یانه
        ازهمون روز اولیم که اووردمش خونه مشکلی با غذا خوردن نداشت ولی تا دستمو میبرم سمت قفس فرار میکنه و میلرزه بعدش… میشه دستیش کرد؟

        1. admins-r گفت:

          سلام نگین
          کاش موقع خرید میپرسیدی که جفت هستن یا نه
          چون اگه جفت باشن بعد یه مدت افسردگی میگیره از تنهایی.
          در مورد اهلی شدن هم باید صبر کنی چون تازه آوردی تو خونه هنوز به تو و محیط عادت نکرده.
          مقاله رو حتما بخون تا کامل متوجه بشی که چیکار باید بکنی.

          غذا چی میدی بهش؟
          قفسش اندازش چقدره؟
          کجا نگهش داشتی؟

  46. محمد امین گفت:

    سلام 4 روزه یه عروس هلندی خریدم وقتی میارمش بیرون خودشو میزنه به دیوار چیکار کنم

    1. admin-m گفت:

      سلام خب اصلا نباید بهش دست بزنید به این زودی ! افسردگی شدید میگیره ! مقاله رو بخونید توضیحات کامله

  47. رامین گفت:

    سلام من عروس هلندی دارم از دستم غذا میخوره رو دستم میاد ولی بهش نمیزاره دست بزنم تا دست میزنم فرار میکنه ۱ماه خریدم ۳/۴ماهشه

    1. admin-m گفت:

      سلام مقاله رو کامل بخونید و مراحلش رو انجام بدین

  48. امیرحسین گفت:

    سلام من عروس هلندمو 3 روزه گرفتم 70 روزه هست بنظر شما زود رام میشه و از کی با دستم بهش غدا بدم
    و تو اون محیطی که پرنده هست سیکار کشید براش زرر داره

    1. admin-m گفت:

      سلام مقاله رو بخونید کامل نوشته شده آموزش رام کردن عروس هلندی
      خیلی ضرر داره سیگار براش ممکنه بمیره حتی !

  49. رامین شاطری گفت:

    سلام عرض سلام و خسته نباشید من یه عروس هلندی دارم ۳هفته میشه که خریدم خیلی از دستم میترسه اصلا داخل قفس ازش غذا نمیخوره ولی به زور که میگیرمش نازش میکنم هیچ کاری باهام نداره چشاشو مینده لذت میبره ولی نمیدونم چرا تا دستمو باز میکنم میپره میره بالای قفس چرا ۳هفته شده بازم ازم میترسه

    1. admin-m گفت:

      سلام به زور اصلا نباید بگیریدش برای همین میترسه بدتر . مقاله رو دقیق بخونید مو به مو به نکات عمل کنید

  50. میلاد گفت:

    سلام یه عروس هلندی جوجه دوماهه نرگرفتم همش خودش رومیزنه به قفس میخوادفرارکنه امروزگرفتم خیلی خودش ررومیکوبه خونه کسی نیست منم اصلان هم بهش ترس وواردنشده جاش هم کنج دیواره لطفاکمکم کنین بگین چیکارکنم میترسم ضربه مغزی بشه

    1. admin-m گفت:

      سلام مقاله رو دقیق بخونید پاسخ سوالتون اومده کامل . محیط براش جدیده

  51. دانیال بابایی گفت:

    سلام یک عروس هلندی خریدم 4 سالشه قبلاً توسط صاحب قبلیش دستی بوده و حرف میزده و حدوده 17کلمه حرف می‌زده من اوردمش چند روز بود دستی نبود وحشی بود ولی حرف میزد ولی اونم یک کلمه الان حدود 20روزه دارمش دیگه نه حرف میزنه نه دستیه بعد وقتی از قفس میارمش بیرون منو گاز نمیگیره ولی سعی می‌کنه فرار کنه ولی وقتی کس دیگه ای میگیرتش گازش میگیره اونم سفت لطفاً اگه راه حلی هست بگید که دستی و سخنگو بشه و راستی یدونه کوتوله برزیلی هم دارم که باهم دوست هستند

    1. admin-m گفت:

      سلام اون پرنده با صاحب قبلیش دستی بوده و حرف میزده قرار نیست با شما هم اونطور باشه ممکنه اصلا اهلی نشه یا خیلی طول بکشه. الان هم به دلیل جدا شدن از صاحبش وحشی شده و افسرده . مقاله رو بخونید

