دانشنامه پرندگان, قرقاول

فضای مورد نیاز و تجهیزات لازم برای پرورش قرقاول

فضای مورد نیاز و تجهیزات لازم برای پرورش قرقاول

فضای مورد نیاز و تجهیزات لازم برای پرورش قرقاول

قرقاول پرنده ای از راسته مرغ سانان میباشد که در جهان گونه های متعددی از آنها تاکنون شناسایی شده اند. خوشبختانه در مناطق شمالی ایران نیز همچون تالش، ارسباران، گلستان و سرخس این پرنده زیبا یافت میشود.

در کشور ما چند سالی است که افراد برای اهداف تجاری و فروش گوشت و تخم قرقاول، به پرورش و نگهداری این پرندگان روی آورده اند. پرورش قرقاول ظرفیت های کارآفرینی زیادی دارد و حتی با صادرات گوشت آن به کشورهای همسایه میتوان سود خوبی از آن به دست آورد.

در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز بیشتر در مورد پرورش قرقاول بحث خواهیم نمود. همچنین در ادامه فضای مورد نیاز و تجهیزات لازم برای پرورش قرقاول را توضیح خواهیم داد.

آشنایی کلی با پرنده قرقاول

قرقاول ها از جمله پرندگان زینتی نیز به شمار می آیند. گونه های نر این پرنده دارای پرهای زرق و برق بوده و دمی بلند و ظاهر بسیار با شکوهی دارند. طول بدن قرقاول های نر بلندتر از ماده ها میباشد. اندازه قرقاول نر تقریبا 85 سانتی متر بوده ولی طول قرقاول ماده به طور میانگین 60 سانتیمتر است. زیستگاه اصلی این پرندگان جنگل های مرطوب و دشت های بوته زار در مناطق آسیا و اروپا می باشد.

آشنایی کلی با پرنده قرقاول - اندیشه سبز

قرقاول ها قادر به پرواز بوده ولی پروازهای کوتاهی دارند. آنها سعی میکنند که از پاهای بلند خود بیشتر استفاده کنند. غذای قرقاول ها همانند بیشتر ماکیان از بذر گیاهان، دانه ها و حشره ها تأمین میشود. بنابراین با برخی اصلاحات جزئی در دان مرغداری ها می توان از آن برای تغذیه قرقاول ها هم استفاده نمود.

پرورش قرقاول

پرورش قرقاول به طور کلی به دو شیوه قابل انجام است. در روش اول پرورش دهنده با تهیه قرقاول های ماده به نگهداری از آنها می پردازد.

قرقاول ها با توجه به آب و هوای محیط و شرایط تغذیه و نگهداری در سن 11 و حداکثر 17 ماهگی بالغ میشوند. گله های مولد دارای ترکیبی مناسبی از نر و ماده بوده تا بتوان از آنها تخم های نطفه دار به دست آورد.

معمولا به ازای هر 8 قرقاول ماده یک عدد قرقاول نر در گله های مولد رها میکنند. قرقاول هایی که نسبت خواهر و برادری با هم دارند در گله های مولد استفاده نمیشوند. زیرا جوجه های حاصل از تخم نطفه دار قرقاول در این نوع گله ها به مشکلات ژنتیکی مختلفی گرفتار میشوند.

پرورش قرقاول

پرورش این پرنده هم در قفس و هم بر روی بسار امکان پذیر می باشد. پرورش قرقاول بیشتر به شکل سنتی و بر روی بستر انجام میگیرد. در شیوه پرورش بر روی بستر لازم است که فضای مد نظر دارای سرپوش باشد. چون این پرنده قادر به پرواز بوده و میتواند فرار کند.

روش دیگر برای شروع پرورش قرقاول تهیه تخم های نطفه دار و خرید دستگاه جوجه کشی می باشد. دوره انکباسیون قرقاول 24 الی 25 روز است. پرورش دهنده در این روش با خرید تخم های نطفه دار و جوجه کشی از آنها به تولید جوجه های یک روزه قرقاول می پردازد و آنها را پروار بندی میکند.

فضای مورد نیاز برای پرورش قرقاول

اینکه چه تعداد قرقاول میتوان در واحد سطح پرورش داد در درجه اول به سن پرنده بستگی دارد. جوجه ها معمولا به فضای کمتری نیاز دارند ولی یک از ویژگی رفتاری جوجه قرقاول ها درگیری زیاد بین آنها می باشد. بنابراین اگر فضای اختصاص داده به جوجه ها کوچک باشد، آنها به یک دیگر نوک خواهند زد و دچار کانی بالیسم خواهند شد. بنابراین نمتوان جوجه قرقاول ها را به شکل فشرده در واحد سطح پرورش داد. قرقاول های بالغ نیز نسبت به کمبود فضا حساس بوده و همدیگر را نوک میزنند.

برای پرورش قرقاول های بالغ در فضای سرپوشیده به ازای هر قطعه تقریبا به نیم مترمربع فضا لازم است. همچنین در یک فضا به متراژ 7 مترمربع میتوان 120 قطعه جوجه قرقاول نگه داشت. ولی هر چقدر فضا بیشتر باشد بهتر است چون قرقاول ها پرندگانی وحشی و پرخاشگر هستند و ازدحام بیش از حد باعث هم نوع خواری در آنها میشود.

فضای مورد نیاز برای پرورش قرقاول - اندیشه سبز

قرقاول ها را می توان همانند مرغ در سالن های سرپوشیده و یا فضای باز پرورش داد. ولی برای پرواربندی بهتر این پرندگان بهتر است که گردشگاه نیز در خارج از سالن برای قرقاول ها اختصاص داده شود. فضای گردشگاه باید کمی بزرگتر از فضای سالن پرورش باشد. هم چنین دور تا دور گردشگاه و سقف آن باید با توری فلزی پوشیده شوند چون قرقاول ها قادر به پرواز می باشند.

