مقالات جوجه کشی

آموزش نحوه کالیبره کردن سنسور دستگاه جوجه کشی

شیوه کالیبراسیون سنسور انواع دستگاه های جوجه کشی - اندیشه سبز

شیوه کالیبراسیون سنسور انواع دستگاه های جوجه کشی

دستگاه های جوجه کشی برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشند، باید از سنسورهای دقیقی بهره مند باشند تا دما و رطوبت محیط داخلی دستگاه را به شکل دقیق و واقعی مورد سنجش قرار داده و اطلاعات درستی را به برد جوجه کشی ارسال کند. 

در صورت بروز کوچک ترین اشکال در سنسورهای دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی، کل پروسه جوجه کشی دچار مشکل خواهد شد و عملا جوجه کشی ناموفقی خواهید داشت. به دلیل اهمیت سنسور و لزوم بررسی روزانه صحت عملکرد آن ، در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم نحوه کالیبره کردن سنسور دستگاه جوجه کشی را به شما آموزش دهیم. 

انواع سنسورهای مورد استفاده در دستگاه های جوجه کشی 

معمولا دو نوع سنسور آنالوگ و دیجیتالی در دستگاه های جوجه کشی مورد استفاده قرار می گیرد. سنسور های آنالوگ که بر دو نوع متداول ntc و lm35 هستند معمولا تلرانس بیشتری دارند و به طبع نیاز به کالیبره مداوم هم خواهند داشت. 

اما سنسور دیجیتالی که معروفترین آن sht sensirion است، نیاز خیلی کمی به کالیبره پیدا می کند چون که یکبار برای همیشه در کارخانه سازنده کالیبره شده و به بازار ارسال می شود. لازم است بدانید که در بیشتر تجهیزات نظامی و پزشکی از این سنسور استفاده می شود بنابراین به قدرت و دقت این حسگر می توان اعتماد کرد. 

به هر حال در ادامه این نوشته به نحوه کالیبراسیون انواع سنسورهای آنالوگ و دیجیتالی خواهیم پرداخت و روش کلی را به شما آموزش خواهیم داد، جدا از اینکه از چه دستگاهی استفاده می کنید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی را بخوانید

چگونه دستگاه جوجه کشی را کالیبره کنیم؟

شیوه انجام کار بسیار ساده است، کافیست دما و رطوبت دستگاه را با استفاده از دماسنج و رطوبت سنج های معتبر مورد سنجش قرار دهید و اختلاف آن را با میزان دما و رطوبت سنجش شده توسط سنسور به دست آورید، در نهایت وارد تنظیمات برد جوجه کشی شده و این اختلاف دما و رطوبت را تنظیم خواهید کرد.

دقت کنید که انجام این کار شامل نکاتی است که حتما باید اجرا شوند، در ادامه به نکات مهم قبل و حین انجام کالیبراسیون اشاره خواهد شد. 

نکته اول – استاندارد سازی دما و رطوبت محیط 

محیط جوجه کشی یعنی مکانی که دستگاه در آن قرار دارد نیز بر جوجه کشی اهمیت دارد، یعنی اگر از بهترین دستگاه جوجه کشی و بهترین تخم های نطفه دار نیز استفاده کنید، اگر دما و رطوبت محیط تنظیم نباشد، راندمان جوجه کشی پایینی را تجربه خواهید کرد.

استاندارد سازی دما و رطوبت محیط - اندیشه سبز

در نوشته شرایط محیط جوجه کشی به تمامی آنچه که در محیط دستگاه جوجه کشی باید رعایت کنید، پرداخته شده است، حتما مقاله ذکر شده را بخوانید و اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید.

پس اولین نکته رعایت دما و رطوبت مناسب در محیط جوجه کشی است که معمولا دما را بین 23 الی 27 درجه سانتی گراد و رطوبت را بین 35 الی 50 درصد در نظر می گیرند. با استفاده از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مناسب و دستگاه های رطوبت ساز یا رطوبت گیر می توان این دما و رطوبت را تامین کرد. 