      1. fatemeh گفت:

        سلام من ی عروس ماده پنج ماه رو خریدم ده روز خونه ماست و تو قفسه از روز اول اروم تر شده و از پشت قفس از دستم دونه میگیره چیکار کنم که زودتر دستی بشه و از قفس درش بیارم

        1. admins-r گفت:

          سلام فاطمه
          طبیعی که اینجوری باشه
          فقط قبل این که به این سوالت جوا بدم من از شما یه سوال دارم
          موقع خرید عروس جفت داشت یا نداشت؟

          1. fatemeh گفت:

            نه جفت نداشت به نظر شما برای دستی شدنش دیر نشده اگه میشه یه راه حلی بدید فقط من تو نوشتن جنسیت اشتباه کردم عروسم نره

          2. admins-r گفت:

            دستی شدنش که میشه فقط باید بیشتر باهاش ارتباط بگیر البته آروم آروم نزدیک شو بهش نه یهو
            سعی کن با انگشتت نوازش کنی اگه گازم گرفت سریع دستتو نکش تا یهو نترسه همونجا نگهدار و کم کم بهش نزدیک کن
            دیدی خیلی اذیت میشه بر کنار تا آروم بشه و استرس نگیره یا نترسه
            این کارو تا وقتی که گازت نگیر انجام بده
            سعی کن با دستت غذا بدی بهش.
            سفیده تخم مرغ رو هم آب پز بکنین بهش بدین

          3. ر گفت:

            سلام من یه عروس هلندی داشتم از وقتی ده روزش بود تا یکسال بزرگش کردو بعد فرار کرد پنج تاکلمه حرف میزد هرچی بهش میگم انجام میده چرافرار کرد الان یکی خریدم مترس بزرگ بشه فرار کن چه کار کنم فرار نکنه ازاد هم باشه

          4. admins-r گفت:

            سلام
            اول چنتا سوال در مورد عروست قبلیت.
            تو خونه آزادش میکردی؟
            رو دستت میومد یا باهات بازی میکرد؟

        2. امیر گفت:

          سلام من سه چهار ماهه عروس خریدم اولش خوب بود ولی الان چند وقته تو قفس گارد میگیره اجازه نمیده کسی نزدیک قفس بشه حتی برا پر کردن ابخوری هم حمله میکنه ولی وقتی بیرون قفس هست راحت میاد رو دستم ولی اجازه نمیده نوازش کنم گاز میگیره ث قل

          1. admins-r گفت:

            سلام امیر
            مقاله رو حتما بخون اونجا راه حل مشکلت کامل توضیح داده شده

  52. نیکو گفت:

    سلام اگر عروس هلندی بیرون قفس بچرخه تو اتاق براش بده تازه اوردمش ۶ماهش هست

    1. admin-m گفت:

      سلام منظورتون رو متوجه نمیشم منظورتون اینه که آزاد بودن براش بده ؟ خیر بد نیست خوبه اتفاقا اگر پنجره باز نباشه و وسایل خطرناک رو بردارید از اتاق که بهش آسیب وارد نشه. ولی بعدش سخته به قفس عادت کنه

  53. بنیامین گفت:

    سلام
    من یک عروس هلندی 2یا3 ماه دارم و یک هفته هست که دارمش و الان هم که دستمو میبرم داخل قفس میاد رو دستم ولی سریع می‌ره می‌ره .
    آیا زوده بیارمش بیرون از قفس؟

    1. admin-m گفت:

      سلام مقاله رو دقیق بخونید کامل توضیح داده شده . تمام نکات رو انجام بدین تا سریع اهلی بشه

      1. ح گفت:

        ما از روز جمعه خریدیم بعد تا الان خیلی بهتر شده میاد بیرون بادور میزنه اما خیلی نزدیک میرم درسمو جلو میبرم گاز میکنه چیکار کنم دستم رو نبرم جلو کم کم عادت میکنه؟یا ببرم جلو عادت میکنه

        1. admins-r گفت:

          سلام
          وقتی ددستون رو میبرید جلو و اون گاز میگیره اصلا نترسید و یهو نرید عقب همونجا دستتون رو نگه دارید و یواش یواش بهش نزدیک کنید تا گاز نگیره. شاید یه مدت طول بکشه تا بهتون عادت کنه میتونید غذارو هم تو دستتون بگیرید وبهش بدید.