تغذیه قرقاول ها میتواند در فضای باز و در داخل گردشگاه نیز انجام گیرد ولی برای تخمگذاری، لانه در داخل سالن اصلی مستقر میشود.

در مزارع صنعتی پرورش قرقاول فضای زیادی به این کار اختصاص می دهند. چرا که در این نوع مزارع به مکان هایی همانند انبار دان، سالن نگهداری، سالن جوجه کشی، واحد نگهداری پرنده های مولد، ساختمان های اداری و … نیاز می باشد.

چه تجهیزاتی برای پرورش قرقاول لازم است؟

در زمینه پرورش طیور لازم است که شرایط محیطی مثل دما، رطوبت، نور و تهویه به صورت کنترل شده باشند. برای کنترل و تأمین این شرایط نیز به برخی تجهیزات لازم می باشد. اصولا هر آنچه که برای پرورش مرغ لازم است برای پروش قرقاول نیز کاربرد دارد. تجهیزاتی مثل دانخوری و آبخوری، دستگاه مادر مصنوعی ، لانه تخمگذاری، نورسنج، دماسنج و رطوبت سنج، هواکش، هیتر و دستگاه جوجه کشی از جمله نیازهای ضروری این کسب و کار می باشند.

در پرورش طیور نوع دانخوری و آبخوری بر اساس جثه و سن جوجه ها تعیین میشود. اصولا در روزهای اول جوجه ریزی از دانخوری های بشقابی استفاده میکنند. همچنین در هفته های اولیه برای گرمایش جوجه ها از لامپ مادر مصنوعی کمک گرفته میشود. لامپ مادر مصنوعی برقی یکی از پرکاربردترین تجهیزات گرمایشی در پرورش طیور می باشد که با از بین بردن میکروب ها به سلامت جوجه ها بسیار کمک میکند.

چه تجهیزاتی برای پرورش قرقاول لازم است

در مناطق گرم استفاده از تجهیزات سرمایشی همچون کولر نیز برای خنک نگه داشتن سالن پرورش قرقاول الزامی است. با اینکه این پرنده در برابر دماهای گرم مقاوم بوده ولی گرمای زیاد باعث استرس و افت تخمگذاری و مشکلات تنفسی در پرندگان میشود. دماهای 22 الی 24 درجه برای سالن پرورش قرقاول ایده آل می باشند. البته جوجه قرقاول ها در هفته اول به هوای گرم (دمای نزدیک به 33 درجه) نیاز دارند. یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز در سالن های پرورش قرقاول دستگاه رطوبت ساز می باشد. رطوبت نسبی45 درصد برای محیط نگهداری این پرنده ایده آل است. در مناطق با آب و هوای خشک استفاده از دستگاه مه پاش جهت تأمین رطوبت مورد نیاز سالن الزامی است.

اهمیت نور در سالن پرورش قرقاول

قرقاول ها نسبت به شدت نور و ساعات نوردهی حساس هستند. گله های تخمگذار و بالغ در طول روز 16 ساعت نور با شدت 50 لوکس دریافت میکنند. شدت های بیش از 50 لوکس به سرعت باعث هم نوع خواری و کانیبالیسم در بین قرقاول ها میشود. به همین دلیل در سالن پرورش بایستی دستگاه نورسنج نیز نصب شود. یکی دیگر از تجهزات پرکاربرد در سالن نگهداری قرقاول ها، هواکش ها می باشند. پرندگان در مقایسه با ما انسان ها اکسیژن بیشتری مصرف میکنند.

از طرفی حجم بالای فضولات پرندگان در تماس با رطوبت باعث تولید گاز آمونیاک میشود. این گاز به شدت بد بو بوده و باعث خفگی پرندگان میشود. به همین دلیل در سالن های پرورش طیور به طور گسترده از انواع هواکش و فن مرغداری استفاده میشود.

جمع بندی

در این مقاله در مورد فضای مورد نیاز پرورش قرقاول و تجهیزات لازم برای راه اندازی سالن پرورش این پرنده اشاره کردیم. همانطور که در متن مقاله به آن اشاره شد باید برای پرورش این پرنده جایگاهی بعنوان گردشگاه نیز در نظر گرفت. قرقاول ها برخلاف سایر پرندگان در مدیریت خوارک خود بسیار عالی عمل میکنند. این پرنده ها فقط به اندازه نیاز دان مصرف نموده که این ویژگی باعث میشود میزان پرت دان در پرورش قرقاول ها به حداقل برسد. در صورتیکه در زمینه پرورش قرقاول سوالی دارید در بخش نظرات سوال خود را با ما در میان بگذارید.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

4 دیدگاه در “فضای مورد نیاز و تجهیزات لازم برای پرورش قرقاول

  1. پارسا گفت:

    قیمتشونم لطف کنید بگید
    قیمت مه پاش و رطوبت سنج و تخم قرقاول
    ممنون

    1. f.gh گفت:

      با سلام، برای دریافت مشاوره و خرید لوازم سالن پرورش طیور با کارشناس ما تماس بگیرید.
      مهندس محمودی: 09143403463

      1. محمد علی نصیری زاده چنچه گفت:

        با سلام‌ مولد را باید از کجا تهیه کنیم قیمت یک جفت نرو ماده چند هست من ساکن گیلان هستم

        1. f.gh گفت:

          سلام، اقا محمد عزیز تو نت سرچ کنید همچنین سایت دیوار. قیمتش هم بستگی به نژادش داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.