قرقاول

پرورش قرقاول در خانه | نگهداری و پرورش سنتی قرقاول در حیاط منزل

نگهداری و پرورش سنتی قرقاول در حیاط منزل - اندیشه سبز

آیا میتوان قرقاول را در حیاط خانه نگهداری کرد؟ چگونه می توان قرقاول را در محیط کوچک پرورش داد؟ این پرنده زیبا را هم به جهت مصرف گوشت و تخم آن پرورش می‌دهند و هم از آن به عنوان پرنده زینتی استفاده می‌کنند. اگر قصد پرورش سنتی قرقاول در منزل را دارید، مطالعه این متن از اندیشه سبز را از دست ندهید.

پرورش قرقاول در منزل به صورت سنتی

قرقاول پرنده‌ای بسیار زیبا با جثه‌ای بزرگ شبیه به مرغ و خروس است اما شرایط نگهداری از آن به راحتی نگهداری از مرغ و خروس نمی باشد. قبل از هرچیز باید انتخاب کنید که این پرنده را قرار است به چه منظور پرورش دهید چرا که قرقاول نژادهای مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها را جهت مصارف مختلفی پرورش می‌دهند.

بطور مثال قرقاول‌های سیلور، طلایی یا بلژیکی، لیدی و آمریکایی به دلیل داشتن پرهای زیبا با رنگ‌های مختلف و جذاب برای استفاده به عنوان پرنده زینتی پرورش داده می‌شوند. همچنین نژادهای معمولی، خزری،  و پاکستانی را جهت مصرف گوشت و تخم آن‌ها می‌توان پرورش داد. البته قرقاول آمریکایی به جهت تولید گوشت و تخم نیز پرورش داده می شود.

پس از انتخاب نژاد مناسب برای پرورش سنتی قرقاول در منزل، باید به نکات بسیار زیادی توجه کنید که در ادامه این متن از اندیشه سبز به صورت کامل بیان شده اند :

فضا و محیط نگهداری از قرقاول

اولین و مهم‌ترین نکته برای پرورش قرقاول در منزل، محیط و شرایط نگهداری از آن است. چرا که این پرنده در شرایط بد آب و هوایی نمی‌تواند به خوبی رشد کند. قرقاول از جمله پرندگان پرتحرک است و حتما باید فضای نگهداری از آن بزرگ باشد تا بتواند در آن احساس راحتی داشته باشد.

فضا و محیط نگهداری از قرقاول - اندیشه سبز

نکته بسیار مهمی که برای انتخاب محل نگهداری قرقاول باید در نظر داشت این است که این پرنده قادر به پروازهای کوتاه می باشد و حتما باید از قفس‌ها و محیط مسقف جهت نگهداری از این پرنده استفاده کرد.

قفس قرقاول را در محیط‌هایی بسازید که دارای علف‌ باشد چرا که این پرنده به طبیعت علاقه زیادی دارد و در محیطی شبیه به طبیعت و فضای آزاد می‌تواند به خوبی رشد و نمو داشته‌باشد. همچنین سعی کنید در محل پرورش، از شاخه و تنه درختان برای ساخت استراحتگاه پرنده استفاده نمایید تا بر روی این شاخ و تنه استراحت کنند.

محل نگهداری قرقاول باید حتما دارای آب، برق و گاز باشد تا بتوان از این طریق دما، نور و آب مورد استفاده این پرنده را تامین کرد. داشتن شرایط مناسب می‌تواند باعث رشد بهتر این پرنده و پرورش جوجه‌های سرحال شود.

آیا میدانید: برای پرورش قرقاول به چه مقدار محیط و چه تجهیزاتی نیاز دارید؟ برای پاسخ به این سوال مقاله فضای مورد نیاز برای پرورش قرقاول + تجهیزات لازم را مطالعه کنید.

دما و رطوبت مورد نیاز برای پرورش قرقاول به روش سنتی

رطوبت و دمای محل نگهداری قرقاول‌ها باید مناسب با نوع نژاد و سن آن‌ها باشد. اما در حالت کلی قرقاول‌ها در دماهای خیلی سرد و خیلی گرم نمی‌توانند به خوبی رشد کنند و باید دمای محیط را برای رشد و نمو بهتر این پرنده در حالت متعادل نگه داشت. بهترین دما برای آن ها، دمای 18 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد.

جوجه‌‌های قرقاول برای رشد بهتر به بیشترین دما احتیاج دارند و هرچه بزرگتر می‌شوند باید سطح دمای محیط نگهداری آن‌ها نیز کمتر شود. در ابتدای تولد دمای مناسب برای جوجه ها باید حدود 35 درجه سانتی گراد باشد و این دما به مرور کاهش می یابد.

توجه کنید که در زمان تخم گذاری پرنده باید دمای محیط را بین ۲۰ تا ۲۵ درجه تنظیم کنید تا قرقاول ها بتوانند این دوره را به خوبی پشت سر بگذارند.