          1. کارین گفت:

            سلام من یک عروس هلندی دارم که نره و یک ساله که دارمش و یک سال و نیمشه قبلا باهام خیلی خوب بود و رام رام شده بود ولی الان چند وقتیه همش گارد میگیره سمتمون نمیاد و اگرم بیاد یک ثانیه ای میره یا محکم گاز میگیره ولی اهنگ میخونه و … چکار کنم دوباره باهام خوب شه اصلا سمتم نمیاد

          2. admins-r گفت:

            سلام کارین
            گوشه گیر نشده؟
            غذاش چطوره؟

  54. علی گفت:

    سلام من یه عروس هلندی نر خریدم ۵سالس
    از دستم غذا میخوره ولی دستمو که میبرم جلو که بشینه رو دستم عصبانی میشه این که سنش زیاده اهلی میشه !؟

    1. admin-m گفت:

      سلام سنش زیاده اهلی و دستی نمیشه دیگه برای دستی کردن باید جوجه زیر سه ماهه بخرید

  55. ژیار گفت:

    سلام من یه طوطی عروس هلندی چهار ماهه خریدم ولی وحشی است می طوان رامش کرد

    1. admin-m گفت:

      سلام بله مقاله رو دقیق بخونید تمام موارد گفته شده رو رعایت کنید

  56. ژیار گفت:

    سلام من یک هفته پیش یک طوطی عروس هلندی چهارم ماهه خریدم ولی وقتی جوجه بوده بالش شکسته الان که خوب شده نامی زان شده چطور می طوان راستش کرد

    1. admin-m گفت:

      سلام این کار باید توسط دامپزشک انجام بشه ممکنه هیچوقت صاف نشه باید از نزدیک معاینه بشه تا بشه تشخیص داد.

  57. سارا گفت:

    سلام من یه عروس هلندی گرفتم بعضی وقتا چشم هاشو می‌بنده بنضرتون مریضه

    1. admin-m گفت:

      سلام مشخص نیست . غذاش چیه ؟ تازه خریدی ؟

  58. ... گفت:

    سلام من دو هفته عروس گرفتم از یکی ۴ماه جفت درش رو باز می‌زارم خودشون میان بیرون یکم عادت دارن میاد رو سرم و دستم وقتی از قفسش و جفتش دوره ولی از دستم غذا نمیخوره و تو قفس رو دستم نمیاد میوه هم نمیخوره تو مغازه یکم تو لک بوده
    تو قفسش گاز هم میگیره
    باید چه کار کنم

    1. admin-m گفت:

      سلام مقاله رو دقیق بخونید

  59. Mahdi گفت:

    سلام من یه عروس هلندی 6ماهه دارم حدود یک ماه دارمش
    از دستم غذا میخوره ولی اصلا رو دستم نمیشینه و پرنده آواز های متفاوت می خونه سوال من این هستش که آیا احتمالش هست که وقتی دستمو تو قفس میبرم رو دستم بشینه ؟؟؟

    1. admin-m گفت:

      سلام مقاله رو دقیق بخون و نکاتش رو مو به مو انجام بده تا دستی بشه

  60. رها گفت:

    سلام عروس هلندی من نره و 7 ماهه است
    عروسم شب بامن میخوابه توی قفس که میزارم خودشو به قفس میکوبه حتی روز ها هم داخل قفس نمیره یک سره روی قفسه چیکار کنم به قفس عادت کنه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام طبیعیه پرنده میخواد آزاد باشه
      خوراکی مورد علاقه و اسباب بازی بذارید توی قفسش

  61. پارسا گفت:

    باسلام وقتتون بخیر
    من یک جفت عروس یه ساله خریداری کردم چند روزه صاحب قبلیش میگفت ماده دستیه الان هم از دستم غذا میخوره ولی وقتی میخوام دست بهش بزنم عصبانی میشه و گاز میگیره باید جدا از هم نگهشون دارم؟! یا بهش زمان بدم بهم عادت میکنه؟!