نکته دوم – دستگاه باید روشن باشد و همانند زمان جوجه کشی به کار خود ادامه دهد

دستگاه جوجه کشی شما باید در حال کار باشد و تمامی سیستم های آن روشن باشند، اما باید خالی از تخم باشد. در واقع با پیاده سازی یک فرایند جوجه کشی می خواهیم صحت عملکرد سنسورها را بررسی کنیم. 

نکته سوم – به جوجه کشی واقعی نزدیک تر باشید

برخی از کاربران زمانی که دستگاه را برای کالیبراسیون روشن میکنند، سبد ها و حتی راک ها را از آن خارج می کنند، دقت کنید که در این صورت در سرعت سیرکولاسیون دستگاه و گردش دما و رطوبت تغییر ایجاد خواهد شد و امکان تغییر در دما و رطوبت سنجش شده توسط سنسور و دماسنج و رطوبت سنج وجود دارد.

بنابراین تا جای امکان، وضعیت را به جوجه کشی واقعی نزدیک تر کنید و حتما سبد ها و راک ها را در داخل دستگاه قرار دهید و حتی در صورت امکان از تخم های واقعی نیز استفاده کنید، چون رطوبت ساطح شده از تخم ها نیز در میزان رطوبت داخل کابین تاثیر دارد (لازم نیست از تخم های نطفه دار استفاده کنید، تخم های بدون نطفه خوراکی نیز قابل استفاده هستند، چون که فقط برای چند ساعت دستگاه را روشن خواهید کرد)

نکته چهارم – رفت و آمد ها را به حداقل برسانید

زمانی که در اتاق را مدام باز و بسته می کنید، در هر بار باز و بسته شدن درب، تغییرات زیادی در دما و رطوبت محیط اتفاق می افتد، به خصوص اگر دما و رطوبت محیط بیرون اختلاف زیادی با دما و رطوبت اتاق جوجه کشی داشته باشد. 

چرا که در صورت ایجاد تغییر در دما و رطوبت محیط جوجه کشی، دما و رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی نیز تا حدی تغییر می کند و عدد نمایشی سنسور و دماسنج و رطوبت سنج نیز تغییر خواهد کرد (این تغییرات دما و رطوبت در محاسبات نهایی و کالیبراسیون دقیق اختلال ایجاد خواهند کرد)

نکته پنجم – دریچه های تهویه هوای دستگاه را به اندازه استاندارد باز بگذارید

علاوه بر اینکه تمامی موارد را مانند جوجه کشی واقعی پیش خواهید برد، باز کردن به اندازه و استاندارد دریچه های تهویه هوا نیز باید مانند زمان جوجه کشی واقعی انجام شود. 

نکته ششم – از دماسنج و رطوبت سنج استاندارد و معتبر استفاده کنید

دقت کنید که دماسنج ها و رطوبت سنج های ارزان قیمت شما را دچار اشتباه خواهند کرد و در صورت کالیبراسیون اشتباه ، مطمئنا تمامی فرایند های جوجه کشی آینده را با شکست پشت سر خواهید گذاشت. 

پس بهتر است از دماسنج ها و رطوبت سنج های دقیق و آزمایشگاهی استفاده کنید که جهت کالیبراسیون دستگاه جوجه کشی و تجهیزات پزشکی مورد استفاده می شود. اگر قیمت بالایی دارند، آنها را برای چند ساعت یا چند روز اجاره کنید. 

آموزش نحوه کالیبره کردن سنسور دستگاه جوجه کشی 

در ابتدا باید دما و رطوبت محیط را در مقدار گفته شده تنظیم کنید. اگر دما پایین است با استفاده از بخاری دما را بالا ببرید و اگر بالاست با کولر پایین بیاورید و رطوبت محیط را نیز با استفاده از دستگاه های رطوبت ساز و یا رطوبت گیر تنظیم کنید تا محیط برای جوجه کشی آماده شود. 

در حالی که دستگاه خاموش است، درب آن را باز بگذارید تا دما و رطوبت قسمتهای داخلی آن با دما و رطوبت محیط یکسان شود. 

