عروس هلندی

خطرات عروس هلندی برای انسان | آیا نگهداری از عروس هلندی در خانه خطرناک است ؟

مضرات نگهداری عروس هلندی در خانه - اندیشه سبز

برخی افراد به نگهداری از عروس هلندی در خانه تمایل دارند اما همان طور که از حضور عروس هلندی لذت می برید نگهداری از او ممکن است مضراتی برای انسان به همراه داشته باشد. تصمیم گیری در مورد نگهداری از عروس هلندی کاملأ بستگی به مقایسه مزایا و معایب و خطرات حضور عروس هلندی در منزل دارد که در این مقاله از اندیشه سبز به طور مفصل به آن ها می پردازیم.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع نژاد عروس هلندی
» جنس ABS با درب کریستال نشکن
» دارای پمپ آب اتوماتیک
قیمت : 4,970,000 تومان

خطراتی که نگهداری از عروس هلندی در منزل میتواند داشته باشد

عروس هلندی یک از پرندگان زینتی محبوب است که به دلیل قابلیت سخنگویی و شکل زیبای ظاهری خود، بسیاری از پرورش دهنگان به آن علاقه مند می باشند. اما این پرنده زیبا ممکن است برای افرادی که در کنار او زندگی می کنند، عوارض و خطراتی را نیز به همراه داشته باشد. این مضرات نگهداری از عروس هلندی در منزل عبارتند از :

ایجاد آلرژی

افرادی که با تغییر فصل دچار آلرژی می شوند یا به برخی مواد غذایی واکنش های آلرژیک نشان می دهند به احتمال زیاد، نگهداری از عروس هلندی در خانه نیز موجب تحریک سیستم ایمنی بدن آنها برای واکنش های آلرژیک خواهد شد. عروس هلندی با پرواز در محیط خانه و باز و بسته کردن بال ها موجب انتشار پوسته های پر از لا به لای بال های خود می شود.

جالب است بدانید این پوسته ها در تمام پرندگان وجود دارد و تنها با استفاده از نظافت قفس پرنده و بالا بردن رطوبت محیط به راحتی رفع می شود.

کافی است برای عروس هلندی ظرف کم عمق آب در قفسش قرار دهید تا با شستن پرها این پوسته های پر رفع شوند.

صدمه به کودکان

بازی با عروس هلندی برای کودکان جذاب است اما مواردی از صدمه عروس هلندی به کودکان مشاهده شده است. وقتی کودک صورت خود را به عروس هلندی نزدیک می کند ممکن است با نوک خود به چشم کودک یا به صورت او آسیب بزند. اگر کودک شما ممکن است پرنده را با دستان خود بفشارد یا به او آسیب بزند، عروس هلندی نیز گاها مقابله به مثل خواهد کرد. پس قبل از قرار دادن پرنده در دسترس کودک، آگاهی کافی را به فرزند خود بدهید.

سر و صدای زیاد

سر و صدای زیاد عروس هلندی در خانه - اندیشه سبز

وقتی عروس هلندی را به خانه می آورید باید منتظر سر و صدای او در هر زمانی باشید. به خصوص اگر عروس هلندی را به صورت جفت خریده باشید، آواز هایی سر خواهند داد که برای برخی ناخوشایند است. عروس هلندی در زمان مست شدن برای تخم گذاشتن نیز سر و صدای زیادی ایجاد می کند که تحمل آن برای برخی افراد دشوار است.

بیشتر بخوانید : شما می توانید با انجام نکات گفته شده در مقاله رو به رو، به راحتی عروس هلندی را رام کنید : آموزش دستی کردن عروس هلندی

محدودیت در تغذیه

شما نمی توانید از هر ماده غذایی برای عروس هلندی استفاده کنید. برخی از مواد غذایی مانند سیر و پیاز یا تنقلات اگر زیاد مصرف شوند مرگ عروس هلندی را به دنبال خواهند داشت. برای تغذیه عروس هلندی به هر حال باید هزینه ای را در نظر بگیرید. به طور مثال دانه ها و تخمه جزء تغدیه اصلی عروس هلندی محسوب می شوند.

نیاز به مراقبت زیاد

یکی از سختی های نگهداری از عروس هلندی در نظر گرفتن مکان مناسب برای عروس هلندی است. لازم است یک مکان امن و مناسب برای عروس هلندی در خانه در نظر بگیرید. اگر قفس عروس هلندی در مکانی باشد که با مشاهده حیوانات دیگر بترسد یا از سوی کودکان مورد آزار و اذیت قرار بگیرد، دچار ترس و افسرگی می شود و می میرد.