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام با صاحب قبلیش دستی بوده . قبلا جفت بودن ؟

  62. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید. من دو عروس هلندی ۲ ماهه گرفتم .نر و ماده هستن ولی هنوز جفت نشدن به نظرتون اهلی میشند؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام دو ماهشونه میخواین جفت بشن ؟ ماده در 1.5 سالگی و نر در 2 سالگی به بلوغ میرسه . اگر جدا باشن بله اهلی میشن

  63. علی گفت:

    جفتای من یکی ۶ ماهه یکی هم ۴ ماهه است یکی نر و یکی ماده هم رو دستم میشینه و غذا میخوره از دستم ولی اون دیگری از دستم غذا میخوره اما کم چرا اونطوری میشه چطوری میتوانیم اون را هم اهلی کنیم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      مقاله رو بخونید

  64. علی گفت:

    اگر عروس هلندی جفت باشند اون ها اهلی نمیشوند یا باید تلاش کرد

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بعیده جفت بشن

      1. مسیحا گفت:

        سلام من یه جفت عروس هلندی آلبینو یه هفته است خریدم و مولد هستن هر دوتاشون
        الان اگه قطره های جفت گیری رو بهشون بدم زوده؟

        1. admin-m گفت:

          سلام بله بذارید به محیط عادت کنند. ابتدا به تغذیشون برسید . چه غذایی میخورن ؟

    2. مصطفی گفت:

      سلام من عروسم ۲۰ روزشه پاش شکسته سرلاک هم بهش میدم

      پاش خوب میشه

      سرلاک میدم زود اهلی میشه

      ممنونم اگه جوابموبدید

      1. admins-r گفت:

        مصطفی حتما پاش رو با اتل ببند یا اگه نمیتونی حتما ببرش پیش دام پزشک چون خود به خودی درست نمیشه.

        1. مصطفی گفت:

          سلام چطوری ببندم چون نزدیک ما دامپزشک نیست

          1. admins-r گفت:

            دوتا چوب تمیز بزار روی پاش و بعد با دستما ببندش
            البته میتونی تو نت هم سرچ کنی ببینی باید چطور ببندی

  65. ناشناس گفت:

    سلام من سه روزه عروس هلندی خریدم اصلا صداش در نمیاد با دست بهش غذا دادم ولی میخوام نوازش کنم نوک میزنه بیشتر ناراحتم که چرا این همه ساکته

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام هنوز خیلی زوده عادت نداره به محیط مقاله رو بخونید . سنش رو میدونید ؟ شاید جفت داشته و به خاطر جدا شدن از جفتش یا جابجا شدن محیطش افسرده شده

  66. amir گفت:

    سلام من جفت عروس خریدم ۸ ماهه
    از دستم پرنده ماده غذا میخوره ولی نر ن
    ولی رو دستم نمیشینه میترسه نوک میزنه
    میترسم بیارمش از قفس بیرون چون پراشو نمیخام بچینم
    اصن چون جفتن ایا دستی میشن یا نه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام پرهاشونو تحت هیچ شرایطی نچینید . مقاله رو به طور کامل بخونید . چون جفتن بعیده دستی بشن

      1. علیرضا گفت:

        سلام خسته نباشید.من یه عروس۶ماهه نر گرفتم ..دوروز هست..جای قبلی ک بوده خیلی اذیت شده..اگرمن محیط خوب براش فراهم کنم خوب میشه؟و سوال دومم اینه روزای اول لازمه از قفص بیارمش بیرون واگر اومد بیرون راحت برمیگرده تو قفصش یان؟ممنون میشم راهنماییم کنید

        1. admin-m گفت:

          سلام وقتتون بخیر . الان شرایطش چیه ؟ میترسه و استرس داره و افسردست یا مشکل جسمی هم داره ؟
          محیط رو امن و اروم کن . همش به قفس سر نزن براش آب و غذا بذار فقط
          دور از قفس بشین تا فقط ببینه تورو
          به مرور سعی کن بشینی کنار قفس و باهاش حرف بزنی . با دستت بهش غذا بدی بعدش
          مقاله رو دقیق بخون

  67. ایلین گفت:

    سلام من یه عروس هلندی هشت ماهه دارم اون از قفس بیرون میاد و همه جا رو قشنگ میگرده و از ما هم نمیترسه ولی وقتی دستمو میبرم پیشش گازم میگیره و اصلا روی دستم نمیاد من باید چیکار کنم تا رام بشه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مقاله رو بخونید کامل توضیح داده شده . با دست بهش غذا بدین