پس از تنظیم نمودن دما و رطوبت محیط ، با استفاده از دماسنج و رطوبت سنج در اختیار خود، از مناسب بودن آنها مطمئن شوید. در صورت مناسب بودن دما و رطوبت محیط ، حدود نیم ساعت صبر کنید، سپس سبد ها و در صورت امکان تخم های بدون نطفه را وارد دستگاه کنید، اما درب آن را باز بگذارید تا دما و رطوبت سطحی این دو مورد نیز با محیط برابر شود.

آموزش نحوه کالیبره کردن سنسور دستگاه جوجه کشی - اندیشه سبز

پس از گذشت نیم الی یک ساعت می توانید درب دستگاه را ببندید و آن را روشن کنید، حال دما و رطوبت استاندارد برای جوجه کشی از همان تخم را بر روی برد دستگاه تنظیم کنید. حتما با مراجعه به منابع علمی معتبر ، دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از آن تخم را به دست آورید. 

سیستم های تامین دما و رطوبت دستگاه به آرامی شروع به کار خواهند کرد تا دما و رطوبت را به مقدار تنظیم شده توسط شما برسانند، مقدار دما و رطوبت داخلی دستگاه را بر روی نمایشگرهای برد جوجه کشی خواهید دید که توسط سنسور یا سنسورهای دستگاه اندازه گیری می شوند. 

دقت کنید که در ابتدای شروع کار باید دماسنج و رطوبت سنج را در داخل دستگاه قرار دهید و سپس درب آن را ببندید، ضمن افزایش دما و رطوبت داخل دستگاه ، شاهد افزایش مقدار نمایشی دماسنج و رطوبت سنج نیز خواهید بود.

برای مشاهده دما و رطوبت ، تحت هیچ شرایطی درب دستگاه را باز نکنید، از قسمت بیرونی سعی در خواندن اعداد داشته باشید و یا از دماسنج ها و رطوبت سنج های دیجیتالی بلوتوث دار استفاده کنید که قابلیت اتصال به تلفن همراه را دارند، در این صورت به صورت مداوم از میزان نمایش داده شده توسط دستگاه و توسط دماسنج و رطوبت سنج مطلع خواهید شد و قادر به مقایسه این اعداد خواهید بود. 

مهم ترین قسمت در کالیبراسیون : 

زمانی که دما و رطوبت نشان داده شده توسط دماسنج و رطوبت سنج به مقدار مورد نظر شما رسید، می توان نتیجه گرفت که روند کار سیستم های تامین حرارت و رطوبت کامل شده و در این زمان لازم است که مقادیر دما و رطوبت نمایشگر دستگاه و دماسنج و رطوبت سنج را به فاصله های زمانی یک ساعته یادداشت کنید. 

پس از گذشت چند ساعت و به دست آوردن اعداد کافی ، نوبت به میانگین گیری خواهد رسید. از هر کدام از متغیرها به صورت جداگانه میانگین بگیرید و اختلاف هر کدام را به دست آورید.

یعنی اگر 5 بار دمای سنسور را یادداشت کردید، باید آن 5 دمای به دست آمده را با هم جمع کنید و تقسیم بر 5 کنید تا میانگین دمای سنسور به دست آید.

پس از به دست آوردن میانگین هر چهار متغیر فوق یعنی دما و رطوبت سنسور و دما و رطوبت دماسنج و رطوبت سنج ، باید عدد بزرگتر را از عدد کوچکتر کم کنید تا اختلاف دما و رطوبت را به دست آورید. 

گام آخر در کالیبره سنسور دستگاه جوجه کشی

در این مرحله لازم است که با کارخانه سازنده دستگاه جوجه کشی تماس بگیرید تا نحوه ورود به تنظیمات دستگاه و تغییر در تلرانس دما و رطوبت را به شما آموزش دهد. پس از دریافت آموزش های لازم ، به راحتی می توانید وارد تنظیمات برد جوجه کشی شده و مقدار اختلاف به دست آمده را وارد حافظه برد کنید تا در دفعات بعدی جوجه کشی ، دما و رطوبت را به شکلی دقیق نمایش دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.