انتشار بیماری سل

یکی از خطرات نگهداری عروس هلندی در خانه انتشار بیماری های مشترک بین انسان و پرنده است. سل یکی از این بیماری هاست که اگر از پرنده به انسان منتقل شود، شخص درگیر بیماری های مربوط به گره های لنفاوی و بیماری های ریوی خواهد شد. جالب است بدانید که ابتلای عروس هلندی به بیماری سل بسیر نادر می باشد. اما باز هم باید از آلوده نبود آب و غذای پرنده اطمینان حاصل کنید.

ابتلا به عفونت قارچی

عفونت قارچی در پرندگان آثار قابل توجهی ایجاد نمی کند زیرا دمای بدن پرنده بسیار بالا است اما اگر عفونت قارچی از طریق فضولات پرنده به انسان منتقل شود می تواند منشأ بیماری های متعددی گردد.

برای افرادی که سیستم ایمنی ان ها ضعیف است از جمله مبتلایان به ایدز، عفونت قارچی می تواند بسیار خطرناک باشد. رعایت نظافت قفس از مهم ترین راه های رفع هر یک از بیماری های گفته شده به انسان می باشد.

بیماری های انگلی

بیماری های انگلی عروس هلندی - اندیشه سبز

معمولأ در فضولات عروس هلندی انگل های مختلفی وجود دارد که اگر بعد از تماس با پرنده دست های خود را ضدعفونی نکنید و موارد بهداشتی را رعایت نکرده باشید به راحتی مبتلا به بیماری های انگلی می شوید. این خطر بیشتر کودکان را تهدید می کند که به بازی با پرنده علاقه دارند و در حین بازی ممکن است با  چشم یا دهان خود تماس برقرار کنند.

تب طوطی

تب طوطی یکی از بیماری هایی است که با علائمی مانند اسهال و ترشحات از چشم و بینی ظاهر می شود. اسم این بیماری تب طوطی است اما فقط مختص به طوطی نیست و سایر پرندگان از جمله عروس هلندی نیز به آن مبتلا می شود. تب طوطی اگر به انسان منتقل شود می تواند برای مدت طولانی برای شما مشکل ایجاد کند.

به جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد غذای این پرنده، مقاله غذای عروس هلندی در دوره های مختلف پرورش را مطالعه کنید.

آیا عروس هلندی برای کودکان ضرر دارد؟

به طور کلی در صورت رعایت نظافت دائمی قفس، تغذیه مناسب و نگهداری صحیح از این پرنده، عروس هلندی برای کودکان ضرری ندارد. البته همان طور که گفته شد باید مراقب باشید که پرنده کودکان را گاز نگیرد و یا کودک آسیبی به طوطی عروس نرساند.

راهکارهایی برای خطرناک نبودن نگهداری از عروس هلندی در خانه

با به کارگیری این راهکارها به راحتی می توانید عروس هلندی را بدون این که برای اعضای خانواده خطری داشته باشد در خانه نگهداری کنید:

  1. قفس عروس هلندی را در مکانی که از سطح زمین فاصله دارد نصب کنید.
  2. بعد از تماس با عروس هلندی دست های خود را ضد عفونی کنید.
  3. عروس هلندی را در معرض باد کولر قرار ندهید تا از انتشار باکتری در فضای منزل جلوگیری به عمل آید.
  4. ظرفی برای آب و غذای پرنده در نظر بگیرید و اصلأ از ظرف مشترک استفاده نکنید.
  5. قفس پرنده را به طور مرتب تمیز کنید.
  6. از بوسیدن و برقراری تماس بسیار نزدیک با عروس هلندی خودداری کنید.
  7. از گذاشتن قفس عروس هلندی در اتاق خواب خودداری کنید.
  8. ظرف غذا و ظرف آب عروس هلندی را داخل سینک نشویید.
  9. در زمان مشاهده علائم بیماری در عروس هلندی با دستکش داخل قفس را تمییز کنید و از تماس مستقیم با او خودداری کنید.

جمع بندی

در این متن از کارخانه اندیشه سبز بیان شد که نگهداری عروس هلندی در خانه ممکن است صدمات جسمی را برای اعضای خانواده به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از بروز خطرات ناشی از نگهداری عروس هلندی در خانه لازم است نکات بهداشتی را رعایت کنید. اگر در خانه خانم باردار زندگی می کند توصیه می شود برای مدتی از نگهداری عروس هلندی صرف نظر کنید.

برای جلوگیری از آسیب به کودکان، بهترین راهکار قرار دادن قفس در ارتفاع است. در زمان باز گذاشتن قفس و پرواز پرنده در محیط خانه نیز باید کودکان را از عروس هلندی دور نگه دارید یا در زمان بازی کودک با عروس هلندی از کودک مراقبت کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.