  68. ARTIN گفت:

    پرنده من بابام رو خيلی دوست داره اصلا از بابام جدا نمیشه روی شونه بابام توی ماشین ساکت میشینه

  69. ..... گفت:

    عروس هلندی من ۶ یا ۸ ماهشه امکان رام شدنش هست؟ یا خیلی سخته؟ و اینکه همیشه سعی میکنم چند ساعت بهش غذا ندم تا گرسنه شه اونوقت با دست بش دون میدم که باهام دوست شه اما میترسه میپره اونور و من دوباره با ظرفش بش غذا میدم کار درستیه؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      مقاله رو بخونید راه کارش رو انجام بدین . تحت هیچ شرایطی پرنده رو گرسنه نذارید با این روش رام که نمیشه هیچ تلف هم میشه !

  70. mohammadi گفت:

    سلام عروس هلندی من اصلا هیچ صدایی نمیده و خیلی ساکته البته تازه خریدمش ولی خب کلا خیلی ساکته و اصلا تو قفسش بازی نمیکنه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام به محیط عادت نداره عادیه . علائم بیماری نداره ؟

  71. Arghavan گفت:

    سلام من یک عروس هلندی دارم چگونه بفهمم رام شده

    لطفا جواب بدید

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام منظورتون دقیقا چیه ! اگر بهتون حمله نمیکنه ازتون نمیترسه نوک نمیزنه یعنی رام شده !

  72. یه بنده خدا گفت:

    سلام من عروس هلندیم خیلی وقته دارم از ۴ ماهگی داشتم و ۱ ماه دیگه سه سالش میشه عروس هلندی من کاملا تو خونه بوده و بیرون نمیوردمش ولی من بیشتر وقتا جا های دیگه مثل خونه مادر بزرگم یا کسای دیگه بودم پرندم فقط با من و مادرم دوسته با بابا و خواهرم دوست نیست تا ۱ سال پیش حرف میزد ولی جدیدا زیاد حرف نمیزنه وقتی مهمون یا کسی میاد خونمون اصن راحت نیست و هی بال بال میزنه من میخوام پرندم جوری دستی باشه که با همه دوست باشه ۱ هفته هر جا میرم فکر میکنم چیز ترسناکی نیست که بترسه میبرمش میخوام یک ۱ ماهی ببرم تا با مکان های دیگه عادت کنه بعد کم کم با ببرمش توی شلوغی تا با اونا دوست شه بعد یه چیز دیگه منو جفت خودش میدونه و راجب اون که حرف میزد میگفتم با من با همه بیشتر دوسته با مادرم کمتر و حتی نوکش میزنه ولی با اون حرف میزنه و با من نه ولی بعضی موقع ها میره تو لونه یا جایی اونجا حرف میزنه چیکار کنم؟ درسته که با خودم بیرونش بیارم یا بزارم خونه بمونه؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام . این پرنده خیلی حساسه . ممکنه با صدای بلند یا حرکت ناگهانی بترسه و اتفاق بدی بیفته
      نیاز نیست با همه دوست باشه همین که با شما خو گرفته عالیه . ببرینش بیرون ممکنه کلا دیگه حرف نزنه یا اینکه مهمونتون بهش دست بزنه ممکنه افسرده بشه
      وقتی مهمون میاد بذاریدش جای اروم
      به ریسکش نمی ارزه پرندتون رو ببرید بیرون

  73. ریحانه گفت:

    سلام من عروس هلندی نر ۶ یا ۷ ماه خریدم دو روزه میگن دستی نمیشه آیا درسته 😦😰

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بهتر بود زیر 3 ماه میخریدین . اما با تمرین مستمر و تغذیه صحیح امکان دستی شدنش هست

  74. AMIR گفت:

    سلام من چهار روزه عروس هلندی خریدم چون لوتینو هستش نمیدونم جنسیتش چیه تو این چهار روز اصلا از قفس در نیاوردمش سه ماهه هست اصلا گاز نمی گیره دو روزه یکم بهم عادت کرده فقط وقتی با دستم بهش غذا میدم میترسه یا می ره عقب یا شروع میکنه به پرواز و دویدن .
    چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید از اینترنت کلی کار یاد گرفتم اما همش اول باید اعتمادشو به دست بیارم.
    راستی این ۲ روزه هی وقتی تو یه اتاق دیگه هستم یا وقتی پیشش هستم هی تو قفس می دَوِه یا می پره رو چوب به سمت من در قفسش هم به سمت منه بعد پرواز کردن هم خوب بلده.
    لطفا کمک کنید چیکار کنم بیاد رو دستم ؟
    آیا دیگه میتونم از قفس بیارمش بیرون؟
    چیکار کنم از من نترسه و تا منو ببینه بیاد پیشم؟
    لطفا کمک کنید😭😭😭