محل نگهداری قرقاول‌ها نباید زیاد مرطوب باشد چرا که رطوبت زیاد موجب بیماری و آسیب به پرنده می‌شود. برای رشد بهتر پرنده باید حتما دما و رطوبت را متناسب با سن و نژاد قرقاول تنظیم نمایید. رطوبت مورد نیاز برای قرقاول‌ها نباید زیر ۵۰ درصد و بالای ۸۰ درصد باشد. ایده آل رطوبت برای این پرنده ۶۰ درصد است.

تغذیه قرقاول در روش سنتی

تغذیه قرقاول در روش سنتی - اندیشه سبز

مسئله مهم بعدی که باید به آن توجه ویژه‌ای شود آب و نوع تغذیه پرنده است. قرقاول‌ها برای رشد بهتر نیاز به آب، غذا و انرژی زیادی دارند و اگر به خوبی تامین نشود پرنده ضعیف و بیمار می‌شود. استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند کمبودهای بدن این پرنده را تامین کند پس بهتر است همراه غذا به قرقاول مکمل و ویتامین‌های ضروری داده شود.

استفاده از پروتئین می‌تواند به رشد بهتر قرقاول کمک کند پس حتما در جیره غذایی پرنده پروتئین را فراموش نکنید. اگر می‌خواهید قرقاول‌ها تخم گذاری خوبی داشته باشند، از مکمل های کلسیم، پودر صدف و پوسته تخم پرنده در رژیم غذایی آن ها استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تغذیه قرقاول مقاله جیره غذایی قرقاول به صورت اصولی را مطالعه کنید.

آب مورد استفاده پرنده باید کاملا تمیز و بهداشتی باشد پس بهتر است در روز چندین بار آب قرقاول‌ها را عوض کنید.

نسبت جنس نر به ماده در پرورش قرقاول

یکی دیگر از عوامل مهم برای پرورش قرقاول به روش سنتی رعایت نسبت درست بین جنس نر و ماده است. بسته به نژاد پرنده نسبت نر به ماده نیز متفاوت خواهد بود. در پرورش قرقاول های زینتی مانند قرقاول طلایی و سیلور، به ازای هر قرقاول نر، 1 یا 2 عدد ماده نگهداری می شود.

اما برای پرورش قرقاول های معمولی به ازای هر جنس نر، 3 تا 5 قرقاول ماده پرورش داده خواهد شد. این پرنده بسیار پرخاشگر بوده و اگر نسبت تعداد نر به ماده را رعایت نکنید، در میان نر های گله بر سر انتخاب جفت و تعیین قلمرو جنگ شده و استرس زیادی به گله وارد می شود.

اگر به هر دلیلی لازم بود یکی از قرقاول‌های نر را تعویض کرد دقت کنید و این کار را در زمانی به جز فصل جفت گیری انجام دهید. چرا که پرنده‌های نر موجود در قفس با تازه وارد رفتار خوبی ندارند و ممکن است به آن آسیب بزنند.

نظافت قفس قرقاول‌ها

قرقاول‌ها بسیار حساس هستند و اگر محل نگهداری آن‌ها تمیز و استریل شده نباشد ممکن است پرنده بیمار شود. پس اگر قصد نگهداری و پرورش قرقاول را دارید هر روز محل نگهداری این پرنده را تمیز و ضدعفونی کنید. توجه داشته باشید که حتما محل نگهداری قرقاول‌ها تهویه مناسب داشته باشد و هوا به خوبی جابجا شود تا پرنده دچار بیماری‌های تنفسی نشده و بتواند به خوبی رشد کند.

سود پرورش قرقاول به صورت سنتی

سود پرورش قرقاول به صورت سنتی - اندیشه سبز

گوشت قرقاول سرشار از خواص بی‌نظیر است و به دلیل چربی پایینی که دارد یکی از گوشت‌های بسیار لذیذ بوده و جایگزین خوبی برای گوشت مرغ است. به همین دلیل است که پرورش قرقاول یکی از سود آورترین روش‌های کسب درآمد است. اگر نکات گفته شده را با دقت رعایت کنید به راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانید این پرنده زیبا را در منزل به روش سنتی پرورش دهید و سود خوبی از این کار بدست آورید.

همچنین می توانید با فروش تخم نطفه دار این پرنده و یا جوجه کشی از آن ها و فروش جوجه قرقاول، درآمد بالایی کسب کنید. به جهت خرید دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی از تخم قرقاول کلیک کنید.

سخن پایانی

پرورش قرقاول شاید کار آسانی نباشد اما اگر به این کار علاقه داشته باشید می‌توانید سود زیادی از این راه بدست آورید. برای پرورش قرقاول به روش سنتی در منزل احتیاجی به تجهیزات خاصی نیست همین که تغذیه، شرایط، دما و رطوبت مورد نیاز این پرنده را رفع نمایید می‌توانید به بالاترین سطح در آمد برسید.

پس اگر به پرورش قرقاول علاقه دارید و می‌خواهید در منزل آن را به روش سنتی پرورش دهید فقط کافیست نکات گفته شده در این متن از کارخانه اندیشه سبز را رعایت و متناسب با نوع نیاز ( گوشت، تخم‌ و یا جهت استفاده زینتی) نژاد قرقاول را انتخاب کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.