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام کلی مطلب خوندید و کلی یاد گرفتید توی هیچ مطلبی ننوشته بود که زمان میبره اهلی شدن پرنده ؟
      هنوز 4 روز خریداری شده انسان هم به محیط جدید وارد میشه میترسه
      صبور باشید اگر صبر کنید و خوب بهش اموزش بدین علاوه بر اهلی شدن سخنگوهم میشه . چه غذایی بهش میدین ؟ کم کم بهتون عادت میکنه . با فاصله از قفس بشینید و باهاش حرف بزنید براش وقت بذارید با دست بهش غذا بدین
      هنوز نیاریدش بیرون چون میترسه ممکنه خودشو بزنه به در و دیوار

      1. AMIR گفت:

        روزی باهاش ۴ ساعت حرف میزنم.
        بهش ارزن و کتان میدم ۱۰ روز یه با ذرت با تخمه آفتابگردان خام . دیگه برای اطمینان آب شو هر روز عوض میکنم .
        تازگی ها واسه خودش بازی درست کرده هی می ره رو چوب بعد می پره پایین و دوباره همین کارو میکنه برای چند ساعت.
        امروز پنج روزه خریدم تو روزه هفت میتونم بیارمش بیرون از قفس ؟
        از یکی شنیدم گفته بود بعد یک هفته بالاش رو با چسب نواری یکم بچسبون بعد بزار تو خونه واسه خودش بگرده و راحت تر دستی میشه میگفت خودشم عروس هلندی پرورش میده.
        میگم اگه از هفته دومش این روش رو انجام بدم واسش مضر نیست ؟
        اگه واسش مناسب نباشه میتونید یه روش خواص معرفی کنید؟
        بعد عروس هلندیم هی تلاش میکنه که در قفس رو باز کنم براش.

        1. AMIR گفت:

          بعد راستی وقتی از صاحبش خریدم گفت تازه یک هفته هست از پدر و مادرش جدا کرده و دو هفتست که دون میخوره

        2. andisheh-m-admin گفت:

          اصلا پرهاش رو نچسبونید پرنده افسرده میشه ! کسی که این روش رو گفته ظلم کرده به پرندش
          به زور که قرار نیست اهلیش کنید !
          براش مولتی ویتامین، جووانه گندم، سبزیجات، غذای تخم مرغی ، کلسیم، کف دریا هم اماده کنید هر روز بدین بهش . برنامه غذایی براش بذارید و روزانه یه غذا بدین در کنار ارزن و کتان تا تقویت بشه
          زمانی که روی دستتون نشست میتونید از قفس بیاریدش بیرون . پنجره ها رو ببندید و بپوشونید، آینه ها رو بپوشونید . سعی کنید توی اتاقی که وسایل زینتی و تابلو و .. نیست اولش آزادش کنید تا کم کم عادت کنه

  75. مهدی گفت:

    سلام.من یک عروس ماده ۶ ماهه دارم.۱هفته است خریدم.میاد ازروی دست غذا میخوره ولی روی دست نمیاد.براش صدا ی عروس سخنگو بزارم برای یاد گیری خوبه؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام تازه یه هفتست خریداری کردین برای رو دست اومدن زوده . بهتر بود سن دو تا سه ماهگی خریداری می کردین
      اگر براش صدای ضبط شده بذارین ممکنه با شما دیگه حرف نزنه و به ضبط صوت خو بگیره . باید رو به روش بشینید و هر روز باهاش فقط یک کلمه رو تمرین کنید تا یاد بگیره

  76. ناشناس گفت:

    سلام
    من یک دونه عروس هلندی خریدم
    نر هست

    ما بلد نبودیم باید باهاش چطور رفتار کنیم
    بخاطر همین ۲ روز بعد از خرید در قفس رو باز گذاشتیم
    و اومد بیرون
    ۲۴ ساعت هم رفته بود بالای تابلو
    اصلا واسه غذا خوردن نمیومد پایین
    تا اینکه گرفتیمش

    الان همش دلش میخواد بیاد بیرون

    و اینکه وقتی ۲ روز اول خریدیمش چون از ی شهر دیگه خریدیمش تا بیارمش خونمون هي جاش عوض می شد و کلی آدم میدیدنش و هي باهاش حرف میزنن

    ولی الان ۴ روز هست که جاش ثابته به غیر از اون ۲۴ ساعت که همش بالای تابلو بود

    و اینکه گاز هم میگیره و ی وقت هایی میلرزه و تقریبا هم خیلی جیغ میزنه

    خیلی دلم میخواد آروم و دوست داشتنی باشه
    بیاد رو دستم و از دستم غذا بخوره
    ولی اصلا اینطوری نیست

    1. Admin گفت:

      سلام
      برخورد شما با پرنده درست نبوده و نیست !
      مطالبی که داخل همین پست نوشتیم رو به صورت کامل اجرا کن

  77. پریا گفت:

    سلام من یه عروس هلندی ۲ ماهه گرفتم الان ۷ ماهشه بعد هر روز کنارش میشینم و باهاش حرف میزنم نهایت تلاشمو کردم الان تو دستم ارزن میخوره برنج میخوره کلا با غذا اوکیه ولی نمیذاره بهش دست بزنم میترسه چند بارم که بیرون قفس گرفتمش گازم گرفت دستمو از چند جا زخم کرد ولی کلا سوت میزنم جوابمو میده هیچ سوتیو بی جواب نمیذاره هر وقتم‌ بیرون تو خونه میچرخه قفسشو میبرم نزدیکش میره تو قفس فقط نمیدونم کی میخواد دستی بشه😐🙂

    1. Admin گفت:

      سلام
      اشکال نداره بزار گاز بگیره وقتی گاز گرفت دستتو نکش
      مدت زیادی پیشت هست و زیاد هم بهت عادت کرده ، به نظر من بیخیال دست زدن بهش شو ! مشخصا همین الان هم دستی هست ولی از دست زدن خوشش نمیاد (پرنده اگه وحشی باشه ساکت نمیشینه کنار شما)

    2. امیر عباس گفت:

      سلام من پرندم تقریبا یک سال و نیم هستش وقتی خریدم دستی بود و چند کلمه حرف میزد الان نزدیک ۹ماه که دارمش روی دست میاد ولی همیشه نوک میزنه و بی عتماده نوکشم تیزه براش کف دریا خریدم که نوکشو به ماله ولی تو این دو روز که خریدم اینکارو نکرده چطوری از رفتار خشنش جاوگیری کنم و اینکه نوکشم نیزه چیکار کنم

      1. andisheh-m-admin گفت:

        سلام با صاحب قبلیش حرف میزده طبیعیه که با شما حرف نمیزنه
        توی قفسش شضاخه چوبی هست برای کوتاه کردن نوکش ؟ به زور با دست میگیرینش ؟ تغذیش چیه ؟ شرایط نگهداریش رو بگید
        وقتی نوکتون میزنه هیچ واکنشی نشون ندین تا به مرور فراموش کنه

        1. امیر عباس گفت:

          نه منظورمو اشتباه متوجه شدین اتفاقا حرف میزنه حتی چند کلمه هم تونستم بهش یاد بدم مشکلش اینه که پرخاشگره همیشه دستمو میزنه با چوب زیر پاش میارمش بیرون ولی گاز های خیلی بدی میگیره دستتم که بذاری زیر پاش بیشتر وقتا میاد ولی بازم گاز میگیره منقارشم خیلی تیز شده یه مدت با چوبای قفسش میسابید زیاد اثری نداشت براش کفه دریا گرفتم ولی باهاش کار نمیکنه یه مشکله دیگ هم که داره پرواز که میکنه نمیتونه بشینه خودشو میزنه به این ور اون ور تغذیه خوبی هم داره براش تخم کتان افتاب گردونو ارزن قاطی کردم روز یه بارم بهش میوه و سبزیجات میدم

          1. andisheh-m-admin گفت:

            مقاله رو کامل بخونید اهلی کردن عروس هلندی توضیح داده شده

  78. ..... گفت:

    سلام من امروز یک عروس هلندی خریدم حدودا ۸ ماهشه دستیه و حرف میزنه چقد طول میکشه ک به ما عادت کنه؟و چند روز دیگه از قفس بیاریم بیرون؟و تنها نیستش تو قفس گذاشتیم رو اپن و از وقتی اوردیم حرف نمیزنه بعضی اوقات جیغ میزنه

    1. Admin گفت:

      سلام
      5 روز بعد دربیار ولی دنبالش نکن !
      طول میکشه دو هفته اینا
      به فکر حرف زدن نباش زیاد ! اول باید رامش کنی

  79. .. گفت:

    سلام من عروس هلندیم رو چند ماه هست خریدم
    بتمن خوب نیست و هی دندون میگره میشه لطفاً بگید چه کار کنم باهام دوست بشه و چه کاری باید انجام بدم

    1. Admin گفت:

      سلام
      توضیحات کافی داخل پست هست
      باید تحمل کنی حتما شما در مقابل کار اون جوری رفتار کردی که اینجوری مونده رفتارش

  80. ملیکا گفت:

    سلام من دو تا عروس هلندی دارم نر و ماده همش باهم دعوا میکنن

    من همه کارایی که گفتید رو انجام دادم اما نشد
    حالا چیکار کنم دستم رو میبرم تو قفس میپرن بیرون بالای پرده من بزور میارمش پایین😟😖😫😩

    1. Admin گفت:

      سلام
      اولا اینکه چرا دستت رو میزاری تو قفس ؟ اونا جفتن دستی نخواهند شد ، دستی بشن دیگه جفت نمیشن (اونایی که تو فیلما میبینی 1 در 1میلیون اتفاق میفته که از بچگی با هم بوده باشن و از بچگی هم دستی باشن)
      در ثانی دنبالش میکنی ، به زور میگیری ، بعد انتظار داری ازت نترسن ؟ کلا شیوه ی نگهداری شما مشکل داره
      دنبال رام کردن اینا نباش

  81. آیسودا گفت:

    سلام خسته نباشید من سه ماه عروس هلندیم رو خریدم ماده هستش از پشت قفس غذا بهش میدم ولی تا می‌خوام دستمو وارد قفس کنم گازه میگیره عصبی شدم هرکاری بگید کردم ولی نشد و در قفس هم باز‌ میکنم نمیاد به خاطره همین با پتو ورش میدارم و نازی میکنم لطفاً کمکم کنید خسته شدم

    1. Admin گفت:

      سلام
      بزار گاز بگیره
      اینقدر گاز بگیره که خسته بشه ! رام کردن پرنده ها هم مثل اسب میمونه ! برا اینکه اسب و رام کنی ممکنه کلی لگد بزنه ولی باید تحمل کنی ! اینم گاز میگیره مشکلی نیست تحمل کن و دستت رو ببر داخل ولی نازش نکن ،داخل دستت بهش غذا بده
      بیرون هم خواست بیاد دنبالش نکن ، صدای بچه یا صدای جیغ یهویی هر چقدر کم باشه بهتره براش

  82. پرنیا جعفرزاده گفت:

    کمکم کنید یعنی پیش دامپزشک ببرمش؟؟

    1. f.gh گفت:

      اگه شرایطش رو دارید ببرید ممکنه ضربه دیده باشه.

  83. پرنیا جعفرزاده گفت:

    من یه عروس هلندی دارم چهارماهشه دوهفته ست خریدمش امروز بالش رو کوتاه کردم بعد دستم رو تو قفس بردم اومد رو دستم بعد یه دفعه پرید بیرون از قفس افتاد پشت میز تلویزیون درش اوردیم گذاشتیم تو قفس بعد تو یه اتاق ساکت گذاشتیم تا نترسه چون خیلیی میترسید نر هستش یعنی چیزیش شده ؟؟ من خیلی میترسم اگه چیزیش شده علایمش چیه؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، الان استرسش دو برابر بیشتر شده. خود کوتاه کردن بال باعث ترس و استرس میشه حالا شما از قفس بیرون اوردید که باهاش بازی کنید ترسیده اینطوری شده. فعلا تا یه مدت کاریش نداشته باشین ولی نباید در اتاق تنها باشه افسردگی میگیره. یه جا باشه که کسی مزاحمش نشه ولی تنها نباشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.